بازدید 2678

افشاگری در کتاب جدیدی درباره روابط جیمز ماتیس و ترامپ

در کتابی جدید آمده است، وزیر دفاع سابق آمریکا به معاونین خود گفته بود حاضر است اسید بخورد تا این که اجازه دهد رئیس جمهور آمریکا ۵۰ میلیون دلار برای رژه روز پیروزی هزینه کند و این که نشست رئیس جمهور با همتای روسش بیانگر این بود که کاخ سفید به دنبال یک لذت آنی و لحظه‌ای است.
کد خبر: ۹۳۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ 26 October 2019

در کتابی جدید آمده است، وزیر دفاع سابق آمریکا به معاونین خود گفته بود حاضر است اسید بخورد تا این که اجازه دهد رئیس جمهور آمریکا ۵۰ میلیون دلار برای رژه روز پیروزی هزینه کند و این که نشست رئیس جمهور با همتای روسش بیانگر این بود که کاخ سفید به دنبال یک لذت آنی و لحظه‌ای است.

به گزارش ایسنا، گای اسنوگرس، نویسنده سخنرانی‌های جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدیدش تحت عنوان "حفظ خط دفاعی: داخل پنتاگون ترامپ با تصدی ماتیس" که پیش از انتشارش به دست روزنامه دیلی میل رسیده، آورده است: ماتیس که در دوران کاری‌اش در ارتش به عنوان "سگ دیوانه" شناخته می‌شد در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی به دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استعفا داد.

 

اسنوگرس می‌نویسد: ماتیس با خبرنگاران درباره ترامپ بسیار صریح بود و به آنها می‌گفت من تلاش نمی‌کنم تا به خاطر شما ماهیت واقعی ترامپ را تغییر دهم.

 

دیدگاه ماتیس درباره نقش آمریکا به عنوان پلیس جهان با سیاست ترامپ برای بازگردادن نیروهای آمریکایی به کشور یا درخواست از دیگر کشورها برای پرداخت هزینه نیروهای آمریکایی برای ماندن در پست‌هایش مغایرت داشت.

 

در این کتاب آمده است، هنگامی که ترامپ دستور خود برای ممنوعیت جنجالی ورود مسافران از کشورهای مسلمان به خاک آمریکا را در جریان نخستین هفته‌های ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد، ماتیس کاملا از این مسئله بی اطلاع بود.

 

اسنوگرس مدعی است که این مسئله حتی توهین به شخص ماتیس نیز محسوب می‌شد چرا که وی شش ماه پیش از چنین اقدامی به شدت انتقاد کرده بود.

 

در این کتاب آمده است، ماتیس تلاش می‌کرد تا به فرمانده کل قوا آمریکا احترام بگذارد اما از طرف دیگر در تلاش بود تا او را درک کند. اما ماتیس پاسخی که دریافت می‌کرد این بود که ترامپ قدرت را دوست دارد، قلدری کردن را دوست دارد و دوست دارد بهترین باشد یا بهترین‌ها را داشته باشد.

 

ترامپ در جریان نشست تابستان ۲۰۱۷ میلادی برای توصیف موضع نظامی آمریکا در سراسر جهان نسبت به توافقات تجاری ننگین به شدت جنجال به پا کرد.

 

در جریان همین نشست بود که ترامپ ایده برگزاری رژه روز پیروزی را همانند رژه‌ای که وی در جریان سفرش به فرانسه مصادف با جشن‌های روز ملی فرانسه (جشن‌های روز باستیل) دیده بود، مطرح کرد.

 

اسنوگرس مدعی است ماتیس معتقد بود که این اقدام شبیه به نمایش قدرت خودکامه همانند جماهیر شوروی است.

 

وی همچنین باور داشت که این کار هدر دادن پول است اما با این حال به ترامپ گفته بود که این مسئله را بررسی خواهد کرد.

 

ترامپ به پیشبرد این مسئله ادامه می‌داد و هر بار ماتیس تلاش می‌کرد تا وی را آرام کند، با این حال در خفا ماتیس اذعان کرد حاضر است "اسید بخورد" تا اجازه وقوع چنین چیزی را بدهد.

 

هنگامی که مسئله افغانستان مطرح شد ماتیس مذاکره درباره "هیئت حمایت قاطعانه" که یک عملیات تحت رهبری ناتو برای آموزش نیروهای افغان به منظور مبارزه با طالبان بود را آغاز کرد.

 

ترامپ در پاسخ گفت: جدا؟ چه کسی به افغانستان اهمیت می‌دهد؟ تاکنون ما ۷ تریلیون دلار هدر داده‌ایم. ما همچنین ۷ تریلیون دلار برای عراق هزینه کردیم، این بدترین تصمیم تاکنون است و ما همچنان گرفتار آن هستیم.

 

ترامپ می‌خواست دقیقا بداند که آمریکا در ازای دست دادن هر یک از سربازانش چه چیزی به دست آورده است.

 

جیمز ماتیس همچنین از نشست روسیه-آمریکا در ژوئیه سال گذشته در هلسینکی انتقاد کرده بود، نشستی که در جریان آن ترامپ به صورت رو در رو با ولادیمیر پوتین، همتای روسش دیدار کرد.

 

در این کتاب آمده است، ماتیس معتقد بود که این نشست نشان می‌دهد که کاخ سفید به صورت استراتژیک فکر نمی‌کند و تنها به دنبال رضایت لحظه‌ای و آنی است.

 

ماتیس در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ترامپ آمریکا را قوی‌تر کرده یا خیر گفت: نه  من این طور فکر نمی‌کنم، به نظر من سیاست‌های ترامپ آمریکا را قوی‌تر نخواهد کرد.

 

این کتاب اسنوگرس قرار است ۲۹ اکتبر (۷ آبان) منتشر شود.

 

کندیس کوریر، دستیار ماتیس در بیانیه‌ای گفت: ماتیس این کتاب را نخوانده و قصد خواندن آن را نیز ندارد. اما کوریر درباره صحت و درستی مطالب این کتاب هیچ اظهار نظری نکرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل