بازدید 7348
تبعات رشد قیمت ارز بر بازار موسیقی ایران؛

کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه است

قطعاً جامعه هدف چنین کنسرت‌هایی محدودتر خواهد بود اما واقعیت آن است که هر محصولی از جمله هر محصول هنری با هر قیمت در ایران مشتریان خاص خود را خواهد داشت و صرفا با افزایش قیمت‌ها شماری گروهی که توان دسترسی به این امکانات را دارند، محدودتر می‌شود.
کد خبر: ۹۳۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 22 October 2019

کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه استفروش بلیت سی‌و‌پنجاه هزار تومانی یک کنسرت در حالی جنجال آفرین شده که واقعیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد برای اجرای گروه‌های خارجی در ایران باید منتظر کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی باشیم، چرا که اجرای گروه‌های خارجی در ایران مستلزم پرداخت هزینه‌های ارزی است که ارتباطی با قیمت‌گذاری داخلی ندارد و با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی این افزایش هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما آیا با این افزایش شدید قیمت‌ها در آینده‌ شاهد حضور طیف وسیعی در اجراهای زنده موسیقی گروه‌های خارجی خواهیم بود؟

به گزارش «تابناک»؛ گروه آلمانی شیلر به‌سرپرستی کریستوفر فون دیلن که سال هزار و سیصد و نود و هشت، میزبان حدود بیست هزار مخاطب در ایران بود، آبان امسال با اجرای قطعات آلبوم جدید «صبح دم» در تالار وزارت کشور دو شب روی صحنه خواهد رفت؛ تالاری با ظرفیت سه هزار مخاطب که باید هم دستمزد این گروه و اجاره‌اش را بازگرداند و هم سودی برای میزبان‌‌ها داشته باشد و در این شرایط مجموعه‌ای از بلیت‌ها تا 350 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که جنجال‌هایی را در پی داشته و باعث ارائه توضیح و توجیهاتی شده اما باید پذیرفت این واقعیت اقتصاد هنر ایران است.

پس از افزایش قیمت‌های ارز یا به تعبیر دقیق‌تر، کاهش ارزش پول ملی ایران، آنچه در اقتصاد به عنوان «دست پنهان» خوانده می‌شود کار خودش را می‌کند و سایر بخش‌ها نیز آهسته آهسته افزایش قیمت می‌دهند تا با ارزش پول ملی خودشان را تطبیق دهند. برخی از کالاها و به طور مشخص کنسرت‌های موسیقی داخلی قابلیت انعطاف عمل در قبال افزایش هزینه‌ها را برای حفظ مخاطبان‌شان دارند اما گروه‌های خارجی نه انگیزه و نه انعطاف عمل دارند. آنها در بهترین حالت کف دستمزد اجراهای پیشین‌شان را برای اجرا در ایران طلب می‌کنند و مثلاً اگر در اجرای پیشین سی هزار دلار دستمزد دریافت کرده‌اند، اکنون نیز همان رقم را طلب می‌کنند.

کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه است

ماجرا آنجایی بغرنج می‌شود که هزینه اجاره سالن‌های میزبان کنسرت به شکل معناداری افزایش یافته و دیگر هزینه‌‍‌های برگزاری کنسرت نیز رو به فزونی گذاشته و حالا باید هزینه ریالی سه برابر قبل برای تامین دستمزد ارزی گروه موسیقی خارجی تامین کرد. طبیعی است که در این شرایط برگزاری کنسرت برای گروه‌های خارجی تا چه میزان گران تمام می‌شود و قیمت گذاری بلیت‌های آن نیز با رقم‌های نجومی همراه می‌شود، چرا که همانگونه که اشاره شد باید هزینه‌های فوق الاشاره بازگردد و سوددهی نیز داشته باشد.

در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند هزار و سیصد و نود و هفت و در ادامه بررسی بودجه ۱۳۹۸، بند ح. و بند الحاقی ۵ به تبصره ۹ را به تصویب رساندند که بر اساس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ۱۰ درصد بهای بلیت اجرا‌های صحنه‌ای در تهران و کلانشهر‌ها را گرفته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا دیگر فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود؛ رویکردی که چنین تصوری را به وجود می‌آورد اساساً کنسرت یا اجرای زنده موسیقی در شمول فعالیت‌های فرهنگی قلمداد نمی‌شود! «تابناک» پیش از این در گزارشی مستقل، به آثار منفی چنین رویکردی پرداخته بود.

با این اوصاف و در نظر گرفتن جمیع جوانب، کنسرت‌هایی با بلیت‌های میلیونی در راه است، مگر آنکه اندک کنسرت‌های خارجی که اکنون برگزار می‌شود نیز به کل برگزار نشود که در آن صورت اساساً صورت مسئله پاک شد. این اتفاق چنین پرسشی را در پی دارد که آیا جماعتی به این کنسرت‌ها می‌روند و توان پرداخت وجود دارد؟ قطعاً جامعه هدف چنین کنسرت‌هایی محدودتر خواهد بود اما واقعیت آن است که هر محصولی از جمله هر محصول هنری با هر قیمت در ایران مشتریان خاص خود را خواهد داشت و صرفا با افزایش قیمت‌ها شماری گروهی که توان دسترسی به این امکانات را دارند، محدودتر می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
به جای فرافکنی، دولت باید یارانه بده برای فرهنگ ازجمله تاتر، سینما و کنسرت البته از نوع درستو حسابیش نه خوانندگی و فیلم های دوزاری...
وگرنه همونطوری که ترکیه کاری کرده که ایرانی ها بتونن ارزونتر از کیش و قشم بروند استانبول و آنتالیا، مردم برای کنسرت خواننده های داخلی هم به زودی میان ترکیه. برای هم خواننده ارزونتره هم تماشاچی.
قبل از اینکه این بلا سرمون بیاد، آقایون به فکر باشن
موضوع رشد قیمت ارز برای 2 سال پیشه. هنوز تو موضوعات 2 سال پیش گیر کردید؟!
گوشت میلیونی کنسرت میلیونی عدالت میلیونی
چه عکس کنسرت بنفشی گذاشتین . اتفاقا رنگ چهره مردم هم بنفش شده چون از شدت تورم و رکود سنگین نفسشون درنمیاد و دارن خفه میشن . بجون قرکمر و رقص کنسرتت
در کشور ما فقط ثروتمندان حق زندگی، کار، تفریح و غیره دارند.
اینها برای یک سری ادم خاص هست که یا علاقه دارند یا پول مفت نه عوامی که با کمترین حقوق فقط دارن زنده میمونند.
پولدارم پولداااار . پس پول میدم سر سبیل ترامپ نقاره می زنم. !!!!
تو این مملکت اگر پول نداشته باشی یعنی هیچ پخی نیستی، حالا برو ده تا دکتری هم بگیر و علامه ی دهر هم بشو
تو این مملکت اگر پول نداشته باشی یعنی هیچ پخی نیستی، حالا برو ده تا دکتری هم بگیر و علامه ی دهر هم بشو
آقايي كه تو ايرانه و به قول شما هزينه ارزي نداره بيليط سيصد هزار تومانيش به يك ساعت نكشيده فروش ميره و تمام. بعد چطور انتظار ميره كه براي گروهي خارجي پايينتر از اين مبلغ باشه؟ همانطور كه هواداران ايراني ميتونن براي هنرمند ايرانيشون سيصد هزار تومان بدن، هواداران موسيقي خارجي هم ميتونن پنجاه هزار تومان بزارن روش و به كنسرت دلخواهشون برن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار