بسیاری از مردم ایران به خودروهای شاسی بلند به دلیل ارتفاع و عضلانی بودن آن ها و همچنین پرستیژی که دارند علاقمند هستند. از آنجا که هم اکنون واردات خودرو از سوی دولت ممنوع  می باشد و شرکت های واردکننده نمی توانند اقدام به واردات این نوع خودروها کنند و حتی در صورت آزاد بودن واردات خودرو، واردات این نوع خودروها سالانه حداقل 150 میلیون دلار ارز بری داشت، بنابراین خودروسازان داخلی می توانند به سمت طراحی و تولید این نوع خودروها گام بردارند.
کد خبر: ۹۳۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 22 October 2019

بسیاری از مردم ایران به خودروهای شاسی بلند به دلیل ارتفاع و عضلانی بودن آن ها و همچنین پرستیژی که دارند علاقمند هستند. از آنجا که هم اکنون واردات خودرو از سوی دولت ممنوع  می باشد و شرکت های واردکننده نمی توانند اقدام به واردات این نوع خودروها کنند و حتی در صورت آزاد بودن واردات خودرو، واردات این نوع خودروها سالانه حداقل 150 میلیون دلار ارز بری داشت، بنابراین خودروسازان داخلی می توانند به سمت طراحی و تولید این نوع خودروها گام بردارند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در روزگاران نه چندان دور که واردات خودرو در اوج بود، بسیاری از خانواده های ایرانی در پی آن بودند که با پس انداز درآمد خود اقدام به خرید خودروی سواری خارجی نمایند. بسیاری از کسانی که به دنبال خرید خودروی سواری خارجی بودند، سعی می کردند که خودروی شاسی بلند خریداری کنند. برای آن ها فرقی نداشت که توانایی خودرو چقدر باشد، همین که اندکی ارتفاع خودرو بلندتر از سایر خودروهای سواری دیگر بود و به لحاظ ظاهری نسبت به سایر خودروها عضلانی تر بود، کفایت می کرد. این موج تقاضا برای خودروهای شاسی بلند در ایران کم کم باعث شد تا شرکت های واردکننده خودروهای خارجی به سمت واردات این نوع خودروها بروند. حتی خودروسازان چینی تازه وارد به ایران نیز سعی کردند تا به سمت تولید این نوع خودروها بروند تا از این تقاضا نهایت استفاده را ببرند.

این عطش تقاضا برای خودروهای شاسی بلند باعث شد تا از یک سو شرکت های خارجی تولیدکننده این نوع خودروها سود هنگفتی را به جیب بزنند و از سوی دیگر ارزهای فراوانی از کشور برای واردات این نوع خودروها خارج شود. اگر فرض کنیم که متوسط قیمت خودروهای شاسی بلند خارجی 30 هزار دلار باشد و در سال هایی که واردات خودرو ممنوعیتی نداشت تنها 5 هزار خودروی شاسی بلند سالانه وارد ایران می شد، می توان گفت که سالانه حداقل حدود 150 میلیون دلار ارز از کشور بابت واردات خودروهای شاسی بلند خارج می شد.

با گذشت زمان و با افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو از یک سو و تحریم صنعت خودرو و خروج شرکت های خودروساز خارجی از ایران از سوی دیگر، واردات و تولید خودروهای سواری خارجی به خصوص خودروهای شاسی بلند خارجی به نزدیک صفر رسید و این در حالی است که همچنان عطش تقاضا برای خودروهای سواری شاسی بلند در بین مردم ایران وجود دارد. از این رو شرکت های خودورساز داخلی حالا می توانند با توجه به بازار خوبی که پیش روی آن ها برای تولید خودروهای شاسی بلند وجود دارد اقدام به تولید این نوع خودروها با نشان و نام ایرانی کنند. در صورت تولید خودروهای شاسی بلند خودروسازان می توانند هم به تقاضای مردم در این زمینه پاسخ دهند و هم به سود حاصل از آن دست یابند.

در پایان اشاره به این نکته باز هم ضروری است که تولید خودروهای شاسی بلند توسط خودروسازان داخلی با نماد و نشان ایرانی می تواند حداقل از خروج 150 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند. باید دولت نیز از خودروسازانی که این گونه خودروها را به تولید می رسانند حمایت کند تا متقاضیان کمتر به واردات خودروهای شاسی بلند خارجی احساس نیاز کنند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
پس منتظر پرايد ١٩١ يا همون شاسي بلند باشيم
ناشناس
|
France
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
همین ارابه ها رو نمیتونن مونتاژ کنن شما دنبال شاسی بلندی؟!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
مستند ایکسونامی بهاء ابوالعطا مهران غفوریان مارک ویلموتس شبکه حقانی شهید تهرانی مقدم آلودگی هوا نیمایوشیج