بازدید 9625
۷
پیمانه اقتصادی؛

پیش‌بینی روند صعودی طلا در سال آینده/ یارانه مهر ماه واریز و قابل برداشت شد/ دلار هفته را با ثبات به پایان رساند/ کاهش قیمت در بازار خودرو

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تمدید معافیت آمریکا برای واردات گاز و برق ایران، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت جهانی طلا افزایش یافت/ وضع خرده‌فروشی در آمریکا بدتر شد، رئیس بانک جهانی: شرایط رشد اقتصاد جهانی بدتر می‌شود و سهام آسیایی پس از پنج روز رشد درجا زد و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن در سامانه نیما را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 18 October 2019

پیش‌بینی روند صعودی طلا در سال آینده/ یارانه مهر ماه واریز و قابل برداشت شد/ دلار هفته را با ثبات به پایان رساند/ کاهش قیمت در بازار خودروتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تمدید معافیت آمریکا برای واردات گاز و برق ایران، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت جهانی طلا افزایش یافت/ وضع خرده‌فروشی در آمریکا بدتر شد، رییس بانک جهانی: شرایط رشد اقتصاد جهانی بدتر می‌شود و سهام آسیایی پس از ۵ روز رشد درجا زد و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن در سامانه نیما را در بر دارد.

تمدید معافیت آمریکا برای واردات گاز و برق ایران

آمریکا یک معافیت ۱۲۰ روزه به عراق صادر کرد که به این کشور اجازه می دهد با وجود تحریم‌های آمریکا، به واردات برق و گاز طبیعی ایران ادامه دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این معافیت تضمین می کند که عراق قادر است نیازهای انرژی کوتاه مدت خود را تامین کند و همزمان اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به واردات انجام دهد. ما با دولت عراق مرتبا در تعامل هستیم تا از تدابیری که خودکفایی انرژی این کشور را بهبود می بخشند، حمایت کنیم. بر اساس گزارش پلاتس، این پنجمین معافیتی است که آمریکا از زمان وضع تحریم‌ها علیه ایران، برای عراق صادر کرده است. اولین معافیتی که وزارت خارجه آمریکا برای عراق صادر کرد، ۴۵ روزه و دو معافیت بعدی ۹۰ روزه بود و یک معافیت ۱۲۰ روزه هم در ژوئن صادر شد. عراق با وجود ذخایر انرژی گسترده‌ای که دارد، برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است. واردات گاز و برق حدود یک سوم از تقاضای این کشور برای ۱۴۰۰۰ مگاوات را تشکیل می‌دهد. در ماه‌های تابستان که از ژوئن آغاز می‌شود و دمای هوا در عراق افزایش پیدا می‌کند، تقاضا در شبکه به ۲۴۰۰۰ مگاوات در روز می‌رسد.

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر آماری که رشد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۷ سنت یا حدود یک درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۶ سنت یا یک درصد کاهش، به ۵۲ دلار و ۸۰ سنت رسید. آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر به میزان ۱۰.۵ میلیون بشکه رشد کرد و به ۴۳۲.۵ میلیون بشکه رسید. آمار رسمی بعدازظهر روز پنج شنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود. تحلیلگران برآورده کرده بودند که ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته حدود ۲.۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. اگر آمار موسسه امریکن پترولیوم از سوی آمار دولتی تایید شود، این بزرگترین افزایش ذخایر نفت آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

قیمت جهانی طلا افزایش یافت/وضع خرده‌فروشی در آمریکا بدتر شد

دیروز در بازارهای جهانی قیمت طلا افزایش یافت، هر اونس طلا با 1.5 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 1491.5 دلار معامله شد. قیمت طلای زرد در کمترین زمان 1483 دلار و در بیشترین زمان 1495 دلار معامله شد. قیمت این فلز گران‌بها نسبت به یک ماه گذشته 9.4 دلار کاهش داشت اما در مقایسه با یک سال گذشته 269.6 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

در گروه سایر فلزات گران‌بها هم نقره با 14 سنت افزایش در هر اونس به قیمت 17.5 دلار به فروش رفت. فلزات گران‌بهای پلاتینیوم و پالادیوم افزایش‌هایی به ترتیب یک و 4 دلار را داشتند. خبرگزاری رویترز، نوشت: پس از آنکه سرمایه‌گذاران آمارهای فروش خرده‌فروشی در آمریکا را ضعیف دیدند به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش رغبت بیشتری پیدا کردند و همین مسئله قیمت را در بازارهای جهانی تقویت کرد.  فیلور بولیون مدیر فروش وینسنت تای گفت: «طلا سطح مقاومتی را در چند وقت اخیر چندین بار شکسته است و اکنون ما شاهد اصلاح قیمت هستیم.»  «با این وجود آمارهای جهانی نگرانی‌هایی را درباره کاهش اقتصاد جهان بیشتر کرده و تا حدودی به تقویت سرمایه‌گذاری روی فلز زرد تأثیر گذاشته است». رویترز می‌نویسد با این حال سرمایه‌گذاران طلا به دنبال اخبارهای جدیدی از مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند. همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار و رصد گفت‌وگوهای برگزیت هم نشسته‌اند که نشان خواهد داد انگلیس چگونه با اتحادیه اروپا به توافق خواهد رسید.

پیش‌بینی روند صعودی طلا در سال آینده

تحلیلگران بانک استاندارد چارترد پیش‌بینی کردند سرمایه‌گذاران خرده پا موج بعدی رشد قیمت طلا را هدایت خواهند کرد. سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند در بانک استاندارد چارترد اظهار کرد: طلا که امسال توانست به بالاترین حد قیمتی در بیش از شش سال گذشته صعود کند، همچنان از موج تقاضا برای دارایی امن سود می‌برد و قیمت این فلز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به ۱۵۱۰ دلار در هر اونس و در سال آینده به ۱۵۷۰ دلار خواهد رسید.

دلار هفته را با ثبات به پایان رساند

بازار ارز در حالی آخرین روز هفته را پشت سرگذاشت که در هفته‌های اخیر با مدیریت بازازساز، به رغم افزایش نسبی تقاضا، شاهد ثبات شاخص ارزی در میانه کانال ۱۱ هزار تومانی هستیم. در معاملات روز پنح شنبه بیست و پنجم مهرماه ۹۸، شاهد ثبات در نرخ‌های بازار ارز بودیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه بدون تغییر می‌باشد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شده است که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است.

پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن که نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را بهبود ببخشد.

عبدالناصر همتی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، افزود: کاهش اتکا به درامدهای نفتی، متنوع سازی درامدهای ارزی، تعیین نقشه راه برای صادرات کشور و از همه مهمتر ثبات در سیاست ها از اهم موضوعات سیاست گذاری در کشور است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این‌ راستا دو موضوع مهم در جلسه روز قبل هیات دولت مطرح شد، اضافه کرد: این دو موضوع شامل توجه بیشتر به مساله اصلاح و ارتقا فضای کسب و کار و ثبات در مقررات صادراتی و اجتناب از صدور بخشنامه های موردی در مقاطع مختلف سال برای منع صادرات با هدف تنظیم بازار است. نقشه راه برای رونق صادرات، تعیین کشورهای هدف صادراتی، مشخص کردن سهم هرکدام از کالاهای صادراتی در سبد صادراتی و تعیین یک برنامه هدفمند حداقل ۵ ساله برای کشورمان اقدامی ضروری است. در این راستا و در کنار گسترش تعامل با کشورهای مختلف، باید بطور جدی تلاش شود محدودیت های تحریم های خصمانه را که آثار منفی زیادی بر اقتصاد کشور و وضعیت اقتصادی مردم دارد به فرصتی جهت رونق تولید و جهش صادرات غیرنفتی تبدیل کنیم.

رییس بانک جهانی: شرایط رشد اقتصاد جهانی بدتر می‌شود

رییس بانک جهانی با پیش بینی اوضاعی سخت‌تر برای اقتصاد جهان، تصریح کرد که این بانک پیش‌بینی خود از وضعیت رشد اقتصاد جهانی را بازهم کاهش خواهد داد. به نقل از رویترز، دیوید مالپاس در جمع خبرنگاران گفت: بانک جهانی چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان را پایین‌تر از برآوردهای قبلی می‌بیند و بی‌ثباتی‌هایی که حجم تجارت جهانی را پایین آورده است و کاهش سرمایه‌گذاری در دنیا، این وضعیت را بدتر می‌کند. وی افزود: وقتی امروز به آمارها نگاه می‌کنیم احتمالا با آماری پایین‌تر از برآوردهایی مواجه می‌شویم که به تازگی آن‌ها را کاهش داده‌ایم. بانک جهانی در ماه ژوئن پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در جهان را ۰.۳ درصد کاهش داد و آن را ۲.۶ درصد برآورد کرد، رقمی که در سطح رشد اقتصادی سال ۲۰۱۶ بوده است.

سهام آسیایی پس از ۵ روز رشد، درجا زد

روز پنج‌شنبه، پس از این که انتشار داده‌های ضعیف خرده‌فروشان آمریکا، نگرانی‌هایی در مورد سلامت بزرگترین اقتصاد جهان به وجود آورد، سهام آسیایی پس از ۵ روز رشد، متوقف شدند. این در حالی بود که امید به توافق برگزیت نرخ پوند انگلیس را دچار نوسان کرد. مذاکرات برگزیت، چهارشنبه، که آخرین روز قبل از آغاز اجلاس مهم اتحادیه اروپا بود، به بن‌بست رسید. بی‌بی‌سی گزارش داد که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافقی دست پیدا کنند و مذاکرات بر سر جزئیات فنی در بروکسل ادامه دارد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی جزئی مواجه شد، در حالی که نیکی ژاپن کاملا بدون تغییر باقی ماند.  کامپوزیت شانگهای چین با افت جزئی ۰.۰۶ درصدی مواجه شد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۴۶ درصد رشد کرد.  ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۷ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۴ درصد پایین آمدند. شاخص سی‌ان‌بی‌سی۱۰۰ آسیا ۰۰۰ شرکت برتر آسیا) ۰.۱۷ درصد افت کرد.  در بازار ارز، نرخ برابری دلاری پوند تا ۱.۲۸۲۲ واحد هم بالا رفت. این در حالی است که هفته گذشته این نرخ تا ۱.۲۳۰۰ هم سقوط کرده بود. نرخ برابری دلار با ین ژاپن هم که هفته گذشته ۱۰۷.۴۰۰ واحد شده بود، حالا تا ۱۰۸.۸۱ واحد بالا رفته است. 

کاهش قیمت در بازار خودرو

قیمت بسیاری از محصولات بازار خودرو این هفته کاهش یافت. بر همین اساس، گفته می‌شود که حباب بازار خودرو تا حدودی تخلیه شده‌است. این در حالی است که در اوایل مهرماه قیمت خودرو با افزایش مواجه شده بود اما طی هفته گذشته، قیمت برخی از مدل‌ها کاهش یافت. در حال حاضر در میان‌ مدل‌های پراید سایپا، پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۴۲ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ نیز با قیمت ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در بازار محصولات ایران‌خودرو، سمند LX با قیمت ۷۶ میلیون تومان معامله می‌شود. پژو ۲۰۷ با گیربکس ساده، ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  و با گیربکس اتوماتیک ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.  پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیپ ۵ نیز ۹۳ میلیون تومان در بازار موجود است. به نقل از ایرنا؛ طی هفته گذشته، در بازار خودروهای مونتاژی نیز، سراتو ۲۸۱ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دانگ‌فنگ H۳۰، ۱۳۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به خریداران عرضه شد.

یارانه مهر ماه واریز و قابل برداشت شد

صد و چهارمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی، ساعت ۲۴ بامداد (پنجشنبه ۲۵ مهر ماه) به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت شد. مبلغ یارانه همانند سایر ماه‌های گذشته برای هر یک از اعضای خانوار ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان خواهد بود. گفتنی است همزمان با واریز یارانه مهر ماه مشخص خواهد شد در این مرحله چه تعداد خانوار دیگر  از لیست دریافت یارانه خارج خواهند شد به علاوه افرادی که یارانه آنها به علت خطای سامانه و بروز نبودن حساب آنها واریز نشده، مجددا وصل می شود یا خیر.

یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سوئد بعد از ۵ قرن ورشکسته شد

«رامناس بروک ای‌بی»، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سوئد، پس از ۵ قرن فعالیت درخواست حمایت از ورشکستگی خود را به ثبت رساند. این شرکت اعلام کرد که میزان بدهی‌های آن سریع‌تر از آن‌ که بتواند آنها را پرداخت کند، روی هم انباشته شده‌اند. این شرکت که در وارملند کانتی، در غرب سوئدریال قرار دارد، در سال۱۵۹۰ تاسیس شد و کار آن تولید زنجیر برای کشتی‌ها و تاسیسات دریایی حفاری نفت است. مدیرعامل شرکت، مگنس وستر، به تلویزیون ملی سوئد، اس‌وی‌تی، گفت: ما به موقعیتی رسیدیم که شاهد بودیم نمی‌توانیم درآمد مشخصی را برای آینده خود پیش‌بینی کنیم، که بتواند هزینه‌های ما را پوشش دهد. بدهی‌های ما سریع‌تر از آن‌چه انتظار داشتیم روی هم انباشته شده‌اند. حدود ۴۰ نفر از کارکنان تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت. اتحادیه تجاری این منطقه ابراز امیدواری کرده سرمایه‌گذار دیگری بتواند با خرید این کارخانه، این صنعت تاریخی را زنده نگاه دارد. 

چین ذخایر اوراق قرضه آمریکا را برای دومین ماه متوالی کاهش داد

طبق جدیدترین آمار منتشر شده توسط خزانه‌داری آمریکا،  در ماه آگوست، میزان ذخایر چین از اوراق قرضه آمریکا به ۱.۱۰۳۵ تریلیون دلار کاهش یافته است. این دومین ماه متوالی است که چین از این ذخایر خود می‌کاهد. چین، که حالا دومین دارنده اوراق قرضه آمریکا در جهان است، در ماه آگوست میزان این ذخایر خود را ۶.۸ میلیارد دلار کاهش داد. این در حالی است که در ماه قبل از آگوست هم چین ۲.۲ میلیارد دلار از این ذخایر کاسته بود. ژاپن که از ماه ژوئن با خرید ۲۱.۹ میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکا و پیشی گرفتن از چین به اولین دارنده اوراق قرضه آمریکا در جهان تبدیل شده است، در ماه آگوست ۴۳.۹ میلیارد دلار دیگر از این اوراق خرید تا دارایی اوراق خود را به ۱.۱۷۴۷ میلیارد دلار برساند. داده‌های وزارت خزانه‌داری نشان می‌دهد که در ماه آگوست، این دو کشور آسیایی روی هم یک سوم کل اوراق قرضه آمریکا را در اختیار داشته‌اند. در کل، دارندگان خارجی اوراق قرضه آمریکا در ماه آگوست ۶.۸۵۷۵ تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا را در اختیار داشتند که این ۲۲۵.۶ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

یمن تولید نفت از میدان «شبوه» را از سر گرفت

شرکت نفتی سیفر یمن صادرات نفتی خود را از میدان نفتی «الشبوه»در جنوب یمن برای انتقال به پایانه‌ای در دریای عرب آغاز کرد. بر اساس این گزارش، شرکت نفتی سیفر که به صورت بین‌المللی در اختیار این کشور است در حال حاضر 5 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و آن‌طور که مقامات این کشور می‌گویند احتمال افزایش آن تا 15 هزار بشکه در روز وجود دارد. تولید نفت یمن از سال 2015 یعنی در زمان حمله نظامی عربستان و متحدانش به این کشور آسیب دید. یمن به طور متوسط در سال 2014، 127 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کرد که این رقم اکنون به طور متوسط به 50 هزار بشکه در روز رسیده و سال گذشته این کشور توانسته بخش زیادی از نفت تولیدی خود را صادر کند.

افت ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۶ تا ۸۸ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود معادل ۹۶ تا ۹۸ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. به گفته وی کاهش ۱۰ هزار تومان قیمت شقه گوسفندی موجب شده قیمت ران و سردست به همین نسبت در بازار کاهش یابد به طوری که هم اکنون هر کیلو ران با نرخ ۱۰۶ تا ۱۰۸ هزار تومان و سر دست ۱۰۰ تا ۱۰۶ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
بنظر شما انتشار خبر کاهش قیمت چند ده هزار تومنی در مقابل افزایش قیمت چند ده میلیونی توهین به مخاطبان و مردم نیست ؟؟؟؟؟؟
این یعنی الان خودرو ارزون شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
پژو ۲۰۰۸ نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به خریداران عرضه شد
هدف از تولید این خودرو چه بوده با قیمت 300 میلونی!!!
از الان برای افزایش طلای سال اینده نقشه نکش و اقتصاد و فکر و ذکر مردم را برهم نزن.....................
تمام عمرمان در این گذشت که چی ارزان یا گران شد و آخرش به هیچ کجا نرسیدیم
یارانه ۴ دلاری!
گوشت را به دو برابر گران کردند ودریغ از حتی یک عذر خواهی از مردم... الان با منت پایین آمدن 7 درصدی قیمت آنرا در بوق میکنن. داداش مردم خودشان چشم دارن میبینن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر