بازدید 4775

احتمال تغییر ارتفاع قله اورست

با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش ارتفاع قله اورست پس از زلزله بزرگ نپال در سال ۲۰۱۵، چین و نپال توافق کردند تا به صورت مشترک ارتفاع این قله مرتفع را بار دیگر اندازه گیری کنند.
کد خبر: ۹۳۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 15 October 2019
با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش ارتفاع قله اورست پس از زلزله بزرگ نپال در سال ۲۰۱۵، چین و نپال توافق کردند تا به صورت مشترک ارتفاع این قله مرتفع را بار دیگر اندازه گیری کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا روز سه شنبه شبکه خبری "ان دی تی وی"، بسیاری از زمین شناسان معتقدند که زلزله ۷.۶ ریشتری نپال در ماه آوریل سال ۲۰۱۵، ارتفاع قله اورست را تا سه سانتیمتر کاهش داده است.

بررسی‌های پیشین، ارتفاع قله اورست را هشت هزار و ۸۴۸ متر تعیین کرده بود.

تصمیم برای اندازی گیری دوباره ارتفاع قله اورست پس از پایان سفر دو روزه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به نپال گرفته شد.

شی جین پینگ در این سفر که روز یکشنبه گذشته به پایان رسید با بدیا داوی بندری رئیس جمهوری و کی پی شرما اولی نخست وزیر نپال دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه مشترک آمده است: نپال و چین به صورت مشترک ارتفاع قله اورست را به عنوان نماد دوستی میان دو کشور اندازه خواهند گرفت.

هند نیز در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد اندازه گیری قله اورست را مطرح کرده بود؛ اما این پیشنهاد از سوی نپال رد شد.

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (به معنی سر آسمان) و نام تبتی چومولونگما بلندترین کوه کره زمین است.

ارتفاع قله آن از سطح دریا برابر با هشت هزار و ۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۸ پا) می‌باشد؛ این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است.

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست -که در آن زمان با نام قله ۱۵ شناخته می‌شد- به مقدار هشت هزار و ۸۴۰ متر گزارش شد.

در سال ۱۸۶۵، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه‌نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد.

این نام به خاطر جرج اورست و با وجود مخالفت وی، انتخاب شد؛ واگ نمی‌توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چرا که در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام چامولونگما برای قرون متمادی در میان تبتی‌ها و نپالی‌ها رایج بود.

جرج اورست یک نقشه‌بردار و جغرافی‌دان اهل ولز بود که منصب سر نقشه‌بردار کل هند را از سال ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۳ برعهده داشت.

از زمان نخستین صعود موفقیت آمیز به اورست توسط "شرپا تنزینگ نورگی" و "ادموند هیلاری" در سال ۱۹۵۳، تا به حال هزاران نفر موفق به فتح این قله شده اند، اما ارتفاع دقیق قله اورست از زمان اولین اندازه گیری آن در سال ۱۸۵۶ تا به حال همواره موضوع بحث و اختلاف نظر بین چین و نپال بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها