بازدید 3025

ترکیه توافق کرد‌ها با دمشق را تکذیب کرد

ایلنور چویک، یکی از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بی‌بی‌سی گفت: چنین توافقی صورت نگرفته و ارتش سوریه هم در مرز با ترکیه حضور ندارد.
کد خبر: ۹۲۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 14 October 2019
ترکیه خبر توافق کرد‌ها با دولت سوریه را رد کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ایلنور چویک، یکی از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بی‌بی‌سی گفت: چنین توافقی صورت نگرفته و ارتش سوریه هم در مرز با ترکیه حضور ندارد.

او گفت: "اگر آن‌ها جایی در منطقه باشند جنوب مرز ترکیه و بیرون منطقه امن ما خواهد بود. ما داریم یک منطقه امن در داخل سوریه ایجاد می‌کنیم، به عمق سی کیلومتر و در طول مرز ترکیه؛ بنابراین آنچه ما الان می‌بینیم این است که آن‌ها می‌خواهند با تروریست‌های کرد یعنی یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به توافق برسند، اما در حال حاضر همه این‌ها شایعه است. ما تحرک نیرو نمی‌بینیم. آن‌ها در مرز نیستند. ما در مرز هستیم. "

این در حالی است که دولت محلی شمال سوریه تحت هدایت کرد‌ها گفته است که ارتش سوریه به عنوان بخشی از توافق در طول کل مرز شمالی مستقر خواهد شد.

نیرو‌های دمکراتیک سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این توافق به آن‌ها کمک خواهد کرد "با این تجاوز مقابله کنند و نواحی‌ای که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده اند را آزاد کنند. "

این حرکت همچنین "راه را برای آزادسازی باقی شهر‌های سوریه مثل عفرین که ارتش ترکیه اشغال کرده، هموار خواهد کرد. "

نیرو‌های ترکیه و شورشیان سوری مورد حمایت آن‌ها در سال ۲۰۱۸ بعد از عملیاتی دو ماهه، عفرین را از نیرو‌های کرد گرفتند.

توافق تازه نمایانگر یک تحول قابل توجه برای کردهاست که در پی از دست دادن حمایت نظامی آمریکا برای گرفتن کمک به دولت سوریه روی آورده‌اند.

هنوز معلوم نیست که دولت سوریه چه تعهدی داده است.

همزمان اعلام شده وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز قرار است تا امروز در لوکزامبورگ درخصوص حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه دیدار و گفتگو کنند.

ژان-ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، پیش از این جلسه گفته است که ما خواهان محکومیت مجدد حمله ترکیه هستیم و می‌خواهیم که تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه اعمال کنند.

وی همچنین گفت که خواستار برگزاری نشستی با آمریکا برای ایجاد یک نیروی مشترک بر علیه داعش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار