بازدید 4688

اردوغان: تا ۳۰ کیلومتری خاک سوریه پیش می‌رویم

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تصرف یک شهر در شمال سوریه توسط نیرو‌های این کشور، گفت: عملیات «چشمه صلح» تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه پیشروی می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 13 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح «ارتش آزاد» در جریان عملیات «چشمه صلح» تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد.

اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه شهر «رأس‌العین» و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیرو‌های عملیات‌کننده است، گفت: «در تل‌أبیض نیز ۱۷ روستا در کنترل نیرو‌های مسلح ترکیه هستند. نیرو‌های ارتش [آزاد]سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند».

وی ضمن اشاره به اینکه تنها هدف عملیات چشمه صلح تصرف مناطق شمالی سوریه در شرق رودخانه فرات نیست، مدعی شد: «تروریست‌هایی که نمی‌توانند با سربازان ما بجنگند، در حال حمله به شهروندان غیرنظامی ما با شلیک راکت به مناطق مرزی هستند».

رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه تا کنون ۶۵۲ حمله راکتی و خمپاره‌ای به مناطق مرزی جنوب ترکیه توسط شبه‌نظامیان کُرد انجام شده، ادامه داد: «۱۸ نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) کشته شدند».

اردوغان سپس به ارائه آماری از تلفات نیرو‌های عملیات چشمه صلح در شمال شرقی سوریه پرداخت: «تا کنون ۲ سرباز ما کشته شده و ۲۲ نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شدند. تعداد تروریست‌هایی نیز که از پای درآمدند ۴۹۰ نفر است که از این میان ۴۴۰ نفر کشته، ۲۶ نفر مجروح و ۲۴ نفر اسیر شدند».

وی با اشاره به تسلط نیرو‌های ترکیه بر ۱۰۹ کیلومتر مربع از مناطق شرق فرات، افزود: «ما هیچ غیرنظامی را در سوریه هدف نمی‌گیریم. اگر مراقب غیرنظامیان نبودیم، می‌توانستیم بسیار سریع تک تک تروریست‌ها را نابود کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار این ادعا که کُرد‌های سوری هدف عملیات نظامی در شمال سوریه نیستند، گفت: «ما بیشترین حمایت را از همان کُرد‌های سوریه داریم، زیرا آن‌ها از گروه تروریستی ی. پ. گ. خسته شدند... این عملیات ما علیه ی. پ. گ، پ. ک. ک، پ. ی. د. یا هرچه اسمشان می‌خواهد باشد، است».

اردوغان با بیان اینکه عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهند، اظهار داشت: «زمانی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که بیشترین احترام را به آن می‌گذارد. زیرا سوریه همسایه ماست... ما چشم‌داشتی به خاک دیگران نداریم».





وی ضمن تاکید بر اینکه اجازه تاسیس یک دولت تروریستی در شمال شرقی سوریه را نمی‌دهد، اضافه کرد: «بعد از آغاز این عملیات، بعضی کشور‌ها ما را با تحریم و ممنوعیت فروش سلاح تهدید کردند. آن‌ها باید بدانند که ترکیه با چنین تهدید‌هایی پا پس نمی‌کشد».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اظهارات روز گذشته مقامات آلمانی و فرانسوی درباره توقف فروش تسلیحات به آنکارا، پرسید: «ترکیه متحد شما در ناتو است. شما با ما هستید یا تروریست‌ها؟ آمریکا مقادیر زیادی تسلیحات به تروریست‌ها در شمال سوریه داد، اما شما چیزی نگفتید».

اردوغان بعد از به باد انتقاد گرفتن کشور‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل حمایت نظامی و دیپلماتیک از شبه‌نظامیان کُرد، پیکان اتهام را به سمت دولت سوریه گرفته و مدعی شد: «تمام این‌ها تقصیر رژیم سوریه است. اگر آن‌ها این تروریست‌ها را نابود کرده بودند، کار برای ما ساده‌تر بود، اما متاسفانه آن‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند».

وی عراق را نیز از حملات خود بی‌نصیب نگذاشته و گفت: «همین مشکل در عراق نیز هست. وضعیت در عراق نیز بسیار بد است. وقتی با عراقی‌ها مذاکره می‌کنیم، یک چیز می‌گویند و در پشت سر ما یک چیز متفاوت... ما همواره با عراق بودیم و هیچوقت در مقابلشان نایستادیم، اما وقتی که نوبت به عمل آن‌ها می‌رسد، از تروریست‌ها جانبداری می‌کنند».

در حالی که اردوغان دقایقی پیش مدعی شده بود با قوم کُرد مشکلی نداشته و آن‌ها هدف عملیات نیستند، اما در ادامه چهره واقعی خود را نشان داد: «عراق می‌گوید آن‌ها کُرد هستند، اما برای من مهم نیست که کسی کُرد است یا نه؛ برای من کوچکترین اهمیتی ندارد... آن‌ها تروریست هستند و نگاه ما به آن‌ها متفاوت است».

ترکیه در تاریخ هفدهم مهر عملیات نظامی جدیدی را در شمال شرق سوریه با اسم رمز چشمه صلح آغاز کرد. این عملیات در حالی امروز وارد پنجمین روز خود شد که وزارت دفاع ترکیه روز گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد شهر «رأس‌العین» به تصرف نیرو‌های عملیات‌کننده درآمده است. (جزئیات بیشتر)

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرز‌های سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۳
امیدوارم پیروز شوید
فعلا که به در بسته خوردی و نتوانستی بیشتر بروی
اردوغان نمیداند سربازان بخت برگشته اش را راهی چه باتلاقی کرده. باتلاقی که هر روز بیشتر در آن فرو میرود و رهایی از آن کار آسانی نیست.آنها شاید بتوانندبا پای خودشان بیایند اما رفتنشان دست خودشان نخواهد بود. دیر زمانی طول نخواهد کشید که پی به حماقت خود خواهد برد.اما آن وقت دیگر افسوس خوردن سودی ندارد.
جنگ فرسایشی دماغ ترکیه را به خاک خواهد مالید و اردوغان را در دنیا بی حیثیت تراز گذشته خواهد کرد.
زمان این را به روشنی اثبات خواهد کرد.
صبر لازم است. شمال سوریه مثلث برمودای اردوغان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
دقیقا مث عفرین
مرگ بر تروریست‌های اجیر شده دشمنان اسلام، مرزهای خاورمیانه نباید تغییر کند
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
مرزهای خاورمیانه شدیدا تغییر خواهند کرد شک نکن.
به امید کم شدن شر تروریسم از منطقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
برو جنایت های پژاک رو ببین تا معنی تروریسم رو بفهمی
خوب درست میگه اونا با کرد ها مشکل ندارن اونا با تروریست ها میجنگن این تروریست ممکنه کرد ترک یا عرب یا فارس باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
تروریست ترک و فارس نداریم، کافر همه را به کیش خود پندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
تروریسم ترکی نداریم.جرم و جنایت و قاچاق و ترور فقط کار کردهاست
چنگیز خان معاصر
حرفهای اردوغان دقیقا ذهن پریشان یک دیکتاتور فاشیست خودخواه را به خوبی نشان میده.
اردوغان واقعا مرده مرد.یک سیاست مدار به تمام معنی.
دفاع و حفظ امنیت مرزها وظیفه هر دولتی هستش، دقیقا مشابه زمانیکه داعش داشت به مرزهای ما نزدیک می شد و سران نظامی ما گفتند عمق 40 کیلومتری از مرز خط قرمز ماست و اگر داعشی ها یک قدم نزدیکتر شوند توسط نیروهای نظامی ما نابود می شوند.
بزودی سرش به سنگ میخوره . این بابا عامل بیشترین بدبختی های و غیر نظامیان بیگناه سوریه است. در پیدایش داعش و تامین مالی داعش نقش عمده داشته . مظهر ریا و دو دوزه بازی ایست. باید شش دانگ حواسمان به این بابا باشه. مانور یک گلوله یک هدف جواب غیر مستقیمی به وی بود. احسنت . حمله به سوریه با هماهنگی مستقیم امریکا توسط این مزدور صورت گرفته .
رویای امپراتوری عثمانی را به گور خواهی برد
ترکیه با کردها هیچ مشگلی نداره.. کردها و ترکیه مثل برادر زندگی میکنن.. فقط این تروریست های پ ک ک و ی پ گ به فکر تجزیه طلبی هستن و جوانان کردها رو با اغفال و تحدید و شستشوی مغزی علیه ترکیه و برای تجزیه آن بسیج میکنن...
همه فهمیدند شمال شرق سوریه اگه الان خنثی نشه در آینده برای منطقه اسراییل دوم تحت حمایت غرب خواهد بود و هر چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه همیشه مشکل امنیتی خواهند داشت ولی طوری مقاله ونظر می نویسند انگار نمی بینند آمریکا هزاران تریلی اسلحه و چندین پایگاه در این منطقه تاسیس کرده و سوریه حتی روسیه هم جرات نزدیک شدن به اون مناطق رو ندارن انگار کشور دیگری هست پس بجای تعصب واقعیات رو ببینید و نظر بدید و از حمله ترکیه بخاطر خودمون حمایت کنیم به امید از بین رفتن تمام تروریست‌ها در منطقه و ایجاد آرامش
اردوغان کارش بیسته
چهره واقعیش را نشان داد؟؟؟؟ درست گفته فرقی نمیکنه کرد باشه یا ترک تروریست از هر نوعش محکومه خلاصه ی حوری باید زهر ترک ستیزی رو بریزیا تابی جون ب امید پیروزی سربازان ترک بر ترویست ها از هر نژاد
ایرانم پژاک رو میکشه که کرد هستن، آیا اشتباه میکنه؟!!!!!!!!
به نظر من سایر مردمان ترک باید به منطقه های مرزی کشورهای دیگر ترک زبان دنیا مانند قزاقستان مهاجرت کنند تا کسی جرات نزدیک شدن به مرز کشورهای ترک زبان را نداشته باشد مانند روسیه که کشورهای ترک زبان را تهدید میکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس