بازدید 6584
۸
پیمانه اقتصادی؛

افزایش قیمت نفت پس از انفجار نفتکش ایرانی/ جهش نرخ پوند در برابر دلار/ روسیه روی نفت ۵۰ دلاری حساب می‌کند/ خروج ارز از کشور برای واردات قفل آویز!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، اغلب سهام آسیایی از سقوط بازگشتند، بازار اوراق مسکن؛ بازی صفر «تسه» ها، قیمت نفت سنگین ایران ۲.۵ دلار بالا رفت، بازار اوراق مسکن؛ بازی صفر «تسه» ها، تأثیر انفجار نفتکش ایرانی روی افزایش قیمت فلز زرد و پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودرو‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 12 October 2019

افزایش قیمت نفت پس از انفجار نفتکش ایرانی/ جهش نرخ پوند در برابر دلار/ روسیه روی نفت ۵۰ دلاری حساب می‌کند/ خروج ارز از کشور برای واردات قفل آویز!تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، اغلب سهام آسیایی از سقوط بازگشتند، بازار اوراق مسکن؛ بازی صفر «تسه» ها، قیمت نفت سنگین ایران ۲.۵ دلار بالا رفت، بازار اوراق مسکن؛ بازی صفر «تسه» ها، تأثیر انفجار نفتکش ایرانی روی افزایش قیمت فلز زرد و پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودرو‌ها را در بر دارد.

افزایش قیمت نفت پس از انفجار نفتکش ایرانی

روز جمعه در پی انفجار نفتکش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش ـ که صبح امروز در 60 مایلی بندر جده عربستان و در دریای سرخ اتفاق افتاد ـ قیمت نفت در بازارهای جهانی 2 درصد رشد کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، هر بشکه نفت برنت به قیمت 60 دلار و 19 سنت عرضه می‌شود که نسبت به روز گذشته رشد 2 درصدی داشته است. قیمت نفت وست‌تگزاس آ‌مریکا هم با همین حدود افزایش به قیمت 54 دلار و 49 سنت معامله می‌شود. 

قیمت نفت سنگین ایران ۲.۵ دلار بالا رفت

طبق آمار منابع ثانویه، اوپک که متشکل از چهارده کشور است، در سپتامبر ۲۸.۴۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱.۳۱۸ بشکه در روز در مقایسه با اوت کاهش داشت. تولید نفت خام علاوه بر ایران، در عربستان سعودی، ونزوئلا و عراق کاهش پیدا کرد و در لیبی، آنگولا و کنگو افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در سپتامبر ۶۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه بود که در مقایسه با ۵۷ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه در اوت، دو دلار و ۵۵ سنت (۴.۴ درصد) افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۲ دلار و ۲۳ سنت در مقایسه با ۶۸ دلار و ۷۰ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در سپتامبر دو دلار و ۷۴ سنت (۴.۶ درصد) افزایش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۷۰ دلار و ۳۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بوده است.

روسیه روی نفت ۵۰ دلاری حساب می‌کند

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیا ۲۴ اظهار کرد: ما بر این باوریم که در میان مدت، قیمتهای نفت حدود ۵۰ دلار خواهد بود و در ادامه خاطرنشان کرد، این یک پیش بینی محافظه کارانه است. نواک گفت: پیش بینی ما از توسعه اجتماعی-اقتصادی روسیه بر مبنای این قیمت است. این قیمت پایین تر از قیمت فعلی نفت است که به دلیل نگرانی ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا، نوسان دارد. قیمت وست تگزاس اینترمدیت، اکنون حدود ۵۲ دلار و نفت برنت بالای ۵۸ دلار در هر بشکه است. بودجه روسیه برای سال میلادی جاری بر مبنای قیمت نفت حدود ۴۲ دلار در هر بشکه بوده که پایینترین قیمت در حدود یک دهه اخیر است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صادرات نفت و گاز دو منبع بزرگ درآمد برای روسیه هستند اما دولت این کشور در تلاش برای متنوع سازی اقتصاد است.

بازار اوراق مسکن؛ بازی صفر «تسه»ها

اوراق وام مسکن که در میانه هفته گذشته به کف‌های قیمتی نزدیک شده بودند، در نیمه دوم هفته به سطوح قیمتی قبلی بازگشتند. هر ورقه وام تسهیلات مسکن دی 96 در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته به سطح 38 هزار و 448 تومان رسید. «تسه9806» با 35هزار و 712تومان و «تسه9708» با 41 هزار و 421 تومان کمترین و بیشترین قیمت را در بازار «تسه»ها داشتند. تغییر سقف عمربنای واحدهای مسکونی مشمول وام مسکن از جمله پیشامدهای مثبت هفته اخیر بود. با این حال این سقف برای متقاضیان خانه‌اولی همچنان بدون تغییر مانده است. از این روی، هرچند این اتفاق به دلیل تنوع بخشیدن به انتخاب‌های متقاضیان می‌تواند اتفاق مثبتی تلقی شود، اما به نظر نمی‌رسد تأثیر چندانی بر میزان استفاده از اوراق تسهیلات مسکن که با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته مواجهند، داشته باشد.

تأثیر انفجار نفتکش ایرانی روی افزایش قیمت فلز زرد

رویترز: انفجار نفت‌کش ایرانی باعث افزایش قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی شد. از آنجایی که سرمایه گذاران در انتظار شفافیت بیشتر در مورد تجارت در جهان و برگزیت هستند، قیمت طلا در معاملات دیروز افزایش یافت و کاهش های اولیه ناشی از امید به موفقیت مذاکرات تجاری آمریکا و چین را از دست داد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 95 سنت افزایش 1494.94 دلار فروخته شد اما تاکنون در هفته گذشته حدود 0.3 درصد کاهش یافته است. 

جهش نرخ پوند در برابر دلار

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: پس از این که در پایان مذاکرات لحظه آخری برگزیت، بین انگلیس و اتحادیه اروپا، سخنگوی طرف اروپایی، مذاکرات را سازنده توصیف کرد، نرخ پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا جهش کرد. وزیر برگزیت انگلستان، استفن بارکلی و مذاکره‌کننده ارشد اروپا در مورد خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، صبح روز جمعه با یکدیگر دیدار کردند. مینا آندریوا، سخنگوی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت، دو طرف برای رسیدن به توافق به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند. او اضافه کرد: مذاکرات سازنده بود. در صورتی که اراده وجود داشته باشد، امید هم وجود دارد. به دنبال این اظهارات نرخ برابری پوند در مقابل دلار آمریکا ۰.۹۸ درصد جهش کرد و به ۱.۲۵۶۲ واحد رسید. نرخ برابری دلاری پوند در واکنش اولیه به این سخنان، تا ۱.۲۶ واحد هم بالا رفته بود. 

پزشکیان: موافقت مجلس با حذف سود مرکب براساس نظر کارشناسان بود

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: کارشناسان حوزه اقتصادی در مجلس معتقد بودند باید سود مرکب حذف شود در نتیجه مجلس نیز به نظر کارشناسی آنها رأی داد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به نظر کارشناسی مجلس توجه کند، افزود: اگر به دنبال تأمین مصالح کشور هستیم، باید نظر کارشناسان را بر سایر مسائل ارجح بدانیم. وی اظهار کرد: اگر صلاح کشور در حذف سود مرکب است باید براساس نظرات کارشناسی این تصمیم اجرایی شود. به گزارش خانه ملت، مصوبه الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و با رأی بالای نمایندگان تصویب شد؛ اما شورای نگهبان در نخستین مرحله سه ایراد از طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهکاران شبکه بانکی گرفت که این ایرادات در کمیسیون اقتصادی رفع شد؛ بنابراین، شورای نگهبان در دومین مرحله نیـــــز پنج ایراد از طرح حذف سود مرکب گرفت که پس از بررسی اشکالات در کمیسیون اقتصادی مشخص شد، امکان اصلاح ایرادات مورد نظر وجود ندارد بنابراین پس از اصرار نمایندگان بر مصوبه حذف سود مرکب، طرح الزام بانک‌ها به مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود از بدهی تسهیلات گیرندگان برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

۹۵ درصد صادرات غیرنفتی مضمون خام‌فروشی دارد

فرشاد مومنی گفت: از سال ۱۳۷۰ به تدریج در حال گذار از دولت خام فروش به دولت آینده فروش هستیم که این گذار خطرناک وجوه متعددی دارد. مثلاً برای خودفریبی یا دیگرفریبی، این گونه تصور ایجاد می‌کنند که خام‌فروشی تنها مربوط به نفت است و اگر شکل و شمایل دیگری داشته باشد، اشکالی ندارد؛ از همین روی، به طرز افراطی صادرات مواد معدنی را در دستور کار قرار داده‌اند. باید توجه داشت بیش از ۹۵ درصد صادرات غیرنفتی ما عمومأ مضمون معدنی و خام‌فروشی دارد و درآمدهای ارزی آن، از هزینه‌های ارزی برای تولید و استخراج آن کمتر بوده است؛ یعنی صادرات غیرنفتی در چارچوب این الگو یک خودفریبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: مگر آقای روحانی همان کسی نبودند که در مبارزات انتخاباتی با استدلال و شواهد نشان دادند ساختار هزینه‌های دولت به شدت متورم و رانتی شده است، چرا تا امروز در بازآرایی ساختار هزینه‌ها سهل‌انگاری کرده‌اند؟ چرا شرکت‌های دولتی به حیات خلوت پرداخت‌های بی‌ضابطه تبدیل شده است؟ به طوری که سودآوری این شرکت‌ها نسبت به دوران جنگ نیز کاهش پیدا کرده و ساختار هزینه‌های آن نابهنجار شده است. جالب آنکه در حالی که بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است، میزان زمان تخصیص یافته برای بررسی آنها نزدیک به صفر است. بنابراین باید به نمایندگان هشدار داد در بررسی جهت‌گیری‌های لایحه بودجه دقت بیشتری اعمال کنند چون در این سال دچار سیکل سیاسی هم هستیم و باید نسبت به تصمیماتی که ربطی به منافع ملی ندارد، تذکر داد.

پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروها

با بیان اینکه ما گزارشی از وضعیت موجود صنعت خودرو تهیه کرده‌ایم که در جلسه هفته آینده شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد، اظهار داشت: در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید برخی خودروها پیشنهاد وزارت صنعت در جلسه شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه وضعیت تولید خودروها نسبت به قبل بهتر شده است،‌ افزود: البته یکسری مشکلات نیز وجود دارد که در شورای عالی استاندارد در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

مرندی مقدم تصریح کرد: شورای عالی استاندارد بر اساس واقعیت‌های روز جامعه در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی با بیان اینکه خودروسازان برای رعایت استانداردهای 85‌گانه تا ابتدای دی امسال فرصت دارند، گفت: در حال حاضر تولید خودروها طبق استاندارد‌های مصوب صورت می‌گیرد. معاون رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند. به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

خروج ارز از کشور برای واردات قفل آویز!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از یک هزار و ۲۷۰ تن قفل آویز از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم قفل آویز به کشور، ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۳۱۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۷۳۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است قفل آویز از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه و چین وارد ایران شده است. در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده قفل آویز به ایران، کشور چین بوده در این مدت با صادرات بیش از یک هزار و ۷۱ تن قفل آویز، درآمد ۳ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۴۰۷ دلاری را نصیب خود کرده است.

کاهش فروش جنرال‌موتورز در چین

رویترز گزارش داد، فروش شرکت جنرال‌موتورز در چین از ماه جولای تا سپتامبر ۵/ ۱۷درصد کاهش یافته است. این خودروساز آمریکایی از کند شدن رشد اقتصادی در بحبوحه جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش رقابت در بخش مهم خودروهای اس یو‌وی ضربه خورده است. جنرال‌موتورز در سه ماه سوم سال جاری میلادی ۶۸۹هزار و ۵۳۱ خودرو در چین تحویل داد. کاهش فصلی فروش این شرکت در چین در پایان سپتامبر پنجمین سه ماه متوالی کاهش فروش در چین بود. چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان را دارد. جنرال‌موتورز ۲۶/ ۲میلیون خودرو در ۹ ماه اول سال جاری میلادی تحویل داده است. به نقل از طبق گزارش اداره سازندگان خودروی چین، با کاهش فروش شرکت‌های جنرال‌موتورز و فورد موتور در چین، سهم شرکت‌های خودروسازی آمریکا در بازار خودروهای مسافربری چین تا ۵/ ۹درصد در هشت ماه اول سال جاری کاهش یافت در حالی که این سهم در سال گذشته در همین دوره ۷/ ۱۰درصد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
همین جوری جنس در بازار نیست و کم شده و با تیترهای خاص تان که میگویید ارز برای فلان کالا داده شده شرایط را بدتر میکند.
پس ارز برای چی باید برود؟؟
به جز مواد اولیه اجناس دیگر نداریم؟
مواد غذایی و دارویی اواویت اول منتهی سایر موارد چی میشود؟
مشابه داخلی خیلی از وسایل کیفیت لازم را ندارد و کلی وقت باید گذاشت تا کیفیت انها خوب شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
وظیفه رسانه اطلاع رسانی است
وظیفه ایجاد رفاه و دلار ارزان و..با رسانه نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
به دارو هم ارز اختصاص نمی دهند و دارو چگونه گران شده اگر ارز به ان اختصاص داده اند؟ شما چرا یک گزارش از قیمت دارو تهیه نمی کنید تا ببینید حداقل چند برابر شده قیمتها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یعنی شما موافق هستید پول نفت برود غذای سگ و گربه و آویز و این چیزها وارد شود؟ همین شماها هستید که مملکت شده این! نونتون توی واردات هست و کاسب برجام!
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
اقای ۱۱۳۲ نوع ادبیاتت مربوط به زمان قدیم است.
اولا مودب باشیم در کامنت نویسی و توهین نزنید.
ثانیا کاربر نظرش را راجع به قفل و اویز که تیتر بوده زده نه غذای حیوانات ثالثا ارزی که شما میفرمایید اون ارز ۴۲۰۰ است در حالی که واردات با ارز ازاد که نباید حساس انگیز باشد.
هر چیزی قیمتی دارد یعنی تنبیه تهیه ارز ازاد به ۳ برابر ارز ۴۲۰۰ از نظرشما کافی نیست برای وارد کننده که باز میگویید ارز به انها ندهند؟؟؟؟؟
ارز ازاد از نظر شما قیمتش کم است که این گونه عصبانی میشوید و میفرمایید حتی ارز ازاد به ان کسی که میخواهد ارز ازادجنس وارد کند ندهید؟؟؟؟
بعلت همکاری شرکتهای آلمانی با برندهای ایرانی کیفیت قفل های ساخت ایران از همه برندهای چینی بالاتر بوده .

این فاجعه ی اقتصادی را به گردن آمریکا و اسراییل و عربستان نمیتوان انداخت
مقصران اقتصادی و تاجران خائن را باید اعدام کنند
اینهمه بیکار داریم
باید اینهمه واردات بی رویه داشته باشیم؟
بورس فقط بوووووورس
امروز همان طور که کاربرانتان در روز گذشته در خبر مربوط به اصابت به نفتکش ایرانی پیش بینی کرده بودند همان شد و بورس ۱۰۰۰۰ واحد یک روزه رفت روش.
خسته نباشید قهدمانان
بورس با همین سرعت میشود ۶۰۰۰۰۰ تایی.
بورس = وقت تلف کردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل