بازدید 3641

انتقاد نماینده درگز از وعده‌های انتخاباتی مضر برای محیط زیست

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس گفت: اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تأکید کند با کارکرد قوه‌مقننه در تضاد است. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند.
کد خبر: ۹۲۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 09 October 2019

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس گفت: اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تأکید کند با کارکرد قوه‌مقننه در تضاد است. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند.

عبدالله حاتمیان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وعده‌های انتخاباتی که به محیط زیست صدمه می‌زنند، گفت: به نظر من نماینده‌هایی که وعده‌های انتخاباتی می‌دهند اشتباه می‌کنند. نماینده‌ باید برنامه و یک مسیر مشخص کاری از خود ارائه دهد. اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تأکید کند به نوعی با کارکرد قوه‌مقننه در تضاد است.

این عضو کمیسیون کشاورزی افزود: ما یک دموکراسی و مردم‌سالاری برای خود تعریف کردیم که انحرافات متعدی پیدا کرده است. این انحرافات در بعضی موارد باعث تقویت و در برخی مواقع دیگر باعث تضعیف دولت شده است. ما باید وظیفه و جایگاه خود را مشخص کنیم. ما یا بازیکن آزاد دولتیم و در مقام نماینده پیگیر آب و برق و گاز شهرستان‌هایمان می‌شویم یا به عنوان نماینده به امر قانون‌نویسی و نظارت در سطح کلان می‌پردازیم.

نماینده مردم درگز در مجلس با بیان اینکه «ما راه خود را گم کرده‌ایم» گفت: من نماینده هنوز نمی‌دانم که وظیفه اصلی نماینده مجلس در ایران چیست؟ ما بخش نظارت را ضعیف کردیم. تضعیف نظارت در این اتفاق نمود پیدا می‌کند که انتقاد نماینده مجلس از یک دستگاه و نهادها مثل دیوان محاسبات با انتقاد یک شاکی خصوصی از آن تفاوتی نمی‌کند. اختیارات نظارتی نماینده‌ها تعریف نشده است. مثلا دادستان‌ها می‌توانند با اختیاراتشان بسیاری از کنش‌ها را وتو کند اما من نماینده توانایی متوقف کردن کدام پروژه را دارم؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خشک شدن دریاچه ارومیه به نمایندگان آن منطقه ارتباطی داشته است؟ گفت: حوزه دریاچه ارومیه مثال درستی برای وعده‌هایی انتخاباتی است که به محیط زیست صدمه می‌زنند. تمامی مشکلات دریاچه ارومیه ناشی از ایجاد همان ۶۰ – ۷۰ سد است. این سدها هم بدون شک با دخالت نمایندگان احداث شده است. موضوع انتقال آب بین حوزه‌ای هم مثال مناسبی برای وعده‌هایی است که در اغلب موارد منجر به تخریب محیط زیست می‌شود. من نمی‌گویم کارشناسان دولتی ما هم بسیار دقیق کار می‌کنند. اتفاقا بیش از ۹۰ درصد توسعه‌نیافتگی ما زیر پای کارشناسان است. نمایندگان اما در اولویت‌های دولت دخالت می‌کنند؛ زیرا صرفا می‌خواهد کنش‌هایی در حوزه انتخابیه انجام دهد.

حاتمیان در پایان ضمن تاکید بر ضرورت بازبینی وظایف قوه مقننه گفت: شاید بیش از ۹۰ درصد نمایندگان آرمانی انسان‌های خوبی هستند و آرمانی برای کشورشان دارند و دغدغه و وظیفه معیشت مردم خود را دارد. با این حال باید در انتخابات و وظایف نمایندگی بازبینی دقیقی انجام داد. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند. نماینده‌ای که صرفا از روی تمایلات می‌گوید که می‌خواهم آب فلان دریا یا دریاچه را به حوزه انتخابیه‌ام انتقال دهم، به درد مجلس شورای اسلامی نمی‌خورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی