بازدید 46485
دستپخت شگفت آور دولت و مجلس؛

با تقاضای «مریم میرزاخانی» قانونی تصویب شد که به درد فرزندش نمی‌خورد!

وقتی کلیات لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، پرسش ها پیرامون آن به شدت افزایش یافت و نگرانی‌هایی آفریدند؛ هرچند برخی خوش بین بودند در فرایند بررسی لایحه در صحن علنی مجلس، برخی از این اشکالات مورد توجه نمایندگان قرار گرفته و پس از بحث و بررسی، رفع شوند، نه تنها این گونه نشد، که اوضاع بیخ هم یافت تا نتیجه لایحه‌ای باشد که ظاهرا نقض غرض کرده!
کد خبر: ۹۲۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 08 October 2019
تابناک اجتماعی
اگر فکر می‌کنید اشتباه متوجه شده اید، یک بار دیگر تیتر این مطلب را بخوانید تا پی ببرید که از قانونی یاد می‌کند که بهانه شکل گیری اش، مریم میرزاخانی و آرزوی وی برای فرزندش بوده، اما به کار خانواده آن مرحوم نمی‌آید.

به گزارش «تابناک»؛ برای شرح ماجرا لازم است به دومین روز اردیبهشت ماه امسال برگردیم و سری به یکی از تالار‌های دانشگاه تهران بزنیم که در آن آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم برگزار می‌شد و یک میهمان ویژه و ارشد داشت؛ معاون اول رئیس جمهور.

آن روز وقتی نوبت به اسحاق جهانگیری رسید که پشت تریبون قرار گیرد و برای حضار سخنرانی کند، شاید می‌شد حدس زد یادی از «مریم میرزاخانی» کند؛ نابغه‌ای ایرانی که گویی بهانه شکل گیری جشنواره ملی زن و علم بوده و آسمانی شدنش، فرصت بزرگی برای طرح نام و یادش برای همه از جمله مسئولان فراهم آورده است.

«جوان نخبه ایرانی که عمر کوتاهی داشت؛ اما با علم خود در سطح بین المللی، ایران را در جهان سربلند کرد؛ شادروان مریم میرزاخانی به عنوان دانشمند جوان ایرانی، توجه همه دستگاه ها، انجمن‌های علمی، نهاد‌های تخصصی و اجرایی را به موضوع زن و علم جلب کرد، به طوری که به پاسداشت وی روز تولدش در سطح جهان به نام «روز زن و ریاضیات» انتخاب شد.»

جملات فوق، بخشی از سخنان معاون اول رئیس جمهور در آن روز است؛ جملاتی که در ادامه آن، فرازی بسیار مهم قرار داشت که برای ابد به یک قانون مهم سنجاق شده است. به قانون اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی که پدرانشان ایرانی نیستند؛ درست مانند فرزند مرحوم میرزاخانی که پدرش اهل کشور دیگری است.

آن روز جهانگیری از تهیه لایحه‌ای به این منظور در دولت و ارسال آن به مجلس برای بررسی و تصویب خبر داد و گفت: «گفته شد که مرحوم میرزاخانی اصرار داشت، فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد؛ به پاس احترام به زنان ایرانی لایحه‌ای به مجلس فرستادیم تا فرزندان ایرانی بتوانند از مادران خود تابعیت بگیرند، که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.»

با تقاضای «مریم میرزاخانی» قانونی تصویب شد که به درد فرزندش نمی‌خورد!

رویداد جالب توجهی که شاید بتوان آن را عجیب‌ترین مقدمه برای تدارک یک قانون در کشورمان خواند؛ چیزی شبیه داستان‌های سینمایی که خیلی زود هم برخی را دلزده کرد؛ آن‌هایی که جهانگیری و دیگر دولتمردان را نقد کردند که چرا این همه سال این مشکل را که گریبان جمعیت بزرگی در کشورمان گرفته، ندیده بودند و حالا که جهانیان به میرزاخانی بها داده اند، حل مشکل با چاشنی استفاده از نام این دانشمند را در دستور کار قرار داده اند؟

این در حالی بود که هنوز اطلاعی از مفاد آن لایحه در دست نبود و حتی مشخص نشده بود که آیا این لایحه، یکباره خلق شده یا برای خلقش، مجموعه پژوهش‌ها و بررسی‌ها در دستور کار قرار گرفته و نظر به وسعت موضوع لایحه و یا اهمیت آن یا عوامل دیگر در دستور کار قرار گرفته است؟ از این مهم تر، آیا لایحه‌ای جامع تدارک دیده شده یا این لایحه هم تنها مشکل عده‌ای را حل می‌کند و قادر به رفع همه مشکلات تابعیتی نیست؟

پرسش هایی که وقتی لایحه یاد شده رونمایی شد و کلیاتش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، به شدت افزایش یافتند و نگرانی‌هایی آفریدند؛ از جمله این نگرانی مهم که در آن مشخص نشده بود، اثبات فرزندیت چگونه است و آیا تدبیری اندیشیده شده که مثلا زنی ایرانی مدعی نشود که یک نوجوان فرزندش است و می‌خواهد برایش تابعیت ایران بگیرد؟

مواردی از این دست در حالی مطرح می‌شدند که برخی خوش بین بودند در فرایند بررسی لایحه در صحن علنی مجلس، برخی از این اشکالات مورد توجه نمایندگان قرار گرفته و پس از بحث و بررسی، رفع شوند، ولی نه تنها این گونه نشد، که به ابتکار برخی نمایندگان، مسأله بی شناسنامه‌ها هم به آن اضافه شد تا در نهایت چیزی به تصویب مجلس رسیده و به شورای نگهبان ارسال شود که ناپخته و ترسناک بود.

مصوبه‌ای که برخی اشکالات اساسی اش موجب شد تا شورای نگهبان آن را به تصویب نرسانده و برای رفع اشکال به مجلس بازگرداند. در پی این بازگشت بود که مجلس مصوب کرد، سازمان اطلاعات سپاه هم در زمره نهاد‌هایی که باید برای اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از آن‌ها استعلام گرفته شود، اضافه گردد.

با تقاضای «مریم میرزاخانی» قانونی تصویب شد که به درد فرزندش نمی‌خورد!

با این مصوبه جدید، لایحه بار دیگر به شورای نگهبان رفت و حالا سخنگوی دولت، از تأیید آن خبر می‌دهد و می‌گوید: «در لایحه، بیش از مسأله حقوقی، جنبه اخلاقی و انسانی مطرح است. نه تنها زنان در داخل بلکه شامل بانوانی می شود که در خارج از کشور ازدواج کردند، اما عاشق ایران هستند و مایلند هویت ایرانی به فرزندشان بدهند می‌شود. ای کاش مریم میرزاخانی هم زنده بود و می‌توانست برای فرزندش درخواست شناسنامه ایرانی دهد.»

بله، درست خوانده اید! ربیعی تأکید کرده که کاش میرزاخانی زنده بود تا می‌توانست برای فرزندش درخواست تابعیت ایرانی دهد! اما مگر لازم است تا مادری ایرانی زنده باشد تا برای فرزندش تقاضای تابعیت ایرانی کند؟ مگر نه اینکه همه این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب برای این پیوده شده که آرزوی میرزاخانی جامه عمل بپوشد و فرزندش تابعیت ایرانی بگیرد؟!

در کمال تعجب باید بگوییم که بله؛ لازم است مادرانی مانند میرزاخانی زنده باشند تا تقاضای تابعیت برای فرزندانشان بدهند چون در لایحه یاد شده ـ و قانون ناشی از تصویب آن ـ تأکید شده که «فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی، قبل از رسیدن به هجده سال شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند»؛ به همین سادگی!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۱
آقای ربیعی ! ایکاش این پیغام را درمورد مرحوم مریم میرزاخانی درفضای مجازی منتشرنمیکردید چون نکته اصلی اینست که این قانون بخاطر زیر18سال بودن دختر ایشون اصلا" شامل حالش نمیشه وشما دانسته به این مطلب اشاره ای نکرده اید. شما سخنگوی دولت هستید چرا اطلاعات غلط به مردم میدهید؟
پاسخ ها
حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
«فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی، قبل از رسیدن به هجده سال شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند
آقا... بچه ایشون زیر 18 سال هست پس مشمول ایشون میشه اما حیف که نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
خوب باید یه خورده وایسه 18 سالش بشه خودش اقدام کنه. اون قدر ها هم فاجعه نیست
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
از منظر دید شما فقط انسان کسانی هستن که دانشمندن.؟!
پس حقوق بقیه افراد چی میشه ، اگر در تنظیم این لایحه افراد باسواد و حقوقدان واقعی نقش داشتن حتما حقوق خیلی ها امروز تحقق پیدا میکرد و نیازی نبود که آروز کنیم مادری که مرده ای کاش زنده میشد.
ناشناس
| France |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
باید مجلس سریعا و با طرح دوفوریت یک قانون بنام قانون اساسی مختص و ویژه مریم میرزاخانی رو بتصویب برسونه . اینجوری کل مشکلات جامعه هم حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
مجید دلبندم:
به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند (یعنی حتما باید مرحوم میرزاخانی بیاد برای فرزندش درخواست تابعیت بده) - ظاهراً در قوانین ما خود انسان
ها مطرح نیستند
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
بیاد تابعیت منو بگیره تابعیت خودشو بده به من
ناشناس
| Switzerland |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اصلاً اگه نخواهد چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
این قانون شاید برای بچه میرزا خانی خوب باشد ولی باید دید چه اثراتی در مملکت می گذارد ما یکی میرزا خانی داریم ولی هزاران نیمه افغانی داریم که اگر اینا تبعیت ایران بگیرن مسایل و تبعاتی دارد از جمله افزایش ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی این رسم زشتی است که امثال میرزا خانی ها را علم کنیم تا کار خودمان را بکنیم این گندم نمای جو فروش است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
این آرزو و خواسته پروفسور زنده یاد مریم میرزا خانی بوده است. آیا به نظر شما حالا پدر این دختر تمایلی دارد
که دخترش تابعیت ایرانی داشته باشد؟ ویا بعداً خود این دختر حتی حاضر است بگوید مادرش ایرانی بوده؟ نمونه بارز آن فرزندان دکتر مصطفی چمران از همسر آمریکائیش. آیا هیچیک از فرزندان ایشان ابراز تمایلی به آمدن به ایران کرده اند، آنها که پدرشان ایرانی بوده است؟ قطعاً خیر. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
نمایندگان ما به محض ورود به مجلس، تبدیل میشن به کاسبان حرفه ای و شرکای کارخانه ها و وزرا و غیره بندگان خدا از قانون و آئین قانون نویسی نه چیزی می دانند و نه حوصله ای دارند که در جلسات تخصصی اهل فن شرکت کنند،
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اونم همین الان اومد گفت تو رو خدا بیایید به من تابعیت ایرانی بدید، من بدون کی اف سی و مک دونالد و والمارت ایران می میرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
احسنت به نگاه تیز بین ناشناس 14:57. آفرین
البته گندم نمای « ارزن » فروش برازنده تر است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
بود و نبود ایشون برای ایرانیان تاثیری نداره ، وقتی یک نخبه در ایران باشه و در ایران پرورش پیدا کنه به درد ایران زمین می خوره نه اینکه کلا جای دیگه پرورش پیدا کرده باشه ، تا وقتی که در ایران بود کسی بهشون بها نمی داد ، یادتون رفته که ایشون در سن پایین که در ایران بودن ماشین پر از نخبه های ایرانی در تصادف دوجین از این عزیزان از بین رفت حالا ایشون که در ایران نبود حالا چرا فرزندش بخواد ایرانی باشه ، به سر مامانش چه گلی زدن که به سر خودش بخواد بزنه
الان این لایحه بیشتر به درد ایرانی های داخل می خوره تا خارج
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
پاسخ به ناشناس
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
تو یک نژادپرست حقیری همین
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
قابل توجه دلواپس 14:57
هیچکسی بدون تائیدیه اداره اطلاعات سپاه تابعیت نمیگیرد.
یعنی چی الان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهم ژن ایرانی اون بچه است
نمایندگان مجلس ما به فکر کاسبی خودشونن. برای همین با خودروسازها رفیق و همراه شدن!!
اتفاقا درست است قبل از سن قانونی مادر می تواند تقاضای تابعیت بدهد بعد از سن قانونی فرزند شخص مستقلی است و خودش باید برای تابعیتش تصمیم بگیرد وقتی مادر زنده نیست که در حال حاضر و با توجه به شرایط برای تابعیت فرزندش تصمیم بگیرد تمامی جملات ربیعی اشاره به همین قبل از سن قانونی دارد
بفکر حل مشکلات بزرگ کشور نیستند،چه برسد ،مشکلات کوچک تر.به فکر خود و نورچشمی های خودشان هستند.
تنها موسسه ای که از آن مرحومه دانشمند تقدیر به عمل آورد و برای شادی روح پرفتوحش مراسم بزرگداشتی ترتیب داد «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» بود که زندگینامه وی را همراه با چند مقاله دیگر چاپ و منتشر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اطلاعات اشتباه ندهید. تعداد زیادی همایش در قدردانی از ایشان برگزار شده است. سندش یک سرچ ساده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
منم سرچ کردم مراسمهای دیگه هم بود ولی کاملترینش و درست و حسابیش همون بود. .
اینگونه قانون ها را نمایندگان ملت می نویسند.
متاسفانه شما جوری مطلب فوق را نوشتید که برداشت شود وحی منزل است و تغییر ناپذیر. مخصوصا در پاراگراف آخر که نوشتید لازم است...
خب فعلا اینجوره. بعدا عیب و ایرادات این قانون بیرون بیاد اصلاحیه میخوره.
چرا موضوع رو پیچیده می کنید.اصل قانون غلطه.مگه میشه یک زن عاشق ایران و ایرانی باشه ولی با یک فرد غیر ایرانی ازدواج بکنه و بعد تلاش کنه که هویت فرزندش ایرانی باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
چرا مزخرف مي گي زنبورک! عشق به وطن با عشق به همسر دوتا مبحث جداست. چرا مغالطه ميکني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
التماس تفکر
برای مصلحت از مریم میرزا خانی تخلیل شد
اگر ایشان ایران دوست داشت چرا از ایران رفت؟
پاسخ ها
ایران دوست
| Turkey |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
از دست امثال شما ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو که موندی یعنی خیلی ایران رو دوست داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
دلیلشو نمی دونی؟آفرین دقیقا به همون دلیل که الان گفتی
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
بخاطر امثال تو عزیز دل برادر
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
فرار کرد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
به همون دلیل که اقا زاده ها میرن.
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اگر تو ایران بود الان دربون دانشگاه هم نمی شد چه برسه به استاد دانشگاه، فوق فوق فوقش الان داشت به عنوان استاد مدعو تو دانشگاه آزاد حرص میخورد
فرهاد
| Sweden |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
پاسخ به ناشناس ۱۷:۱۷ از سوئد . بله خوب نه اینکه الان من و تو که در سوئد زندگی میکنیم شدیم استاد دانشگاه !!میدونم که تو هم مثل خودم اینجا تو کارخونه ها داری جون میکنی پس بیخود ازاینجا قمپز در نکن . فوت مریم میرزاخانی هم به این سرعت خودش جای تعجب و بحث داره و کمی بو داره و فکر میکنید که الان همسر ایشون که اهل کشور چک هستند دلشون به حال کشور ایران سوخته و دوست دارند فرزند انها خودش را ایرانی بدونه یا چک ؟ مسلماً آقای یان ووندراک که استاد ریاضیات در دانشگاه استنفورد در آمریکا هستند دلشون میخواد که دختر ایشون وقتی بزرگ شدند و به تحصیلات عالی دست پیدا کردند خودشون را چک بدونند و افتخارش را نصیب کشور چک بدونه و برای کشور چک و آمریکا خدمت کنه نه ایران . تابعیت دادن به این فرزندها در آینده تبعات سنگین امینتی داره در ضمن ناشناس اهل سوئد که حتی جرات نوشتن اسمتو نداری اگه میگی من اشتباه میکنم با من تماس بگیر تا ببینیم کدوم یکی از ما درست میگیم من یا تو ؟ من فرهاد از جنوب سوئد هستم شهر مالمو .
نقض غرض درسته
این قانون حق ولایت پدر بر فرزند زیر ۱۸ سال را نقض نمی کند؟
آیا نباید حضانت با مادر باشد که بتواند درخواست دهد؟ چون ولایت که نمی تواند با مادر باشد.
چنانچه شوهر این خانم مسلمان باشد و تابعیت کشور مسلمان دیگری مثلا عراق یا لبنان را داشته باشد، ولی این فرد محسوب نمی شود؟
آیا طفل صغیر ۱۸ سال نباید تحت اجازه ولی یا حتی کسی که حضانت را بر عهده دارد بتواند تابعیت را تغییر دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
خیلی داغون. خودت رو به دکتر نشون بده.
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
و اگر پدر مسلمان نباشد دقیقا مثل فرزند خانم میرزاخانی چه اتفاقی میفتند؟به زور پدره رو مسلمون می کنیم تا به بچه تابعیت ایرانی داده بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
طرح یاد شده را مخرب می دانم اما همسر خانم میرزاخانی مسلمان است.
چرا دركشور ما مسائل اينقدر پيچيده ميشود
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
مسائل ساده را پیچیده می کنند که شما مسائل واقعا پیچیده را نبینید، خیلی ساده است دلبندم
خوب لازمه به نحوی این قانون اصلاح بشه و الا کودکان بی دفاع و بدون هویت ایرانی قربانی خواهند شد .
حالا ما یه نخبه مثل مرحوم میرزاخانی داشتیم دلیل نمیشه به همه تعمیمش بدیم.... راحت تابعیت دادن خودش بعدا مشکلاتی ایجاد میکند اونم با این وضع فرهنگی مردم ما!!
روحت شاد و روانت گرامی بانو مریم میرزاخانی
دقیقا خواستند که این قانون مصرف محدود داشته باشد ورق برمی گرده
هاهااااااااااا
"نقض غرض" صحیح است نه " نقض قرض"!تصحیخ کنید در متن زیر تیتر و داخل متن.
اگر مکتوبی از مرحومه میرزا خانی که قبلا" درخواست تابعیت برای فرزندش کرده موجود باشد، می توان برای وی شناسنامه صادر کرد. این قانون بسیار کلی است و معمولا" آئین نامه اجرائی برای آن تصویب خواهد شد که شبهات بالا برطرف می شود. اثبات رابطه فرزند و مادر به راحتی از طریق گواهی تولد یا حکم اثبات نسب توسط دادگاه ، امکان پذیر است. احتمالا"جد مادری در صورت فوت مادر می تواند درخواست تابعیت ایران برای نوه زیر 18 سال خود داشته باشد. در هر صورت این گونه فرزندان طبق قانون اخیر پس از رسیدن به سن 18 سال می توانند تابعیت ایران را اخذ کنند.
این قانون ایرادات اساسی و مهم دیگری دارد که در نوشته بالا به آن پرداخته نشده است یکی از آنها ترویج و پذیرش تابعیت مضاعف است که برابر ماده 989 قانون مدنی به صراحت رد شده است.
سلام میشه حداقل سال 99 یه آزمون نفت بذارین تال دل ملت خوش باشه . لطفا شرایط الکی هم نذارین مثل تافل و نخبگان و دانشگاه تهران و.... ما معمولیهای دانشگاه خوزستان و اراک و اهواز مگه آدم نیستیم. پس کی این آزمون نفتی که قرار بود 2500 نفر بگیره رو میزارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
فعلا که اکثر کارمندای وزارت نفت متولد آذربایجان و اردبیل و زنجان هستند
والا من تابعیت ایرانیمو با کمال میل میدم به فرزند ایشون.....
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
احسنت . منم حاضرم تابعیت ام رو با ایشون عوض کنم .
کی میاد تابعیت امریکایی و اروپایی رو با تابعیت ایرانی عوض کنه . به نظرم هیچ وقت پدرش حاضر نخواهد شد اجازه بچه اش دنبال تبعیت ایرانی باشه و مطمن هستم که این خواسته مادرش برای داشتن تابعیت ایرانی هم یک شایعه بی اساس بوده است و اون مرحوم کاملا به شرایط واقف بوده است .
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
در جایی که مسولان سر دست می کشکنند برا کانادا
سلام بر سانسورچی عزیز
عصر تکنولوژی صدا با سانسور خفه نمیشه
من تابعیت ایران رو با کمال میل و هوشیاری کامل تقدیم میکنم به هر فردی از اروپا و آمریکا که با هم طاخت بزنیم :)
جامعه هدف این قانون بیشتر فرزندان اتباع افغان را که همسر ایرانی اتخاذ کرده اند را شامل می شود و فکر نکنم که فردی مثل مریم میرزاخانی که خودش تجربه زیست در ایران را داشت و بعد از آن تصادف سهمگین و مرارت های فراوان مجبور به جلای وطن شده بود علاقه ای به اخذ چنین تابعیتی داشته باشد. به همه این موارد مشکلات دو تابعیتی ها را هم به عوارض این موضوع اضافه کنید. دختر خانم میرزاخانی حتی اگر او زنده بود و چنین تابعیتی را برای دخترش درخواست و اخذ می کرد بعدا این دختر به عنوان یک دو تابعیتی با مشکلات فراوانی در کشور مواجه بود
این کودکلن ممکن است نابغه باشند لذا حیف است که
به آنلن تابغیت داده نشود .
شاید روزی قصد زندگی و خدمت در کشور ایران را داشته باشد.
تابعیت ناقض حقوق پدر نیست .
چون تابع بودن منحصرا به خون نیست به محلی که متولد شده است هم مرتبط لست .
مثلا فرزند یک ایرانی در امریکا با پدر و مادر ایرانی بصرف متولد در آنجا آمریکایی است و بلحاض پدر و
مادر ایراتی هم هست .
برید تو توییتر زیر پست آقای کد خدایی در مورد تابعیت نظر منو بخونید.
دعوا سر لحاف ملّاست!
تابعیت فرزند مریم میرزاخانی اگر مهم بود همان موقع با همان ظرفیتهای قانونی موجود اعطا می شد.
مسئله حدود 800 هزار فرزندی است که از زنان بی بها که خود را در اختیار مهاجان غیر قانونی افغانستانی و خوشگذران های دیگر کشور ها قرار داده اند بوجود امده، است.
کاش درهمین جا خاتمه پیدا کند. ولی افسوس که خاک فروشی و خود فروشی در سالهای اخیر بسیار ترویج شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
اگه دختر بودی با خونواده فقیر و کلی خواهر برادر که والدینت بخاطر پول حاضر بودن بفروشنت اونوقت نمیومدی اینجا افاضات نمیفرمودی
در ضمن اون بچه بیگناه این وسط چه تقصیری داره
لابد این خاک هم واسه مردها و بچه هاشونه و زنها از این خاک هم بهره ای ندارن
دقیقا" به همین سادگی! . توی این مملکت همه چیز به همین سادگی اغاز میشود و به همین سادگی هم تمام میشود.
مثل بقیه قوانین این مملکت .
این طرح هم همچون طرح دلار 4200 تومانی حاصل یک نبوغ کم نظیر بود . خدا را شکرررر
مریم میرزاخانی بسیار قابل احترام است ولی متن شما بسیار زشت است . آنطور که ادعا می شود در برابر قانون همه افراد برابرند
هیچ کس حق ندارد خود و یا حزبش را مالک ایران بداند کسی که در این اب و خاک بدنیا میاید نسبت به این اب و خاک حق دارد
اصل قانون درسته. ولی میشه تفسیرش کرد. بدین صورت که در فقدان مادر، پدر که ولایتیش را دارد، اجازه درخواست تابعیت برای فرزندش و اعطای حق اقامت خود رادر خاک ایران داشته باشه..این رو می شه در آئین نامه اجرای این قانون گنجاند..
بابا جان بچه این بنده خدا همین جوری راحته نمیخواد راجبش نظر بدید
اولا خدا ایشون رو بیامرزه
دوما اگر حب وطن داشتن میموندن به کشور خودشون خدمت میکردن
سوما دختر ایشون تابعیت ایران رو بگیره که چی بشه؟! حداکثرش گرفتن یک پاسپورت برای رفت و آمد احتمالی به ایرانه
چهارما اگر سن دختر اینقدر مهمه چرا ازدواج دختران زیر ۱۸ سال رو ممنوع نمیکنید؟!
پاسخ ها
بانو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اگر این طور باشه چرا اقا زاده بر نمی گردن به کشور خودشون خدمت کنن؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
اونها ژن خاص و برتر هستن، باید خارج باشن خدایی نکرده بخشون آسیبی وارد نشه!
اون افرادی که میگویند اگر ایران را دوست داشت چرا خارج شد خوب اگر اینجا میماند با کدام امکانات استعدادش بروز میکرد . دنیا ی علم و دانش به احترامش
بر پا خواست و ما اینجا بخود بالیدیم و نام ایرا ن به نیکی یاد شد و هرگاه در دانشگاه و یا هر مرکز علمی بحث مربوطه پیش اید نام خانم مریم خانم میرزاخانی و بدنبالش ایران تا ابد به نیکی یاد میشود
مثل دو جمله ای ( در جبر ) معروف خیام -نیوتون
آقا خواهشن تابعیت ندید. داریم در آرامش با فول امکانات زندگی می کنیم توی این مملکت. آقای روحانی رسیدگی کنید تو رو جان خودت.
پس داستان غیرایرانیهای متولد ایران چه میشود؟ همچنان نگاه قانون به آنان، نژادپرستانه است؟
نسب با پدر است . همان تابعیت پدرش بگیره
تابعیت ایرانی می خواهد چکار؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
البته از نظر شما اينطور است كه خوب به اندازه نظر يك نفر اعتبار دارد
این قانون فقط بدرد افغانیها میخوره که بیان زاد و ولد کنن
اگه بخواهیم کاری را حقیقتا انجام بدیم ؛ سخت نیست !

چطور ؟؟؟

دو تا مطلب !

اولا خانم مریم میرزا خانی بواسطه خدماتشون برای جهان و کشور ، از دیدگاه اکثر مردم یادشان زنده است و این خودش خیلی مهمه !

دوما مهم اینه که خانم میرزاخانی موقع زنده بودن چنین آرزوئی را عنوان کردن و این آرزو بمثابه درخواست هستش

پس دولتمردان ایران با کمی اغماض میتوانند این قضیه را حل کنند که بدیهی است بنوعی باعث مفرح شدن خاطر مردم و مخصوصا دانش دوستان میشود .


تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
حالا كه مادر ندارن چرا مادر بزرگشان نتونن تقاضا بدن
حجاب نداره
ضاله هست
خداقل شما سانسورش میکردید ما منحرف نمیشدیم
زن باید مطیع همسرش باشد
ایشان چرا بی حجاب هست؟
بریم تجمع کنیم؟
ادامه اش این بوده، بعد از هیجده سال در صورت عدم تقاضا خودشان تقاضا می دهند
چی میگید شما
سلام. مرحوم میرزا خانی که درخواست کرده بود برای فرزندش تابعیت ایرانی بگیرید ، مملکت ما این قانون را نداشت. چون ایشان در زمان زنده بودنشان درخواست داده اند پس منطقی است سخنی گیر نکرده و به پاس احترام به ایرانی بودن و تلاش علمی ایشان این خواسته مرحوم به فرزندش تفویض شود.
فقط کافیست چهار نفر شهادت بدهند که ایشان در زمان زنده بودنشان درخواست تفویض تابعیت داده اند.
به همین راحتی !
بهتر که به دخترش تابعیت ایرانی نمیدن. چون فردا که اومد ایران دستگیرش میکردن به جرم جاسوسی و بعد میگفتن شهروند خودمونه دلمون میخاد با قوانین خودمون به حسابش برسیم
سن 18 از کجا آمد ؟علما که اعتقاد دارند دختر 9 ساله میتواند ازدواج کند و خانواده تشکیل بدهد چرا نتواند درخواست تابعیت کند؟
همون بهتر که نشد با این مملکتی که ساختین
حالا شما چه گلی به سر ایرانی ها مالیدین که حالا بخواهین به سر بچه های مادر ایرانی بمالید.
سلام. می دانید مریم میزاخانی یکی از دو نفر نخبه نجات یافته از تصادف می نی بوس دانشجویان نخبه دانشگاه شریف بود.
میتونه تنها استثنا این قانون باشه مرحوم میرزاخانی . حالا نه خیلیم قانون مندیم
عجیبه ولی باید اوکی بشه
چون مریم میزاخانی قبل مرگش درخواستش رو گفته،
همون رو قبول کنن!
متاسفانه مرحوم میرزاخانی را طعمه کرده اند که به افغانی جماعت و عراقی جماعت و... تابعیت بدهند.
کسی ایرانی محسوب می شود که پدرش ایرانی باشد.
البته می توان استثنائا به فرزندان میرزاخانی این تابعیت را داد ولی مطمئنا نخواهند پذیرفت.
ملت ایران با این قانون مخالفند هر چند که کسی در این جا به خواست ملت پشیزی اهمیت نمی دهد.
به قول آقایان " ملت چکاره اند"!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
بچه مال شما، حق طلاق با شما، ورزشگاه ها مال شما چه و چه وچه مال شما این خاک هم برای شما مردها
اگه زن بدنیا میومدی بازم میومدی اینجا سخنان گهر بار بزنی!!!
کلا واژه انسانیت معرفت فهم و عدالت میدونی چیه؟
واقعا برای امثال شما فقط باید تاسف خورد
خدا به مردم ایران رحم کنه از فردا افغانی ها و عراقی ها خیلی راحت با دختران فقیر ایرانی ازدواج میکنند و برای بچه هاشون هم شناسنامه ایرانی میگیرند
مهاجران باید برگردند به کشورشون چه افغانی و چه عراقی
هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد
اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!!
طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!!
اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند

حالا همه افغاني ها سرازير ميشن جهت ازدواج با دخترهاي ايراني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
نژاد پرست بی مصرف عقده ای
من از اساس با این قانون مخالفم. توی شغل و درآمد خودمون موندیم، حالا دخترامون رو بدیم به داماد های خارجی و بچه هاشون رو بیاریم اینجا و هم شغل بهشون بدیم و هم یارانه! بعد هم حقوق بازنشستگی و بیمه. قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم که اجرا نمیشه! یعنی کلاً پیرمردها مادام العمر سر کارند و جوانان بیکار. هم در زمین های تهران (اگر زمینی باشد) برایشان مسکن بسازیم و هم در شالیزار های شمال (اگر شالیزاری مانده باشد) برایشان ویلا بسازیم. ایران خودرو و سایپا هم که دیگه پراید و سمند به اندازه کافی تولید نمیکنند تا مشکل اتومبیل اونها حل بشه. شغل و درآمد هم که اگر دارید به من بدهید که تا 100 پشت از پدر و مادر ایرانی هستم. میخواهید اصلاً هرکس میتونه ایران را درست بنویسه یا ایران را دوست داره، یک پاس ایرانی هدیه بگیره!
مردان خودمان مثل من که 40 ساله ام همه مجرد مانده اند و زن گیرشان نمی آید، اونوقت شما میخواهید خارجی ها رو داماد کنید؟؟ از آنجا که مردان بیش از زنان هستند، باید برای هر خانمی که با خارجی ازدواج میکند، جریمه میلیاردی در نظر بگیرید. آنوقت شما مشوق صادراتی هم میدهید؟ برعکس باید برای مردانی که زن خارجی میگیرند مشوق بگذارید. اصلاً با کی صحبت میکنم، یادم نبود اینجا همه چیز چپکی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
توقع رو پایین بیارین پیدا میشه
سلام
اول که طی مصاحبه ای که همین تابناک با برادرش کرد از قول آن مرحومه گفته بود اصلا قصد برگشت ایران را نداشته تا حدی که حتی در ایران به خاک سپرده نشد
دوم بچه ای که متولد آمریکاست و با پدری غیر ایرانی زندگی می کند کجا علاقه به ایرانی و جهان سومی بودن دارد این احتمالا بیشتر به خاطر این بوده که پدر و مادر بزرگش راحتتر بتوانند او را ببینند
و بعد نمی دانم چرا اکثر قوانین مملکت ما را شب به ذهنشون میرسه و صبح تصویب می کنند آخه آیا رو این فکر کردند این همه بچه نیمه ایرانی و نیمه دیگر بیشتر افغانی و عرب و چند تایی هم اروپایی و آمریکایی وقتی تابعیت و شناسنامه بگیرند مسائلی از قبیل یارانه شان و موارد درمانی و رسیدگی به پرونده هاشون در کشور خارجی و سایر امکاناتی که دولت جمهوری اسلامی موظف به تهیه وایجاد و پی گیری برای اتباع خود است چه می شود آیا دردسر کم داریم که این چیز‌ها هم بهش اضافه
مملکت فراری دهنده نخبگان
حالا دخترش شناسنامه و پاسپورت ایرانی بگیره که براش دردسر میشه بخواهد هرجا سفرکنه جز عراق و ترکیه و افغانستان
من تابعیت ایرانیم رو عوض میکنم ، خریدار داره ؟؟؟!!!
قانونهای ما ضد زن هستند مردان ایرانی هر چه باشند میتوانند برای بچه هایشان تابعییت بگیرند
بهتره در مورد فرزند ایشون یک استثنا قایل بشه دولت و تابعیت ایرانی به فرزندش بده... به نظرم کمترین کاریه که میشه برای احترام و قدردانی از این دانشمند انجام داد
طوری حرف می‌زنید انگاراین کشته مرده تابعیت ایرانی هست. کسی که آمریکایی هست به نظرتون نیازی داره به تابعیت ایرانی؟ بعد هم حالا این اینطوریه بقیه همه مربوط اند به افغانستان و عراق و پاکستان برید خارجی‌های شما اینهان بیچاره ها
باید قانون اجازه اعطای تابعیت در موارد خاص که مثلا بیش از پنج مورد در سال نشه رو به دولت میداد.
این قانون باید خیلی زودتر تصویب می شد تا شاهد این همه مشکلات امنیتی و اخلاقی و غیره نباشیم. در همه دنیا اعطای تابعیت رسمی به افراد دارای ضابطه و قواعد خاص همان کشور،فرهنگ و حتی جغرافیای سیاسی آن کشورها دارد. متن قانون شامل کلمات ازدواج شرعی نیز می باشد. یعنی خانمی که با یک فرد غیر مسلمان ایرانی ازدواج کرده باشد شامل این قانون نمی شود. شرط تایید توسط نهادهای امنیتی هم به نظر من کاملا درست است. شرایط اعطای تابعیت به افراد در دنیا را مطالعه بفرمایید کلی داستان روشن می شه براتون.
فکر کنم اگه یه قانون بذارن که هر بچه ای از پدر یا مادر ایرانی توی ایران یا هر جای دیگه بدنیا بیاد ( یا نیاد) میتونه قبل و بعد هیجده سالگی از طرف خودش یا هر کس دیگه ای تقاضای شناسنامه کانادایی ٬ آمریکایی ٬ انگلیسی ( بلژیک ! بلژیک نبود؟!) و کم کمش سوئدی بده ٬ و در پاسخ وزارت خارجه موظف باشه ظرف کمتر از یک هفته ترتیب اثر بده و متقاضی رو شیرین کامش کنه اونوقت چی می شدا !

انوقت همه ما کامنتی ها اونطرفی کامنت می دادیم!
ای کاش سحر خدایاری هم خودش زنده بود و امروز خودش به ورزشگاه میرفت
همه تو ایران دنبال گرفتن تابعیت خارجین اونوقت مجلس و دولت ما با منت میخوان که به یه بچه تابعیت ایرانی بدن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی