بازدید 5014
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد:

جزئیات «رایگان» شدن «آزمایش ژنتیک» مادران ایرانی دارای همسر غیرایرانی

ادارات‌کل استان‌ها با همکاری سازمان پزشکی قانونی، افراد شناسایی‌شده واجد شرایط را معرفی کرده و حمایت‌های لازم را برای انجام آزمایش ژنتیک رایگان و دریافت مدارک هویتی برای فرزندان بدون هویت زنان دارای همسر اتباع که در دهک‌های پایین درآمدی هستند، فراهم می‌کند. در این طرح قرار است تا پایان سال‌جاری، ۳۱ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان آزمایش ژنتیک رایگان انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 27 September 2023

جزئیات «رایگان» شدن «آزمایش ژنتیک» مادران ایرانی دارای همسر غیرایرانیوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش ژنتیک رایگان ٣١ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان در حال اجراست.

به گزارش «تابناک»؛ سیدصولت مرتضوی گفت: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های اجرایی سال ۱۳۹۹، وزارت کشور، ثبت احوال را مکلف به دادن شناسنامه به فرزندان اتباع و افراد بی‌هویت می‌کند.

وی گفت: بر اساس پیمایشی که در سال ۱۳۹۶ در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، حدود ۴۶ درصد (۴۳ هزار تن) از کودکان متقاضی دریافت شناسنامه فاقد هرگونه مدارک هویتی، حتی گواهی تولد و احراز رابطه نسبی هستند که این مسأله یکی از تنگنا‌ها برای گرفتن شناسنامه برای کودکان خواهد بود.

جزئیات «رایگان» شدن «آزمایش ژنتیک» مادران ایرانی دارای همسر غیرایرانی

مرتضوی تصریح کرد: بنابراین، در راستای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که در سال ۱۴۰۱ بین معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و سازمان پزشکی قانونی منعقد شده بود، اجرای آزمایش ژنتیک مادر و فرزند خانوار‌های دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی برای دهک‌های درآمدی پایین آغاز شد.

وی اضافه کرد: قطعاً این طرح اقدامی مؤثر در حمایت از زنان ایرانی به‌ویژه زنان ایرانی دارای همسر اتباع خارجی است که تمکن مالی لازم برای انجام تست‌های مربوطه را ندارند و این مهم، گامی مؤثر در خروج فرزندان این خانوار‌ها از چرخه فقر با دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی و حمایتی خواهد بود.

وزیر رفاه اجتماعی در زمینه نحوه فرآیند اجرای این طرح نیز گفت: افراد مشمول طرح از طریق دادگاه و برای احراز هویت به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند، پس از آن پزشکی قانونی با استعلام از ادارات‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها در خصوص دهک درآمدی و احراز شرایط نیازمندی خانوار، در صورت تأیید تست وسع‌سنجی آنان، رایگان آزمایش ژنتیک برای ایشان انجام خواهد داد.

وی افزود: در این طرح قرار است تا پایان سال‌جاری، ۳۱ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان آزمایش ژنتیک رایگان انجام دهند که خوشبختانه تاکنون ۲۶۸۲ تن از این افراد در استان‌های مختلف کشور تحت حمایت این طرح قرار گرفته و آزمایش ژنتیک رایگان انجام داده‌اند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: ادارات‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها با همکاری سازمان پزشکی قانونی استان ذیربط، افراد شناسایی‌شده واجد شرایط را معرفی کرده و حمایت‌های لازم را برای انجام آزمایش ژنتیک رایگان و دریافت مدارک هویتی برای فرزندان بدون هویت زنان دارای همسر اتباع که در دهک‌های پایین درآمدی هستند، فراهم می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
با این حجم زیاد از ورود افغانستانی ها به ایران باید برای میلیونها آزمایش در آینده برنامه ریزی کرد.
احتمالا در آینده نزدیک، ازدواجشان با دخترای ایرانی هم توسط دولت تسهیل بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
به هر حال هم زبان هستیم
اتباع یعنی چی؟ همه ما اتباع هستیم. چرا مثل ادم های بیسواد حرف می زنید؟ باید بگین اتباع خارجی. مشخص تر و واضحش میشه افاغنه.
پس شایعه شناسنامه دادن به اتباع بیگانه یواش یواش دارد به واقعیت می پیوندد
افزایش نسل افغانها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
چقدز ترسناک
به زودی ایران توسط افاغنه فتح خواهد شد.... مردم خودمان هم که نرم نرمک دارند از ایران خارج می شوند.
کارشناس و متخصص صادر می کنیم به غرب عوضش از افغانستان‌ عمله وارد می کنیم.
واضح بنویس همسر افغان
ترا به خدا اینقدر آوانس به افغانها ندهید مگر شما در پیشگاه ملت مسئول نیستید؟ فکری به حال مردم بدبخت و فلک زده خودمان بکنید مگر خودمان کم فقیر و بدبخت داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
حمید فقر ..اه پول نمیگیری برو دنبال کار نه اینکه سیاه نمایی کنی پای کامپیوتر وسط روز .ضمنا کارگر افغان برای رونق کارخانجات وتولید دام وطیور هست جناب باسواد .
من که تو رو میشناسم حدود ۱۰ساله ضد مهاجر مینویسی اصلا نه قانون نه اخلاق و..میخونی
واقعیت این است که بچه ای که از مادر ایرانی متولد شود بایستی بتواند شناسنامه ایرانی بگیرد . در اصل طبق قوانین ایران اعطای تابعیت فقط از طریق پدر ایرانی محقق می شود . یعنی همه ما به واسطه پدرمان تابعیت ایرانی داریم . ولی بایستی فکری کرد که اگر یک زن ایرانی از یک مرد غیر ایرانی فرزندی به دنیا بیاورد بایستی ان کودک از حق تابعیت ایرانی محروم شود ؟ قطعا نبایستی محروم شود چون از طرف مادرش ایرانی است مگر اینکه بخواهیم بپذیریم که زنان ایرانی قادر به اعطای تابعیت به فرزندشان نیستند . ولی پس از ان این سئوال مطرح می شود که ایا پدر این فرزند به واسطه همسر و کودکش می تواند تابعیت ایرانی بگیرد ؟ این موردی است که بایستی قانونگزاری در خصوص ان صورت بگیرد . در برخی از کشورهای مهاجر پذیر که سالهااست مهاجر می پذیرند مثل المان و امریکا شرایط سالهای زندگی مشترک زن و مرد را ملاک قرار می دهند. مثلا 5 سال یا 10 سال بعد از به دنیا امدن کودک به شرط داشتن زندگی مشترک که ان هم با بازدید های سرزده و شهادت افراد هم همراه است درخواست تابعیت به والد غیر تابع داده می شود .
چقدر خوانندگان تابناک ونظرات انتخاب شده اش خاص هست .تنها به ۵۰هزا از خواهر زاده های ایرانی ها تابعیت داده اند نه افغان ها. در مقابل ۸میلیون ایرانی که تابعیت خارجی گرفتند که دومیلیونش امریکا هستند.
طبق قانون باید به میلیونها متولد ایران بعد از ۱ح سالگی تابعیت بدهند که یک نفر هم نگرفتند .
طب ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران .
چرا این قانون اجرایی نمیشه؟
چه سیاست بخل وتنگ ننظری ونژادپرستی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
نه بخله و نه نزادپرستی. واقع.
بینیه.
حمید خان چند میگیری سالهاست ضد مهاجر مینویسی فقیری ساعت نه برو سر کار .
افغانها باعث رونق اقتصادند نان تو وامثال ما بخیل ها را نخوردند .باید تشکر کنید .
واقعا چند می گیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
اینهمه مهاجر غیرقانونی باعث رونق اقتصادین؟
چقدر خوب الانش که بالای ۱۰میلیون افغانی داخل ایران دارن از یارانه و منابع ما استفاده میکنن . دور نیست اون روزی که دیگه افغانی ها جای برای خودمون در ایران باقی نذارن و مجبور به فرار از وطنمون بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اولا که دروغ نگو حد اکثر ۳ تا ۵میلیون .طبق آمار اینکه زیاد می بینید ون در شهرهای بزرگ هستند واکثر استانهای غربی ممنوعه برای مهاجرین هستند.
بعدش واقعا بخیل هستی مثل اینه که بگی وای.کارگرای من صبحانه می خ‌ورند !! شما به کارش نگاهگن .
خوبه دیگه کم کم ما ایرانی ها مثل فلسطینی ها بریم بیرون جا برای برادرانی افاغنه باز باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی