چرتکه؛

شرکت نفتی جدید به روایت داماد روحانی

کد خبر: ۹۲۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹ 04 October 2019
تعداد بازدید : 2681
بازدید 13633
کامبیز مهدی زاده رییس کارگروه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و داماد رئیس جمهور در گفت و گویی در پاسخ به پرسشی درباره شرکت‌های نفتی مطرح جهان، «وست تگزاس اینترمیدیت / West Texas Intermediate» را یکی از شرکت‌های مطرح معرفی می‌کند؛ این در حالی است که وست تگزاس اینترمیدیت نوعی نفت سبک است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌شود. بیش از 130 نوع نفت خام وجود دارد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حتی نفت شاخص بیشتر انواع نفت‌های خامی که در جهان مبادله می‌شود، نیست. چنین ویژگی به نفت برنت تعلق دارد، که مخلوطی است از انواع نفت‌های خام دریای شمال. برنت برای قیمت‌گذاری دوسوم نفت‌های خامی که در جهان مبادله می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دبلیو.تی. آی عمدتا برای قیمت‌گذاری نفتی که در آمریکا مصرف می‌شود، به کارمی رود. چه چیزی این دو نوع نفت خام را بسیار ویژه می‌سازد و در نگاه رسانه‌ها حتی وست تگزاس اینترمدیت را مهم تر جلوه می‌دهد؟ همه انواع نفت خام نمی‌توانند پایه یا شاخص دیگر انواع نفت خام باشند. تنها سه نوع نفت خام است که به دلیل کیفیت و محل آنها چنین ویژگی دارند که عبارتند از وست تگزاس اینترمدیت، برنت و فاتح دوبی. وست تگزاس اینترمدیت و برنت جزو نفت خام‌های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب‌ترین نوع نفت خام هستند. شیرین بدان معناست که این نوع نفت‌ها دارای گوگرد اندکی هستند. در مقابل آن، نفت‌های ترش قرار دارند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفت‌های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است. در مورد نوع نفت‌های خام سنگین عکس این وضعیت صادق است. در واقع با توجه به آنکه وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت‌ترین نفت خام موجود جهان است، نفت مبنا قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
آن‌وقت ایشون نابغه و نخبه هم هستند دیگه!
کاری به این مورد ندارم و کلی میگم که جای شایسته سالاری در ایران بسیار خالیست و وضعیت فعلی اقتصاد و صنعت و کشاورزی حاکی از همین موضوع است.
نخبه شمایی.
شاید کتاب غلط نوشته ایشون درست میگن
این فامیل سالاری در مدیریت کشور است که جامعه را به این فلاکت کشیده است
تقصیر این بنده خدا نیست
ببنید یک سوال از این مسئولین مملکت پرسیده شود
با سلام و تشکر از توضیحات ارائه شده. احتراما نفت وست تگزاس بهترین نفت سبک جهان نیست. اما نفت سبک خیلی خوبی است. که به هر حال به عنوان یک شاخص در مورد نفت های تولیدی در آمریکا، مورد مقایسه قرار می گیرد و سایر نفت ها و میعانات تولیدی، متناسب با تفاوت کیفیت آنها، قیمت های متفاوت و عمدتا بیشتری را در بازار نسبت به آن پیدا می کنند.
بنده خدا بهش گفتن بیا دومات مکنیم مدیرمکنیم نخبه هستن ایشون مثل خود. .....‌.
الان شما اومدین این نوع نفت رو توضیح بدید یا سوتی ایشون رو بزرگ جلوه بدید ...تیتر با مطالب اصلا همخونی نداره