بازدید 19199
تأملی بر ادعای سازمان بهداشت جهانی درباره مصرف الکل در ایران؛

چرا هیچ مقام مسئول و غیرمسئولی این «رتبه نهم جهانی» را تکذیب نمی‌کند؟!

آن دسته از ایرانیان که مدام نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، بسیار پرمصرف هستند تا جایی که تنها شهروندان الکلی هشت کشور بیش از ایشان مشروب می‌نوشند. بر اساس این گزارش، هر ایرانی بالای پانزده سال که «به طور مرتب الکل می‌نوشد»، در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور میانگین ۲۸.۴ لیتر الکل خالص مصرف کرده است.
کد خبر: ۹۲۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 04 October 2019
تابناک اجتماعی -
«ایرانیان رتبه نهم جهان را در مصرف الکل به خود اختصاص داده اند»؛ این ادعای بزرگی است که ظاهرا همه ایرانیان را شوک زده کرده تا جایی ترجیح می‌دهند به آن واکنشی نشان ندهند!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، گزارشی به نقل از سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که حکایت از بررسی میزان مصرف الکل در بسیاری از کشور‌های جهان دارد و بر اساس آن، «ایران رتبه نهم مصرف الکل را در میان ۱۸۹ کشور جهان دارد.»

این در حالی است که با دقیق شدن در این گزارش، پی خواهیم برد به جهاتی اوضاع وخیم‌تر است، چون سازمان بهداشت جهانی بر مبنای سرانه مصرف الکل در میان مصرف کنندگان همیشگی و مداوم نوشیدنی‌های الکلی بررسی کرده و در نتیجه این بررسی ایران در رتبه نهم قرار گرفته است.

به این معنا که آن دسته از ایرانیان که مدام نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، بسیار پرمصرف هستند تا جایی که تنها شهروندان الکلی ـ به تعبیر رایج برای معرفی مصرف کنندگان مدام الکل! ـ هشت کشور بیش از ایشان مشروب می‌نوشند. این در حالی است که تولید، عرضه و مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است.

بر اساس این گزارش، هر ایرانی بالای پانزده سال که «مرتب الکل می‌نوشد»، در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور میانگین ۲۸.۴ لیتر الکل خالص مصرف کرده که ۳.۶ لیتر بیش از میزان مصرف ایرانیان الکلی در سال ۲۰۱۰ بوده است. از این نظر، تونس رتبه نخست را در اختیار دارد و پس از آن سوایزیلند، مالدیو، افغانستان، نامیبیا، آفریقای جنوبی، الجزایر و ترکیه در رتبه‌های بالاتر از ایران قرار دارند.

نکته عجیب دیگر در این گزارش آنجاست که تأکید دارد، مصرف سرانه الکل در میان «تمام ایرانیان بالای پانزده سال» در سال ۲۰۱۶ میلادی یک لیتر بوده است، که اگر جامعه آماری را یکپارچه در نظر بگیریم و محدود به جمعیت بالای ۱۵ سال نکنیم، سرانه مصرف الکل در کشورمان به مانند دیگر کشور‌های منطقه شرق مدیترانه، شش دهم لیتر در سال است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد، یک دهم درصد جمعیت بالای پانزده سال ایران طی یک ماه پیش از انجام این بررسی، مصرف سنگین الکل داشته‌اند. این نسبت در میان مصرف کنندگان مشروبات الکلی ۴.۱ درصد بوده است. همچنین ۰.۶ درصد جمعیت بالای پانزده سال ایران وابسته به مصرف الکل تشخیص داده شده‌اند.

گزارشی که البته مربوط به چندسال پیش است و چرایی انتشار آن با تأخیر فراوان، محل ابهام است؛ اما زیر سؤال بردنش چندان ساده نیست، به ویژه زمانی که پرونده‌های فراوان مسمومیت شدید هموطنانمان در شهر‌های مختلف با نوشیدن مشروبات الکلی مشکوک در سال‌های اخیر را به یادآوریم که چندین کشته و شمار زیادی بیماران نیازمند دیالیز به جای گذاشته اند.

پرونده‌های پرشماری که اطلاع خاصی از فرجامشان در دست نیست و حتی نمی‌دانیم آیا به شکل گیری پژوهشی ویژه به منظور مشخص کردن آمار مصرف کنندگان از الکل، هزینه‌هایی که صرف این امور می‌کنند، نوع مصرفشان، آسیب‌های ناشی از آن و... منجر شده یا به کل فراموش شده است؛ هرچند می‌دانیم بر پایه برخی آمار‌ها مانند آنچه سازمان پزشکی قانونی منتشر می‌کند، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف زیاد الکل در سال‌های گذشته، روند افزایشی داشته است.

البته این روند افزایشی با آنچه در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده فاصله بسیار دارد، ولی سکوت مسئولان در قبال این گزارش‌های منتشره در جهان، گزاره تردید آفرینی است که نمی‌شود از آن چشم پوشی کرد؛ سکوتی که منحصر به یک نهاد و مجموعه هم نیست و بسیار فراگیر است، تا جایی که به کنشگران نیز سرایت کرده است.

این در حالی است که در بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی در کشورمان، شاهد اظهارنظر‌های پرشمار و گاه ضد و نقیضی از مسئولان مختلف هستیم و می‌بینیم کارشناسان و متخصصان نیز از هر مجالی برای اظهار نظراتشان در خصوص آن مسائل استقبال می‌کنند، در حالی که تا بحث مصرف الکل و آمار‌های مربوط به آن می‌شود، همه سکوت می‌کنند.

از امثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته تا مرجع انتظامی، مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضا، پژوهشکده‌های مختلف وابسته به قوا، مراجع حقوقی، سیاستمداران، اساتید دانشگاه، نهاد‌های فرهنگی و هر جای دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم با چرخه تولید، قاچاق، توزیع و مصرف مشروبات الکلی و گرایش ایرانیان به نوشیدن الکل در ارتباط هستند، اما نه در رد گزارش سازمان بهداشت جهانی تلاشی صورت می‌دهند و نه برای رفع این معضلِ رو به رشد گامی برمی‌دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۶
واقعیت تلخ است .
پاسخ ها
فرزاد
| Poland |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
مزخرفاتی برای سرکوب فرهنگی ملتهای هدف. تشریف ببرن عصر جمعه و شنبه در کوچه بازارهای خودشان آمار امت غربی را بگیرند که جعبه های بیست و چهارتایی مسکرات بدوش راهی کلوپ و کازینو هستند. اونوقت آمار جعلی از ایران و افغانستان و ترکیه را تحویل ما میدهند. ادم ابله همه جا هست ولی دشمن هم در کمین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
و تلخ تر اینکه کشورهای اول لیست مسلمان هستند . تازه خداروشکر کنید که اسلام شرب خمر را ممنوع کرده است . اینها نشانه خوبی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تازه ایرانی ها مخفیانه می خورند. اگر علنی بشه که آمار باید بیشتر از این ها هم بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چی ؟ با مزه بخور شیرین میشه !
شهروندایرانم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
بهرحال اعتیاد یه بیماریه ولی بنظرمن این بیماری از اعتیادبه موادمخدر مخصوصا مواد صنعتی موجوددربازار شرف داره
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
این آمار به معنی تعداد مصرف کننده نیست بلکه نشان دهنده این است که معتادان به الکل یا به تعبیری الکلی های ایرانی دوز مصرفشون بالاست
یعنی الکلی های ایرانی مثل بقیه ما ایرانی ها که تو همه چیز شورشو در میاریم، تو این مورد هم شورشو درآوردن
مجقق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
گزارش سازمان جهانی بهداست اشتباه ُ قدیمی و بهشان اعلام هم شده است. بیخودی در فضای مجازی می چرخد. بر
اساس مقالات اخیر و لینک زیر میانگین وزن داده شده الکل در مردانی که مصرف داشته اند ۱.۵۲ لیتر و ۰.۴۲
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30027547لثتر در زنان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
دوستان میتونن به https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274603/9789241565639-eng.pdf?ua=1 رفته گزارش 2016 و https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/112736/9789240692763_eng.pdf?sequence=1 گزارش 2010در مورد ایران رو تو صفحات 229 و 177 ببینن ولی منابعی که این گزارش به اون استناد کرده سازمان فائو و IWSR توی لندنه که اولی آمارهای قبل انقلاب رو داره و دومی از 2000 به بعد فعال شده و آمارهاشون واقعی نیست چون اطلاعاتی از ایران بعد انقلاب به اونا به صورت رسمی داده نمیشه مورد دیگه اینه که تو نمودارمستطیلی مربوط به سرانه مصرف الکل خالص در جمعیت 15 سال به بالا که فقط برای 2016 است عمدتا کشورهای مدیترانه شرقی و اسلامی مقایسه شده و رده بندی جهانی نیست اگه گزارش رو ببینید کشورهای آمریکایی و اروپایی وضعیت بدتری دارند نمودار دیگه درسته ولی هم نشون دهنده میزان مصرف افرادیه که مصرف کننده مداوم الکل خالص هستند و هم این که یه سری کشورا وسطش حذف شدن و کشورای خاصی رو رونشون داده ولی تا رتبه ایران درسته
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تکذیب ؟ آمار رسمی؟ نوشیدنی الکلی؟ دوست عزیز که تشریف بردی و بطری های ۲۴ تایی مسکرات را دیده ایی... دوست فزیز مشروب درجات دارد . نمی خواهم به شما اطلاعات بدهم که بدرد شما بخورد یا نخورد ... فقط همین را بدان که همه ی مشروب خواران قبل انقلاب نه تنها ترک نکرده اند و اماری نیز موجود نیست ولی به ضرس قاطع به شما می گویم تعداد مطلق و نسبی افرادی که در ایران مشروب سنگین می سازند از همه ی نیا بیشتر است . ... از مواد هم همین طور هیس هیس کردید که تعدا.د معتادان جامعه را می بینید . همه ی معتادان کشور الکل مصرف می کنند . فکر می کنید چ طوری؟ کافیه یک بطری الکل سفید و یک تکدانه داشته باشید . شل بیست و چهار تایی کیلویی چند . از خواب بیدار شوید . من روبروی منزل من یک پارک هست . متاسفم برای بچه دبیرستانی ها ... بزرگسالان داخل منزل مصرف می کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
جناب فرزاد خان انها که ادعایی در باره حرام بودن مسکرات ندارند ما در ایران مدعی حرام بودن هستیم با اینهمه ادعا مقام بالایی در لیست داریم واین تازه مربوطه به دویا سه سال پیش است امروز چندم هستیم خدا دانااست وجالب اینکه درکشورهای دیگر اسلامی هم هم ما تقریبا رکورد دار هستیم با علم براینکه انقدر مثل ما حرام وحلال نمیکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
یعنی فهمیدن این مطلب این همه سخته
تابناک چند وقته هیچی نمیزاری بگیم که
همش شدی سانسور
باشه بقول پیرمره خودتون میدونین و مملکتتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
من همین الان تکذیب می کنم تا خیالتان راحت بشه.
آخه خالی بند احتمالا تا حالا قدم اونور آب نگذاشتی تا وضعیت انگلیس و روسیه و.... در بد مستی ببینی.
ماه پشت ابر نمی ماند

مسئولان روزی مجبور به پذیرفتن حقیقت تلخ خواهند شد و به اشتباهشان اعتراف خواهند کرد
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چرت نگو
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چند درصد زدی محسن
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
ادبیات نظر دهنده بنام محسن نشآن از شخصیت و نوع مصرف اوست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
از قبل از انقلاب امثال شما اینگونه میگفتند تا الان
هیچ وقت هم به اشتباه خود پی نمی برید چون نمیخواهید
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
کار امریکا و اسرائیل و عربستان هست
این آمار بسیار طبیعی هست، افرادی که نوشیدنی الکلی در ایران مصرف میکنند قانون شکن هستند، بین افرادی که قانون شکنی میکنند اعتیاد و رفتارهای پرخطر و افراطی محتمل تر هست، بنا بر این مصرف کنندگان ایرانی مصرف کننده-قانون شکن هستند، بر خلاف باقی دنیا که افراد عادی مصرف کننده هستند.
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
هرچى كه ممنوع بشه وبگير وببند
جذابيتش هم بيشترميشه
بعدم وقتى نشاط جمعى وقانونى مثل خيلى كشورها نداريم نتيجه اش همينه تو خونه بشينن دور هم يا بنوشن يا بكشن...البته فايده اى هم نداره و نرود ميخ آهنين برسنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
حرف های پوپولیستی صد تا یه عاز چقدر طرفدار داره
مصرف دوغ را با الکل اشتباه گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
آفرین. نظر به این دقت کم پیدا میشه.
دروغ بافان می خوان که ایران و خراب کنند چرت میگن. در تمام فامیل و دوستان و همکاران من حتی یک نفر الکل مصرف نمیکنه اگه اینقدر زیادبود باید یکی دونفر لااقل میدیدم.
جالب است بدانید بعد از فروپاشی شوروی سابق ، میزان جرم و جنایت و تعداد خلافکاران در همه کشورهای همسایه شوروی از جمله در ایران افزایش و جهش داشته !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چرند نوشتن هم افزایش پیدا کرده؟
حسن رضواني
| United States of America |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شوروي سابق و روسيه فعلي جز بدبختي نفعي براي همسايگانش نداشته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
میخورن به تو نمی گن لوشون ندی
حرف یا مفت سازمان بهداشت جهانی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
حرف مفت نیست دقیقا درست است.من پرستار مرد اورژانس در یک شهر کوچک صد هزار نفری هستم هر شبی که شیفت هستم تا صبح پنج یا شش مورد مسمومیت با الکل داریم (که به دلیل خر خوری عرق سگی است.)دیگر خودتان حساب کتاب کنید وقتی توی یک شهر صد هزارنفری این وضعه در تمام کشور چه خبره.
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲در پاسخ به ناشناس
خب بر اساس ادعای شما هم که بگیریم اگه هر شب 6 نفر که مرتکب افراط میشوند یک دهم کل مصرف کنندگان باشند کلش میشه 60 نفر در صدهزار نفر یعنی 6 صدم درصد جمعیت!!!
حتی در ماه هم بگیریم و افراد هر شب رو جدید بگیریم میشه 1800 نفر در ماه یعنی 1.8 درصد جمعیت!!

این است قدرت اغراق در آمار که کل جمعیت کشور رو باهاش بدنام میکنند
و صد در صد این مطالب رو برای انکار وجود مشکل عرض نکردم و مشکل هست خیلی هم جدی است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
حرف مفت هست و امثال تو هم چرند نوشتن برات خوش آینده.
این به نفع ماست
اولا این یک ادعا نیست و آمار درست و رسمی است! دوما مبارک باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
می دونی آمار رسمی یعنی چه؟
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
مبارک شما باشه که ذوق کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
اگر می گفتی ماست سیاهه راحتتر قبول میکردیم.
اینا که مهم نیستند فقط حجاب رعابت بشه... دیگه همه چیز بر وفق مراد هست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
حجاب نمود بیرونی تو جامعه داره حالا بخوان در مورد اینم سخت بگیرن میای میگی به حریم خصوصی تجاوز شده همه چیز رو به به هم ربط نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
حجاب حجاب به داد حجاب برسید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
الان رعایت می سه که نو حلق تو گیر کرده؟
واقعيت قابل تكذيب نيست
برای اینکه اینقدراین آماراحمقانه بنظرمیآید که ضرورتی درتکذیب نداردمثلاآیا مسلمانهای دنیابیشترازروسهاوارامنه که هرروزه حتی گاهی ازصبح تاشب الکل مینوشندبیشترمشروب میخورند؟ مقامات کشوراکثرادرکشورهای مختلف زندگی کرده وبااقوام معاشرت ویاازنزدیک آنهارا بخوبی میشناسندحالابه مسلمانان هموطن کاری نداریم ولی انسان نبایدهرچه میشنودباورکندعقل ومشاهدات وتجربه رابرای آن داریم که هرچه شنیدیم الزاماقبول نکنیم فکرکنم خودتانهم اگربیشترمطالعه فرمائیدبعرضمان میرسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
ایدز را هم اوائل همینطور حاشا و کتمان می کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
با حرف شما موافقم اینو بهنره از روسها بپرسید تا ببینید مشروب خوردن چیه اونها جوری مشروب میخورن که سه روز تا یه هفته به هوش نمیان یعنی هر روز مشروب میخورن و هنوز به هوش نیومده دوباره شروع میکنن و کشورهایه دیگه ای که خیلی بیشتر از این حرفاس
همه آمارهارو تکذیب میکنند این از دستشون در رفته
هيچي
اين يك فاجعه هست
پناه بر خدا
كافيه فقط سرهارو از توي برف بيرون بياوريد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
شما خودت زیر بهمنی از برف هستی. بیا بیرون بعد نظر بده.
تقدیر و تشکر از مسئولین
این گزارش از اساس مشکل از ریشه دارد و اگر دقت کنید اکثرا کشورهای مسلمان را لیست کرده و مشخص است دستکاری شده
از نظر شما چون در دوره یک چند ماهه مسمومیت ایجاد شده امار ایران در مصرف بالا است ؟
برو بابا
بنظر می رسد این آمار بو دار است. در یکی از آمار سال 2016 فقط کشورهای اسلامی قرار دارند و در نمودار دوم تعادی کشور غیر اسلامی....
جای شک و شبه دارد
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
عمو جون این اصل گزارش که نیست! اینو تابناک گذاشته و به زبون فارسیه! مثلا فکر کردی نابغه ای و مچ گرفتی؟
فکر میکنی این حجم مشروب، قاچاق میشه؟؟؟
آقا کاسبی‌رو‌بهم نزن لطفاً
دوستی تعریف میکرد توی ترافیک اتوبان، طرف گفت چی میخوای، میگفت برای امتحان، نایاب ترین رو‌گفتم، گفت پشت صندوق ندارم!!!، آدرس بدی برات میارم!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
قاچاق شاید ده درصد بقیه رو ملت فهیم یاد گرفتن و خودشون از کشمش و توت و خرما درست می کنند خودکفاشدیم اخوی
هر چیزی ممنوع بشه نتیجه عکس میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چه ربطی داشت؟
پس اختلاس گر و دزد را هم نگیرن چون ممنوع است از نظر شما نتیجه عکس می دهد؟
التماس تفکر
ناشناس
| Australia |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
دوست عزیزی که زیر همه کامت ها یه گذاره ای گذاشتی، خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان
منظور تعداد مصرف کنندگان نیست بلکه حجم مصرف اون دسته از آدم هایی که در ایران الکل مصرف می کنند هست. که چیزی در حدود 1 دهم درصد است. هرچند این که فنلاند روسیه و دیگر کشورهای الکلی دنیا در این لیست نیستند آدم را به شک می اندازد!
ممنوع کردن افراد برای انجام یک کار آنها را برای انجام آن کنجکاوتر می کند. این طبیعت انسان است. ما باید کار فرهنگی کنیم و با این کار افراد را از مضرات مشروبات الکلی آگاه سازیم. با دادن یک سری آزادیهای محدود می توان با این بحران مقابله کرد. اروپاییها هم مصرف الکل را در برخی جاها ممنوع کرده اند. این را بدانید که با تندروی و محدود کردن آزادیهای خصوصی افراد مشکلات اجتماعی بیشتر می شود. تعادل همیشه بهترین راه حل است. البته اشتباه نشود من به هیچ وجه طرفدار جناح اصلاحطلب نیستم. چون این جریان ضربات جبرانناپظیری به کشور زده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
میخوای به دزد هم کار نداشته باشن؟ یا به قاچاقچیان مواد مخدر؟ اصلا چرا جلوی بچه رو بگیری که فیلم مستهجن نگاه نکنه؟
نمی تونن تکذیب کنند. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟
هر موقع صحبت حجاب شد همه بلبل زباني مي كنند . در حالي كه عوارض مصرف الكل فاجعه اميز است ، و حجاب با سلامتي ارتباطي ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
بلبل زبانی شماها می کنید که مملکت را درگیر موارد الکی می کنید. چرا فقط سوزش از حجاب دارید؟ چرا بلبل زبانی واسه استادیوم و کنسرت رو نمی بینی؟ هان؟
هر چیزی که به زور باشد، مردم زیر بارش نمی روند. بارها و بارها این مورد رو دیدیم: حجاب، الکل، مواد مخدر... آقایان، فرهنگ سازی و کنترل نه زور و اجبار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
نحوه فرهنگ سازی را توضیح دهیدپروفسور
ده تا کشور اول مصرف کننده دنیا کشورهای مسلمان هستند، امار اشتباه هست شما اروپا و امریکا زندگی کرده باشید میدونید که بزرگسالاشون به جای اب مشروب می خون این امار صحیح نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
منظور این آمار، فقط افرادی هست که الکل رو در حد اعتیاد مصرف میکنن نه عموم جامعه که تفننی مشروبات الکلی مصرف میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تو خیابان انگلیس ادم هایی که به صورت افراطی مشروب می خورن از نظر این شما و این امار کجا هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
در سریال ها و فیلم های خارجی که گاهی از تلویزیون ما نشون داه می شه ، کشورهای غربی با الکل مبارزه می کنند مثلا کارگر و کارمند الکی را اخراج می کنند و بیمه بی کاری هم بهش نمی دن
فرض كنين إيران هشتم نباشه هشتادم باشه حتي در أين صورت هم متوجه مي شيم اينهمه هزينه و تبليغات در جهت حرام بودن مصرف الكل بي نتيجه بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
مثلا میشه بگی چقدر تا بحال هزینه شده است؟
چی رو تکذیب کنند واقعیت را....
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فساد و ترویج شراب خواری و لاابالی گری در جامعه است همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
خدا شما رو هم شفا بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
نخیر،عاقبت تماشای صدا و سیمای میلی است که ادم و از راه راست و درست منحرف میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شما بشین دروغ های صدا و سیمای میلی رو نگاه کن تا خدای نکرده مبتذل نشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
خرگوش چقدر باهوشی تو. برنامه و سریال ماهواره چه ربطی به مصرف مشروب در ایران داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
نظام مقدس و هزاران میلیارد بودجه فرهنگی چکاره است؟
احتمالا این آمار مشروب وارداتی است دست ساز را هم به آن اضافه کنید رتبه تغییر می کنند گواه ادعا درج اخبار مسمومیت دهها نفری در مجاس که از صدا و سیما و سایت های خبری پخش شده و خیلی ها شنیده اند من در استا چهارمحال و بختیاری هر کجا عروسی بوده و رفتم یک محل خاص را جهت پذیرایی با مشروب از میهمانان شراب خوار دیدم متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
مشروبات الکلی به طور رسمی وارد
که آمار داشته باشند. این آمار به کلی دروغ و جهت‌دار اعلام شده است
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
ما رکورد زدیم...خخخخ
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فساد و ترویج شراب خواری و لاابالی گری در جامعه است همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
براساس اظهارات مقامات رسمی ملت غیورواسلامی وبابصیرت ایران همش دارن تلویزیون جمهوری اسلامی تماشامیکنندویک عده کمی یاشبکه های معاندسرگرم شدن..همش دارن دعاوثناونمازجمعه وسخنرانی واربعین وعاشورانگاه میکنند..میگی نه؟بروخودت سئوال کن یاازهمین تابناک بخواه که آمارهایی که قبلامنتشرکرده دوباره نمایش بده.
اون ور آب به مشروبات استاندارد عادت دارن
اینجا کل خروجی پتروشیمی رو میریزن تو بشکه سر میکشن
بزودی مسئولین می گن: کار کار اسراییل است. این آمار رو اونا درست کردن.
توی این گزارش من اخر نفهمیدم. منظور الکل خالصه یا نوشیدنی های الکلی؟

اگه منظور الکل خالصه. احتمالا خبر درست باشه. چون به علت اینکه نوشیدنیهای الکی توی ایران آزاد نیست بعضیا متاسفانه روی به الکل خالص میارن. چون دسترسی بهش راحتتره و تفریبا آزاده.
ولی اگه منظور از این خبر نوشیدنیهای الکلیه . به نظرم این امار اشتباهه. چون هرچقدرم بگیم مردم ما مشرب میخورن ولی باز به گرد خیلی کشورها نمیرسن..
این آمار جهت داره انواع و اقسام آمارها توسط نهادهای مختلف که بعضی از اونا با سازمان ملل همکاری دارن طی سال های اخیر اعلام شده و تو این زمینه بر حسب سرانه مصرف در عمده این آمارها کشورهای بالکان و اروپای شرقی بالاترین رتبه رو دارن کشورهایی مثل کرواسی و لیتوانی از این قبیل اند
قطعا پارامترهایی که در این قضاوت مد نظر بوده است دارای ایراداتیست / مثلا اگر میگفتند در میان کشورهای مسلمان ایران چنین رتبه ای دارد و یا در میان کشورهای آسیایی وآفریقایی چنین مرتبه ای را کسب نموده است خب تا حدودی قابل قبول بود والا این حرف با واقعیت فاصله فراوانی دارد
چیو تکذیب کنن؟ واقعیتو؟
ما در ايران چند تا چيز نداريم ! همجنس گرا ، الكلي ، ايدز .
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
این حرف درست نیست . و از سه گروه فراوان داریم . تنها فرقمان این است که همجنسگرا در ایران منفور و مورد ننگ است که اظهار نمی کند وگرنه این سک پدیده طبیعی است و مردمانی به این بیماری مبتلا هستند و فقط جرات و قانون اظهار نیست . اما گروه الکلی ها . اکنون بسیار فاش اعلام وجود می کنند در حالیکه در این زمینه در اروپا قبح بیش از ایران است . در خصوص ایدز هم هم خجالت و هم ننگ و ترس از طرد شدن باعث می شود کسی اظهار نکند . پس همه ی مواردی که گفتید هم وجود دارد و فقط گروه همجنس گرا رم آلود خواهند بود و تطری جامعه را تادید نمی کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
دوست عزیز
همجنسگرایی بیماری و پدیده طبیعی نیست بله افراد ترنس دچار مشکلات و ناهنجاری جنسی هستند ولی سعی نکنیم هرکاری که دیگران می کنند رو توجیه و حتی ترویج کنیم
خوب معلومه که این آمار جعلی است. دیگر چه چیزی را تکذیب کنند؟؟!
تولید و واردات مشروبات الکلی در ایران به صورت غیر رسمی و قاچاق انجام می‌شود. حالا باید پرسید سازمان جهانی بهداشت از کجا آمارش را آورده است؟!
از رسانه هایی مثل تابناک که با آب تاب این خبر را منتشر کردند باید پرسید چرا به آمار جعلی دامن می‌زنند؟؟
ما الان تو خوزستان تو هر روستا و شهر کوچکی که مهمانی میرویم برعکس رویه ده سال پیش الان بساط مشروبات با شیشه های ظاهرا خارجی پهن است انگار نه انگار مهم اینجاست در کشور خارجی الکل خور میداند که اگر در حال مستی رانندگی کند بدون تردید شش ماه زندان است اما در کشور ما میداند اگر هر خلافی بکند شانس گرفتار شدنش یک درصد هم نیست حالا یا پلیس نمیگیرد یا اگر بگیرد معلوم نیست پرونده در دادسرا و دادگاه منجر به نتیجه شود و اگر هم بشود باز معلوم نیس زندان میرود یا تعزیری است کلا اینکه در کشور ما قانون نمیتواند با این حجم تخلفات اجرا شود و همین باعث شده هر کس هر غلطی خواست بکند
اگر در مملکت ما ایران مصرف ماءالشعیر را هم در غالب نوشیدنیهای الکلی آمار داد باشند فکر نمیکنم ایران قبل از هیچکدام از کشورهای غربی و کشورهای عیرمسلمان قرار گیرد
دروع بودن این آمار محرز است
میدونین چرا مسئولین تکذیب نمی کنن؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ چون کم و بیش خودشون جزو آمار هستن !!!!؟؟؟؟؟؟!!!
امارشون چرنده
بالاخره تو یه چیز رتبه تک رقمی گرفتیم.
تابنتاک
نمی تونم نظری بدم که تو بتونی منتشرش کنی
ولی خیلی خوب می دونی که منشأ این همه مصائب چیست
خیلی خوب
حتی بهتر از من
پس بهتره هیچ نظری ندم
که مجبور بشی سانسورم کنی
اصلا تيتر خبر تابناك خواندنيه!! يعني چي كه چرا هيچكس تكذيب نمي كنند؟ مگر تكذيب كردن چيزي را عوض مي كند؟ سازمان بهداشت جهاني معمولا با تمام كشورها از جمله ايران همكاري نزديك دارد. آمارهاي اين سازمان غالبا بسيار دقيق و مبتني برگزارشاتي است كه مراجع كشور مورد نظر براي آن ارسال كرده اند. همانطور كه مثلا اعلام كرده در زمينه واكسيناسيون و مراقبت مادر و كودك ايران پيشرفت چشمگيري داشته است كه البته گزارش درستي است در اينجا هم گزارش صحيح است. بنابراين، به جاي تكذيب و پاك كردن صورت مسئله كه ما به آن عادت داريم، بايد پذيرفت كه در زير پوست جامعه اين موضوع در حال رخ دادن است و تدابير بكار گرفته شده تا كنون موثر نبوده اند. لذا بايد واقعيت را پذيرفت و بايد بر روشهاي موثرتر مانند آموزش درباره عوارض الكل و ... تمركز كرد.
کشورهای اسلامی در صدر جدول رده بندی هستند. مبارکه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
گزارش اصلی رو ببین
هرچی باشه باز بهتر از مواد مخدره که مردم رو به خاک سیاه نشونده بنوشید ولی اسراف نکنید
تازه آمارو باید الان که فصل انگور قرمزه بگیرن
حالا که دیگه رو شده لطفا به کارخانه های متعدی که موجوده دستور تولید و پخش انرا بدهند که اولا سلامتی مردم رعایت بشه دوما. در آمد هنگفتی در حد بالا از مالیات رسومات عابد دولت بشه که گیر قاچاق فروش ها نشه.
اینکه کسی تکذیب نمی کند بعنی وضع از این هم خرابتر است
احتمالاً دلستر که ایرانیها می خورند را مشروب الکی حساب کرده!

مگر میشه که ایرانی و افغانی از ارمنی و روس و فنلاندی مشروب خور تر باشه؟
تابناک خیلی دوست داری یک نفر تکذیب کنه من تکذیب می کنم حالا راحت باش . واقعیت هم که اصلا اهمیتی نداره همین که یک نفر تکذیب کرد خیال شما راحت میشه
به نظر من هم مسولين بايد اين رتبه نهم را تكذيب كنند چون اگر موارد دست ساز خانگي را درست حساب كنند بايد جزء ٥ تاي اول باشيم
تشریف ببرید بیان جوان ها ببینید تفریحاتشون چیه

انوقت متوجه میشید این آمار بیخود نیست هیچ بلکه خود واقعیته

البته برای یه سری منفعت در معتاد و مست بودن جوانان است !!!
ابن امار خیلی هم درسته
شایدم رتبه بیشتر هم باشه
تو دانشگاه خودمون اکثر رفیقام هر هفته میخوردن
تو جامعه ای که هیچ چیزش صحیح و جای خودش نیست بیش از این توقعی نباید داشت
تشریف ببرید بیان جوان ها ببینید تفریحاتشون چیه

انوقت متوجه میشید این آمار بیخود نیست هیچ بلکه خود واقعیته

البته برای یه سری منفعت در معتاد و مست بودن جوانان است !!!
سازمان بهداشت آمار ورود مشروبات رو داره و لی آمار معتادین به مشروب رو نداره به علت اینکه ایرانی ها خودشون رو معتاد به الکل نمیدونن و مخفی میکنن
مثلا در آمریکا که مصرف روزانه 150 میلیون لیتر باشه به علت اینه تعداد مصرف کنندگان دائمی بالاست به طور طبیعی میانگین مصرف پایین می آید
ولی در ایران میزان مصرف روزانه رو نمیشه مخفی کنیم 10میلیون لیتر هم باشه تعداد مصرف کننده معتادپایین است (در آمار رسمی) میزان میانگین بالاتر از کشور های دیگر می شود
این خبر اصلا واقعیت نداره. نمیدونم این خبر را از کجا پیدا کردین.فکر کنم کسی که این متن را نوشته، نتونسته درست ترجمه کنه. در این لیست بالاترین کشور مصرف کننده الکل ملداوی هست، بعد چند کشور از اروپای شرقی.
ازکجا آمار داره؟؟؟
تو ایران بسختی میشه آمار این جور چیزا رو درآورد
آمار را بگذارید کنار
سازمان بهداشت جهانی مشروباتی الکلی را از سایر مشروبات مست کننده جدا کرده و باعث انحراف افکار عمومی شده
آمار ایران در جهان از لحاظ مصرف مشروبات مست کننده چقدر است؟
در عوضش امنیت داریم...
چهل سال دوم و در گام بعدی انقلاب قطعا ما رکورد خواهیم زد و رتبه اول را خواهیم گرفت
البته رتبه نهم اغراق آمیز به نظر میرسد، اما نمیتواند دلیلی باشد برای انکار کلی این ماجرا. متاسفانه بسیاری از مسئولین ما چشم خود را بر واقعیتهای کشور بسته اند و در مواجهه با آمارهای ارائه شده از سوی کشورهای دیگر،‌ تنها آنهایی را قبول میکنند که بر پیشرفتهای ایران دلالت دارد.. اما مثلا در مورد اینگونه آمارها در باب مصرف الکل و گرایش به ازدواج سفید و...، آنها را دروغ و توطئه ای از سوی آمریکا و اسرائیل ... میدانند. متاسفانه با وضعیت اقتصادی و اجتماعی اسف بار این روزهای کشور، واقعیتها عریان تر و بی رحمانه تر از همیشه خود را نشان میدهند.
سازمان بهداشت جهانی با چه مستندهایی این آمار را ارائه کرده است. تا جایی که مشخص است اصلا هیچ آمار رسمی در ایران مبنی بر میزان مصرف الکل در کشور توسط هیچ نهاد و سازمان رسمی بررسی مستند و علمی انجام نمی گیرد و اگر هم بعضی وقتها این آمار در یک ناحیه خاص بررسی شود به هیچ نهاد خارجی اعلام نمی شود در این آمار اثری از آمریکا و انگلیس و ایتالیا و ... نیست و اکثرا کشورهای اسلامی آمده است که کاملا غلطا و مغرضانه است
این گزارش قطعا سودی برای تهیه کننده گان آ نشر دهندگانش مثل تاب وعواملش داشته مثلا شریک جرم، جذابیت و ... .واقعا که این مزخرذفات را باور می کنند و نشر می دهند.
عصر جمعه رفتیم بیرون . ۴ نفر بودیم . من نخوردم اما میلاد و ممد خوردن . رضا هم چون دهنشو لِه کرده بود نخورد وگرنه اون هم کمی میخورد
این آمار صددرصد غلط است. ایرانیها به ندرت الکل مصرف میکنند. اگر گفته بود در اعتیاد به مواد مخدر رتبه حتی بالاتر داریم قابل قبول بود.
مثل بسیاری از ممنوعه های دیگر، پشت این کاسبی هم منافع بسیاری برای تعدادی ژن بد وجود دارد، که بنفعشون نیست احتمالا ارایه مشروبات آزاد باشه و کنترل شده !
شاید آمار اعلام شده در خصوص تعداد مصرف کنندگان و میزان مصرف آنها دقیق نباشد ولی برخی نهادها در کشور در مواجهه مستقیم با مصرف کنندگان هستند یا شواهدی دارند که می تواند نشانه هایی از میزان مصرف و تغییرات الگوی مصرف مصرف کنندگان نشان دهد. مثلا وزارت بهداشت و بیمارستان ها در مواجهه مستقیم با قربانیان این اعتیادها هستند و یا نهادی مثل شهرداری ها یا بازیافت زباله، می توانند تخمینی از تعداد بطریها و ظروف مارکدار مشروبات در زباله های شهری و افزایش یا کاهش آن و یا گسترش آن در مناطق مختلف شهری و شهرهای مختلف ارائه کنند. به هر حال چه آن آمار راست باشد و چه دروغ، در کشور ما به دلایلی این موضوع بررسی نشده و یا اینکه آمار آن از دسترس عموم و محققان و خبرنگاران خارج شده است.
خوب دقت کنید. آمار در مورد میزان مصرف زیاد مصرف کننده است. ولی تعداد مصرف کننده ها بالا نیست.
تو تهران شاید مصرف این مقدار باشه وگرنه برای کل کشور این امار ساختگیه
در عوض ما در بهشت خاهیم خورد و صاحب حوریان متعدد بهشتی خاهیم بود ...
چون همیشه تو منفیا اول بودیم الان خوشحالن در صدر نیستیم
نحوه آمارگیریشون چطور بوده؟ اگه زنگ زدن از عرقخورا پرسیدن چقدر میخورین که باید سیصد چهارصد درصد لاف زدن اینارو هم در نظر بگیرن :)
در قشر مصرف کنندگان الکل اکثرا توی خونه هاشون خودشون مشروب درست می کنند.پس نمی توان آمار دقیقی از تولید و مصرف داشته باشیم.
این آمار مشکل داره... تابناک چکار میکنی؟!
مگه اول یا دوم نبودیم؟؟؟
مسولین سرگرم مسائل مهمتری هستند مثل حذف یارانه ملت تا پول بیشتری برای ریخت و پاش داشته باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان