بازدید 37448

نقض کپی رایت در ایران توسط نتفلیکس جهانی شد!

کاربران با این استدلال چنین عملی انجام دادند که اگر عمل وب‌سایت‌های دانلود غیرقانونی است، بنابراین.، پخش همین فیلم‌ها و سریال‌ها بدون خرید کپی رایت آن از سوی وی او دی‌های مجوزدارِ داخلی نیز .خلاف قانون است. البته ایران به توافق‌نامه‌های بین المللی کپی رایت نپیوسته...
کد خبر: ۹۲۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸ 02 October 2019

نقض کپی رایت ایران توسط نتفلیکس جهانی شد!پس از حواشی برخورد با سایت‌های دانلود فیلم که با واکنش گسترده در فضای مجازی همراه شد، نقض کپی رایت وی او دی ها در ایران به سایت‌های مدرن بین‌المللی از سوی کاربران خشمگین منتقل شد و در نهایت نتفلیکس نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و تأکید کرد، «نماوا» یکی از سرویس‌های ارائه فیلم در حال سرقت از این مجموعه است؛ واکنشی که باعث شد نقض کپی رایت در ایران برای نخستین بار بین المللی شود.

به گزارش «تابناک»؛ «ولله بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام! فردا همه اینها سرورهاشون رو از ایران میبرند بیرون و راه می اندازند، دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق می گیره، خیلی از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی رایت مواجهند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند.» این محتوای دو توییت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به حجم عظیمی از حملات افکارعمومی به او و همچنین دو وی او دی نماوا و فیلیمو در فضای مجازی است.

نقض کپی رایت ایران توسط نتفلیکس جهانی شد!

محمدجواد آذری جهرمی همچون شرکت‌های ارائه کننده اینترنت از این اتفاق خشنود نیست. سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و محتواهایی از این جنس به سرعت حجم مصرف کننده را می‌خورد و با توجه به آنکه سرورهای این وب‌سایت‌ها در ایران بود، برای وزارت ارتباطات، هزینه ترافیک بین المللی نیز نداشت و کل درآمد آن در جیب وزارت ارتباطات و اف اس پی‌ها می‌رفت. از دو روز پیش ماجرا تغییر کرد و یکباره همه وب‌سایت‌های اصلی دانلود فیلم که برخی از آنها بازدید میلیونی داشتند، از کار افتادند؛ اتفاقی که بر اساس دستور قضایی رخ داده است.

بر اساس این دستور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی یا همان FCPها بر اساس قانون مکلف هستند از ارائه سرویس نسبت به سایت‌های دانلود فیلم و موسیقی و همچنین هر وب‌سایت دیگری که فیلتر هستند، خودداری کنند. با این حال، وب‌سایت‌هایی که مشمول این قانون شده‌اند، فیلیمو و نماوا را به عنوان دارندگان سهم عمده از بازار VOD متهم به نقش داشتن در این فرآینده نموده‌اند؛ اتهامی که از سوی هر دو این سامانه‌ها رد شد؛ اما باعث نشد تا موجی از حملات به این دو سرویس دهنده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام شکل نگیرد.

نقض کپی رایت ایران توسط نتفلیکس جهانی شد!

کاربران عصبانی که فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا را بدون سانسور از این وب‌سایت‌ها دانلود می‌کردند، اکنون به دنبال تسویه حساب با عاملانش بودند و از آنجا که وب‌سایت‌های قربانی، انگشت اتهام را به سوی فیلمیو و نماوا گرفته بودند، برای این کاربران اتهام مسموع بود و نه پاسخ متهمین. موجی از نوشته‌های کاربران در فضای مجازی شکل گرفت و در بخشی از این موج به سرویس‌های مشابه که این VOD‌ها سریال و فیلم‌های تحت مالکیت‌شان را پخش می‌کنند، اطلاع دادند که این سرویس‌ها بدون خرید کپی رایت آثار اقدام به پخش آنها در وب‌سایت‌هایشان و کسب درآمد می‌کنند.

کاربران با این استدلال چنین عملی انجام دادند که اگر عمل وب‌سایت‌های دانلود غیرقانونی است، بنابراین.، پخش همین فیلم‌ها و سریال‌ها بدون خرید کپی رایت آن از سوی وی او دی‌های مجوزدارِ داخلی نیز .خلاف قانون است. البته ایران به توافق‌نامه‌های بین المللی کپی رایت نپیوسته و این قانون در ایران مسموع نیست؛ اما دست‌کم به لحاظ اخلاقی جای بحث وجود داشت و همین مسأله منجر به تداوم تحرکات مخالفان عصبانی شد، به گونه‌ای که شدت نقدها نسبت به این سرویس‌ها یک رویداد منحصر به فرد محسوب می‌شد و البته با توجه به شمار مخاطبان وب‌سایت‌های مسدود شده، دور از انتظار نبود.

نقض کپی رایت ایران توسط نتفلیکس جهانی شد!

این تحرکات در نهایت واکنش یکی از سرویس‌های بین المللی مواجه شد و نتفلیکس یکی از قدرتمندترین VOD‌ها در حساب اینستاگرام خود نوشت: «ظاهرا، نماوا از من دزدی می‌کند...» نوشته‌ای که با تصویری از مرد مورچه‌ای همراه شده بود که از قضا کاراکترش به عنوان یک دزد معرفی می‌شود. نتفلیکس برای شوخی با کپی‌رایت، نام انگلیسی «مرد مورچه‌ای» را تغییر داده، به گونه‌ای که «مرد عمه‌ای» معنی می‌دهد! این اتفاق در واقع باعث شد نقض کپی رایت در ایران و عدم پیوستن به این قوانین توسط نتفلیکس جهانی شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۸
تا کی؟
آره! ایران رو تحریم کردن و از کلیه حقوق محروم کردن مردم رو حتما ما میریم محصولاتشون رو با دلار 11 هزار تومانی میخریم! دانلود کنید حالشو ببرید کاملا حلاله واسه ایرانی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
ببخشید از کجا دانلود کنیم؟! نماما یا فیلیمو؟! اونجا که باید پول اشتراک بدیم برای دانلود دزدی!!!
این تنها تفریح منه. نه کار دارم نه پول نه زن نه هیچی. تمام دل خوشیم همین فیلم و سریاله
چند وقت پیش که از کپی غیرقانونی دفاع کرده بودی و فرموده بودی هنوز وقت پیوستن ما نیست و بنیه مالی نداریم و ...
چرا دلخوشی های کوچیگ ما رو میگیرن.بخدا دین زده شدیم با این حرکات
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
ادم اول باید دیندار باشه تا دین زده بشه.
من که اصلا نفهمیدم چی گفتی تابناک... هیچی حالیم نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
خلاصه اش این که :
مردم ایران! حق ندارید بجز چیزی که ما خودمون از سایتها دیگه سانسور میکنیم چیز دیگه ای رو ببینید! البته برای دانلود و دیدن همون آثار داغون شده هم باید به ما پول بدید!
یعنی همه جا و در همه امور در کشور بی‌نظمی، بی‌قانونی و خلاف موج می‌زند. کی‌ می‌شود قانون حاکم شود را خدا داند و بس!
باور کنید اگر مسئولین ما یک بار برای امتحان هم که شده اجازه خرید قانونی کپی رایت فیلمهای خارجی و اکران آنها در سینماها را بدهند، نه تنها هیچ اتفاق بدی رخ نمیدهد، بلکه به رونق سینمای ایران هم کمک خواهد کرد. در سالهای قبل از انقلاب فیلمهای خارجی به وفور در سینماهای ایران اکران میشد، و همزمان فیلمهای ایرانی نیز از محبوبیت برخوردار بود. عکس معروفی که از صف سینماروها برای تماشای فیلم (ضربت) مرحوم خاچیکیان در فضای مجازی موجود هست، موید این نکته است. در آن صورت، شرکتهای واردکننده و پخش کننده فیلم، میتوانند اجازه پخش اینترنتی فیلمها را نیز خریداری کنند و در نهایت محیط آشفته این روزهای پخش و آپلود و دانلود فیلمهای خارجی و ایرانی در فضای مجازی سروسامانی خواهد گرفت و قانونی تر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
اون وقت دیگه کسی نمیره فیلم ها و سریال های آب دوغ خیاری حضرات رو ببینه!
خود تحریمی ....
نما وا و فیلیمو تحریم میشوند.دیگر استفاده نمیکنیم!
یعنی تنها سرگرمی من که از خستگی و اعصاب خردی زندگی پناه برده بودم بهش رو بستن
یاد بگیرید با نسلی روبرو هستید که زورگوئی را نمی پذیرد . دنیایتان سیاه و خراب است اگر قرار باشد به آنها زور بگوئید .
دادستانی با وزارت ارتباطات چند تا جلسه می ذاشتن و تبعات این کار رو بررسی می کردن
این چه بدبختی
هم از اونور تحریم
از داخلم که اینا تحریم کردن
بفرمایید با این دو زار حقوق بریم ی دیوار بکشیم سرمون خلاص
تلگرام که فیلتر شد
اینم از فیلمها
همه اپلیکیشنهای مهم هم که برامون فیلترن
ما چه بکنیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل