بازدید 9003
«بورس تابناک» بررسی می‌کند؛

چرا اطلاعات آماری ۴ و ۵ شهریور فرابورس موجود نیست؟/ افزوده شدن دو دیتاسنتر جدید به سایت tsetmc/ اختلال در tsetmc با سامانه معاملات دو مقوله جداست!

امروز در فضای مجازی، تصویر صفحه گزارش‌های آماری سایت فرابورس دست به دست می‌شد و ادعا شد، گزارش آماری مربوط به روز‌های چهارم و پنجم شهریور ماه در سایت فرابورس موجود نیست و برخی این قضیه را دلیلی برای وجود رانت در ابلاغ قوانین بازار پایه می‌دانستند.
کد خبر: ۹۲۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 29 September 2019

چرا اطلاعات آماری ۴ و ۵ شهریور فرابورس موجود نیست؟/ افزوده شدن ۲ دیتاسنتر جدید به سایت tsetmc/ اختلال در tsetmc با سامانه معاملات دو مقوله جداست!

تابناک اقتصادیامروز در فضای مجازی، تصویر صفحه گزارش‌های آماری سایت فرابورس دست به دست می‌شد و ادعا شد، گزارش آماری مربوط به روز‌های چهارم و پنجم شهریور ماه در سایت فرابورس موجود نیست و برخی این قضیه را دلیلی برای وجود رانت در ابلاغ قوانین بازار پایه می‌دانستند.

به گزارش «بورس تابناک»؛ در پیگیری های به عمل آمده از فرابورس در توضیح نبود این اطلاعات چنین عنوان شد که شرکت مدیریت فناوری بورس، این اطلاعات را به فرابورس ارائه نکرده و در همین زمینه گفت‌وگویی با روح الله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران داشتیم و دلیل عدم ارسال اطلاعات این روزهای خاص و همچنین اختلال های به وجود آمده در سایت tsetmc را جویا شدیم.

در زیر مشروح این مصاحبه را می خوانید؛

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص عدم ارائه ریز معاملات روز چهارم و پنجم شهریور ماه سال جاری که مصادف با ابلاغ دستورالعمل جدید معاملات فرابورس بوده گفت: فرابورس به تازگی این موضوع را اعلام کرده و ما در حال تلاش برای ارسال دوباره این اطلاعات به فرابورس هستیم.

روح الله دهقان ادامه داد: تک تک پیام‌های معاملاتی فرابورس در طول روز برای آنها ارسال می‌شود، لیکن در فرایند دریافت ممکن است اختلالاتی ایجاد شود و فرابورس نتواند پیام را دریافت کند و مجموع این پیام های معاملاتی آماری را تشکیل می دهد که فرابورس به عنوان آمار معاملات روزانه در سایت خود قرار می دهد.

وی ادامه داد: به هر دلیلی از جمله بروز اشکال و خاموش بودن ریسرورهای فرابورس یا عدم ارسال از طرف مدیریت فناوری ممکن است این فرایند با مشکلاتی مواجه شود.

دهقان با تأکید بر اینکه این مسأله در حال پیگیری است تا این اطلاعات دوباره ارسال شود، افزود: اطلاعات از طریق سایت tsetmc قابل رویت است که در حقیقت سایت اول و مرجع آماری معاملات بازار سرمایه بوده و سایت فرابورس نیز انحصاری آمار و محاسبات این بازار را نمایش می دهد.

دهقان در خصوص اختلال به وجود آمده در هسته معاملات که امروز بار دیگر موجب اعتراض سهامداران نیز شد، تصریح کرد: سیستم معاملاتی فعلی در سال 2004 در فرانسه ایجاد و آخرین بروزرسانی آن سال 2009 انجام شده و از سال 2009 این نسخه کنار گذاشته شده و سامانه معاملات جدید در این کشور راه اندازی شد و اکنون دو نسل بعد از این سامانه در فرانسه استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ما به واسطه تحریم ها به نسخه های جدید این سامانه دسترسی نداریم و به ما فروخته نمی شود، تأکید کرد: بنابراین ما تلاش کردیم و باگ این سامانه را در حالی برطرف کنیم که فرانسوی ها به رغم قراردادی که با ما داشتند، از حل مشکل آن خودداری کردند.

دهقان با بیان اینکه سایت tsetmc ازهسته معاملات متفاوت بوده و دو موضع متفاوت است، اظهار کرد: tsetmc سایتی اطلاع رسانی در بستر اینترنت بوده که 4 دیتا سنتر مختلف دارد و برای معاملات در اختیار عموم مردم قرار دارد و حساسیت این سایت کمتر از ثانیه محاسبه می شود و البته سهامداری که می گویند، سایت مشکل دارد ممکن است مشکل از کندی اینترنت یا آی اس پی مربوط باشد.

چرا اطلاعات آماری ۴ و ۵ شهریور فرابورس موجود نیست؟/ افزوده شدن ۲ دیتاسنتر جدید به سایت tsetmc/ اختلال در tsetmc با سامانه معاملات دو مقوله جداست!

وی ادامه داد: هسته معاملات در شبکه ایزوله قرار دارد که فقط کارگزاری ها یا شرکت های آنلاینی که سامانه ها را توسعه می دهند به آن دسترسی دارند و اصولا در بستر اینترنت نیست؛ بنابراین، اختلال در سایت tsetms  با اختلال در سامانه معاملات دو مقوله مختلف بوده و ممکن است روی یکدیگر تأثیر داشته باشند، ولی الزاما زمانی که سایت tsetmcدرست کار نمی کند، به معنای این نیست که هسته معاملات با اختلال مواجه شده است.

دهقان افزود: زمانی که سایت tsetmcدر بروز رسانی با مشکل مواجه شود، کارگزاری ها و سامانه معاملات آنلاین کار خود را به درستی انجام می دهند ، در معاملات امروز حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار، یعنی از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰اختلالاتی در سایت tsetmc وجود داشت و اطلاعات با تاخیر تقریبی ۴ دقیقه ای در این سایت به روز می شد.

وی اظهار کرد: بنابراین، سهامداری که از آنلاین تریدر یا پشت استیشن های معاملاتی استفاده می کردند، یعنی کارگزار یا معامله گر آنلاین بود می توانستند، به روز اطلاعات را دریافت و سفارشات خرید و فروش خود را نیز درج کنید.

دهقان تصریح کرد: tsetmc سایت اینترنتی اطلاع رسانی است که چهار دیتاسنتر داراست و این دیتا سنتر ها امروز در دریافت اطلاعات با مشکل مواجه شدند و قادر نبودند، دیتا را با سرعت بازار به مردم نمایش دهند.

 وی با بیان اینکه هسته معاملات در شبکه ایزوله است و فقط کارگزاران یا شرکت هایی که معاملات آنلاین را توسعه می کنند به آن دسترسی دارند، گفت: اختلال در سایت tsetmc با اختلال هسته معاملات فرق داشته و الزاماً زمانی که tsetmc درست کار نمی کند، هسته معاملات با مشکل مواجه نیست.

دهقان با تأکید بر این مطلب که رشد حجم و ارزش معاملات کاملا نظارت می شود و با رصد این آمار در شش ماه گذشته در می یابیم که حجم و ارزش معاملات به شدت افزایش یافته و ظرفیت نیز متناسب با این رشد افزایش یافته و اگر این گونه نبود این سایت باید شش ماه پیش از دسترس خارج می شد.

وی در پایان با بیان اینکه اتفاقی که امروز رخ داد، این بود که دیتا سنترها نمی توانست همه معاملات را نمایش دهند و این تاخیر زمانی به این دلیل بوده تأکید کرد: با توجه به متصور بودن رشد بیشتر حجم معاملات در ماه های آتی دیتا سنترها تقویت خواهند شد و سرعت بیشتر می شود، پهنای باند افزایش خواهد یافت و در مقطع فعلی اضافه شدن دو دیتا سنتر دیگر نیز در دستور کار قرار داد تا بتوان خدمات سریع تری به سهامداران ارائه شود.

لازم به ذکر است که ساعتی بعد از انجام این مصاحبه اطلاعات آماری روز چهارم و پنجم شهریور ماه از مدیریت فناوری به فرابورس ارسال شده و اکنون اطلاعات آماری این دو روز و نمادهای بازار پایه در سایت فرابورس ایران در دسترس قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
فرانسوی ها هم بالاخره از یک جا شروع کردن

این که نشد دلیل چون فرانسوی ها سیستم رو بروز نمیکنند مشکلات باید پابرجا باشه

هزاران نفر نخبه IT و برنامه نویس در کشور هستند که میتوانند این سیستم را از نو و بهینه و عالی طراحی کنند
خبری جدید از فضاحت جدید.

چشم تان روشن.

این که دیگه ربطی به تحریم ها نداشت ، آیا داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟
من روزانه بک اپ کرفتم, چه اماری میخای بیا من برات بفرستم
آقای رئیسی باید به مساله بورس و مسئولین بورس ورود نمایند.
بورس بای بای
دوره سقوط مستمرفرا رسید
دیگرازعددسازی هم ماری ساخته نیست
دوران یکه تازی بورس نورچشمی بسر رسید
بورس یعنی:
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س: سقوط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
شما نگران نباش ... ارز بره بالا شما عروسیته نه!!!!
توصیه به سهامداران بورس
تادیرنشده سرمایه تان را ازبورس خارج کنید
درغیراینصورت درچشم برهم زدنی دود خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
شما خارج کن
ببر ارز بخر ... از دلالی ارز به جایی نمی رسید؟!
از ایشان سوال شود چرا بعضی از نماد ها در این سایت tsetms از نظر زمانی و اعلام تغییرات در پنجره اعلام وضعیت سالهاست به روز رسانی نمیشود ومانند شرکت تکادو .. که اطلاعاتش مربوط به سال 94 است و از آن به بعد هیچگونه تغییری نکرده و ثابت است ...؟ لطفا بررسی و کنترل و نظارت بیشتر بفرمایند .. همه نمادهای اینچنینی را .
دراینکه کارکنان و مدیران بورس و فرابورس می توانند رانت اطلاعاتی داشته باشند تردیدی وجودنداره . اینکه از این رانت استفاده کنند یا نکنند بستگی به وجدان و تقواشون داره . حتما باید سختگیری زیادی در این رابطه از سوی نهادهای نظارتی انجام بشه . تغییر و اعمال و تعلیق چند روزه قوانین و توقف و بازگشایی های بسیارسلیقه ای و افشای اطلاعات و.... همگی باعث شایعات فراوانی بین اهالی بازار سرمایه شده که برای متولیان و کارکنان بورس برازنده نیست . یا دروغه باید دامنشون مبرابشه یا راسته باید محاکمه و مجازات بشن .
کامنت هارامنتشرکنید
افزایش روزانه 8000 تا 10000 واحدی شاخص هر روز و هر روز بسیار کمه و دیگه چنگی به دل سفته بازهای تالار شیشه ای نمیزنه . باید هر دقیقه شاخص رو اینقدر ببرن بالا تا بزودی مرز یک تریلیون واحد رو رد کنه . فقط و فقط و فقط بورس مرگ بر کل بازارهای رقیب و موازی از جمله مسکن
خیلی دوست دارم ببینم این بورس رو تا کجا میخوان ببرن بالا!؟؟؟؟
آقا روزهایی که می خوان بازار رشد نکنه براحتی هسته خراب میشه و روزهایی که بخوان بازار بریزه عین بنز کار می کنه این رو دیگه همه در بازار می دونن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار