بازدید 3404

وحشت انگلیسی ها از کمبود دارو بر اثر برگزیت

کد خبر: ۹۲۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹ 28 September 2019

یک نهاد نظارتی انگلیس در گزارشی هشدار داد که دولت این کشور هنوز مقدمات زیادی را پیش‌ رو دارد تا در صورت اجرای برگزیت بدون‌توافق، وضع تأمین دارو در کشور با مشکل مواجه نشود.

اداره بازرسی ملی انگلیس در این گزارش آورده است که تنها پنج هفته مانده به اجرای برگزیت، وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی آمار دقیقی از وضع انبار دارو در کشور در اختیار ندارد. هرچند این وزارتخانه دستورالعمل ویژه‌ای را صادر کرده که بر اساس آن تمام داروخانه ها بایستی برای شش هفته دارو ذخیره‌ سازی کنند، اما آمار دقیقی از وضع انبارها در دست نیست.

یک آمار تقریبی نشان می دهد که ۲۸ درصد داروخانه‌ها هنوز کار ذخیره سازی دارو را شروع نکرده‌اند. گزارش ها حاکی است که از ۱۲ هزار و ۳۰۰ نوع داروی مورد استفاده در این کشور، حدود هفت هزار نوع از اروپا و یا از این مسیر وارد می شوند.

ارزیابی دولت انگلیس نشان می دهد که در روز نخست اجرای برگزیت بی‌توافق، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد ورود محموله های دارویی به این کشور کاهش خواهد یافت. بر همین اساس وزارت بهداشت انگلیس در نظر دارد تا برای حمل و ذخیره سازی داروهای وارداتی از اروپا، تدابیر ویژه ای را به اجرا بگذارد که میلیون ها پوند خرج روی دست دولت خواهد گذاشت.

«مگ هایلیر» رئیس کمیته پارلمانی بازرسی عمومی انگلیس یافته های این گزارش را عمیقاً نگران کننده خواند و گفت:‌ اگر دولت این وضع را سامان دهی نکند، عواقب فاجعه باری رخ خواهد داد.

دولت محافظه کار بوریس جانسون ماه گذشته مجبور شد؛ سندی را که سناریوهای پیامد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را به تصویر کشیده، منتشر کند. در این سند پنج صفحه ای، نسبت به کمبود سوخت، غذا و دارو، آشوب در بندرها، تنش مرزی و محافظت سخت از مرز با ایرلند و افزایش قیمت مراقبت‌های اجتماعی هشدار داده است.

همچنین تأخیرهای طولانی در مبادی مرزی انگلیس و اتحادیه اروپا، افزایش قابل توجه قیمت برق، کاهش توان انگلیس برای مقابله با بیماری‌های دام و طیور و کاهش مواد غذایی تازه و افزایش قیمت در فروشگاه‌ ها، از دیگر موضوعاتی است که در این سند مورد اشاره قرار گرفته است.

بوریس جانسون اعلام کرده است که برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد، اما در صورتی که توافقی حاصل نشود، لندن برگزیت را بدون توافق اجرا خواهد کرد.

برگزیت بدون توافق، به معنای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون تعیین موازین و مقررات و نیز مناسبات آینده میان این کشور و اعضای باقی‌مانده در این اتحادیه است. شکست دولت انگلیس در متقاعد کردن مجلس به تصویب توافق برگزیت، منجر به استعفای می از نخست‌وزیری شد.

در زمان حاضر انگلیس کمتر از ۳۵ روز دیگر فرصت دارد تا درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا توافق و یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. پارلمان انگلیس چندی پیش لایحه ای را تصویب کرد که اگر نخست وزیر تا ۱۹ اکتبر یعنی ۱۲ روز مانده به اجرای برگزیت، توافق نکند، مهلت عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را تمدید کند. جانسون با این لایحه مخالف و آن را تسلیم شدن در برابر اتحادیه اروپا می داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار