بازدید 3175

جزئیات بازداشت مدیران رشوه بگیر در قوه قضائیه

کد خبر: ۹۲۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 25 September 2019

رئیس دستگاه قضا ابعاد جدیدی از مبارزه با فساد در قوه قضائیه را افشا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، درست همان زمان که وکیل هادی رضوی در دفتر خود از تلاش موکلش برای رد مال به خبرنگاران می‌گفت، در دیگر سوی شهر، حجت الاسلام رئیسی، رئیس دستگاه قضا در حال تشریح اقدامات فساد ستیزانه قوه قضائیه برای اعضای مجلس خبرگان اساسی بود.

رئیس دستگاه قضا که این روز‌ها در میان مردم تبدیل به نماد فسادستیزی شده است، از همان روز که بر مسند ریاست قوه قضائیه تکیه زد تمام هم و غمش شد مبارزه با فساد. او مبارزه با فساد را از همان قوه قضائیه آغاز کرد و چند روز بعدش بود که خبر دستگیری اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه به گوش رسید.

اندک زمانی از انتشار اخبار غیر رسمی در خصوص بازداشت طبری نگذشته بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا در یکی از نشست‌های خبری خود این خبر را تائید کرد و در ادامه گفت: در این پرونده ۱۵ نفر بازداشت هستند.

در مورد این پرونده اخبار و شایعات مختلفی به گوش می‌رسید تا اینکه امروز حجت الاسلام رئیسی خطاب به اعضای مجلس خبرگان گفت: «در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم، رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلا‌های ۴۰۰۰ متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آن‌ها ضبط شده است.»

مبارزه با فساد در قوه قضائیه به همین جا ختم نشد و خبر‌ها حکایت از برخورد شدید با تعدادی قاضی متخلف است. گرچه تعداد قضات متخلف اندک است، اما همین قاطعیت در برخورد با این تعداد اندک متخلفان موجب دلگرمی مردم شد.

اما نکته مهم دیگری که در هفته گذشته در فضای مجازی داغ شده بود و کاربران زیادی به آن واکنش نشان داده بودند، ماجرای بازگشت ۳۰ هزار میلیارد تومان از اموال عمومی به بیت المال بود.

موضوعی که سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست خبری خود در مورد آن گفته بود: «با پیگیری قوه قضائیه در حوزه فرار مالیاتی در ۵ ماهه نخست امسال ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال مالیات وصول نشده، وصول شد. این رقم ۴ برابر کل مالیات وصول شده سال ۹۷ است. در حوزه بازگشت اراضی در ۲۰ استان غیر از تهران مساحتی بالغ بر ۱۷۸ هزار هکتار از زمین خواران باز گرفته شد. ارزش این زمین‌ها حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال است. در استان تهران بالغ بر یک هزار هکتار زمین به ارزش تقریبی ۴۸ هزار میلیارد ریال از زمین خواران پس گرفته شد.»

به گفته اسماعیلی در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل شده و ۱۷۰۰ میلیارد تومان رد مال شده است. ۱۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است. در پرونده فرخزاد، کارخانه ماشین سازی تبریز به ارزش ۶۸۸ میلیارد تومان به بیت المال بازگشت. در یکی از پرونده‌های مرتبط به بانک ایران زمین و بانک سینا ۶۰۰ میلیارد تومان قبل از محاکمه متهم به بانک برگردانده شد. در پرونده دیگر که هنوز به دادگاه نرفته بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از اموال یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی به دولت برگردانده شد. در پرونده بیمارستان رضوی بیش از ۵۰ ملک از زمین خواران پس گرفته شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است.

هم اکنون نیز دادگاه‌های گروه جهانبانی، گروه دیواندری، شبنم نعمت زاده، تعدادی از موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز، تخلفات مدیران سایپا، پتروشیمی و اخلالگران بازار ارز به صورت همزمان در دست رسیدگی است و پرونده‌های مهم دیگری نیز مانند سکه ثامن و تخلفات مدیران بازداشت شده ایرانخودرو نیز بزودی رسیدگی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان