بازدید 8552

بازگشت بنزین‌های آلاینده، با چاشنی انکار و «گوگرد» چهار برابری!

بر اساس استاندارد یورو چهار، حداکثر میزان گوگرد مجاز در بنزین ۵۰ ppm تعیین شده، در حالی که ارزیابی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان از آن دارد که گوگرد موجود در بنزین‌های معمولی و سوپر در بهار و تابستان در تهران، تا مرز ۲۰۰ ppm نیز رسیده که چهار برابر حد مجاز است؛ عددی ترسناک که واکنش وزیر نفت به آن تأمل برانگیز است!
کد خبر: ۹۲۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ 23 September 2019
تابناک اجتماعی -
در آستانه فصل پاییز و قریب الوقوع بودن وقوع پدیده وارونگی جوی، گزارش‌های رسیده حکایت از افزایش چشمگیر غلظت یک آلاینده در تهران دارد؛ خبری نگران کننده که قابل تعمیم به سراسر کشور است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله تغییرات بزرگی که با آغاز به کار دولت روحانی در سال ۹۲ رقم خورد، توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و تن دادن به واردات این محصول از دیگر کشور‌ها برای بهبود وضع هوا بود؛ اقدامی برای فرار از شرایطی که موجب شده بود اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و تعطیلی ادارات و سازمان‌ها بارها در دستور کار قرار گیرد.

سلسله تدابیری برای رهایی مردم از آلودگی روز افزون هوا که ادعا می‌شد راه گریزی از آن نیست و مسئولان وقت تأکید داشتند هیچ ارتباطی با طرح خودکفایی تولید بنزین و به کار گیری پتروشیمی‌ها برای تولید این محصول مهم و استراتژیک ندارد، که بعد ثابت شد این گونه نبوده است.

در آن برهه، تغییرات جوی نیز موجب شد تا از تصمیم دولت برای توقف طرح موسوم به خودکفایی بنزین و ازسرگیری واردات این فراورده تا کاهش محسوس آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و شهر‌های کوچک تر، زمان به سرعت سپری شود و دستورالعمل توزیع سوخت با کیفیت بالاتر در شهر‌های آلوده‌ای مانند تهران، اثرگذاری طرح را بالاتر ببرد.

همه این‌ها در حالی بود که به باور منتقدان، نه سوخت‌های قبلی آلودگی داشت و نه واردات بنزین امری قابل پذیرش می‌نمود و افزون بر این موارد، این اختلاف نظر نیز وجود داشت که کاهش آلودگی نتیجه افزایش باد و باران است، نه تغییر نوع سوخت، اما گذشت زمان نشان داد چه اتفاق مبارکی رخ داده و چقدر ادعا‌های مطرح درباره سلامت سوخت‌های تولیدی در پتروشیمی با واقعیت فاصله داشته است.

اتفاقی که به نظر می‌رسید مقدمه بسته شدن پرونده سوخت‌های کم کیفیت برای همیشه در کشور و اجرای بی کم و کاست قانون در این خصوص، یعنی رسیدن به استاندارد یورو ۴ و بعد تلاش برای ارتقای این استاندارد به یورو ۵ در آینده باشد که ظاهرا تصوری خوش بینانه و دور از انتظار بوده است چراکه خبر می‌رسد غلظت گوگرد در بنزین توزیعی در تهران افزایشی چشمگیر یافته است.

 
بازگشت بنزین‌های آلاینده، با چاشنی انکار و «گوگرد» چهار برابری!

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج ارزیابی‌های فصلی این مجموعه در سال جاری نشان می‌دهد، غلظت گوگرد در بنزین معمولی و سوپر به نسبت سال گذشته افزایشی چشمگیر یافته و از محدوده استاندارد یورو ۴ فراتر رفته است، که معنای آن افزایش غلظت آلاینده‌هایی ناشی از احتراق این بنزین‌ها در پایتخت است.

گزاره‌ای نگران کننده که اگر بدانیم کیفیت سوخت توزیعی در تهران و برخی دیگر از کلانشهر‌های کشور یکسان است و به اذعان مسئولان، بالاترین کیفیت سوخت توزیعی در کشور است، نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد، چراکه می‌شود با تکیه بر آن نتیجه گرفت میزان گوگرد موجود در بنزین‌های توزیعی در دیگر نقاط کشور به مراتب بالاتر است.

این در حالی است که بر اساس استاندارد یورو چهار، حداکثر میزان گوگرد مجاز در بنزین ۵۰ ppm تعیین شده در حالی که ارزیابی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان از آن دارد که گوگرد موجود در بنزین‌های معمولی و سوپر در بهار و تابستان در تهران، تا مرز ۲۰۰ ppm نیز رسیده که چهار برابر حد مجاز است!

عددی ترسناک که واکنش وزیر نفت به آن، نه وعده پیگیری و بررسی با قید فوریت و تلاش برای رفع نگرانی از مردم و اطمینان بخشیدن به نظارت دقیق در این خصوص، که به نوعی انکار ماجراست: «من تا کنون این صحبت‌ها را از سازمان محیط زیست که مسئول این موضوع است نشنیده‌ام و بخش‌های دیگری این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.»

وضعیتی که اگر مشابه انکار نقش آفرینی بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها در آلودگی هوا در دولت دوم احمدی نژاد تفسیر و تعبیر شود، جای تعجب نخواهد داشت، به ویژه اگر بدانیم آن زمان نیز مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح می‌دادند سکوت کنند؛ درست مانند آنچه مسئولان فعلی سازمان حفاظت محیط زیست پیشه کرده‌اند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
ما که اخرش نفهمیدیم مقصر پتروشیمی ها بود یا چیز دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تنها در این دولت پرمدعا است که سال گذشته 6 ماه بنزین سوپر در ایران پیدا نمی‌شد
داره آخرای دولت میرسه و وزیر نفت میخواد دوباره بنزین وارد کنه. باید بررسی کنن سود این واردات به جیب کی میره؟ به احتمال زیاد آقازاده‌ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
الان مسوول الودگی هوا گزارش داد و گفت کمتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
از در خونه ات بیا بیرون و نفس بکش ببین چقدر وضعیت هوا خرابه آقا مجید. سود واردات کجا بود داریم خفه می شویم
الان 2 ماه هست که شیراز بنزین سوپر گیر نمی یاد...
۱۰۰ در ۱۰۰ خبرتان درسته.
بنزین های یورو ۴ سبز رنگ بود ولی بنزین هفته گذشته گرفتم ۴ لیتری از پمپ بنزین همان بنزین های ته صورتی که در زمان دولت قبلی بود شده .
وزیر نفت هم مانند سایر وزرای نفت شده و به راحتی شانه از مسئولیت خالی می کند.
هیچ کاری ندارد کنترل صحبتهای وزیر نفت و ان اینکه در شهرهای بزرگ بنزین سبز رنگ دیگر نیست و شما یک ۴ لیتری از پمپ بنزین تهیه کنید و متوجه میشوید که برگشتیم به اول تحریم های ۹۰ .
واقعا مسئولین پیش خودشون فکر می کنن که چطور کشور رو دارن اداره می کنند؟ آیا رضای خلق و خدا اصلا مد نظرشون هست؟!!
کجاست اون آدمی که میگفت تحریم ها کاغذپاره ای بیش نیستند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
بله٬ برجام یه سر و سامانی به بنزین داد. افسوس که دوباره کیفیت بنزین داره افت میکنه
جناب با دنیا که مشکل داریم همه چیز هم از بنزین سوپر و..... که تحریمه پالایشگاه درست وحسابی هم که نداریم اوتوقت قراره کی وضعیت کشور و این جیزها رو سرو سامان بده معلومه که با این وضعیت روزبه روز شرایط زندگی و الودگی محیط زیست و.... بد وبدتر میشه شما انگار از کره ماه اومدین ومنطق ندارین!!!!! البته میدونم اینحا سانسور و خفقان ونظر من پخش نمیشه به هرحال من نظرم رو گفتم!
یعنی نمیتوانند یک راه حل سالم برای بنزین پیدا کنند؟
تابناک از این نگذر، آلودگی هوا با گرونی فرق داره. دیگه راه نفس قراره بسته بشه. رسالتت انجام بده.
این زنگنه تا ایران را نابود نکند دست از وزارت برنمیدارد.
اونوقت دو روز دیکه می گن معاینه فنی نداشته باشیم جریمه می شیم. مقصر آلودگی ها در تمام کشور حکومت است.
بنزینها نارنجی رنگ شده و قبلا بنزین های خوب سبز رنگ بود
دادستان بابت مسببين توضيع كننرگان سوخت پتروشيمي چه كرد كه با مسئولين وقت بكند؟؟؟؟؟
داستان بنزين هم مثل بقيه چيزها ، برنج آلوده را استاندارد تائيد ميكند ، وزارت بهداشت اعلام ميكند آلوده هست ، آخر هم معلوم نميشود كه راست گفته و كي دروغ ، دادستان و قوه قضائيه هم در خواب
خودرو توليد داخل برچسب هاي انرژي و ميزان آلايندگي آنان در يك مدل و سال ساخت متفاوت!؟!؟!؟! معلوم هم نيست بر چه مبنائي اين برچسب بدان داده شده!؟!؟!؟
رسانه ها هم كه بجاي پيگيري موضوع صرفاً اخبار را از سوي اين دستگاهها بدون درست بودن و حقيقت امر انتشار ميدهند!؟!؟!؟ اسم خودشان را هم ميگذارند رسانه مردمي!؟!؟!؟!؟!
روسیاهیی برای تکراری ها. یه زمان گیر به قالیباف داده بودند که آلودگی واسه بنزین هست دیدیم که زمان ابتکار گند بیشتری به همه چ یخورده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
حالتان خوبه؟
کسی در این مورد به ایشان چیزی نمی گفت.
مقصر دو گروه است :
1. آقای گوگرد که بیش از حد وارد بنزین شده است و باید پاسخگو باشد
2. . مردمی که هنوز متوجه نشده اند که فقط حق دارند برای کمک به اشتغال کارگران کارخانه های ماشین سازی، ماشین بخرند. حق استفاده از آن را ندارند.
توجه به این نکته ضروری است که کارخانه های خودرو سازی چه ماشین بفروشند چه نفروشند، حقوق، مزایا و البته پاداش مدیران گرامی محفوظ است
دیگه امیدی به اصلاح و بهبود اوضاع نیست.جدیدا هم ک‌انکار و فرافکنی شده رویه رایج مسئولان
مردم لازم باشد باید 1000 برابر گوگرد بخورند
واقعا ناراحت کنندس
ما نیاز به بنزین پالایشگاه داریم نه بنزین مصنوعی پتروشیمی
الان یه مدت هست در جنوب استان کرمان بنزین جایگاهها رنگش زرده و میگن از مرکز استان میاد. قبلا بنزین تقریبا قرمزی بود که از بندرعباس میاوردن. تفاوت ترکیبشون رو نمیدونیم ولی کیفیت سوختن اون قرمزا تو موتور خودرو بهتر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
بنزین با ته رنگ قرمز سرب داره. بهتر میسوزه ولی آلودگی و مسمومیت بیشتری هم داره.
خدا نگذرد از مسئولینی که مردم را مجبور به استفاده از بنزین با کیفیت پائین کردند. ای‌کاش این مسئولین خائن را اعدام می‌کردند.
چیزی که تو این مملکت زیاده، جون آدمهاست.
مسولان محترم و شریف، ما ملت معمولی رو به دید هزینه نگاه میکنند.
از این خبرها کک شون هم نمیگزه.
ژن خوبهاوآقازاده هاکه همشون باپول اختلاس وهرک هرکی بودن مملکت رفتن خارج ازکشور.....گوربابای مردم عادی.
از بنزین الوده بدتر این طرح ریجستری موبایل است . بیخود و فقط مزاحم مردم و کسب درامد و انحصار برای عده ای خاص.
مشابه ویدیو. ماهواره. فقط پول بیت المال خرج اقداماتی میشه که نه رفاهی برای مردم داره نه خدمت رسانی خوب.
به درک
جواب احتمالی اقای زنگنه:
بروید خدا را شکر کنید که همین هست
بلایی سرمون میاد که بدون‌جنگ بزرگ وکوچک‌ همگی بخاطر آلودگی آب وهواخاک وغذا ودارو با بیماری از دنیا خداحافظی کنیم .
چقدر هزینه باید داد
حدود ۱ماهه بنزین سوپر دیگه نمیارم . اینطوری دارن بنزیناشونو صادر میکنن که قیمتش بصرفه باشه
بعد از اشتباهات کلانتری در طول دوره های وزارت کشاورزیش حالا چشممان در این پست به ناکارامدیهاش روشن شد
تازه میخوان این بنزین با کیفیت رو به قیمت فوب خلیج فارس و به قیمت بنزین یورو 6 قالب ملت کنن.
تاهمین چندسال قبل (دهه ۸۰)کلیه شرکتهاومدیریتهای زیرمجموهه وزارت نفت حتی الامکان براساس روشهاو دستورالعملهای مدون موجوددرتشکیلات وروشهای سازمان بدورازهرگونه خلل انجام وظیفه می نمودندولی متاسفانه ازآن زمان بنا بدلایلی که بزرگترین فسادهای مالی وایجادباندهای مافیایایی دامنگیر این وزارتخانه شدلذابنزینهای آلوده نیز بنا به اظهارنطرکارشناسان کنترل وکیفیت شرکت ملی پخش درشهرهای ایران توزیع گردید.
تحریم هستیم پس رفت می کنیم مقاومت کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار