بازدید 5940

نارضایتی ۷۵ درصد شهروندان از موتورسواران

شمار نه چندان کمی از موتورسواران با رفتار‌های ناهنجار و خلاف ترافیکی، نظیر رانندگی در پیاده روها، اتوبان‌ها، خلاف جهت و جز آن، نظم عمومی شهر را دستخوش اختلال می‌سازن
کد خبر: ۹۲۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 22 September 2019

مشاور فرمانده ناجا گفت: رفتار‌های ناهنجار موتورسواران نظیر رانندگی در پیاده‌رو نظم عمومی شهر را دستخوش اختلال می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سردار سعید منتظرالمهدی مشاور فرمانده ناجا در یادداشتی با موضوع موتورسواران قانون‌شکن آورده است: چندی پیش در یک پیمایش میدانی از گروهی شهروندان خواسته شد تا میزان رضایت خود از رفتار ترافیکی موتورسواران را بازگو نمایند. نتیجه نشان داد که قریب ۷۵ درصد شهروندان در حد خیلی زیاد تا زیاد از موتورسواران ناراضی و ناخرسندند. جالب آنجا بود که شمار زیادی از خود موتورسواران از رفتار ترافیکی همقطاران خویش ناخشنود هستند.

نیازی به گفتن نیست که نارضایتی شدید شمار پر تعدادی از شهروندان از رفتار ترافیکی موتورسواران از سر اتفاق و بی دلیل شکل نگرفته است بلکه ریشه در چند عامل مربوط به آن گروه دارد، برخی از آن عوامل و دلایل را چنین می‌توان فهرست کرد:

۱- شمار نه چندان کمی از موتورسواران با رفتار‌های ناهنجار و خلاف ترافیکی، نظیر رانندگی در پیاده روها، اتوبان‌ها، خلاف جهت و جز آن، نظم عمومی شهر را دستخوش اختلال می‌سازند و ذهن و ضمیر شهروندان را مکدر و آزرده می‌سازند. افزون بر آن، آنان با چنین رفتار‌های خلافی زمینه بروز حادثه و تصادف را فراهم می‌سازند و لاجرم خود و تعدادی از شهروندان را مصدوم و مجروح می‌سازند و خسارت مادی زیادی را بر خود و دیگران وارد می‌سازند.

۲- شماری از موتورسواران با ایجاد صدا‌های ناهنجار موجب ایجاد آلودگی صوتی می‌شوند و آرامش و تمرکز و ایمنی را از شهروندان می‌ستانند.

۳- رفتار‌های ترافیکی شماری از موتورسواران متخلف در حد موارد مذکور محدود نمانده است بلکه آنان با تخلفات دیگری نظیر:

- عبور از چراغ قرمز؛ عدم توقف در پشت خط عابر؛ عدم رعایت حق تقدم؛ عبور از پیاده روها؛ استفاده از تلفن همراه به هنگام موتورسواری و انجام حرکات زیگزاکی و نظیر آن، نظم و انضباط شهر را فرو می‌کاهند و سیمای شهر را آشفته و آشوب زده می‌سازند. آنان با چنین کنش‌های ناهنجار و غیر متمدنانه‌ای هر ناظر بیرونی را دچار بهت و حیرت می‌سازند و لاجرم «حیثیت عمومی» مردم فهیم و متمدن کشورمان را دچار آسیب می‌سازند.

۴- شماری از موتورسواران به سبب عواملی نظیر نداشتن کلاه ایمنی، عدم مهارت کافی، عدم رعایت شرایط تردد، سرعت و ارتکاب خلاف‌های پیش گفته، وقوع حوادث دردناک و آزار دهنده‌ای را رقم می‌زنند که تا مدت‌های مدید پیامد ذهنی و روانی آن پا بر جا می‌ماند.

بد نیست بدانیم که بالغ بر ۲۵ درصد کل تصادفات و حوادث شهری ناشی از وسائط نقلیه، مربوط به موتورسواران است و حدود ۷۰ درصد موتورسواران سانحه دیده متاسفانه دچار ضربات مغزی می‌شوند و شماری از قربانیان تخلفات موتورسواران، کودکان نگون بخت هستند که مظلومانه قربانی قانون گریزی تعدادی از موتور سیکلت سواران می‌شوند.

۵- از آنچه گفته شد به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران باید بیش از پیش مورد مداقه و ساماندهی قرار گیرد. بی تردید قصور و اغماض در این خصوص بیش از پیش جامعه را از حیث جانی، اجتماعی، روانی و مالی دچار ضرر و زیان خواهد نمود.

حتما تئوری پنجره شکسته را شنیده اید، این تئوری می‌گوید جرم نتیجه یک نابسامانی است، اگر پنجره‌ای شکسته باشد و مرمت نشود آنکس که تمایل به شکستن قانون و هنجار‌های اجتماعی دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر، دست به شکستن شیشه‌های دیگر میزند و دیری نمی‌پاید که شیشه‌های بیشتری شکسته و احساس بی نظمی و هرج و مرج و آنارشی از یک خیابان به خیابان دیگر و در کسری از زمان درکل شهر رواج پیدا می‌کند.

این اتفاق برای قانون شکنان پیامی را بهمراه خود دارد از این قرار که هرکاری بخواهید مجازید انجام دهید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود.

ماحصل این تئوری اینست که اگر آحاد جامعه نسبت به پدیده‌ها و ناهنجاری‌ها (ولو کوچک)، حساسیت نشان دهند و بی تفاوت نباشند تحولی سریع و ناگهانی و همه گیر در جامعه بوجود می‌آید و درتعاقب آن جرائم بزرگتر نیز بطور باورنکردنی کاهش میابد. پس می‌بایست نسبت به جرایم و تخلفات کوچکی همچون موتورسواران قانون گریز بی تفاوت نبود و هرکس به سهم خویش اقدام نماید.

پلیس نیز می‌بایست در این خصوص اقدامات بیشتری مبذول دارد و با کمک مردم این پدیده دردسرساز را مدیریت نماید، چه اینکه بی‌تفاوتی نسبت به آن، حتما هزینه‌های بیشتری در آینده ببار می‌آورد.

از سایر نهاد‌های ذیربط نیز انتظار داریم گام‌های بیشتری فراسو نهند و علی‌الخصوص رسانه‌ها نسبت به حساس سازی جامعه و آموزش شهروندان و همچنین مطالبه گری از مسئولین اقدام نمایند.

بی شک تردیدی نمی‌توان داشت که در اصلاح رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران دو گروه نقش بیشتری دارند. آن دو گروه یکی خود موتورسواران هستند که به پیامد‌ها و عواقب رفتار خود بیندیشند و خود را با قانون وفق دهند (همانگونه که شماری از موتورسواران هرگز گام در راه خلاف و قانون شکنی و ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان نمی‌نهند و لاجرم رفتارشان تقدیر آمیز و ستودنی است و باید آنان تشویق شوند).

گروه دوم شهروندان محترم جامعه هستند. شهروندان با انجام «فشار هنجاری» (یا آن چیزی که در فرهنگ دینی ما امر به معروف و نهی از منکر نامیده می‌شود) می‌توانند موتورسوارا‌ن متخلف را ناگزیر از تن دادن به قانون نمایند و مطمئناَ در این خصوص پلیس از رفتار محترمانه و تربیتی آنان حمایت خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۹
نظر مردم چه اهمیتی داره نظر یک نفر مهمه که گفته به موتور سواران کاری نداشته باشید
اگر دقت کنید اکثر خلاف ها از جمله زورگیری و دزدی ها توسط موتور انجام میشه
واقعا معضلند. از خط سبقت می رونن بدون داشتن کلاه. مارپیچ هم می رن. از پیاده رو می رونن. پشت سر عابران بوق هم می زنن که راه رو باز کنید ما داریم می یاییم. کلا به قصد خودکشی وارد خیابون می شن. خودشون که هیچ. چند خانواده رو بیچاره و بدبخت می کنن . صاحبان بلا منازع خیابانها و پیاده روها هستند. منعشون نکنید از روی پلهای عابر هم می رونن.
در خط ویژه هم که برعکس می رونن.
چرا واقعا شعور اینقدر هزینه بر شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
احسنت . گل گفتی
مقصر اصلی این داستان از نظر من پلیس است. موتورسواران جلوی همین پلیس هم با وقاحت تمام اعمال بی قانونی و بی انضباطی انجام می دهند.
البته شاید پلیس نیروی کافی ندارد باید سرباز بیشتر بهش تخصیصی داد.
متاسفانه آحاد جامعه تمایل به اجرای فانون ندارند مسئولین اجرای قانون باید چنین اجازه ای ندهند
دیروز عصر چهارراه میدان ولیعصر یهویی از در و دیوار موتور بارید . هرکی هر طوری که دوست داشت میرفت نه چراغ معنا داشت و نه صراط. هرکی به هر کی بود .... هر ایرانی شرمنده می شد که وسط تهران چنین شرایطی باید باشه. نمیدونم توریستها و خارجیها راجع به ما چه میگند. چگونه قضاورت میکنند. لابد از تمدن چند هزار ساله ما می گویند!!!
مقصر نیروی انتظامی و پلیس است. نیروی انتظامی می بایست سربازان بیشتری به پلیس راهور اختصاص دهد تا سر چهارراهها شاهد چنین بی قانونی و بی انضباطی نباشیم
عامل اصلی بی توجهی در تولید و عرضه موتورهای نا مناسب برای محیطهای شهری است
تا اونجایی که من فهمیدم ، قانون برای موتورسیکلت سواران وجود خارجی نداره و اونا خیلی راحت قانون رو زیر پا میزارن و کسی هم جلو دارشون نیست .
اون 25% هم خودشون موتور سوار هستند و صداشون درنمیاد
یارو دو تا پیتزا گذاشته ترک موتورش که پلاکشم قابل خوندن نیست ورود ممنوع میره داخل پیاده رو میره دور برگردون اتوبان رو خلاف میره و ... و دقیقا از جائی که پلیس هست و مامور پلیس با قدرت و لبخند ایشان را همراهی میکند!!
با سلام
آیا بهتر نیست که یک با یکی از مدیران شهامت به خرج داده و تردد موتور سیکلت را حداقل در شهرهای بزرگ ممنوع نماید ، با این کار تعدادی شغل از بین می رود اما آلودگی هوا و بخصوص آلودگی صوتی بشدت کاهش یافته و انواع و اقسام جرایم مانند کیف قاپی و سرقت نیز محدود می شود و از همه مهمتر و همانطور که در گزارشات آمده ، 50 هزار نفر موتور سوار طی سالهای قبل فوت شده و قطعا چندین برابر این تعداد نیز معلول و مجروح شده اند که هزینه انسانی و اجتماعی آن با هیچ مبلغ و ایجاد اشتغال از طریق موتور قابل قیاس نمی باشد و هزینه های فوق العاده زیادی را به جامعه و نظام درمان تحمیل می نماید . حد اقل در این مورد از مردم نظر خواهی نمایید
باعث تعجب بود كه در مقاله از شاكي بودن 75 درصد مردم ذكر شده بود،پس لابد 25 در صد شاكي نيستند !!!اعمال اين موتور سواران بقدري نفرت انگيز بوده كه بعيده كمتر از 100در صد مردم ناراضي باشند.
بسیار متن زیبایی بود ولی متاسفانه در جامعه وضع بسیار بدتر است .. روزی نیست که موتور سواری من و بچه ام . همسرم را نترسانند با ورود به محل عبور عابر پیاده و ... حتی چلوی پلیس بدون ترس .. پلیس هم می گوید بله میدانیم اما کاری نمیتوانیم بکنیم قانونی وجود ندارد .... و ما هستیم که باید استرس داشته باشیم ... 75 درصد به نظر من کم است بیش از 90 درصد از رفتار های موتور سواران ناراضی هستند ... لطفا سری به خیابان ها مخصوصا ولیعصر ، جردن که دارای ترافیک ستگین هست بزنید که عملا محل عابر پیاده عملا محل ویژه عبور موتور سواران است
من موتور سوارم تازه هم موتور گرفتم تا قبل از این که سوار موتور بشم وقتی با ماشین یا پیاده بودم با خودم می گفتم چقدر این موتورسوارها بی ملاحظه هستن اما الان درک میکنم در شهرهای ایران محل پارک موتور تعبیه نشده همین باعث میشه خیلی از موتور سوارها موتور رو در مسیر عابر پارک کنند از طرف راننده های خودرو در خیلی از مواقع به حقوق موتور سوارها بعنوان یک وسیله نقلیه که خق استفاده از مسیرهای تردد و حق تقدم رو داره توجه نمیکنن این موضوعات باعث بی نظمی میشه
به طور معمول در شهرهای بزرگ مثل تهران، موتور به منظور تخلف خریداری می شود. یعنی موتور تبدیل شده به مجوزی برای عبور از چراغ قرمز، رانندگی در پیاده رو، حرکت بر خلاف مسیر خیابان، ایجاد صدای ناهنجار و ... خلاصه هر کار خلاف عرف و قانونی که نمی توان با دیگر وسایل نقلیه انجام داد، با موتور انجام می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
زورگیری و کیف قاپی رو نگفتی
آلودگی صوتی هم یکی از مشکلات بزرگ موتورها است.
این موتورها باید جمع آوری شوند و با موتورهای برقی بدون صدا و ایمن جایگزین شوند.
باسلام عدم اجرای صحیح قوانین ورفتار پلیس کل جامعه را به سیاستهای درپیش گرفته شده نظام بدبین می کند چطور است که بدحجابی راداخل ماشین می بینند ورفتارهای ناهنجارموتورسواران وموبایل دزدی وسرقتها راکه امنیت شهرراازبین برده نمی بینند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
عجب حرفی زدی . آفرین
وحشتنا‌ک ترین کار موتور سواران که جدیدا زیاد هم شده خلاف رفتن در لاین کند رو اتوبان هست . حتی توی تونل رسالت از روبرو با سرعت میان چراغ هم می زنن که برو کگار !!! یه قانون بگذارن که اگه کسی به اینا زد حتی وای نسه و بره
90 درصد مشکلات اجتماعی چه الودگی صوتی چه مواد فروشی وووووو از موتور سواران است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار