بازدید 16419

سفارت ایران در کرواسی پاداش عوامل رسانه‌ای دولت!

پس از اینکه محمدرضا صادق، یکی از مشاوران رسانه‌ای سابق رئیس جمهور، بدون هیچ سابقه دیپلماتیکی به عنوان سفیر ایران در کرواسی منصوب شد و کلید سفارت ایران در زاگرب را به دست گرفت، برخی خبر‌ها حاکی از این است که جانشین وی نیز از عوامل رسانه‌ای نزدیک به رئیس جمهور است که او هم مانند سفیر پیشین هیچ سابقه دیپلماتیکی ندارد!
کد خبر: ۹۲۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 16 September 2019

پس از اینکه محمدرضا صادق، یکی از مشاوران رسانه‌ای سابق رئیس جمهور، بدون هیچ سابقه دیپلماتیکی به عنوان سفیر ایران در کرواسی منصوب شد و کلید سفارت ایران در زاگرب را به دست گرفت، برخی خبر‌ها حاکی از این است که جانشین وی نیز از عوامل رسانه‌ای نزدیک به رئیس جمهور است که او هم مانند سفیر پیشین هیچ سابقه دیپلماتیکی ندارد!

به گزارش «تابناک»؛ به نظر می رسد، کشور کرواسی در دو دولت اخیر حسن روحانی مانند صله و پاداشی است که رئیس جمهور به نزدیکان خود می بخشد. پیشتر از این، در دوران قاجار و پهلوی، وقتی می خواستند یک مخالف سیاسی حاکمیت را از وطن دور کنند تا از نقش آفرینی وی در مسائل داخلی کشور جلوگیری نمایند، به سفارت کشورهای دیگر می فرستادند، آن هم بدون توجه به منافع ملی کشور و مردم. در این دوره هم همین کار البته در قالب پاداش به نزدیکان در حال تکرار است، آن هم بدون توجه به منافع ملی مردم و کشور.

عموما هم انتصاب فاقد تخصص به سمت سفارت ایران در کشورهای مختلف، این گونه توجیه می شود که مرسوم است در دنیا در کنار سفرای حرفه ای که از طریق وزارت امور خارجه تربیت شده و پرورش یافته اند، سفرای سیاسی هم منصوب می شوند که انتصاب آنان بر اساس ملاحظات سیاسی است؛ اما این نکته گفته نمی شود که افراد سیاسی که در کشورهای دیگری به سمت سفیر انتخاب می شوند ـ هرچند در وزارت امور خارجه پرورش نیافته اند ـ عموما افرادی هستند که تجربیات بین المللی فراوانی دارند که می توانند به قدر کفایت منافع یک کشور را تأمین کنند و یا در حوزه ای تخصصی مانند حوزه های امنیتی و یا روابط بین الملل و اقتصاد، آنقدر در مجامع بین المللی شرکت کرده اند که می توان از آنان به عنوان نماینده یک کشور، که حداقل صلاحیت های لازم را دارد، استفاده کرد؛ اما وقتی در ایران یک سفارتخانه خاص و آن هم کرواسی به نزدیکان رئیس جمهور داده می شود که در امر دیپلماسی سابقه و یا تخصصی ندارند، افکار عمومی به این سمت متمایل می شود که پست سفارت در این دولت فرمایشی و برای جبران پاداش خدمت داده می شود.

این در حالی است که وزارتخارجه سرشار از نیروهای جوانی است که تربیت دیپلماتیک یافته، مأموریت های موفق متعددی را پشت سر گذاشته و آماده اند که تجربیات خود را برای تأمین منافع ملی ایرانیان به کار گیرند؛ اما متأسفانه همواره این جوانان توانمند یا پشت سر کهنسالانی که از ابتدا تا کنون سفیر بوده و هستند و نمی خواهند لباس خدمت را از تن خود درآورند، متوقف شده اند و یا پشت سر سیاسیونی که برای پاداش به سفارت منصوب می شوند، درجا زده اند.

بیشتر بخوانید

با وجود این، گاهی شنیده می شود همین سفرایی که بدون تخصص و سابقه دیپلماتیک، منصوب شده اند در تأمین منافع ملی ایرانیان، کمتر از دیپلمات های وزارت خارجه نیستند. در صورت صحت این مطلب باید بر وزارت امور خارجه ای گریست که دیپلمات هایش، که بیش از بیست سال سابقه دیپلماتیک و کار بین المللی دارند، در مقایسه با افراد تازه کار و فاقد تخصص، برتری در توانمندی حوزه تخصصی خود ندارند و به راحتی می توانند توسط افراد فاقد تخصص جایگزین شوند.

اگر این مطلب درست باشد، لازم است حتما در سیستم ارزیابی سفارتخانه های ایران تجدیدنظری شود که چگونه ممکن است یک فرد فاقد تخصص و توانمندی در حوزه دیپلماتیک و امور بین المللی از یک دیپلمات کار بهتری ارائه دهد؟! البته اگر بنا بر کار نکردن باشد، دیپلمات متخصص با سیاسی از راه رسیده، تفاوت چندانی ندارد؛ اما مگر اصل بر کار نکردن است؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۴
بیا ببین صداو سیما چه خبره!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
اگه اشتباه نکنم صادق خواهر زاده دکتر روحانی هست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
در حمایت از اسنودن، «آنتون هوفرایتر» رئیس فراکسیون سبز‌ها در پارلمان آلمان وضعیت کنونی وی را ناشی از «فقر دموکراتیک» کشور‌های غربی دانست و گفت که به خاطر این نقص، او به سلطه روسیه و «ولادیمیر پوتین» تن داده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
صداوسیما سفیر منصوب می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
چه ربطی داشت کارمند دولت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
الان این خبر چه ربطی به صدا و سیما داشت؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
ممنون از تابناک بخاطر این شفاف سازی، کامنت هارو که می خوانم بیشتر می فهمم چرا بعضی ها با شفاف سازی مخالفند، تابناک اگه بازم هست رو کن.
احتمالا شما توقع داشتید از نزدیکان شما منصوب بشه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
زیاد حرص و جوش مقام هایی مثل سفیر و غیره را نخورید چون اوضاعشون کلی بهم میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
مجددا مغلطه های بی معنی. پارتی بازی قبلا بد بود الان خوب شده؟
با سلام
البته شفافیت اصلا خوب نیست زیرا مردم همه چیز را می فهمند ولی واقعیت این است که اقای سنایی سفیر ایران در روسیه که دوران سفارتش بسر آمده و بزودی باز خواهد گشت هیچ سابقه ای در وزارت خارجه ندارد اما به لطف پدر خانم محترم اقای یونسی وزیر اطلاعات سابق بعنواتن سفیر در روسیه منصوب می شود. اقای صابری سفیر ایران در تاجیکستان یک اموزش و پرورشی است اقای غلامعلی خوشرو که بازنشسته وزارت خارجه است بخاطر ارتباط نسبی با اقای حسین فریدون به عنوان سفیر به نیویورک می رود آقای طه هاشمی که معاون دانشگاه ازاد بود و هیچ سابقه ای در وزارت خارجه نداشت با توصیه برخی مقامات بعنوان سفیر به واتیکان می رود. البته اینها فقط بعنوان نمونه است و اگر قرار شود اسامی همه انها که با سفارش سفیر شدهاند را بگوییم خیلی بیش از اینها می شود لذا رفتن اقای صادق از دفتر رئیس جمهور بعنوان سفیر در کرواسی چیز عجیبی نیست اما بعث نامیدی و سرخوردگی کارشناسان وزارت خارجه می شود که سالها بصورت حرفه ای انجام وطیفه کرده و هرکدام الان یک متخصص هستند اما پارتی ندارند که سفیر شوند
این متن بدنبال متن قبلی تابناک در مورد نظر رسانه‌های دولت در مورد مذاکره است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
خب.. که چی؟؟؟
اقاي صادق اصلا استاد ما بودن ايشون ميگفتن كه فرزنداشون تو انگليس در حال درس خوندنن
از لحاظ علمي كه هم جامع كامل به نظر نميرسيدن .... البته در عين حال رشتشون فكر مي كنم فلسفه و علوم سياسي بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
تعجب نداره
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
استادت بوده و رشته اش را با تردید می گی ؟!!! اصلا کلاس می رفتی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
طرفداری کشککی ، یک اصلاح طلب از ناکارامدی دولت مطبوعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
ناشناس 1430 دمت گرم
این را منتشر کنید افرادی مثل مفتح بعنوان رئیس اداره فن اوری اطلاعات وزارت خارجه بدون هیچ تحرک قابل ملاحظه سیاسی و بعنوان مدیر پشتیبانی و با تصمیم های عجولانه و غیر کارشناسی می خواهد سفیر بشود و این در حالی است که همچنان که اشاره داشتید نیروهای جوان و کاربلد زیادی وجود دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
ایشان در زمان مسئولیت فن اوری بیشترین ضربه را به یک اداره بسیار حساس و مهم زدند که قطعا صدایش چند سال دیگر در می اید. این مطلب را پیش خود محفوظ نگهدارید و بعدا به صحت ان پی خواهید برد از اقای وزیر درخواست داریم از وجود ایشان در یک اداره غیر حساس ( مثل اداره خدمات و یا تاسیسات و یا فروشگاه ) استفاده کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
شنیده شده است که این اقا تصمیم ها گرفته و علت ان بی توجه ای به مسائل حفاظتی و امنیتی است او معتقفد است همه می توانند دسترسی داشته باشند . بهرحال همه دعا می کنند یا زود زود بازنشسته شود و یا زودتر از این پست برکنار و یک مسئولیت دیگر و کم اهمیت مثل تعاونی مسکن و..را به ایشان بدهند شاید موفق شوند
javad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
البته اقای رییسی بعنوان قاضی و امین و مدافع منافع نظام باید این مطلب را پیش خودشان محفوظ دارند که در صورت بروز هرگونه مشکل در ان اداره مهم و حساس
وزارت خارجه آقای مفتح را احضار و از ایشان سوال کنند با چه نیتی چنین پروژه ای را در وزارت خارجه انجام دادند خصوصا اینکه اقای مفتح یک فرد کاملا وابسته به یک جناح سیاسی هستند . .البته بینش خاصی ندارند فقط وابسته به ان جریان هستند
خیلی جالب است فرزند ایشون (محمد مهدی صادق) چند سالی است که بی سر و صدا در یکی از شرکت های بزرگ بانک ملی به عنوان مدیر عامل در خدمت مردم هستند . شرکت پرداخت الکترونیک سداد وابسته به بانک ملی با گردش مالی بسیار فراتر از تصور ....
بالاخره این ژن های جوان خوب باید در جاهای مختلف مشغول به کار باشند
شایسته سالاری غوغا می کند در ایران!
دولت رو که هیچ توقعی دیگه ازش نیست. اصن دولت نداریم.
اما شما چرا اینقدر بهتون فشار اومده که اونا سفیر شدند؟
شما نگران منافع ملی و دیپلماتیک کشور نیستین. فقط اینکه شما رسانه ای هستید،
وگرنه کشور پر آدمهای غیر متخصصه که با پارتی سرکارن. چرا صداتون در موارد دیگه درنمیاد؟
آقای صادق در دوران سفارت خود ضربه بزرگی به دیپلماسی فرهنگی کشور زد و درواقع روابط فرهنگی در کرواسی را تعطیل نمود و این موضوع به همان نداشتن سوابق دیپلماتیک وی بازمی گردد و این که مسئولان کشور به جای درنظر گرفتن منافع کشور ، سلیقه ای عمل می کنند و به خاطر نداشتن نگاه درستی از خارج، متاسفانه مباحث و کار در داخل کشور را از خارج از کشور تفکیک نمی کنند.
اولا بروید مطالعه بفرمایید چگونه جناب آقای ظریفتان به عنوان کارمند وزارت خارجه در نمایندگی ایران در سازمان ملل انتخاب شده است و بعد ببینید ایشان چیزی دارند و یا فقط از دیپلماسی دادن امتیازش را بلدند.
مگر در کشور برای منافع ملی کاری می شود. هرچه هست برای بقای خود انجام می شود.
اقا همه وزرا از دوستان و رفقای ست مگر قبلی ها (روسای قلبی) غیر از این بوده است. مثلا همین ربیعی و ... که همه مشکل دارند روز به روز به درجات بالا ترفیع یافتند ...
سلام برای اینکه بهتر بدانیم که کدام گزینه های مطرح شده در خصوص این افراد صادق هست بهتر است به کارنامه چند سال کاری این افراد پس از مراجعت نگاه کنیم که این افراد چه دستاوردی ( البته نه در حد حرف و شعار بلکه ارایه مدارک) برای کشورمان داشتند خارج از هر گونه بهانه.
كسي كه در صفحه شطرنج سياست تفاوت بين وزير وپياده را نداند چطور ميتواند بازى كند وبرنده هم باشد تقريبا تمام اصلاح طلبان اين ضعف بزرگ را دارند وبه همين سبب است كه حتى توان نگهدارى مقاماتى كه به انها هديه ميشودندارند
روزی که محمد مهدی زاهدی بدون هیچ سابقه دیپلماتیک، سفیر ایران در مالزی شد چرا هیچکس اعتراض نکرد ؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
طرف دست کم چند سال وزیر بود ولی این یکی؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
وزیر علوم بودن با دیپامات بودن خیلی فرق داره ها
کجایی این سیستم طرف با شایسته سالاری رفته که این یکی باشه!
تابناک جان مثل اینکه تو از قافله عقبی...اگر غیر از این بود که کشور ما حال و روز دیگری داشت...
همین آقای صادق پسر 20 ، 25 سالشون یکشبه شدن مدیرعامل شرکت سداد !!!
خیلی وقته که انتصابات سابقه و تحصیلات و مهارت لازم نداره از وقتی بچههاشون به سن قانونی رسیدند ژن های خوب شون فعال شده، دیگه رفتن به کانادا نیاز به سابقه و علم سیاست ندارد.
بیشتر انتصابهای وزارت خارجه از بیرون وزارت خارجه کنترل می شه. استثنایی هم بین اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست. در واقع پستهای وزارت خارجه گوشت قربانی هستند که نصیب دیگران یا اعمال نفود دیگران می شه. کادر حرفه ای وزارت خارجه کلا ول معطل هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
منظورت اینه که این آقا که خواهر زاده رئیس جمهور هستن بدون دخالت آقای روحانی و آقای ظریف به این سمت منصوب شدند؟؟؟
من فکر کردم این مسخره بازی ها فقط توی شرکت راه آهن رخ داده ! نگو که همه جا هست!
پس بگو : علی برکت الله
متاسفانه کامنتها در جهت منافع ملی نیست وتماما جناحیست..
در عکس هایی که در سایت ها در مراسم از آقای صادق می بینید انگار خودش را تافته جدا بافته مبی داند و جدا از میهمانان نشسته که این نشان از عدم اطلاع وی از رفتار دیپلماتیک دارد.
سفیر ایران در سوئیس واقعا محشره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
کی هست؟؟
اشنا
| Croatia |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بله ایشان خودشون رو هم سطح رییس جمهور میدانند و ایصا این گونه جلسات را دون شان
در این جنگ اقتصادی ، سفرای ما نقش مهمی دارند اما در این جنگ اقتصادی چند ساله بود که ما در چین سفیر نداشتیم . باورتون میشه؟ .
اکثر سفارت خانه های ایران در اروپا همینه...
سفریرهایی که فقط دنبال خوشگذرانی و لذت بردن از مواهب اروپا هستن. خانواده هاشون که فقط دنبال خرید و خاله زنک بازی و شو آف. یا دنبال کنسرت.
حقوق هم که الی ماشاءالله یورو. خانه مفت و مجانی. ماشین مفت.
اما سود این افراد برای مملکت: زیر صفر.
بعله ... این ها را مردم می‌بینند!!! بماند آنهایی را که نمی‌بینند
فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی بیکار رفیق و آشنا سر کار
تو که این هنه گفتی تا مشخصا نگی کیه که فایده نداره
انتخاب و تایید چنین افرادی توسط مدیرانی انجام میشود که می خواهند از وزارت خارجه انتقام بگیرند و سیاست خارجی را با چالش های مختلف مواجه کنند و بعد خوراک برای رسانه های تحت مدیریت خودشان فراهم نمایند .
البته غیر از این انتظاری نداشتیم، ولی حق رضا چلنگر بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل