بازدید 5076

بررسی رانش زمین در روستاها پس از زلزله دیشب

کد خبر: ۹۲۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵ 15 September 2019

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، ساختمان و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به وقوع رانش زمین در چند روستای استان طی سال جاری گفت: پدیده رانش زمین در مناطق و روستاهای در معرض خطر استان مطالعه و بررسی می‌شود.

به گزارش «تابناک»، علی قهرمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، به اهمیت پدیده‌های طبیعی و اثرات و تهدیدات آن اشاره کرد و افزود: پدیده‌ها و حوادث غیرمترقبه یک امر طبیعی بوده و نقش انسان‌ها در به وجود آمدن و مهار آنها بسیار موثر است.

وی به لغزش و رانش‌های به وجود آمده در سطح استان اشاره و اظهار کرد: این پدیده طبیعی سبب تهدید زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها، خطوط لوله گاز و تعدادی از روستاهای استان شده که در صورت عدم توجه به این موضوع و مهار آن، خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به بار خواهد آمد و باید در این زمینه مطالعات و اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، ساختمان و شهرسازی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در این زمینه باید مطالعات لازم و ساختگاهی و راهکارهای لازم توسط کارگروه و دستگاه‌های متخصص و دانشگاهی ارائه شود .

وی با بیان اینکه اولویت‌بندی مناطق و روستاهای رانشی در آخرین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته فنی و کارشناسان تخصصی کارگروه متشکل از نمایندگان معاونت عمرانی امور هماهنگی استانداری، مدیریت بحران، اداره کل راه و شهرسازی، مدیریت زمین شناسی واکتشافات معدنی شمال – باختر ارومیه و سازمان نظام مهندسی معدن برای بررسی لغزش‌ها و رانش‌های زمین، مطابق برنامه زمان‌بندی اعلامی از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بازدیدهای لازم را انجام داده و گزارش‌های مربوطه را به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند.

قهرمانی با اشاره به اینکه ساختگاه زمین شناسی روستاهای کفچرین و بیابانلوی شهرستان خوی، کانی زرد شهرستان سردشت و سیوه در شهرستان سلماس ناپایدار بوده و در معرض رانش قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: روستاهای مذکور باید در اسرع وقت جا به جا شوند و امکان تهدید جانی و مالی به دلیل رانش و لغزش زمین در این روستاها بررسی شده و در اسرع وقت نسبت به تخلیه اماکن مسکونی و اسکان موقت از طریق مبادی ذی‌ربط صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت زمین شناسی و اکتشافات معدنی به عنوان دستگاه اجرایی تخصصی در حوزه رانشی و موضوعات زمین ساختی استان شناخته می‌شود، اذعان کرد: مقرر شده تفاهم نامه‌ای بین استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیریت زمین شناسی با موضوع انجام مطالعات رانش و لغزش لایه‌های زمین در مناطق مسکونی و زیرساخت‌های استان انجام شود و منابع اعتباری لازم نیز از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به صورت سالانه با موافقت نامه مستقل تخصیص یابد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، ساختمان و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص وقوع رانش زمین در دو روستای شهرستان خوی طی امسال و ضرورت جلوگیری از تهدیدات جانی و مالی نیز گفت: با توجه به وضعیت اضطراری روستای کفچرین و بیانلوی خوی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطابق با مصوبات کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله باید اسکان این روستاها را در کارگروه تامین مسکن مطرح کرده و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی همچنین با اشاره به انجام مطالعات ساختگاهی و راهکارهای پیشگیرانه از تهدیدات پدیده لغزش و رانش زمین در روستاهای استان گفت: در صورت تخصیص منابع اعتباری لازم از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، روستاهای شیوان کندی خوی، مخمور چالدران، ساریجالوی تکاب، نیوژ سردشت، چاورچین و ابراهیم خصار بوکان، دشوان و شیره‌نی سلماس در اولویت مطالعات امسال قرار خواهند گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر