بازدید 32687

این مواد غذایی سرحالتان می‌کند!

کد خبر: ۹۲۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 14 September 2019

جدا از این که برخی افراد به نوشیدن قهوه علاقه دارند، برخی دیگر آن را فقط برای سرحال شدن می‌نوشند تا بتوانند با انرژی بیشتری به کارهایشان بپردازند.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قهوه با تمام خواص فوق‌العاده‌ای که برای سلامتی دارد ممکن است در برخی افراد باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، اضطراب، لرزش و برخی مشکلات ناخواسته‌ی دیگر شود.

گاهی اوقات هم هیچ مشکلی در میان نیست فقط قهوه موجود نیست. پس خوب است نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های دیگری که کمک می‌کند تا بیدار و سرحال شوید و باعث افزایش انرژی‌تان می‌شوند را بشناسید تا در صورت لزوم آن‌ها را جایگزین کنید.

۱- چای ماچا

ماچا (Matcha) پودری سبزرنگ است که از آسیاب کردن برگ‌های جوان چای به دست می‌آید و می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه استفاده شود، به‌خصوص برای افرادی که نمی‌خواهند احساس لرزش یا عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه را تجربه کنند.

ماچا حاوی کافئین به همراه اسیدآمینه ال – تیانین (L-theanine) است که ذهن را بدون ایجاد حالت خواب‌ آلودگی آرام می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد ال تیانین وقتی با کافئین مصرف می‌شود اثرات مثبتی در عملکرد شناختی و خلق‌وخوی ایجاد کند.

این مورد می‌تواند این مساله را توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم انرژی دریافت شده از چای سبز را انرژی آرامی می‌دانند که باعث ایجاد احساس لرزش و ناآرامی نمی‌شود.

اضافه کردن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین‌کننده می‌تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث شود تا روحیه خوبی داشته باشید

۲- چای سبز

چای سبز علاوه بر داشتن فواید زیاد برای سلامتی، جایگزین مناسبی برای قهوه نیز محسوب می‌شود. چای سبز با حداقل فرآوری انجام شده بر روی آن، دارای بیشترین مزایای سلامتی در بین چای‌هاست. چندین مطالعه نشان داده است افرادی که چای سبز می‌نوشند بسیار کمتر از دیگران به سرطان مثانه، سینه، ریه، معده، پانکراس و کولورکتال مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز به کاهش دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

چای سبز همچنین به بهبود عملکرد ذهنی و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. هر چند در مورد میزان مصرف چای سبز در روز برای به دست آوردن حداکثر مزایای سلامتی آن بین محققان اختلاف‌نظر وجود دارد؛ اما پیشنهادات بیشتر حدود ۳ تا ۵ فنجان است.

۳- اسموتی‌ ها

مواد طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانند به جای قهوه انرژی شما را تقویت کنند، بنابراین منطقی است که آن‌ها را به صورت ترکیبات موجود در اسموتی در ابتدای روز مصرف کنید تا سرحال شوید! اسموتی‌ها کمک می‌کنند تا تعداد واحد‌های میوه و سبزیجاتی که باید در طول روز مصرف کنیم و اغلب ما از آن غافلیم را دریافت کنیم.

اضافه کردن پروتئینی مانند ماست نیز به شما در احساس سیری کمک می‌کند. اسموتی‌ها با داشتن کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان و پروتئین یک شروع خوب برای یک روز پرانرژی هستند.

۴- سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده انرژی و جایگزین خوبی برای قهوه در صبح‌ها مصرف شود. این نوشیدنی بدون کافئین است و از سیب تخمیر شده به دست می‌آید.

سرکه سیب دارای ترکیبی به نام اسید استیک است که نشان داده شده اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و سطح قند خون دارد البته دقت داشته باشید با این که سرکه سیب می‌تواند انرژی لازم را به شما بدهد و فواید زیادی هم دارد؛ اما آن را همیشه با آب مخلوط کرده و میل کنید، زیرا اسیدیته موجود در آن در صورت مصرف مستقیم می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند.

۵- شیر طلایی

اگرچه افراد غالباً شب‌ها شیر طلایی می‌نوشند، اما این نوشیدنی می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه‌ی صبحگاهی باشد تا شما را در طول روز پرانرژی نگه دارد. این نوشیدنی سنتی هندی بدون کافئین است و طبع گرمی دارد و شامل زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است.

می‌توان به این ترکیبات عسل و وانیل را نیز اضافه کرد. ادویه تشکیل دهنده شیر طلایی به دلیل داشتن ماده شیمیایی کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضدالتهابی قوی‌ای است.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد نوشیدن شیر طلایی می‌تواند سلامت روان، حافظه و تراکم استخوان را بهبود بخشد.

طرز تهیه: در یک ظرف، ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر یا یک جایگزین غیرلبنی را با ۱/۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه آسیاب شده، ۱/۴ قاشق چای‌خوری دارچین، ۱/۸ قاشق چای‌خوری زنجبیل آسیاب شده و کمی فلفل سیاه ترکیب کنید. در صورت تمایل، عسل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت کم تا متوسط گرم کنید و مرتباً هم بزنید تا نسوزد. پس از گرم شدن، نوشیدنی را داخل لیوان بریزید و نوش جان کنید.

۶- چای یربا ماته

چای یربا ماته (Yerba Mate) یک چای آمریکای جنوبی است که از برگ و شاخه‌های گیاه یربا ماته‌ی این منطقه تهیه می‌شود و صد‌ها سال است به عنوان تقویت‌کننده انرژی مانند قهوه در آن منطقه معروف است. یک فنجان یرباماته تقریباً معادل یک فنجان متوسط قهوه، کافئین دارد.

این نوشیدنی حاوی تئوبرومین است که در شکلات نیز یافت می‌شود و یک ماده محرک طبیعی می‌باشد.

این ماده به شما انرژی ماندگارتری می‌بخشد بدون اینکه احساس لرزش و عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه به شما دست بدهد. یربا ماته مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

۷- کاکائوی داغ خانگی

در حالی که ممکن است شما از کاکائوی گرم به عنوان یک نوشیدنی شبانه که کمکتان می‌کند تا در آرامش بخوابید، استفاده کنید، اما به نظر می‌رسد که می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه‌ی صبحانه نیز مفید باشد.

اضافه کردن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین‌کننده می‌تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث شود تا روحیه خوبی داشته باشید.

کاکائو همچنین حاوی منیزیم است که می‌تواند به آرامش عضلات بدن کمک کند؛ بنابراین اگر به قهوه وابسته باشید مزه مزه کردن منظم کاکائوی داغ برای شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

۸- کامبوچا

کامبوچا یکی دیگر از جایگزین‌های بالقوه قهوه برای کسانی است که سعی در کاهش مصرف آن دارند. کامبوچا از چای به عنوان واسطه تخمیر خود استفاده می‌کند، بنابراین این نوشیدنی نیز باعث می‌شود تا فرد مصرف کننده از مزایای ترکیب ال تیانین با کافئین که همان تأمین انرژی بیشتر بدون احساس لرزش و عصبی شدن است، بهره ببرد البته میزان کافئین موجود در یک فنجان کامبوچا کمتر از یک فنجان چای است بنابراین برای افرادی که می‌خواهند کافئین ملایمی دریافت کنند عالی است.

علاوه بر این، کامبوچا حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک می‌کند و همین باعث می‌شود موتورتان به کار بیفتد و به خوبی از خواب بیدار شوید!

۹- چای ریشه قاصدک

شاید عجیب باشد، اما ریشه گیاه قاصدک که معمولاً به عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌شود، مزه‌ای شبیه به قهوه دارد و این باعث می‌شود برای کسانی که به دنبال طعم قهوه هستند، مطلوب باشد.

می‌توانید این گیاه را به راحتی در باغچه‌ی خانه‌تان بکارید و یا از عطاری‌ها ریشه‌ی آن را تهیه کنید و یا این که چای کیسه‌ای آن را استفاده کنید.

۱۰- نوشیدنی آب و لیمو

سرحال شدن صبحگاهی چندان هم پیچیده نیست. آب و لیمو یک راه عالی برای شروع یک روز پرانرژیست. این نوشیدنی فاقد کالری و کافئین است و مقداری ویتامین C دارد.

ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، از پوستتان در برابر آفتاب محافظت می‌کند و برای ایجاد کلاژن، پروتئینی که ساختار اساسی پوست، تاندون‌ها و رباط‌های شما را فراهم می‌کند، ضروری است.

بدین منظور فقط به یک لیوان آب و آب نصف لیمو (۱ قاشق غذاخوری یا ۱۵ میلی لیتر) نیاز دارید که حدود ۱۰ ٪ از RDI شما را برای ویتامین C را فراهم می‌کند.

۱۱- چای رویبوس

رویبوس یا چای قرمز نوشیدنی عاری از کافئین است که از آفریقای جنوبی سرچشمه گرفته است. برخلاف قهوه و سایر چای‌ها، رویبوس آنتی‌اکسیدان تانن کمی دارد، که با این که مفید است، اما می‌تواند در جذب آهن مداخله کند.

با وجود مقدار کم تانن، رویبوس مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌های دیگر را تأمین می‌کند و به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی