بازدید 5482
۳

فلاحت‌پیشه: برجام راه‌حل اروپایی ندارد

کد خبر: ۹۲۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 10 September 2019
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه آلمان گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد. اروپایی‌ها از چنین توان و و جایگاهی برخوردار نیستند.

به گزارش ایسنا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه ۱۸ شهریور) در گفتگو با روزنامه فونکه مدین، تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی را «اقدامی کاملا خطا» را خواند و از ایران خواست تا به الزامات پیش‌بینی شده در برجام عمل کند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت: وگو با ایسنا در واکنش به سخنان هایکو ماس گفت: واقعیت این است که اروپا تا به حال اقدامی را برای حفظ برجام انجام نداده است. حفظ برجام نیازمند چیز‌هایی مثل اینستکس و دیگر ساز و کار‌ها نیست که مدت زمان زیادی را نیز صرف کند. اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل می‌کردند، به طور طبیعی ۷۰ میلیارد دلار موافقتنامه پسا برجامی بین ایران و اروپا اجرا می‌شد و عملا برجام حفظ می‌شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: برجام به این علت صدمه خورد که آمریکایی‌ها آن را نقض کردند و اروپایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات برجام انجام ندادند. دلیل طولانی شدن و متفاوت بودن سازوکار‌های اروپایی‌ها این بود که برنامه‌های خود را مدام با وزارت خزانه‌داری آمریکا تطبیق می‌دادند. به همین دلیل نمی‌توانستند پیشنهادی ارائه دهند که نظر ایران را جلب کند.

وی اروپایی‌ها را «بازیگرانی حاشیه‌ای» خواند و گفت: برجام بازیگرانی اصلی دارد که شامل ایران و آمریکاست. دیگر بازیگران حاشیه‌ای بوده و روز به روز حاشیه‌ای‌تر می‌شوند.

فلاحت پیشه تاکید وزیر خارجه آلمان به پایبندی ایران به برجام را یک امری «حاشیه‌ای» دانست و اظهار کرد: برجام یک معاهده نقض شده از طرف آمریکا و یک معاهده حفظ شده توسط ایران - البته با تعدیل‌هایی در قالب گام‌های مختلف - است. اروپایی‌ها در این بازی هیچ جایگاهی نداشته‌اند. هر گاه ایران گامی برای کاهش تعهدات برمی‌دارد، اروپایی‌ها موضع‌گیری‌های دو پهلو می‌کنند به همین علت در مصاحبه‌های اخیرم اعلام کردم که ایران باید ضرب الاجل دو ماهه را به یک ماهه کاهش دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در واکنش به تاکید وزیر خارجه آلمان به وجود راه‌حلی مسالمت آمیز گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد. اروپایی‌ها از چنین توان و جایگاهی برخوردار نیستند. ایران هم کماکان در قالب ان. پی. تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) کار خود را پیش می‌برد و هیچ گونه اقدام تحریک آمیزی انجام نداده است. ما معتقدیم که ایران می‌تواند به قابلیت‌های پیش از برجامی بازگردد. روی سخنان اخیر مقامات اروپایی بیشتر با آمریکایی‌هاست تا با ایران. این سخنان فقط می‌تواند آمریکا را گستاخ‌تر کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
پس بهتره با آپریکا مستقیم مشکل خودساخته و پرهزینه را حل کنید
بیچاره بورس
ازکرامات شیخ ما این است ، عسل خورد و گفت شیرین است.من اصلا نمیدونم توی اون مذاکره اگر فقط ایران و آمریکا روبروی هم بودند چه اتفاقی می افتاد؟ غیرازاین که مجبور نبودیم قراردادهای کلان باچین و بقیه ایادی استعمار ببندیم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر