بازدید 9540
۷
پیمانه اقتصادی؛

سیدعلی: بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم باشد/ مقام مسئول: ارزانی ظروف یک‌بار مصرف در محرم/ خسارتی که بانک‌ها مکلف به جبران آن هستند/ نیسان از کره جنوبی می‌رود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا بیشتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را ندارد، خط تولید بزرگترین خودروساز هند چند روزی تعطیل شد، سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران، افزایش ریسک رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آلمان، ادامه صعود دلار در بازار‌های جهانی و تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 07 September 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا بیشتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را ندارد، خط تولید بزرگترین خودروساز هند چند روزی تعطیل شد، سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران، افزایش ریسک رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آلمان، ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی و تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

سیدعلی: بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم باشد

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره وضعیت فعلی بازار ارز و آرامش حاکم بر این بازار اظهار داشت: قیمت ارز از نوسانات پرشتاب کاهش یافته که به نظر من، خروج سفته بازان از این بازار و عدم رونق سرمایه گذاری بر ارز از جمله دلایل این اتفاق است. همچنین افرادی که در سال گذشته با هنگامی که قیمت‌ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، ارز خریداری کرده و به جای سود متضرر شده‌اند، ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند. البته میزان ثبت سفارش و کنترل واردات هم در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود. سیدکمال سیدعلی ادامه داد: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، با توجه به اینکه میزان واردات، میزان صادرات غیر نفتی، نحوه پرداخت ارزهای خدماتی از طریق صرافی‌های بانک‌ها و همچنین احیای اعتماد عمومی برای کنترل نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته وی، بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی باشد زیرا این عوامل تأثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد. سیدعلی با اشاره به اینکه احیا اعتماد عمومی بر فشارهای تحریمی غلبه کرده، گفت: اگر نقدینگی و تورم را کاهش یابد اثر تحریم‌های خارجی به طریق اولی کاهش خواهد یافت و هرچه فشارها افزایش یابد نوع نگاه مردم و اعتماد به اقتصاد کشور اهمیت بیشتری می‌یابد. به اعتقاد من سال گذشته قیمت‌های ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی به دلیل جو روانی حاکم بر بازار بود و با کنترل این جو شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. علاوه بر این مصرف نیز تا حدودی کنترل شده است. ارزهای خانگی تا حدودی تزریق شده و ثبات قیمت‌ها در بازار نیز تا حدودی به دلیل تزریق این ارزها به بازار است.

حاج علی اکبری: آمریکا بیشتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را ندارد

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه نماز جمعه تهران بیان کرد: هیأت حاکمه ایالات متحده آمریکا با گرفتار شدن به بیماری سرگشتگی استراتژیکی و راهبردی در حال تلاش برای حفظ چهره ابر قدرتی آمریکا است ولی دیگر امکان پذیر نیست. اقتصاد آمریکا با ۲۰هزار میلیارد دلار بدهی این اجازه را به آن ها نمی دهد. زمانی آمریکا نیمی از اقتصاد دنیا را در دست داشت اما امروز حدود ۱۵ درصد بیشتر از اقتصاد جهانی را ندارد. از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز همه شاخصه ها در آمریکا وضعیت بحرانی را نشان می دهد.

خط تولید بزرگترین خودروساز هند چند روزی تعطیل شد

شرکت خودروسازی ماروتی که بخش قابل توجهی از سهام آن در دست ژاپنی‌ها است و 53 درصد از بازار فروش سواری در هند را در اختیار دارد اعلام کرده است طی هفته جاری خط تولید خود را به دلیل چند روز و به دلیل کاهش فروش تعطیل خواهد کرد. این شرکت در ماه آگوست شاهد کاهش 36.4درصدی فروش خود بوده است. در بیانیه شرکت ماروتی آمده است که 2 خط تولید خود در مناطق گوروگرام و مانسار را دو روز تعطیل خواهد کرد. شرکت خودروسازی تاتاموتورز نیز از کاهش 57.84 درصدی فروش خود در ماه آگوست خبر داده است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که فروش خودروهای تجاری شامل اتوبوس و کامیون که یکی از شاخص‌های عملکرد کلان اقتصادی محسوب می‌شود در ماه آگوست در هند به کمتر از نصف رسیده است. کاهش رشد اقتصادی هند باعث شده است که فروش خودرو در این کشور به شدت افت کند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که رشد تولید ناخالص داخلی هند به کمترین میزان در شش سال گذشته رسیده .و تقاضای خودرو در این کشور نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

چین اعلام کرد، ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می‌کند؛ اقدامی که در میانه جنگ تجاری چین و آمریکا و رقابت شدید دو کشور همزمان با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است. تزریق این منابع مالی بخشی از توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۱۶ میلادی بین دو کشور اتفاق افتاد و اخیراً در جریان سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پکن مورد توجه قرار گرفته است. این سرمایه‌گذاری به گونه‌ای انجام خواهد شد که راهکاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی شرکت‌های چینی پیدا شود.

ریسک رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آلمان افزایش یافت

در ماه جولای با کاهش تقاضای خارجی، سفارش های صنعتی آلمان بیش از حد انتظار افت کرد و نشان داد مشکلات بخش تولید، می‌تواند بزرگترین اقتصاد اروپا را در سه ماهه سوم به رکود بکشاند. قراردادهای پیش‌خرید کالاهای ساخت آلمان، در ماه جولای ۲.۷ درصد افت کرد، که بخش عمده آن ناشی از کاهش چشمگیر سفارشات از سوی کشورهای خارج از منطقه یورو بود. اقتصاددانان رویترز پیش‌بینی کرده بودند که میزان سفارشات خرید کالاهای آلمانی ۱.۵ درصد افت کند. توماس گیتزل، تحلیل‌گر وی‌پی بانک، گفت: وضعیت ناراحت‌کننده بخش تولید ادامه دارد. افت سفارشات جدید ریسک رکود اقتصاد آلمان را به شدت بالا برده است. صادرات ضعیف باعث شده بود که در سه ماهه دوم امسال اقتصاد آلمان نسبت به سه ماهه قبل ۰.۱ درصد کوچک‌تر شود.

مقام مسئول: ارزانی ظروف یک‌بار مصرف در محرم

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یک بار مصرف ایران از کاهش ۵۰ درصدی قیمت ظروف پلاستیکی در ماه محرم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و علت آن را کاهش صادرات مواد اولیه پتروشیمی و کاهش نرخ دلار دانست. مهدی صمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ابتدای امسال قیمت ظروف پلاستیکی حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، گفت: از حدود چهار ماه پیش صادرات مواد اولیه پتروشیمی به خارج از کشور محدودتر شده و در نتیجه عرضه این محصولات در داخل کشور بیشتر شده که این فرآیند منجر به کاهش قیمت محصولات پلاستیکی شده است.

ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی/ بازارها اندکی عینک بدبینی را کنار گذاشته اند

در معاملات روز جمعه بازارهای ارز، معاملات تحت تأثیر خبر توافق آمریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات تجاری قرار گرفت و با کاهش تقاضا برای خرید دارایی‌های امن، ارزش دلار رو به صعود رفت. دو طرف توافق کرده اند که پس از دو ماه وقفه و اقدامات متقابل، مجددا به میز مذاکره باز گردند. از سوی دیگر آمارهای جدید منتشره از بازار کار آمریکا نشان می‌دهد که سرعت رشد دستمزدها در بخش خصوصی به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر رسیده است.

جونیچی ایشی کاوا، استراتژیسن ارشد ارزی در مؤسسه " ای جی سکیوریتیز" گفت: آمارهای نیرومند بازار کار آمریکا یکی از عوامل اصلی رشد بازدهی اوراق قرضه دلاری و به دنبال آن ارزش دلار بود. اکنون نگاه‌ها به انتشار گزارش نرخ بیکاری ماه اوت آمریکاست و می‌تواند باعث تقویت بیشتر ارزش دلار شود. هر دلار به ازای ۱۰۷ ین مبادله شد اما در برابر پوند به پایین ترین سطح شش هفته اخیر خود رسید و نرخ برابری وند معادل ۱.۲۳۵۳ دلار اعلام شد. یورو نیز به ۱.۱۰۴۳ دلار رسید تا کماکان در یکی از پایین ترین سطوح خود در طول سه سال اخیر در برابر دلار قرار داشته باشد. ایشیرو تانی، استراتژیست ارشد در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: به نظر می‌رسد بازارها اندکی عینک بدبینی را کنار گذاشته اند.

خسارتی که بانک‌ها مکلف به جبران آن هستند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در خصوص جبران خسارت مشتریان سیستم بانکی اعلام کرد که از ابتدای خرداد ماه سال جاری هر گونه مسئولیت سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب پذیری‌های امنیتی خدمات بانکی، مستقیم بر عهده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ارائه دهنده این خدمت بوده و در این موارد تأیید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

بانک مرکزی در ادامه این بخشنامه تأکید کرده است که عدم پویا سازی رمز دوم (ایجاد زیرساخت رمز دوم یکبار مصرف) کارت‌های بانکی از مصادیق آسیب پذیری امنیتی خدمات غیر حضوری مبتنی بر کارت محسوب می‌شود، لذا به موجب توافقات حاصل شده با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، مقرر شد تا به منظور تسهیل و تسریع پرداخت خسارت مستقیم (معادل مبلغ مورد جرم) ناشی از عدم اجرای بخشنامه صدرالاشاره به مالباختگان، مراجع قضایی پس از انجام بررسی‌های لازم دستورات مقتضی در این خصوص را از طریق سامانه تعاملی کاشف به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرده و این مؤسسات نیز مکلفند در حداقل زمان ممکن بدون قید و شرط نسبت به اجرای دستورات ابلاغ شده اقدام کرده و نتایج حاصله را از طریق سامانه کاشف منعکس کنند.

تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1507.5 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز 11.2 دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است. روز گذشته هم قیمت طلا 36 دلار پایین آمده بود. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 6.6 دلار و در مقایسه با قیمت یک سال گذشته آن 308 دلار بالاتر بوده است. نقره نیز 36 سنت کاهش قیمت داشت و 18.28 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین هم 17 دلار ارزان شد و 941 دلار در هر اونس داد و ستد شد. پالادیوم هم 7 دلار کاهش قیمت را تجربه کرد و 1535 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد.

کاهش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی قیمت نفت تغییرات بسیار کمی را تجربه کرد و تنها با 17 سنت کاهش هر بشکه نفت برنت دریای شمال 60.78 دلار معامله شد. نفت آمریکا نیز 17 سنت کاهش قیمت داشت و 56.14 دلار در هر بشکه به فروش رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز چهارشنبه 58.97 دلار قیمت‌گذاری شده است. به گزارش رویترز، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت طی روزهای گذشته و امروز کاهش تنش تجاری بین آمریکا و چین بوده است. از سوی دیگر، کاهش بیش از انتظار ذخایر انبار شده نفت آمریکا نیز مزید بر علت بالا رفتن قیمت نفت در مبادلات امروز به شمار می‌رود.طی ساعات گذشته حتی شاهد عبور قیمت نفت از مرز 61 دلار در بشکه نیز بوده‌ایم.

نیسان از کره جنوبی می‌رود

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز خبر داد که شرکت خودروسازی نیسان خروج از کره جنوبی را در دست بررسی دارد. بر اساس اعلام افرادی که به منابع تصمیم‌گیری این شرکت نزدیک هستند، شرکت خودروسازی نیسان در پی بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک بین توکیو و سئول و افت فروش این شرکت ژاپنی، در حال مذاکره برای خروج از کره جنوبی است. این تصمیم پس از آن در دست بررسی قرار گرفت که فروش خودروهای ژاپنی در کره جنوبی طی ماه اوت نسبت به یک سال قبل از آن تا بیش از نصف کاهش یافت. این کاهش نتیجه خشم عمومی و نخریدن محصولات ژاپنی توسط مردم کره بود. به نقل از دنیای اقتصاد؛ روابط دوجانبه بین ژاپن و کره جنوبی از سال گذشته میلادی تیره و تار شد. علت آن رأی دادگاه کره جنوبی بود مبنی بر اینکه شرکت‌های ژاپنی باید بابت قربانیان کار اجباری جنگ جهانی دوم غرامت بپردازند. توکیو می‌گوید، همه ادعاها با پیمان سال ۱۹۶۵ حل و فصل شدند و طی آن ژاپن به دولت کره جنوبی غرامت پرداخت کرده بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
به مردم کرجنوبی بگید بیان پرایدشون برا خودشون بردارن
البته امسال نذری خیلی کمتر از پارسال شده ...
امريكا كه نابود شد رفت . يه صحبت جديد پيدا كنيد .
ظرفهای پلاستیک یک بار مصرف که از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن یا فوم هستند و مواد غذایی داغ در آنها ریخته میشود،برای سلامتی مضر و سرطان زا تشخیص داده شده اند.مسئولین باید نظارت و کنترل کنند که فقط از ظرفهای یکبار مصرف بی ضرر و تهیه شده از مواد طبیعی گیاهی (دوستدار محیط زیست) استفاده شود.
وعاظ محترم و مداحین اهل بیت ضمن ارائه برنامه های خود در محرم ازمردم بخواهند ظروف یکبار وصرف نذورات را در کف کوچه و خیابان نریزند اولن پاکبان زحمتکش هم مسلمانه و نباید برای سهل انگاری دیگران اینقدر خم و راست بشه ،دومن در شان مسلمان شیعه علی و حسین نیست که خیابانش پر از اشغال باشه !
به موسسات بانکی که تحت نظارت بانک مرکزی بود.بگویید بعد چهار سال که سرمایهای مردم را بلوکه کردند .اصل سرمایه با دیرکرد ان و سود بانکی برگردانند ........
باز رسیدیم به آمریکا بدبخته ما خوشبختیم. خدا رحم کنه به مردم معلوم نیست چه موج تورمی در راهه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس