بازدید 2993
۱
فردین آقا بزرگی:

تصمیم درستی درباره بازار پایه اتخاذ شد

کد خبر: ۹۲۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 01 September 2019

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازده ۴۰ درصدی این بازار از ابتدای سال ۱۳۹۸، گفت: با اعمال قانون جدید بازار پایه، منابع از بازار سرمایه خارج نمی‌شود چراکه بازارهای سکه ارز و طلا از ابتدای سال بازدهی منفی داشتند و بازار مسکن نیز در رکود به سر می‌برد؛ در نتیجه تنها بازار نقدشونده که می‌توان ریسک آن را کنترل کرد، بازار سرمایه است.

فردین آقا بزرگی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که آیا اصلاحات دستورالعمل جدید بازار پایه سبب خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شود، اظهار کرد: خیر، این طور نیست. این موضوع احتمال دارد سبب شود که منابعی از بازار پایه خارج شود اما این منابع از بازار سرمایه خارج نمی‌شود بلکه مسلما آن بخشی از منابع فعالان بازار پایه که از این بازار احتمال دارد خارج شود، به مرور زمان وارد دیگر بازارهای بورس و فرابورس به جز بازار پایه خواهد شد.

وی در پاسخ به این‌که آیا هیچ احتمالی ندارد که بخشی از منابع خروجی از بازار پایه به سمت بازارهایی همچون طلا، ارز یا مسکن برود؟ گفت: مسلما خیر. هیچ منابعی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. اکثر کسانی که در بازار پایه فعالیت می‌کنند، مفاهیم ریسک و بازده را متوجه می‌شوند. ما می‌دانیم که بازارهایی مثل سکه، طلا، ارز و مسکن از ابتدای سال بازدهی نداشتند و به دلیل شرایط آن بازارها تنها راه سرمایه‌گذاری نقد شونده و کم ریسک برای منابعی که در بازار پایه بودند، بازارهای دیگر بورس یا فرابورس می‌روند. تجربه نشان داده که بخشی از این افراد صنایعی که در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند را تغییر می‌دهند و به هیچ وجه سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تجربه دو روز معاملاتی گذشته هم این موضوع را اثبات کرد چرا که با محدود شدن بازار پایه و تمام سهام‌های بنیادی شروع به حرکت کردند و شاهد صف خرید شدند. همین که در ابتدای معاملات روز گذشته به یک باره بیش از 6000 واحد شاخص بورس رشد کرد، به این دلیل بود که نقدینگی از بازار پایه فرابورس به دیگر بازارهای بورس و فرابورس رفت.

آقا بزرگی ادامه داد: در این پروسه منابعی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. تصمیم درستی درباره بازار پایه گرفته شده است و بزرگترین آفت این تصمیم می‌تواند این باشد که دگرگونش کنند. ما در ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که به علت اعتراضات برخی از افراد دستور العمل جدید را هنوز ابلاغ نشده یک بار تغییراتی در آن لحاظ کردند. در آن جلسات تعدادی کارشناس نقطه نظراتشان را در این مورد اعلام کردند و اصلاحاتی صورت گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازارهای سکه، دلار و مسکن برای سرمایه گذاران جذابیت ندارد چرا که بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون ۴۰ درصد بازده به سرمایه گذاران داده اما بازار سکه، ارز و مسکن با بازدهی منفی هم رو به رو بوده، پس اصلا منطقی نیست که شخصی ادعا کند که منابع بازار پایه به این بازارها می‌رود. باید توجه کنیم که سایر بازارها قانومند و نقد شونده نیستند. در حال حاضر مقام ناظر به نوعی به فعالان بازار پایه می‌گوید که این سهم‌هایی که شما به دنبال آن رفتید، امکان دارد در بلند مدت به سرمایه شما آسیب بزند.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت‌ها در بازار پایه روندی رو  به اضمحلال داشتند و از گردانه توجیه اقتصادی خارج شده است و مقام ناظر با اجرای دستورالعمل جدید افراد را به نوعی از این موضوع آگاه می کند و سبب می شود منابع به سمت بازارهای کم ریسک‌تر در بورس و فرابورس روانه شود.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: حقیقت این است که در حال حاضر مکانی متعارفی برای سرمایه‌گذاری غیر از بازار سرمایه وجود ندارد. مثلا با شرایط رکودی و عدم نقدشوندگی بخش مسکن سرمایه گذاری در مسکن یکی از ناهنجارترین گزینه برای یک سرمایه گذار است. حتی شرکت‌های بزرگ دولتی از سرمایه گذاری در این بخش منع شده اند.

وی افزود: تصمیم درست این است که چون بازار پایه ریسک بالایی دارد و باید دامنه نوسان کمتری داشته باشد. در نتیجه باید این تصمیم درست باید اعمال شود.

آقا بزرگی افزود: طبق قانونی که برای بازار پایه اعمال می‌شد، دامنه نوسان سهام شرکت‌های در این بازار می‌توانستند ۱۰ درصد نوسان قیمت داشته باشند؛ این شرکت‌ها در سامانه معاملاتی بورس داد و ستد می‌شدند ولی متاسفانه این شرکت‌های بازار پایه‌ای، قید و بندهایی که شرکت‌هایی که در بازار اول و دوم بورس دارند را نداشتند، در نتیجه این بازار نیاز به اصلاحات دارد و دستورالعمل جدید در راستای همین اصلاحات است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسئولان فرابورس مي گويند قبلا به سهامداران درباره بازار پايه هشدار و آگاهي داده شده است ولي به اين نكته توجه ندارند كه فرد الف اگر به توصيه هاي مسئولان فرابورس گوش مي كرد و سهام پايه خود را مي فروخت اكنون مالك اين سهام فرد ب است كه بايد تاوان تصميم هاي نادرست مسئولان فرابورس را بايد بدهد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل