بازدید 7580

ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست

کد خبر: ۹۲۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ 26 August 2019
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ بار دیگر تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند، ایران از اقدامات خود بازخواهد گشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در توافق هسته‌ای باقی مانده است، گفت:، چون برجام یک توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای است که با چشمان باز منعقد شد. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم. این توافق بر پایه بی‌اعتمادی متقابل منعقد شد. ما سازوکار‌هایی را تعیین کردیم که در صورت تخطی از مفاد توافق، از آن‌ها استفاده کنیم. حال نیز ما داریم از آن سازوکار‌ها استفاده می‌کنیم تا مجبور به ترک برجام نشویم.

وی افزود: ما صبر استراتژیکی از خود نشان داده‌ایم. این صبر استراتژیک نیاز بود تا اروپا زمان کافی داشته باشد و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بتواند به تعهداتش عمل کند. متاسفانه اروپا نتوانست در ۱۵ ماه به تعهدات خود عمل کند و ما مجبور شدیم اقدامات خاصی را اتخاذ کنیم، اما اگر اروپا تدابیر لازم را اتخاذ کند، اقدامات ما برگشت‌پذیر خواهند بود.

ظریف در ادامه گفت: مهم این است که طرف‌های اروپایی بفهمند که آیا واقعا می‌خواهند به خواسته‌های یک قدرت خارجی که آن‌ها را برای پیروی از قوانین بین‌المللی مجازات می‌کند، تن دهند؟ آینده اروپا در چندجانبه‌گرایی و قانون نهفته شده است. اروپا در این زمینه دست بالاتر را در اختیار دارد. اگر اروپا به آمریکا اجازه دهد که به اقداماتش دامه دهد، در واقع اجازه داده که بنیان سیستم جهانی و آینده روابط بین‌الملل نابود شود.

وی در خصوص ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نیز اظهار کرد: آمریکا برای چه ائتلاف دریایی در خلیج فارس تشکیل داده است؟ آمریکا این ائتلاف را تشکیل داده تا اشتباهات خودش را جبران کند. آمریکا عامل تنش در خلیج فارس است. آزادی کشتیرانی یک وظیفه جهانی است و آمریکا به دزدی دریایی می‌پردازد. ایران، سایر کشور‌های خلیج فارس و کسان دیگری که به خلیج فارس نیازمندند می‌توانند با همکاری هم از آن محافظت کنند. آمریکا تنها باید از مردم‌آزاری دست بکشد. خلیج فارس به ائتلاف نیازی ندارد. اگر آمریکا سایر جهان را اذیت نکند، مشکلی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بستن تنگه هرمز گفت: نیازی به بستن این تنگه نیست. ما امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را حفظ می‌کنیم. ما ۱۵۰۰۰ مایل خط ساحلی با خلیج فارس و ۱۵۰۰۰ مایل خط ساحلی با دریای عمان داریم. قسمت‌های شمالی تنگه هرمز نیز در اختیار ماست. اگر منافع ما در حفاظت از این تنگه نباشد، ورود ناو‌های خارجی به این تنگه تنها باعث ناامنی خواهد شد. ما قدرتی نیرومند در منطقه و مسئول امنیت اینجا هستیم. ما باید امنیت را برای همه فراهم کنیم. من با رئیس‌جمهور مکرون درباره حفظ آزادی کشتیرانی در همه نقاط صحبت کردم. حفظ آزادی کشتیرانی یک وظیفه جهانی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر