بازدید 4062
سید احمد مقدسی:

دام زنده ارزان شد، اما مردم گوشت گران می‌خرند

دامداران با گلایه از تداوم ممنوعیت صادرات و انباشت دام زنده در واحد‌های دامی، علت نابسامانی در بازار گوشت را وجود مافیایی قدرتمند در این عرصه دانستند و خواهان حمایت مسئولان از تولیدکنندگان داخلی شدند.
کد خبر: ۹۲۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶ 26 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سید احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گوشتی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله در بازار ۱۰۰ هزار تومان است، افزود: در شرایطی گوشت با این قیمت به مردم عرضه می‌شود که در ماه‌های اخیر قیمت دام زنده حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافته و در پی آن، قیمت گوشت باید دوبرابر، یعنی ۲۰ هزار تومان کمتر شود.

او گفت: اکنون می‌بینیم که نه تنها کاهش قیمت گوشت در بازار رخ نداده، بلکه حتی افزایش قیمت‌ها در عیدقربان نیز، با سپری شدن عید به سطح سابق برنگشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گوشتی افزود: هنوز نمی‌دانیم چرا با کاهش قیمت ۱۰ هزار تومانی دام زنده، مردم مجبورند با همان قیمت بالای قبلی گوشت بخرند.

مقدسی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان، گوشت را به قیمت هرکیلوگرم ۶۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

او یکی از دلایل کاهش ۹ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت هرکیلوگرم دام زنده را افزایش تولید خواند و گفت: اکنون ما با انباشت دام مازاد در واحد‌های دامی مواجه ایم و همین امروز حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در واحد‌های دامی انباشت شده که تقاضایی برای خرید آن‌ها در بازار نیست.

این تولیدکننده دام افزود: از همین رو ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده ایم که یا جلو واردات گوشت را بگیرند و یا اینکه اجازه دهند ما دام مازاد خود را صادر کنیم.

او دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت را رخداد‌های مقطعی و فصلی دانست و گفت: به عنوان مثال در مواقعی مانند عید قربان به علت افزایش تقاضا در بازار قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اما بعد از سپری شدن آن مقطع، دیگر قیمت‌ها در بازار کاهش نمی‌یابد و با کاهش تقاضا ما تولیدکنندگان ناچار به کاهش قیمت می‌شویم، اما در بازار این اتفاق رخ نمی‌دهد و مصرف کننده، گوشت را به همان قیمت بالای قبلی می‌خرد.

مقدسی با اشاره به حضور چند مرحله‌ای واسطه گری از نقطه تولید تا مصرف، افزود: اغلب این دلال‌ها و واسطه‌ها زمانی خودشان تولیدکننده بودند، اما وقتی با ضرر و زیان‌های متعدد روبرو شدند، در نتیجه حجم جامعه واسطه گری بیشتر از تولیدکننده‌ها شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گوشتی گفت: دامدار نمی‌تواند دام زنده یا گوشت را در مغازه یا کنار خیابان بفروشد و مجبور است محصولش را در اختیار همین واسطه‌ها قرار دهد.

مقدسی با تکذیب این شایعه که دامداران، خودشان از عرضه دام خودداری می‌کنند تا محصول گران شود، گفت: چنین چیزی از نظر حرفه‌ای اصلا امکان پذیر و به صرفه نیست و کسانی این حرف را می‌زنند که اطلاعی درباره دام و پرورش آن ندارند.

او افزود: دام دستگاه نیست که بشود خاموش یا احتکارش کرد تا وقتی گران شد، آن را به فروش رساند.

مقدسی گفت: بهترین زمان کشتار گوساله ۱۵ تا ۱۶ ماهگی است که وقتی به این حد می‌رسد باید به کشتارگاه فرستاده شود، چون پس از ۱۶ ماهگی دیگر به وزن آن اضافه نمی‌شود و فقط می‌خورد.

وی افزود: با این قیمت نهاده‌های دامی که گاهی نایاب می‌شود، دامدار بایر برای هر روزی که دامش را نگه می‌دارد هزینه بپردازد و حتی احتمال کاهش وزن هم وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گوشتی گفت: شفاف خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که مثل اغلب کشور‌های دیگر، در کشور ما نیز گوشت در سلطه مافیای مخصوص خود است.

او افزود: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت در مغازه‌ها ۶۰ هزار تومان بود و ما گوشت و دام صادر می‌کردیم، اما وقتی به دلیل شرایط ارزی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها، نرخ نهاده‌های دامی نیز افزایش یافت؛ یک شبه تصمیم گرفتند صادرات را ممنوع کنند و همین امر باعث رونق قاچاق شد، از سوی دیگر ارز دولتی برای واردات گوشت پرداخت کردند، اما قیمت گوشت نه تنها کاهش نیافت، بلکه بیشتر هم شد.

منبع: شبکه خبر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار