بازدید 8641
۵

پایانه فروشگاهی برای پزشکان: از هجو تا واقعیت

کد خبر: ۹۱۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 24 August 2019
در روز‌های اخیر واکنش‌های مختلفی به نامه سازمان نظام پزشکی خطاب به رییس سازمان امور مالیاتی، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن درخواست نظام پزشکی در این نامه مبنی بر فرصت برای آموزش پزشکان دست آویز طنز و نقد رسانه‌ها و حتی صدا و سیما قرار گرفت.

این هیاهوی رسانه‌ای از آنجا شروع شد که رییس سازمان نظام پزشکی در نامه درخواست کرده بود این اقدام تا زمان آموزش اعضای سازمان جهت استفاده از پایانه‌های فروش و نحوه ثبت درخواست شماره شناسه پایانه فروش به تعویق افتد.
 
پزشکان باید دو واحد کار با کارتخوان پاس می‌کردند؟!
 
اما اصل ماجرا چیست؟

پایانه فروشگاهی که در این نامه به آن اشاره شده با کارت‌خوان معمولی یا پایانه‌های فروشگاهی مرسومی که ما در مراکز خرید کوچک و بزرگ می‌بینیم کاملا متفاوت است و پزشکان اولین گروه صنفی هستند که مکلف شده‌اند در چارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از این پایانه فروشگاهی اقدام کنند.

براین اساس چندی پیش علی رستم پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی به رسانه‌ها گفته بود:پزشکان باید برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کرده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

برای شروع کار مؤدی ابتدا باید فرآیند ثبت‌نام کد اقتصادی خود را تکمیل نموده باشد و در وضعیت ۴۵ قرارگرفته باشد. مؤدیانی که همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تأیید گردیده است می‌توانند از منوی “سایر خدمات” در ثبت‌نام کد اقتصادی گزینه “ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی” را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند.

با درنظر گرفتن حرف‌های آقای مدیرکل مشخص می‌شود که این نوع ثبت نام تفاوتی آشکار با کارتخوان‌های رایج در فروشگاه‌های عمومی دارد، زیرا کارت خوان‌های معمولی توسط شعبات بانک‌ها و با تشریفات ساده در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد ولیکن ثبت نهایی آن در پایانه نظام مالیاتی کشور انجام نمی‌شود.

پزشکان در این پروسه علاوه بر تهیه کارتخوان‌های رایج از بانک‌ها، می‌بایست ضمن ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی، در قسمت “سایر خدمات” با انتخاب گزینه “ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی” مشخصات پایانه فروشگاهی خود را ثبت کنند.

در چند روز گذشته، انجام این پروسه به دلایل مختلف از جمله بروز برخی از مشکلات فنی در وب سایت سازمان امور مالیاتی و ناآشنایی پزشکان با نحوه ثبت و دریافت کد رهگیری با اختلال و کندی مواجه شد و از این روز سازمان نظام پزشکی در قالب نامه مذکور از سازمان امور مالیاتی درخواست تمدید مهلت کرد.

این نامه از آنجایی ابزار طنز و هجو گسترده در فضای مجازی شد که به دلیل تشابه نام و اسامی پایانه‌های فروش و کارت خوان در ادبیات سازمان امور مالیاتی و کارت خوان‌های مرسوم در سطح شهر، بسیاری از کاربران به اشتباه افتادند و منظور نظام پزشکی از عدم آشنایی پزشکان با ثبت و استفاده از کارت خوان‌ها را نوعی بهانه پیش پا افتاده و سرکاری قلمداد کردند.
 
پزشکان باید دو واحد کار با کارتخوان پاس می‌کردند؟!
 
موضوعی که باعث تعجب بسیاری از کاربران در فضای مجازی شد به طوریکه یک کاربر توییتری پیشنهاد داد: از این به بعد دانشجویان پزشکی باید دو واحد کار با کارتخوان هم پاس کنند!

ماجرا هر چه بود باعث شکل گیری حساسیت ویژه‌ای در فضای مجازی شد تا حدی که بسیاری از کابران در شبکه‌های اجتماعی بر نظارت بیشتر بر این موضوع تاکید کردند، موضوعی که سازمان نظام امور مالیاتی هم بایستی با جدیت آن را پیگیری نماید و بر آموزش کامل‌تر آن برای همه اصناف الزام بیشتری داشته باشد.

گفته می‌شود در حال حاضر تنها صنفی در کشور که ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی بجای کارت خوان معمولی شده اند پزشکان هستند و امید می‌رود این رویه برای همه اصناف و فروشندگان در کشور اجرایی گردد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵
باید این پزشکان هم مثل بقیه به قانون احترام گذاشته و از کارت خوان استفاده کنند در غیر اینصورت مجوز پزشکی باطل گردد چرا که اکثر این پزشک ها قابلیت کار در خارج را ندارند و اصلا هیچ جای دنیا مثل ایران نمیتوانند درآمد سرشار داشته باشند چرا که اونجا کاملا تحت کنترل هستند و بایستی مالیات و غیره بدهند در صورتیکه در ایران کاملا بی قید و بند هستند پیشنهاد میگردد پزشکان متخلف و بیسواد را شناسایی و مجوزشان را باطل کنند و مثل گذشته از پزشکان خارجی باسواد استفاده کنند.
نه خیر جناب عقده ای ،
خبرنگاران باید یک ترم شعور و انسانیت پاس می کردند
دلال ها ، برج سازها ، وارد و صادر كنندگان ، اختلاسگران و ...... كه درآمدهاي ميلياردي دارن چقدر ماليات ميدن ؟ اونا نيازي هم به كارتخوان ندارن چون مستقيماً از مردم پول نمي گيرن فقط درآمد يك عمر ملت رو يكجا و بدون كارتخوان صاحب ميشن و كسي هم متعرض شون نيست .
وای؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من زیاد رو این موضوع فکر کردم من فک میکنم دروغ میگن که کار با کارت خوانو بلد نیستند بلکه این بهانه است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان