بازدید 6134

سناریوهای پیش روی بازار سرمایه با تک نرخی شدن ارز

از ابتدای سال جاری نرخ دلار در سامانه نیما افزایش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد نیز با کاهش مواجه شده است. این دو اتفاق باعث شده است فاصله دو نرخ به حداقل ممکن برسد و همین موضوع زمزمه‌ها پیرامون تک نرخی شدن ارز را افزایش دهد کما اینکه رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۴ تیرماه سال جاری گفت: ما نیز خواهان تک‌نرخی شدن ارز هستیم. کارشناسان بازار سرمایه در مورد اثرات تک نرخی شدن ارز بر این بازار چه می‌گویند؟
کد خبر: ۹۱۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 24 August 2019

بورس دلار نیما تک نرخی سهام سود

از ابتدای سال جاری نرخ دلار در سامانه نیما افزایش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد نیز با کاهش مواجه شده است. این دو اتفاق باعث شده است فاصله دو نرخ به حداقل ممکن برسد و همین موضوع زمزمه ها پیرامون تک نرخی شدن ارز را افزایش دهد کما اینکه رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای در مورخه 24 تیرماه سال جاری گفت: ما نیز خواهان تک‌نرخی شدن ارز هستیم. کارشناسان بازار سرمایه در مورد اثرات تک نرخی شدن ارز بر این بازار چه می گویند؟

به گزارش نبض بورس، تک نرخی شدن ارز موضوعی است که روسای کل بانک مرکزی در دوران های مختلف به خصوص در چند سال اخیر خیزهایی را به سوی انجام آن برداشته اند اما هر بار بنا به دلیلی از انجام آن پا پس کشیده اند. در یک سال اخیری که از دوران ریاست کلی عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی می گذرد، بارها صحبت هایی از سوی وی در مورد تک نرخی شدن ارز مطرح شده است از جمله اینکه وی طی سخنانی در 24 تیر ماه سال جاری گفت: ما نیز خواهان تک ‌نرخی شدن ارز هستیم اما در حال حاضر کشور در شرایط ثبات اقتصادی قرار دارد و بر هم زدن این آرامش عاقلانه نیست.

زمزمه ها در مورد تک نرخی شدن ارز زمانی بالا گرفت که از یک سو نرخ دلار در بازار آزاد با کاهشی جدی از ابتدای سال جاری مواجه شده است و از سوی دیگر نیز نرخ دلار در سامانه نیما از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد قابل ملاحظه ای مواجه شده است و همین عامل باعث شده است تا اختلاف این دو نرخ به حداقل ممکن در یک سال اخیر برسد.

به هر صورت همگان بر این امر واقفند که تک نرخی شدن ارز تاثیرات مثبت بسیاری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت از جمله اینکه رانت های موجود در این زمینه حذف خواهد شد. اما پرسش مهم این است که این تک نرخی شدن ارز چه تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت؟

کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای در مورخه 30 مرداد ماه سال جاری در باره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بورس گفت: این امر تاثیری در سهام شرکت های دارویی و غذایی نخواهد داشت. وی با بیان اینکه شرکت های غذایی و دارویی از صنایع پایین دستی اقتصاد محسوب می شوند افزود: در این نوع صنایع دلار بیشتر جنبه تورمی دارد و بنابراین رشد نرخ ارز موجبات بالا رفتن میزان هزینه های این شرکت ها را فراهم خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت ارز پس از تک نرخی شدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در حال حاضر نیز تا حدودی دلار تک نرخی شده، زیرا فاصله بین ارز آزاد و نیمایی کاهش یافته است. فاضل در انتهای صحبت های خود به این موضوع اشاره کرده است که  اگر نرخ ارز پس از تک نرخی شدن نیز در همین حدود قیمت فعلی باشد تغییر زیادی در صورت های مالی شرکت های دارویی و غذایی ایجاد نمی شود.

البته فرشید اردبیلیون جهانی، برخلاف کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه که  تک نرخی شدن ارز را بر بازار سرمایه  چندان موثر نمی داند، معتقد است که تک نرخی شدن ارز می تواند جو روانی خوبی را در کوتاه مدت در بورس ایجاد کند اما پس از آن یک جو رقابتی در بازار ایجاد خواهد شد.

وی طی مصاحبه ای در مورخه 30 مرداد ماه سال جاری افزود: همه شرکت ها موجودی انبار کافی برای تامین بازار را دارند که پس از تغییر نرخ همه موجودی های داخل انبارها افزایش قیمت را تجربه می کنند بنابراین سود زیادی برای شرکت ایجاد می شود اما پس ازگذشت یک سال همه چیز به حالت طبیعی باز می گردد با این تفاوت که تاکنون این شرکت ها مورد حمایت دولت قرار داشتند اما پس از آن رقابت آزاد می شود که این امر در بلندمدت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

به هر صورت دیدگاه ها در مورد اثرات تک نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه متفاوت است اما آنچه می توان از صحبت های بالا نتیجه گرفت این است که تک نرخی شدن ارز تاثیر منفی را بر بازار سرمایه نخواهد داشت بلکه اثر آن یا خنثی است و یا در کوتاه مدت خواهد توانست جو روانی خوبی را در بورس ایجاد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر