بازدید 4098

سیلاب‌ها در کدام استان بیشترین خسارات را وارد کرد

کد خبر: ۹۱۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 24 August 2019

مسئول کارگروه فرهنگی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور با اشاره به اینکه وقوع سیلاب نوروز ۹۸ در استان‌های شمالی، غربی و جنوبی کشور بسیار برای کشور هزینه داشته است، گفت: خسارات سیلاب نوروز ۹۸ در مازندران بیشتر از سایر استان‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، روز‌های پایانی سال ۹۷ که همه مردم در تکاپوی خرید شب عید بوده، ناگهان حادثه طبیعی بر استان پرباران کشور که مدتی در ردیف استان‌های خشک وکم باران داشت می‌رفت، وارد شد.

حادثه‌ای که از آن به عنوان سیل، صاعقه، طغیان مهیب یاد کردند. بارانی بی‌سابقه که در مدت چندین ساعت و در دو زمان قبل عید و ایام عید، مردم استان مازندران در شمال ایران را گرفتار کرد.

گل و لای بر هفت سین شب عید مازندرانی‌ها چهره انداخت و بسیاری از خانه‌ها، ابنیه اداری و تاسیسات زیربنایی شهر‌های مرکزی استان نظیر سیمرغ، جویبار و میاندورود زیرآب رفت.

ابعاد فاجعه سیلاب هنوز در مازندران به اتمام نرسیده بود که بارش شدید باران و وقوع سیلاب از شمال ایران به استان‌های جنوبی و غربی کشور نظیر خوزستان و لرستان رسید تا پرونده سیلاب خانمانسوز که پس از ۵۰ سال در ایران بی سابقه بوده برای مدتی بسته شود.

اگرچه خسارات سیلاب نوروز ۹۸ در استان مازندران بسیار بالا بوده، ولی سیلاب‌های بعدی در استان‌های خوزستان و لرستان سبب شد تا فکر و نگاه مسئولان به سمت بازسازی آن مناطق برود. سیلابی که بر اساس آمار‌های مسئولان بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد.

از سویی اقدام بهنگام مسئولان استانی برای پاکسازی و آغاز عملیات بازسازی مناطق سیل‌زده سبب شد تا این باور در ذهن مسئولان ملی نقش بندد که مازندران در جریان بحران سیلاب نوروز ۹۸ چندان خسارت ندیده است.

سید رمضان شجاعی کیاسری، مسئول کارگروه فرهنگی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده که برای بررسی ابعاد سیل و اقدامات صورت گرفته استان‌های سیل‌زده شمال، غرب و جنوب کشور به این استان‌ها سفر کرده، اذعان خبرگزاری تسنیم در مورد خسارات بالای سیلاب اسفند ۹۷ و نوروز ۹۸ مازندران را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه مازندران نخستین استان سیل‌زده کشور در نوروز ۹۸ بوده و پس از آن استان‌های غربی و جنوبی کشور اسیر سیلاب شدند، افزود: شاید باران شدید سبب خسارات جانی و مالی مقطعی برای ساکنان استان‌های لرستان و خوزستان شده، ولی ابعاد فاجعه سیلاب مازندران همچنان بیشتر از آن استان‌ها بوده است.

شجاعی کیاسری با اشاره به اینکه اذعان مسئولان ملی بر این بوده که مشکل سیلاب مازندران بسیار نبوده و خسارت‌ها از سوی مسئولان استانی رفع می‌شود، تصریح کرد: در بازدید‌هایی که از مناطق سیل‌زده مازندران داشتیم مشاهده کردیم که بسیاری از پل‌ها، جاده‌های روستایی، ابنیه‌های شهری و روستایی استان با گذشت شش ماه از وقوع سیلاب همچنان تخریب شده و بازسازی نشده است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت، ترمیم و بازسازی پل‌ها و جاده‌های روستایی شهر‌های سیل‌زده استان بسیار بیشتر از سایر استان‌های درگیر سیلاب در نوروز ۹۸ بوده است، گفت: آمادگی به موقع مسئولان استانی برای مهار سیلاب و انجام سریع بازسازی مناطق سیل‌زده سبب شد تا خاطر مسئولان ملی از بابت مازندران حفظ شود.

شجاعی کیاسری با اشاره به اینکه هزینه‌های میلیاردی برای احداث ابنیه‌های مازندران نیاز بوده که سال‌ها برای تامین اعتبار آن‌ها زمان نیاز است، گفت: امیدواریم مسئولان ملی توجه جدی تری برای اختصاص اعتبارات ملی جهت رفع مشکلات مناطق سیل‌زده استان داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر