کد خبر: ۹۱۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 20 August 2019

روزگذشته در حالی دوره ۶ ساله مدیریتی یکه زارع در شرکت ایران خودرو به اتمام رسید که صحبت‌های مختلفی در مورد دلایل این تغییر آنهم در تعطیلات تابستانه خودروسازان مطرح است.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود اعلام کرد که مدیرعامل ایران خودرو به دلیل تغییر غیر منطقی قیمت محصولات این شرکت برکنار و آقای علی آبادی جایگزین او در این شرکت خودروسازی می‌شود.

به گفته ربیعی، مدیرعامل ایران خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می‌شود. به اعتقاد دولت افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است.

روز گذشته در حالی دوره ۶ ساله مدیریتی یکه زارع در شرکت ایران خودرو به اتمام رسید که صحبت‌های مختلفی در مورد دلایل این تغییر آنهم در تعطیلات تابستانه خودروسازان مطرح است. برخی از فشار نمایندگان مجلس در تغییر مدیریت ایران خودرو صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر فروش تعدادی از خودرو‌ها آنهم خارج از ضوابط فروش را دلیل این موضوع می‌دانند.

البته اظهارات اخیر پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در این تصمیم گیری وزارت صنعت بی‌تأثیر نیست. به گفته وی براساس گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند محرز است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

پارسایی درباره طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز گفت: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعاً ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

علاوه بر این موضوعات بحث دریافت و هزینه کرد ارز دولتی هم در این شرکت با ابهامات زیادی همراه است به نوعی عده‌ای معتقدند هزینه کرد ارز‌ها در مسیر درست تولید نبوده است. در کنار این موارد نباید بدقولی این شرکت در تحویل خودرو‌ها به مشتریان را نادیده گرفت به نحوی که بسیاری از مشتریان هر روز ناراضی‌تر از دیروز بابت تأخیر در تحویل خودرو‌های خود هستند. البته افزایش چندین باره قیمت‌ها که در مقطعی با مخالفت دولت و در مقطعی به بهانه ایرادات فنی اجرایی شد هم در این رابطه بی تأثیر نیست.

در بررسی کارنامه ۶ ساله یکه زارع در شرکت ایران خودرو شاید مهم‌ترین موضوع را باید تعامل او با شرکای فرانسوی برای ادامه فعالیت آن‌ها با خودروسازان عنوان کرد. در دور جدید رایزی‌ها که نقطه شروع آن از ۸ بهمن ۹۴ با سفر رئیس جمهور به فرانسه بود گفته شد "برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودروی ایران حضور پیدا می‌کند". اما متأسفانه خبری از سرمایه گذاری نشد و در نهایت نه تنها ایران غرامتی از بدقولی پژو دریافت نکرد بلکه فقط این قرارداد صرف آموزش تعدادی از پرسنل شرکت شد.

در آن مقطع مدیرعامل ایران خودرو در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس مبنی بر محرمانه بودن قرارداد اعلام کرد که رقم دقیق غرامت ایران از پژو را ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است که ۱۱۶ میلیون یورو به مسائل جاری و گذشته و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل آتی است.

وی تأکید کرد "ما در قرارداد جدید بیشترین منافع را برای ایران خودرو کسب کرده‌ایم البته باید تأکید کنم پژو در هیئت مدیره خود برای ارائه امتیاز به ما با مشکل روبه‌رو شده و من در همان جلسه‌ای که در فرانسه برای انعقاد قرارداد برگزار شده بود به نمایندگان خود گفتم اگر آن‌ها بر سر موضوعات خود اصرار دارند میز مذاکره را ترک کنند، خوشبختانه در نهایت توانستیم تا حدودی منافع شرکت خود را در این قرارداد تأمین نماییم".

با این وجود شرکای فرانسوی در ۶ آگوست (۱۵ خرداد) ۹۷ شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) کردند به نحوی که با تعلیق همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی عملاً تجربه چند سال گذشته ایرانی‌ها با شریک بدقول فرانسوی تکرار شد. هرچند از همان روز‌های نخست تنظیم قرارداد جدید با پژو هشدار‌هایی داده شد، اما وزارت صنعت و خودروسازان سخن از گرفتن تعهداتی از شریک فرانسوی برای اجرای قرارداد مطرح می‌کردند که هیچ وقت جزئیات این موضوع رونمایی نشد.

*چرا سخنگوی دولت خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام کرد؟

در همین ارتباط سعید باستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه هنوز مشکل دولتی بودن شرکت‌های خودروساز برطرف نشده است، می‌گوید: درحالی سخنگوی دولت خبر از برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام می‌کند که این موضوع باید توسط هیئت مدیره شرکت مطرح می‌شد. این امر نشان می‌دهد که هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نیست و همچنان نخ خودروسازان به دولت وصل است.

وی با بیان اینکه مدیریت دولتی شرکت‌های خودروساز عاملی شده تا آن‌ها بعد از اتمام عملکرد خود در شرکت‌های خودروسازی کیف خود را برداشته و توضیحی ارائه نمی‌کنند، افزود: فارغ از اینکه یک مدیرعامل در دوره مدیریت خود چه فعالیتی داشته و به فرض محال آیا تخلفی انجام داده یا خیر باید در پایان دوره مدموریت جوابگوی عملکرد خود باشد، اما کسی از او سوال نمی‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس به تغییر مدیریتی ایران خودرو اشاره کرد و افزود: ضعف مدیریتی در این شرکت عاملی شد تا تغییرات مدیریتی اعمال گردد البته بنده در جریان جزئیات کامل دلایل این تغییر نیستم، اما می‌توان گفت: زیان انباشته تأمین مالی شرکت، خودرو‌های کف کارخانه و عدم ترخیص مواد اولیه تولید خودرو در گمرکات از جمله دلایل این موضوع بوده است.

باستانی با اعلام اینکه اخیرا شرکت ایران خودرو با وجود کاهش قیمت خودرو در سطح بازار اقدام به تغییرات قیمتی تعدادی از محصولات خود کرد، اظهار داشت: این یک مدیریت اشتباه بود مگر می‌شود این اشتباه را به گردن اشکالات فنی در صدور دعوت نامه‌ها عنوان کرد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۵
محمد بهزادنیا از کرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
یک بازداشت فقط بخاطر اینکه عصبانیت مردم نسبت به تورم کمتر بشه مسئولین اگر راست می گویند قیمت خودرو ها را دویار به قیمت اولیه برگردونند - بازداشت و برکناری مسئولین
دردی از مردم دوا نمیکنه
موحدی
|
United States
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
به نظر بنده داغ و درفش فایده نداره چون تک تک سلول های این به اصطلاح مدیران به دست درازی در جیب مردم خو گرفته!
پیشنهاد بنده بعد از ریختن این مدیران به دریا، عملیاتی کردن پیشنهاد مرداد ۹۶ جناب مهندس نعمت زاده هست:
بروید مدیر از خارج از کشور بیاورید. این پیشنهاد مغایر با منافع ملی نیست، که اگر بود تیم های ورزشی مربی خارجی نداشتند!
تمام
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
برای طراحی جعبه پژو 206 3000ملیارد فاکتور نوشته اند و کسی تحقیق و تفحس نمی کند این خودرو سازان چرا از چنین حصار هنی ای برخوردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
چون خودشان مرجع تحقیق و تفحص هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
یعنی اگر شرایط با آمریکا به صورت غیر تنشی در بیاید مدیران سرهم بندان خودرو با پژو و رنو قرارداد نمی بندند؟ اگر صداقتی باشد باید در این مورد عمل ورود شود در غیر این صورت درب به همان پاشنه می چرخد که البته خواهد چرخید مگر بجای جنگولک بازی؟ بستر رویش فساد از بین برود که چشم اندازی برای آن دیده نمی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
شما در مورد مردم چی فکر میکنید؟شرکتی که هیئت مدیرش ومدیر عاملش توسط وزیر صنعت و در واقع دولت گمارده میشود تمام دستورات ومدیریتش بر اساس سیاستهای دولت تعیین واجرا میشود.حالا که افتضاعات وکثافتکاری این دو شرکت خودروساز بیرون زده این بنده خدا را سپر بلا کردن.اگر راست میگید دادگاه این مدیرها را علنی کنید تا مردم بدانند در این ۴۰ سال جه کلاهی سر این مردم رفته.نه اینکه بعد از مدتی این اقا در یکجای دیگه بر سر کار بره .حال انکه بابد وزرای صنعت در تمام این ۴۰ سال همگی به دادگاه کشیده شوند.
خریدار خودروی بیچاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
یعنی واقعا فریادرسی هست؟؟
یعنی واقعا حق ما از این خودرو سازها گرفته میشه؟
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
وقتي ساختار غلط هست ، با تغيير افراد مشكلات حل نميشود
اينو به چه زباني بايد به آقايان مسئول بايد حالي كرد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
کی خودرو را گران کرد....
تاریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
از اینکه در متن گفته شده " خودروی سمند برای مصرف کننده جذابیتی نداشته است " من مخالف هستم، حالا اینکه برای آن آقای نماینده و خانواده هایش، بنز و بی ام و ماشین معمولی هستند مصداق دارد ولی برای من مصرف کننده که جویای لقمه حلال هستم، به خاطر استهلاک کم و ایمنی نسبی اتفاقا خیلی جذاب هم هست. این خودرو تا همین چندی پیش که آتش خشم زیاده خواهی امثال این اقا به جان قشر شریف مردم ما بیافتد، با 9 میلیون تومان نقد و الباقی طی چهار فقره چک دو ساله می شد خرید. ولی الان هرگز نمی توانم حتی با فروش خودروی خودم نوی همان را بخرم. لطفا به خاطر امتداد سوء استفاده های شما از بیت المال هم که شده، کمی تظاهر کنید که میهن پرست و مردم دوست هستید. حتی اگر به خدا و معاد هم اعتقاد ندارید.
حرف حق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
گروه گروه مدیران میانی ایران خودرو به اروپا مسافرت کردند، ان هم ماموریت های چند هفته ایی بابت مذاکرات و قرارداد؛ پول این مسافرت ها به عنوان قیمت تمام شده بر روی هزینه های عملیاتی محاسبه شده و مشتری بی نوا با شعار حمایت از تولید داخل مجبور به پرداخت هزینه چند برابر قیمت خودرو شده اند. به عبارت دیگر از جیب مردم هزینه های آنچنانی مسافرت های آقایان و خانواده در سفرهای تفریحی پاریس پرداخت و فاکتور های آن در قالب آموزش و طراحی ثبت شده است‌. در نبود سیستم کنترلی حسابی بر گرده مردم به اسم تولید داخل سوار شده اند.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
قیمت دنا پلاس تو یک روز از ۷۶ میلیون به ۱۱۰ میلیون افزایش دادنداگر اشتباه نرم افزاری باشه بعدش که متوجه شدن چرا قیمت اصلاح نشد قیمت همون ۱۱۰ میلیون ماند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
زنده باد ایران خودرو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
این مبالغ هزار میلیاردی این مبالغ اضافه کجا میره؟؟!!
محسن
|
Turkey
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
خوروسازان داخلی مشتی دزدو وطن فروش
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
آرامکو عربستان هپکو اراک انتخابات اسرائیل مایک پمپئو تعلیق جودوی ایران حزب لیکود