بازدید 11732
دو رسانه بین المللی عنوان کردند؛

ایران چگونه در ماجرای رفع توقیف نفتکش «گریس ۱» پیروز شد؟

ماجرای توقیف نفتکش ایرانی و در ادامه رفع توقیف آن، یکی از مهم ترین خبرها و رویدادهای کنونی در رسانه های بین المللی است و کارشناسان و تحلیلگران زیادی پیرامون آن مطالبی منتشر کرده اند. در این رابطه، بسیاری از ناظران، رفع توقیف این نفتکش را پیروزی بزرگی برای ایران قلمداد کرده و معتقدند ایران توانسته است با مقاومت و دیپلماسی فعال خود، بر این چالش بزرگ پیروز شود.
کد خبر: ۹۱۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ 17 August 2019

ماجرای توقیف نفتکش ایرانی و در ادامه رفع توقیف آن، یکی از مهم ترین خبرها و رویدادهای کنونی در رسانه های بین المللی است و کارشناسان و تحلیلگران زیادی پیرامون آن مطالبی منتشر کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در این رابطه، بسیاری از ناظران، رفع توقیف این نفتکش را پیروزی بزرگی برای ایران قلمداد کرده و معتقدند ایران توانسته است با مقاومت و دیپلماسی فعال خود، بر این چالش بزرگ پیروز شود.

در این زمینه، شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ ماجرای آزادی نفتکش ایرانی را یک پیروزی بزرگ برای ایران خواند. این شبکه، در گزارشی تصویری تصریح کرد: ایران توانست با وجود تلاش آمریکا برای توقیف سوپرنفتکش گریس۱، آن را آزاد کند و حتی به انگلیس هم در این مورد باج نداد. در حقیقت هم‌اکنون می‌توان گفت که ایران بدون تردید پیروز اصلی نبرد بر سر نفتکش‌ها بوده است.

یک نشریه آمریکایی دیگر نیز در گزارشی درباره ماجرای توقیف ابر نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق نوشت که رفع توقیف این نفتکش، پیروزی دیپلماتیکی برای تهران در برابر آمریکاست.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، مقامات منطقه‌ای جبل‌الطارق که در حاکمیت انگلیس قرار دارند، به ‌رغم هشدارهای آمریکا طی حکمی نفتکش «گریس1» را رفع توقیف کردند.

بهنام طالب لو، کارشناس ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گفت‌وگو با واشنگتن اگزمینر، این اتفاق را پیروزی دیپلماتیک برای ایران در برابر آمریکا دانست که می‌تواند از تنش‌ها میان تهران و لندن بکاهد که طی هفته‌های اخیر در پی توقیف این نفتکش و سپس توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» در خلیج فارس افزایش یافته است.

ایران در ماجرای رفع توقیف نفتکش «گریس 1» چگونه پیروز شد؟

او می‌گوید: تصمیم یک دادگاه منطقه‌ای در جبل‌الطارق برای پایان دادن به توقیف گریس1 موجب آزردگی آمریکایی‌هایی شد که مدعی‌اند این کشتی ابزار ایران برای حمایت از دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در این باره گفت: این اقدام می‌تواند منجر به پیامدهای جدی برای هر فردی شود که با گریس1 در ارتباط بوده است.

وی افزود: ایالات متحده از تمامی ابزارها برای قطع کردن منابع (مالی) ایران و نیروهای مورد حمایتش در تأمین فعالیت‌های مخرب‌شان در سوریه و نقاط دیگر ادامه خواهد داد. این، شامل اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران و سپاه پاسداران می‌شود.

هرچند شاید نفتکش گریس ۱ توسط آمریکا توقیف شود، نفتکش از سوی بریتانیا آزاد شد؛ آن هم بدون اینکه ایران تعهدی بدهد که این نفتکش به مقصد خاصی نرود. بریتانیا قبلا گفته بود ایران باید تعهد دهد که نفتکش توقیف شده به سوریه نرود. اما همزمان با آزادسازی این نفتکش، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است ایران برای آزادی نفتکش گریس ۱ هیچ تعهدی نداده است. افزون بر این، موسوی بر حمایت ایران از سوریه تأکید کرد و گفت: «از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم. این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد.»

در همین رابطه، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: «"آدریان دریا" یا "گریس ۱" سابق، به مبدأ خود در ایران بازنمی‌گردد، بلکه به مقصد سری‌اش در دریای مدیترانه می‌رود. با دود غلیظی که دیروز از آن در جبل الطارق مشاهده شد، (آدریان دریا)، مانند صحنه سرنگونی پهپاد آمریکایی، راند (بازی) نفتکش‌ها را به نفع ایران به پایان رساند و موضع ایران را بیش از پیش در برابر کارزار ناکام آمریکا تقویت کرد و موفقیت شرط‌بندی ایران را در مورد استراتژی جدید "مقاومت فعال" نشان داد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار