بازدید 2044260
۷

درمان میگرن با بوتاکس

کد خبر: ۹۱۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 21 October 2019

تزردرمان میگرن با بوتاکس

اگر برای شما تشخیص میگرن گذاشته شده و اغلب اوقات از سردرد رنج می برید شاید خواندن این مطلب برایتان جالب باشد که روش درمانی جدید و موثری برای درمان میگرن و رهایی از دردتان وجود دارد.

بله...تزریق بوتاکس میگرن !

بوتولونیوم توکسین تیپ A یا بوتاکس ( Botox ) در سال 2010 برای درمان بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن توسط FDA تاییدیه گرفت و هم اکنون در سرتاسر دنیا یکی از جدیدترین متدروز درمان میگرن محسوب می شود.

این به این معنی است که وقتی :

  • شما سابقه ای از بیماری میگرن داشته باشید.
  • بیشتر از 15 روز در ماه سردرد داشته باشید که حداقل 8 مورد آن حمله میگرن باشد.

این روش درمان میگرن می تواند به شما کمک کند.

تزردرمان میگرن با بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم تولید می شود.بوتاکس ممکن است وقتی توسط انسان خورده شود بیماری بوتولیسم ایجاد کند که در آن آزاد شدن نوروترانسمیترها از پایانه های عصب عضلات بلاک شده و فلج عضله ایجاد می شود.

اما دیده شده این نوروتوکسین در مواردی که در عضلات تزریق شود کاملا ایمن است زیرا در این صورت فقط موجب فلج موقت عضلات شده و بنابراین در درمان بیماری تیک (به خصوص تیک چشمی یا بلفارو اسپاسم و تیک گردنی یا دیستونی ) و همچنین در بیماران مبتلا به فلج مغزی که دچار اسپاسم ودفورمیتی عضلات شده اند هم کاربرد دارد .

داروی بوتاکس به حرارت و گرما حساس است و در صورت گرما دیدن کارایی خود را از دست می دهد . بنابراین رعایت زنجیره سرد و جلوگیری از گرم کردن محل تزریق تا چند ساعت ، ضروری است.

تاریخچه درمان میگرن با بوتاکس

سال ها پیش، بیمارانی که برای کاهش چین و چروک عضلات صورت بوتاکس زیبایی تزریق می کردند و هم زمان سردرد میگرنی هم داشتند به پزشک خود گزارش می کردند که سردردشان کمی بهترشده است. این مساله باعث شد دانشمندان به تحقیق بیشتری روی اثر بوتاکس بر درمان میگرن بپردازند و نهایتا به نتایج قابل توجهی دست یافتند: « درمان میگرن با بوتاکس »

چگونه بوتاکس به درمان میگرن کمک می کند؟

 

 در مطالعاتی دیده شد که تزریق بوتاکس تخصصی میگرن در بیماران مبتلا به میگرن مزمن ( Chronic Migraine ) تعداد روزهای بدون درد ( Pain Free Days ) را در این بیماران به طور چشمگیری افزایش داد و روزهایی که از کار و فعالیت باز می ماندند را کاهش داد.

در مطالعه دیگری نشان داده شد که در تقریبا نیمی از بیماران که 2 دوره بوتاکس تخصصی میگرن تزریق کرده بودند حدود 50% بهبودی در حمله های میگرن حاصل شد و این میزان بعد از تزریق 5 دوره بوتاکس به حدود 70% رسید .

پزشکان دریافتند که بوتاکس مانع آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد از انتهای اعصاب  اطراف عروق مغز می شود. در واقع بوتاکس یک قطع کننده مسیر سیکل درد در حمله میگرن است . وقتی آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد در پایانه عصبی سرو گردن بلاک شوند ، حمله میگرنی آغاز نمی شود و به همین دلیل امروزه تزریق بوتاکس یکی از بهترین راه های درمان پیشگیری کننده میگرن محسوب می شود.

درمان میگرن با بوتاکس

پزشک متخصص مغز و اعصاب شما داروی بوتاکس را در 40-30 نقطه ( حدود 31 نقطه ) سر و گردن و شانه ها تزریق می کند . در هر نقطه باید مقدار مشخصی  از داروی بوتاکس که خاصیت درمانی برای میگرن دارد تزریق شود و بنابراین دوز اثر و محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن کاملا متفاوت با زیبایی است . اگر بیمار در منطقه ای خاص درد بیشتری دارد توصیه می شود حتما با پزشک خود در میان بگذارد تا در صورت صلاحدید مقدار بیشتری از دارو را در آن منطقه تزریق کند (Follow the pain ) .

بنابراین مقدار و محل های تزریق بوتاکس تخصصی میگرن برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد که توسط متخصص سردرد تعیین می شود. نتایج درمانی کاهش حمله های سردرد معمولا 3-2 هفته بعد از تزریق بوتاکس شروع می شود و این مساله باید حتما توسط پزشک به بیمار توضیح داده شود .

معمولا هر 12 هفته تزریق بوتاکس باید تجدید شود ولی این زمان کاملا وابسته به پاسخ شخص است و بعضی بیماران مدت زمان بیشتری را با یک تزریق بوتاکس تخصصی میگرن بدون درد سپری می کنند.

لازم به یادآوری است که تزریق بوتاکس تخصصی میگرن برای درمان میگرن مزمن حتما باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب دوره دیده صورت گیرد که به آناتومی عروق و اعصاب سر و گردن واقف است نه توسط همکاران متخصص پوست و زیبایی .       

تزردرمان میگرن با بوتاکس

TMS   (Transcranial Magnetic Stimulatio)

TMS نام روشی است که در آن امواج مغناطیسی از طریق یک دستگاه که کویل آن روی استخوان پس سری ( Occiput) بیمار گذاشته می شود به قسمت هایی از مغز که در پاتوفیزیولوژی میگرن دخیل هستند فرستاده می شود.این امواج مغناطیسی باعث می شود تعادل نورونی سیستم عصبی افراد مبتلا به میگرن که حساس شده است به حالت عادی برگردد و بنابراین فرد در مواجهه با محرک های معمول محیطی که قبلا با آن ها سردرد می گرفته ، نوروترانسمیترهای محرک درد را آزاد نکند و در نتیجه حملات میگرن کاهش یابد.

TMS اولین بار برای درمان افسردگی مقاوم به درمان (Depression) توسط FDA تاییدیه گرفت. پس از آن تحقیقاتی در مورد درمان میگرن با TMS انجام شد و سرانجام در سال 2013 TMS برای درمان میگرن با اورا توسط FDA تایید شد.

TMS روشی بی خطر و غیر تهاجمی بوده و امواج مغناطیسی هیچگونه اشعه مضری به بیمار وارد نمی کند.این روش در افراد بالای 18 سال قابل انجام است و در 24 ساعت یکبار استفاده می شود.

معمولا نتایج موثر پس از 10 جلسه استفاده از TMS آشکار می شود.

اگر شما هم مبتلا به میگرن هستید و انواع روش های درمان میگرن را امتحان کرده اید در مورد TMS به عنوان یکی از جدیدترین روش های درمان میگرن با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
این خبر مال عهد بوق است
تابناک مراقب باش. داری به یک مجله زرد تبدیل میشی. تبلیغ اینجور مسائل پزشکی میتونه در نهایت به شکایات خصوصی منجر بشه. هر چیزی رو تبلیغ نکن
... بوتاکس مانع آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد از انتهای اعصاب اطراف عروق مغز می شود. در واقع بوتاکس یک قطع کننده مسیر سیکل درد در حمله میگرن است . وقتی آزاد شدن نوروترانسمیترهای درد در پایانه عصبی سرو گردن بلاک شوند ، * مسیر انتقال درد از کانال عصب درد را از کار می اندازه، ولی درمان نمی کنه، یعنی فلج کردن گیرنده و فرستنده کانال انتقال درد.
دروغه وکشکه مزخرفه ،جواب نمی دهد وکلی هم هزینه دارد
این موضوع مربوط به 10 سال گذشته میباشد. ابتدا تصور می شد با تزریق بوتاکس میگرن فرد مبتلا برای همیشه درمان می شود. این کشف به تمام جهان اطلاع رسانی شد. امّا متآسفانه مشخص شد درمان موقتی است و پس از گذشت 6 ماه مجدداً عارضه میگرن بر میگردد.
بعنوان کسی که برای درمان میگرن تحت تزریق آمپول بوتاکس توسط متخصص مغز و اعصاب قرارگرفته ام که هیچ تاتیری در بهبود سردردهایم نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
تو که اینجا منفی دادی شک ندارم که از تزریق آکپول بوتاکس نفع میبری .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی