بازدید 2666

دولت در بازار مسکن فقط تماشاچی بوده است

یک کارشناس مسکن با بیان این که الان ۷۰ درصد بازار مسکن را دلالان و سوداگران اداره می‌کنند گفت: دولت اصلا سیاستی در حوزه مسکن و اصلا عملکردی نداشته و مثل مردم تماشاچی بوده است.
کد خبر: ۹۱۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳ 12 August 2019

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پروین پور کارشناس مسکن در برنامه تیتر امشب گفت: دولت اصلا سیاستی در حوزه مسکن و اصلا عملکردی نداشته است که بگوییم درست بوده یا نه و دولت هم مثل مردم تماشاچی بوده است و اوج فعالیت وزیر مسکن این بوده که به مردم توصیه کرده که خانه نخرند.
این کارشناس مسکن با اشاره به این که مردم دیگر توان خرید مسکن ندارند افزود: با این قیمت ها بسیاری از تقاضاهای مصرفی از بازار مسکن خارج شده و وارد بازار استیجاری شده که فشار مضاعف بر مستاجران و بازار استیجاری وارد کرده است.
پروین پور گفت: الان بازار مسکن زیر چنبره و حاکمیت مطلق سوداگران است و 70 درصد بازار مسکن را دلالان و سوداگران اداره می کنند و آنها هر جهت که می خواهند مسکن را می برند.
او افزود: در لیبرال ترین کشورها حتی آمریکا، دولت ها در بخش مسکن حضور جدی دارند و با ابزار مالیات سنگین مانع فعالیت سوداگرانه مسکن می شوند به همین دلیل است که کالای مسکن در این کشورها کاملا مصرفی است، زیرا اجازه نمی دهند تقاضاهای سوداگرانه وارد بازار زمین و مسکن شود، ابزار آنها هم مالیات دقیق و آمار دقیق معاملات و مالکان است.
این کارشناس با تاکید بر این که با این شرایط رکود مسکن ادامه خواهد داشت گفت: راه حل وجود دارد و آن اینکه باید دولت کاملا حضور محکم حاکمیتی و منطقی در بازار داشته باشد، بخش خصوصی باید مسکن بسازد اما توزیع عادلانه آن و این که چه نوع مسکنی و برای چه قشری یا دهکی بسازد باید در اختیار دولت باشد.
پروین پور گفت: در کشورهای دیگر 15 تا 20 درصد درآمد سرپرست خانوار هزینه مسکن می شود، اما در ایران کل درآمد سرپرست خانوار و حتی بیشتر از آن برای مسکن هزینه می شود، مردم دیگر توان خرید و اجاره مسکن ندارند. دولت هیچ آماری از مالکان و مستاجران و بدمسکن ها ندارد و هیچ تمایلی هم ندارد که کاری بکند و تا الان هیچ اتفاقی نیفتاده است.
عبداللهی دیگر کارشناس مسکن نیز با تایید سخنان پروین پور گفت: سال قبل تورم رکودی را شاهد بود زیرا تقاضای مصرفی و واقعی در بازار نبود و خود سوداگران و دلالان قیمت ها را بالا می بردند.
او با بیان این که با افزایش قیمت مسکن فشار تقاضا موجب افزایش اجاره بها می شود افزود: سیاستگذاری درستی در بخش مسکن نداشته ایم و الان با کاهش تقاضا با رکود کاهشی مواجهیم که سرمایه گذار و تولید کننده را از بازار مسکن خارج می کند، بخش مسکن ثبات ندارد و این خوب نیست.
این کارشناس با بیان این که ساخت و افزایش تولید مسکن و افزایش مبلغ تسهیلات اینها راه حل های موقت و کوتاه مدت اند افزود: 77 درصد تقاضاهای مسکن سوداگرانه است، ما از سال 85 تا 95 ؛ 10 میلیون و 500 هزار مسکن تولید و عرضه کرده ایم اما فقط 2 میلیون 400 هزار تا از این مسکن ها به متقاضیان مصرفی رسیده است و این نشان می دهد که تولید تنها کافی نیست، هدف تولید باید اقشار متوسط و پایین باشد و مسکن به دست آنها برسد.
عبداللهی گفت: 2 میلیون 500 هزار مسکن خالی داریم که اگر عرضه شود همین هم از فشار تقاضا کم می کند.
او افزود: 1000 میلیارد تومان سرمایه در همین خانه های خالی بلوکه شده که اگر آزاد شود بخش مسکن را احیا می کند.
این کارشناس با بیان این که مالیات بر خانه های خالی از سوداگران گرفته می شود گفت: سوداگران و کسانی که سودشان در این اوضاع و احوال است مردم را از مالیات بر خانه های خالی و گران قیمت می ترسانند و باید این را هم گفت که نرخ مالیات باید آنقدر گران باشد که هیچ احدی جرات فعالیت سوداگرانه در بخش مسکن نداشته باشد. در انگلستان از خانه های گران قیمت مالیات بسیار سنگین می گیرند که خودش درآمد هنگفتی برای دولت است.
عبداللهی گفت: متاسفانه هیچ عزمی برای سر و سامان داده اوضاع بازار مسکن و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و بر عایدی سرمایه دیده نمی شود.
کیان پور نماینده مجلس نیز گفت: تولید مستمر مسکن می تواند باعث کاهش تقاضا و تعادل قیمت ها شود.
او گفت: تصمیم دولت برای تکمیل و عرضه 500 هزار واحد مسکن مهر و ساخت 400 هزار مسکن مشارکتی توانسته تا حدودی قیمت ها را کاهش دهد، البته تقویت ریال در برابر ارزهای خارجی هم از علل دیگر روند کاهشی قیمت مسکن است.
کیان پور گفت: بازار مسکن فرابخشی است و باید توسط بخش خصوصی کنترل شود اما دولت نیز باید با سیاستگذاری نظارت کند.
این نماینده مجلس با تمجید از طرح مسکن مهر گفت: اگر مسکن مهر نبود الان حداقل 2 میلیون تقاضا به تقاضای بازار اضافه می شد که خودش موجب فشار بیشتر می شد.
او افزود: دولت باید به دنبال تولید مسکن برای 6 دهک اول باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر