بازدید 38907

آیا فرزند شهید صدر "سکولار" است؟

کد خبر: ۹۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶ 03 April 2010
شبکه بی‏بی‏سی با انتشار گزارشی، تلاش کرده است که از سید محمدجعفر صدر چهره‏ای سکولار بسازد و وی را شخصی "طرفدار جدایی دین از سیاست" و "مخالف اجباری شدن حجاب" جلوه دهد ؛ اما نزدیکان او می‏گویند که وی برای ورود به انتخابات و فعالیت سیاسی، "هفت بار" استخاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ در حالی که جریان سیاسی سید مقتدی صدر، در حال برگزاری یک همه‏پرسی برای سنجش نظر مردم در مورد ریاست دولت آینده عراق است چهره نسبتاً جدیدی نیز به مردم معرفی شده است.


صدری‏ها در این همه‏ پرسی، پنج نامزد برای نخست وزیری معرفی کرده و یک مربع خالی هم در برگه‏های همه‏پرسی گذاشته‏اند تا اگر رأی‏دهندگان، شخص دیگری غیر از این پنج نفر را در نظر دارند نام او را در آن بنویسند. سه تن از نامزدها سابقه نخست وزیری دارند: «نوری مالکی» نخست وزیر کنونی، «ایاد علاوی» نخست وزیر موقت که ائتلاف تحت رهبری‏اش آرای بیشتری به دست آورد و «ابراهیم جعفری» از ائتلاف ملی عراق؛ ائتلافی که صدری‏ها و دیگر تشکلهای اسلامگری شیعه در آن جای داشتند. نامزد دیگری که در همه‏پرسی صدری‏ها معرفی شده «عادل عبدالمهدی» معاون رئیس جمهور و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق است. اما شخصیت مورد توجه در این همه پرسی، که شاید این نظرسنجی اساساً برای سنجش شانس پیش انداختن او در صحنه سیاسی عراق انجام شده است «سید جعفر محمدباقر الصدر» است، نامی که تاکنون کمتر در عالم سیاست عراق به گوش خورده و بیشتر در بین طلاب و روحانیون شهرت دارد.

جریان صدر، هم با ادامه نخست وزیری نوری مالکی مخالف است و هم با بازگشت ایاد علاوی به کرسی صدارت؛ اما فرد مشخصی را هم برای نخست وزیری مشخص نکرده و در انتظار نتیجه همه‏پرسی ابداعی خود است.

سید جعفر صدر تنها پسر «آیت الله شهید سید محمدباقر صدر» از علمای برجسته معاصر شیعه است که پس از تأسیس "حزب الدعوة" و ایجاد جنبش سیاسی شیعه، در سال 1980 به دستور صدام حسین به شهادت رسید و دوشنبه آینده سی‏امین سالگرد شهادت اوست. از آنجا که خواهر «امام موسی صدر» همسر شهید محمدباقر صدر بود، لذا این رهبر مفقود شیعیان لبنان، دایی سید جعفر صدر می‏باشد. همچنین «سید مقتدی صدر» داماد شهید سید محمدباقر و شوهرخواهر سید جعفر است.

سید جعفر صدر هنگام شهادت پدر، کودکی ده ساله بود. او سپس در حوزه تحصیل کرد، به لباس روحانیت درآمد و از نزدیکان «آیت الله شهید سید محمد محمدصادق صدر» پدر سید مقتدی صدر و معروف به "شهید صدر ثانی" شد که در عراق مرجعیت داشت. شهید صدر ثانی، دوازده سال پیش ـ یک سال پیش از آنکه در نجف ترور شود و به شهادت برسد ـ سید جعفر صدر را مخفیانه به ایران فرستاد تا ضمن ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم، دفتر او در قم را دایر و اداره کند.

سید جعفر صدر پس از شهادت شهید صدر ثانی، سال‏ها در جمهوری اسلامی ایران به سر برد و با وجود اینکه در همان سال‏ها و در قم، لباس روحانیت را از تن درآورد، مشغول تحصیل علوم دینی بود و بیشتر از محضر «آیت الله سید کاظم حسینی حائری» بهره برد. وی در پاسخ به دوستان، دلیل نپوشیدن لباس روحانیت را امکان خدمت بیشتر به مردم عنوان می‏نمود. این در حالی است که بی‏بی‏سی در گزارشی زیرکانه و مغرضانه، زمان خارج شدن سید جعفر از لباس روحانیت، پس از خروج او از ایران و رفتن به لبنان و لندن(!) ذکر کرده است!

وی سپس برای تحصیل در رشته حقوق به لبنان رفت و پس از اخذ فوق لیسانس حقوق، به عراق بازگشت اما هنوز به سلک روحانیت بازنگشته است.

جعفر صدر با اینکه بروز و ظهور سیاسی چندانی نداشت، در انتخابات اخیر عراق از بغداد نامزد شد و با وجود نزدیکی به صدری‏ها و داشتن نسبت نسبی و سببی با مقتدا، به جای پیوستن به "فهرست حکیم و صدر"، به دعوت رقیب آن مالکی، به "ائتلاف دولت قانون" پیوست و  توانست در انتخابات، آرای بسیار بیشتری نسبت به سیاستمداران شناخته شده عراقی کسب کند و با 28000 رأی پس از مالکی، نفر دوم این ائتلاف شود؛ موفقیتی که مرهون شهرت و محبوبیت پدرش میان مردم عراق است. البته سید جعفر در پاسخ به دعوت مالکی، "حضور منتقدانه نسبت به برخی سیاست های وی" را شرط مشارکت در فهرست ائتلاف او اعلام کرده بود که با موافقت مالکی مواجه شد.

شبکه بی‏بی‏سی در این گزارش، تلاش کرده است که از سید جعفر صدر چهره‏ای سکولار بسازد و وی را شخصی "طرفدار جدایی دین از سیاست" و "مخالف قانون حجاب" جلوه دهد که تلاش می‏کند از لحن اسلامگرایانه و بیان حوزوی فاصله بگیرد؛ اما نزدیکان او می‏گویند که وی برای ورود به انتخابات و فعالیت سیاسی، "هفت بار" استخاره کرده است.

خود او دلیل ورودش به عالم سیاست را "انگیزه کمک به مردم مظلوم و ستمدیده عراق" اعلام کرده و گفته است: «من اگر کار مثبتی انجام دهم همه از برکات پدرم شهید صدر است؛ اما اگر کاری منفی انجام دادم خودم مسؤول آن هستم». ضمن اینکه در پوستر انتخاباتی خود، تصویرش را بدون کراوات به چاپ رسانده است ؛ آن هم در حالی که نیروهای مذهبی نظیر مالکی و جعفری همواره با کراوات در انظار ظاهر می شوند.

از سوی دیگر تمایل جناح شدیداً مذهبی مقتدی صدر به نخست‏وزیری وی، حاکی از این است که گزارش بی‏بی‏سی نمی‏تواند کاملا مقرون به صحت باشد. لذا در مذاکراتی که صدری‏ها و فرستادگان دیگر احزاب شیعه عراقی اخیراً در ایران انجام دادند نیز نام سید جعفر صدر مطرح و موافقت‏هایی با او ابراز شد. هرچند همه‏پرسی صدری‏ها ـ که نتیجه آن فردا یکشنبه اعلام می‏شود ـ نمی‏تواند بیانگر دیدگاه مردم عراق تلقی شود اما می‏تواند شاخصی از میزان محبوبیت رهبران سیاسی عراق به دست دهد و در تعیین نخست وزیر آینده، که باید شیعه‏مذهب باشد نقش ایفا کند.

شایان ذکر است که مطابق نتایج نهایی دومین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم صدام، بر مبنای اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل برای انتخابات عراق، به ترتیب فهرست‏های ‏العراقیه (به‏ ریاست «ایاد علاوی» نخست‏وزیر اسبق و مورد حمایت‏ سعودی ـ شیعه‏سکولار)، ائتلاف دولت قانون (به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر کنونی عراق ـ شیعه مذهبی)، ائتلاف ملی عراق (به ریاست «سید عمارالحکیم» و عضویت «صدری‏ها» ـ شیعه مذهبی) و ائتلاف کردستان (به ریاست «طالبانی» رییس‏جمهور و «بارزانی» رییس کردستان ـ کرد سنی) هر کدام با 91 ، 89 ، 70 و 43 کرسی حائز مقام‏های اول تا چهارم شده‏اند. صدری‏ها 39 کرسی از 70 کرسی را که ائتلاف ملی عراق به دست آورد از آن خود ساختند و از مجلس اعلا به رهبری عمار حکیم که هسته اصلی این ائتلاف بود پیش افتادند. بدین ترتیب جریان صدر موقعیت برتری نسبت به گذشته پیدا کرده و هر کس که دولت در عراق تشکیل دهد ناگزیر است سهمی به این جریان بدهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان