بازدید 2084

حزب الله خواستار مقابله با دخالت های آمریکا در لبنان شد

معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله بر لزوم مقابله با دخالت واشنگتن در دو سطح سیاسی و مردمی و از سوی تمام لبنانی ها به ویژه کسانی که مدعی حاکمیت و استقلال این کشور هستند، تاکید کرد.
کد خبر: ۹۱۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 10 August 2019

معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله بر لزوم مقابله با دخالت واشنگتن در دو سطح سیاسی و مردمی و از سوی تمام لبنانی ها به ویژه کسانی که مدعی حاکمیت و استقلال این کشور هستند، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، شیخ «علی دعموش» در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: همه باید با دخالت آمریکا مقابله کنند به ویژه کسانی که صدایشان را نمی شنویم مگر در موارد مربوط به متهم کردن سوریه و ایران، همان کسانی که وقتی موضوع مربوط به اقدامات آمریکا و عربستان در حق لبنان و یا حتی نقض حریم لبنان از سوی اسرائیل است، زبان به کام فروبرده و سکوت اختیار می کنند.

اظهارات دعموش در حالی است که سفارت آمریکا در بیروت دو روز پیش با صدور بیانیه ای، لزوم رسیدگی به موضوع تیراندازی یک ماه پیش در قبرشمون از توابع استان جبل واقع در شرق لبنان را در یگ دادگاه شفاف خواستار شد.

در همین ارتباط دعموش ضمن تاکید بر مقابله با هرگونه اقدام مداخله جویانه بیگانگان در لبنان، ادامه داد: سیاستمداران لبنانی باید به منظور پشت سر گذاشتن اختلافات سیاسی و یافتن راه حلی برای بحران کنونی با یکدیگر همکاری و تفاهم داشته باشند، زیرا باقی ماندن مشکلات زمینه دخالت بیش از پیش طرف های خارجی را که خیر خواه لبنان نیستند، فراهم می کند.

وی یادآور شد: آمریکا که به دروغ مدعی احترام به حاکمیت لبنان است، تاریخی سراسر دخالت در امور داخلی کشورمان، فتنه انگیزی بین لبنانی ها، تحریک برخی علیه برحی دیگر، مجازات مالی و اقتصادی لبنان و تحریم مردم آن دارد و بیانیه سفارت آمریکا که دو روز پیش صادر شد، تکمیل همین روند تحریک و فتنه انگیزی و دخالت در مسائل داخلی لبنان و نیز مسائل منطقه است.

وی بیانیه سفارت آمریکا را دخالت آشکار در قضیه سیاسی داخلی و تلاش برای گسترش دسته بندی و اختلافات بر سر حادثه قبرشمون و ایجاد شک و تردید در نقش نهاد قضایی لبنان دانست.

دعموش تاکید کرد: بهترین پاسخ به دخالت آمریکا، کنار گذاشتن اختلافات و یافتن راه حلی برای بحران کنونی و سوق نیافتن به سمت فتنه انگیزی مورد نظر آمریکا است، زیرا دسته بندی و بحث و جدل فقط بحران را پیچیده تر می کند و تصویر بدی از لبنان منعکس می سازد.

شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه در مسجد امام حسین (ع) در برج البراجنه در جنوب بیروت اظهار داشت: حج یک وحدت دینی، سیاسی و اخلاقی با هدف تاکید بر وحدانیت خدا و وحدت امت مسلمان و گزینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن است که مبتنی بر عدالت و مبارزه با ظلم و فساد در هر شکل آن است.

وی ضمن اشاره به شرایط خطرناک بین المللی و منطقه ای در مورد هرگونه وقت کشی در لبنان برای حل و فصل مشکلات موجود هشدار داد و تصریح کرد: در شرایط متشنج و رو به انفجار کنونی تمام نیروهای سیاسی باید نسبت به عاقبت هرج و مرج و ادامه صف بندی های طایفه ای و مذهبی که به خط قرمزها نزدیک شده است، آگاه باشند و با استناد به عقل و آرامش مانع ایجاد فتنه انگیزی در لبنان شوند.

«جعفر فضل الله» خطیب جمعه مسجد الامامین الحسنین در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت نیز در مورد شدت یافتن کشمکش های سیاسی در بین گروههای مختلف لبنان بر سر قضیه قبرشمون هشدار داد و گفت: دخالت های خارجی بحران را وخیم تر کرده است.

وی گفت: لبنانی ها که منتظر ابتکار عمل سیاسی برای وضعیت موجود کشور بودند، اکنون با مشاهده مواضع سیاسی که اوضاع را بدتر می کند، غافلگیر شده اند.

فضل الله تاکید کرد: در مورد اقدامات و مواضع افراطی در راستای حمایت از یک طایفه علیه طایفه دیگر هشدار می دهیم، زیرا لبنان نیازمند توازن ملی بین طوایف مختلف بر اساس اصل دموکراسی است که به همه امکان می دهد نقش و جایگاه خود را در جامعه داشته باشند.

وی اظهار داشت: دخالت خارجی اکنون به شیوه ای نفرت انگیز خود را نمایان ساخته و موجب جریحه دار شدن احساسات و آرزوهای برخی گروهها از یک سو و پاسخ مثبت به حس زیاده خواهی گروهی دیگر از سوی دیگر شده که به ضرر منافع کشور و تهدید صلح داخلی است.

فضل الله ادامه داد: طرف بیگانه به منافع هیچ گروهی در لبنان اهمیت نمی دهد، بلکه آنچه برایش اهمیت دارد، سرمایه گذاری بر اختلافات داخلی به منظور ادامه نقشه های خارجی به ضرر آینده کشور و وحدت ملی آن است.

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد امامین حسنین تصریح کرد: در فلسطین، رژیم اشغالگر همچنان سرگرم سرکوب فلسطینی ها است و در برابر سکوت جامعه جهانی و تبانی کشورهای بزرگ، طرح های شهرک سازی خود را گسترش داده که نقض آشکار تمام قوانین بین المللی به شمار می آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار