بازدید 2054

پارلمان یونان قانون منع ورود نظامیان به دانشگاه‌ها را لغو کرد

پارلمان یونان قانونی را که نظامیان را از ورود به دانشگاه‌ها منع می‌کند، لغو کرد.
کد خبر: ۹۱۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶ 09 August 2019

پارلمان یونان قانونی را که نظامیان را از ورود به دانشگاه‌ها منع می‌کند، لغو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، اگرچه این کار با استقبال دولت مواجه شد اما منتقدان لغو چنین ممنوعیتی را سرکوب دموکراسی در این کشور توصیف کردند.

لغو این ممنوعیت، یکی از نخستین تلاش‌های دولت جدید محافظه‌کار برای اصلاح قوانین محسوب می‌شود؛ دولتی که تنها یک ماه پیش قدرت را در یونان به دست گرفته و تامین امنیت عمومی یکی از مهم‌ترین محورهایش در کارزار انتخاباتی بوده است.

نخست‌وزیر جدید یونان که در زمان رأی‌گیری در پارلمان حضور داشت، خطاب به نمایندگان با اشاره به گروه‌هایی که آنها را آنارشیست می‌نامید، گفت: ما خواستار حضور پلیس در دانشگاه‌ها نیستیم اما می‌خواهیم از شر آنهایی خلاص شویم که زندگی دانشجویان را کنترل می‌کنند.

مدت طولانی است که محافظه‌کاران استدلال می‌کنند دانشگاه‌ها از اهداف خود دور شده و به سنگری برای عناصر خاطی تبدیل شده‌اند. این درحالی است که گفته می‌شود پافشاری دولت برای لغو این قانون، از آن روست که بسیاری از دانشگاهیان بطور آشکار به انتقاد از دولت می‌پردازند.

قانون ممنوعیت ورود نظامیان به دانشگاه‌ها در سال ۱۹۸۲ تصویب شد و بر اساس آن، دانشگاه‌های یونان منطقه ممنوعه‌ای محسوب می‌شدند که پلیس و نظامیان اجازه ورود به آن را نداشتند. این قانون واکنشی به سرکوب‌های خونبار دانشجویان در سال ۱۹۷۳ میلادی بود؛ زمانی که یک تانک از دروازه دانشگاه پلی‌تکنیک آتن عبور کرد و وارد دانشگاه شد و ده‌ها تن کشته شدند.

از سوی دیگر، پلیس یونان برای متفرق کردن دانشجویان معترض به لغو قانون منع وردو نظامیان به دانشگاه به تانکرهای آب‌پاش متوسل شد. حدود دو هزار تن از دانشجویان یونانی در آتن به خیابان رفتند تا علیه تصمیم دولت به لغو این قانون اعتراض کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار