بازدید 12406

سد ترکیه‌ای که گردوخاک و بی‌آبی را به ایران می‌آورد

کد خبر: ۹۱۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 09 August 2019

معاون محیط زیست درباره ساخت سد ایلسو ترکیه و پیگیری و واکنش دستگاه‌های مربوطه در این خصوص توضیحاتی داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آبگیری سد ایلسو ترکیه و وضعیت رودخانه‌های پایین دست سد اظهار کرد: تالاب‌های بخش ایرانی از سوی رودخانه‌های داخل کشور صورت می‌گیرد.

او افزود: اگر سد ایلسو آبگیری شود برای هورالهویزه که در غرب دشت آزادگان است مشکل ایجاد خواهد شد.

تجریشی گفت: هورالهویزه که در پایین دست سد ایلسو قرار دارد با آبگیری آب این رود به تدریج کم خواهد شد.

او بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست چند ماهی است که مطالعاتی در زمینه شناسایی کانون‌های گرد و غبار اطراف کشور را آغاز کرده است، اگر علت این کانون‌ها خشکی رودهای دجله و فرات باشد و با کاهش آوردها این رودها تاثیر قرار گیرند ما می‌توانیم با این مطالعات واکنش نشان دهیم.

معاون محیط زیست گفت: اگر موضوع کاهش آوردها و ایجاد گرد وغبار از رودهای دجله و فرات تایید شود با تهیه مستند به دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت خارجه و وزارت نیرو ارجاع شود تا این دو دستگاه نسبت به این مطالعات بتوانند واکنش نشان دهند.

او افزود:در چند سال اخیر بیشتر کانون‌های شناسایی شده ربطی به کمبود و یا نبود آب نداشتند به صورتی که با بستن آب بر روی آن گرد و غبار ایجاد نشده است، اما باکاهش بارش‌ها، خطوط کم فشار به لایه‌های پایین‌تر رفته و رها سازی زمین‌های زراعی با آغاز جنگ در کشورهای سوریه و عراق موجب ایجاد گرد و غبار شده است.

تجریشی گفت: سد ایلسو حدود ۱۵ سال است که ساخته شده چرا تاکنون دستگاه‌های مربوطه به این موضوع واکنش نشان ندادند و این موضوع را ارزیابی نکردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها