بازدید 3625

هنگام وجود آلاینده ازن در هوا چه باید کرد؟

کد خبر: ۹۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ 08 August 2019

ازن از ابتدای سال تاکنون ۲۵ روز از هوای پایتخت را آلوده کرده است. پیش‌سازهای ازن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است. این مواد در حضور نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. کاهش حضور طولانی مدت در فضای باز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تاثیر سوء ازن بر تنفس را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و یک اکسیدکننده قوی است. افزایش آلاینده ازن موجود در سطح زمین برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان مضر است و از آن به عنوان آلاینده یاد می‌شود. ازن به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات الی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود، از این رو میزان آن در تابستان طی اواسط روز بیش از سایر مواقع است.

همزمان با شروع گرما در تهران نیز شاهد افزایش غلظت گاز ازن درهوای پایتخت بوده‌ایم به‌طوری‌که میزان آن طی روزهای اخیر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

در مواجهه با ازن، کودکان در معرض بیشترین خطر هستند زیرا ریه‌های آن‌ها در حال رشد و تکامل است و اگر فعالیت‌ آنان در خارج از منزل هنگامی که سطح ازن بالا است، زیاد شود، احتمال تاثیر این آلاینده بر سلامت آنان بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تنفس ازن می‌تواند مشکلات تنفسی مانند درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را موجب شود همچنین می‌تواند برونشیت، آمفیزم و آسم را بدتر کند. گاز ازن در سطح زمین همچنین می‌تواند ریه‌ها را برای عفونت مستعدتر کند و قرار گرفتن در معرض آن به‌صورت مکرر و طولانی باعث ایجاد زخم دائم در بافت ریه و در نهایت سرطان ریه شود.

در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد، کودکان و بزرگسالان فعال و مبتلایان به بیماری‌های ریوی مانند آسم باید از حضور طولانی مدت در فضای باز اجتناب کنند و در صورتی که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد کلیه افراد باید حضور خود در فضای باز را محدود یا در صورت نیاز متوقف کنند.

نکته قابل توجه این است که برخی دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی با تولید گاز ازن به تصفیه هوا می‌پردازند و با توجه به خطرات ناشی از ازن، استفاده از این دستگاه‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر