بازدید 6123
۵

زمان آغاز به کار بازار متشکل ارزی به تعویق افتاد

آنگونه که شنیده ها حکایت دارد، تا به امروز ۱۲۰ صرافی برای حضور در این بازار ثبت نام کرده اند اما تنها ۳۵ صرافی توانسته‌اند پرونده خود را تکمیل کنند و حالا به نظر می رسد بازار با ۳۵ صرافی، عمق کافی و لازم را جهت راه اندازی ندارد و فعلا تا اطلاع ثانوی راه اندازی این بازار به تعویق افتاده است. گفته شده است زمان آغاز به کار این بازار متعاقباً اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ 05 August 2019

در حالی که همگان منتظر راه اندازی این بازار بودند، امروز مورخه 14 مرداد ماه 1398 شنیده های خبرنگار تابناک اقتصادی حکایت از آن داشت که آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی به تعویق افتاده است. مهمترین دلیل این تعویق، مشکلات فنی اعلام شده است.

زمان آغاز به کار بازار متشکل ارزی به تعویق افتاد

آنگونه که شنیده ها حکایت دارد، تا به امروز ۱۲۰ صرافی برای حضور در این بازار ثبت نام کرده اند اما تنها ۳۵ صرافی توانسته‌اند پرونده خود را تکمیل کنند و حالا به نظر می رسد بازار با ۳۵ صرافی، عمق کافی و لازم را جهت راه اندازی ندارد و فعلا تا اطلاع ثانوی راه اندازی این بازار به تعویق افتاده است. گفته شده است زمان آغاز به کار این بازار متعاقباً اعلام خواهد شد.

5 مرداد ماه سال جاری بود که جلسه ای فی ما بین محمود شکسته بند رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با دکترهمتی رییس کل بانک مرکزی برگزار شد و آخرین اقدامات و تست های انجام گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد. در این جلسه اعلام شد که این بازار در آستانه عید قربان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 


به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال اخیر، جهت ساماندهی بازار ارز از بازاری با نام "بازار متشکل ارزی" نام برده شده است. بحث راه اندازی این بازار در سال های 1391 و 1394 نیز مطرح گردید و سپس در سال 1396 نیز اخباری در این رابطه منتشر شد اما هرگز این موضوع اجرایی نشد. در چند ماه اخیر اما موضوع راه اندازی این بازار جدی تر شده است و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای در مورخه 30 آبان ماه 1397 با بیان اینکه بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد افزود: در خیابان و کوچه و پس کوچه ها نمی توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم. رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

در 18 دی ماه 1397 بود که در یک هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار موضوع "بازار متشکل معاملات ارزی" مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. در این مصوبه ذکر شده بود که به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، "بازار متشکل معاملات ارزی" تشکیل می‌ شود تا ارزها در آن بصورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.


یک هفته بعد از این جلسه شورای پول و اعتبار یعنی در مورخه 24 دی ماه 1397، جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارزی به منظور بحث و بررسی راهکارهای عملیاتی کردن این بازار در بانک مرکزی برگزار شد.

طبق مصاحبه های موجود بازار متشکل ارزی، بازاری است که با اهداف از پیش تعیین شده دولت ها از جمله کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز و همچنین شفافیت معاملات راه اندازی می شود. بازار متشکل معاملات ارزی در اکثر کشورهای در حال توسعه به طور موفق راه اندازی و اجرایی شده است.

مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد. بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات مبتنی بر سفارش خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین اهداف راه ‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌ گذاری است به گونه ای که بانک مرکزی مرجع تعیین نرخ ارز در کشور شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
همش بازیه
بازارثانویه تان رادیدیم بازارمتشکلتان راهم خواهیم دید
از اولش هم معلوم بود
انوقت چرا ؟به ضرر چه کسی بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
سوال خوبی است. متوقف شد چون دیدن دلار داره میاد پایین و بازهم دولت مانع شد. یادمان هست که زمان سبف هم مانع شدن تا دلار زیر 3000 تومان بیاد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار