بازدید 7534

درخواستی برای شکستن تابوی تشریفات ازدواج

کد خبر: ۹۱۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 03 August 2019
مرجع تقلید شیعه در پیامی عنوان کرد: جوانان شجاعت به خرج دهند و تابوی تشریفات سنگین ازدواج را بشکنند.

به گزارش ایسنا متن پیام آیت الله ناصر مکارم شیرازی به مناسبت مراسم ازدواج آسان، به شرح زیر است:

"ایام مصادف است با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرمؤمنان علی (ع) با زهرا مرضیه (س) و بسیار متناسب با مراسم ازدواج آسان است، زیرا آن ازدواج آسمانی پیام بسیار روشنی برای همۀ جوانان دارد، ازدواج با مهریه ۵۰۰ درهم و جهیزیه بسیار بسیار ساده و ولیمۀ شام عروسی که با حلوایی که با دست پیغمبر اکرم (ص) درست شده بود، صورت گرفت پیام عجیبی دارد.

حقیقت این است که طبیعت ازدواج جوانان، طبیعت سهل و آسان است، سنگینی‌های ازدواج امروز که گاه افراد توانا را ناتوان می‌سازد، ساخته و پرداختۀ اوهام و خیالات و تشریفات بی‌معناست.

مسابقه در بالا بودن مهریه و تشریفات سنگین جهیزیه و مراسم کمرشکن جشن عقد و عروسی با آن اختلاط‌های پرگناه چیزی نیست که در ذات ازدواج جوانان نهفته باشد؛ همه اموری است که با دست خودمان آن را فراهم می‌سازیم و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد بلکه مفاسد سنگینش روز به روز آشکارتر می‌شود.

خوب است جوانانی که ازدواج نکرده اند سری به پرونده‌های ازدواج جوانان دیگر بزنند، که چه گرفتاری‌ها با دست خودشان فراهم کردند، مهریه سنگینی که گاه به زودی به اجرا گذاشته می‌شود و نتیجۀ آن یا زندان است و یا اقساط سنگین؛ تشریفات ازدواجی که گاه سال‌ها ادای دین آن مشکل است.

خوشبختانه گروهی از جوانان در این موارد شجاعند، با مهریه ۱۴ سکه و جهیزیه در حدّ ضرورت و به جای مراسم هر دو نفر با هم یک سفر مشهد یا عتبات می‌روند و زندگی را به این صورت آغاز می‌کنند.

من از همۀ جوانان تقاضا می‌کنم که شجاعت به خرج دهند و این تابوی مراسم و تشریفات سنگین را بشکنند و با واقع بینی مسألۀ ازدواج را شروع کنند و به گرفتاری‌های بعد از آن بیندیشند. "
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۳
از مرجع عالیقدر سوال دارم آیا جوانی که ماهی 3 تومن درامد ماهیانه دارد می تواند زندگی را اداره کند؟
آقای آیت الله ناصر مکارم شیرازی شما باید شرائط زمانه ای که در آن زندگی میکنید را بیشتر درک کنید .
در مورد شجاعت جوانان 14 سکه میشود 56میلیون تومان و سفر به عتبات عالیات حداقل 4میلیون تومان هزینه هر نفر بدون احتساب دلار همراه مسافر است و سفر به مشهد هم اگر با اتوبوس هم تشریف ببرید و سه روز هم بمانید حداقل نفری 2میلیون تومان میشود (شرمنده خیلی کم حساب کردم)
مشکل شما و مسئولین و ... چون همه چیز زندگیشان مجانی هست از خیلی چیزها خبر ندارید .
آقای عزیز مشکل جوانان مهریه بالا نیست مشکل اصلی قیمتهای کهکشانی مسکن ,هزینه وضع حمل , هزینه پزشکی , تحصیل فرزندان , معیشت اولیه مانند گوشت و مرغ و ... است .
شما زحمت کشیده به دولت و مسئولین بفرمائید اشتغال ایجاد کنند و قیمتها را بر اساس درآمد مردم توزیع کنند که انوقت متوجه میشوید که مانند زمان دوران جوانی خودتان , همه ازدواج میکردند چون میدانستند بعد از تحصیل و سربازی کار هست و با درآمد آن میشود یک خانواده را چرخاند.
و سئوال آخر خدا وکیلی میدانید قیمت یک عدد نان سنگگ چند است؟
"با واقع بینی" هیچکس ازدواج نمیکنه جانم
شما تابوی وحشت بعد از ازدواج یعنی شغل و مسکن و ... را بشکنید. چشم
ما هم از شما میخواهیم همت به خرج دهید با دنیا خوب باشید تا اقتصاد پیشرفت کند و جوانان مشکلات نداشته باشند
البته بعدش هم بروند از پدرانشون پول تو جیبی بگیرند ایشان فراموش نموده اند که هزینه ازدواج قطره ای در برابر هزینه روزمره زندگی نیست
مادربزرگ من هم جهیزیه بسیار سبکی داشت، مهریه هم نداشت. خب چه ربطی به قرن ۲۱ داره؟!
ایشون هم دوره مادربزرگ من هستن و بعد از اون دوره دیگه بین مردم نبودن و فقط صدا سیمای خودشون رو هم نگاه میکنن، پس حرفاشون به درد جامعه ما نمیخوره
مسئله در امد برای جوانها نیست نبود عاشقی نمی دانم جوانها چه غذای می خورند که در آنها عاشقی نیست جوان شغل خانه ماشین دارد پاک است ولی ازدواج نمی کند هر موقه به او ازدواج را یاداوری می کنیم به پدر مادر بر می گردد این را باید درمان کرد شغل در امد حل می شود بعد ازدواج اینقدر در کشور شغل داریم ولی کار کن نداریم
با این مخارج زندگی حتما...

مگه زندگی فقط خرج ازدواجشه و مهریه هستش ؟؟؟

اصل ول کردید چسبیدید به فرع. هزینه خوراک و پوشاک و مسکن سر به فلک کشیده . اونوقت تشریفات ازدواج!!!
برای ازدواج آسان هر کدام از دولت و خانواده ها باید یک کار انجام دهند .1- دولت باید کار و خانه ارزان برای ذوجین فراهم کند 2- خانواده ها باید فقط با یک حلقه ازدواج (اگر طلا هم نباشد میتواند نقره باشد ) بدون جهیزیه و تشریفا و مهمان زیاد سر و ته قضیه را هم بیارن آیا لازمه حتما صدها تن بیان و تالار گرانقیمت باشه چرا با یه شام خونوادگی و یکی دو ساعت شادی خونوادگی قضیه تموم نمیشه
جوان با کدام اینده و امید زندگی کنه ؟! مثل حضرتعالی مافیای شکره یا حساب 600 میلیاردی داره؟!
این درخواست ها و پندها و موعظه ها همگی فرار رو به جلوی آقایان است در پاسخگویی به عملکرد چهار دهه گذشته اشان.
دور و بر ما تا دلتون بخواد جواناني هستند كه به توصيه ي همين بزرگواران ازدواج كرده اند و حالا بعد از سه چهار سال هنوز داماد و عروس خانه پدري خود زندگي مي كنند و امكان زندگي مستقل برايشان فراهم نشده است. با اين وضع بازار كار و درآمد ناكافي همان بهتر كه جوانان مجرد بمانند و خود و خانواده خود را ب دردسر نياندازند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی