بازدید 15004
شورای روابط خارجی بررسی کرد؛

رویکرد کاندیدا‌های دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و بازگشت به آن

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یک پرسشنامه، دیدگاه‌های کاندیدا‌های دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ را درمورد ایران و توافق هسته‌ای پرسیده بود. این پرسشنامه برای همه این نامزد‌ها ارسال و پاسخ همه آن‌ها در آن درج شده است.
کد خبر: ۹۱۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 31 July 2019

شب گذشته، مناظره دوم کاندیداهای دموکراتیک انتخابات سال آینده ایالات متحده آمریکا برگزار شد و طی آن ده نامزد دموکرات دیدگاه های خود را پیرامون مسائل و سیاست های فعلی و آتی آمریکا بیان کردند. هرچند اغلب این مناظره پیرامون انتقادت به سیاست های دونالد ترامپ دور می زد، مانند همه مناظرات درون حزبی دیگر موضوعات سیاست خارجی چندان جایی در آن نداشت.

با این حال، مسائلی در حوزه سیاست خارجی به ویژه روابط چین و آمریکا و مسأله نقش آمریکا در سازمان ملل متحد در این متظره مطرح شد.

اما قبل از آن اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یک پرسشنامه دیدگاه های کاندیداهای دموکرات انتخابات 2020 را درمورد ایران و توافق هسته ای پرسیده بود. این پرسشنامه برای همه این نامزدها ارسال و پاسخ همه آنها در آن درج شده است.

رویکرد کاندیداهای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا به توافق هسته ای ایران و بازگشت به آن

سؤال این بود: آیا مجددا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال 2015 ملحق خواهید شد؟ برای الحاق مجدد به آن آیا تغییری در توافق لازم است و اگر هست چه تغییری؟

و پاسخ کاندیداها به این شرح بوده است:

کوری بوکر (سناتور از نیوجرسی)

اشتباه بزرگی از سوی رئیس جمهور بود که از توافق هسته ای با ایران خارج شد و اگر من بودم هرگز این کار را نمی کردم. برجام به برنامه هسته ای ایران شفافیت داده و برنامه تسلیحات هسته ای را حداقل ده سال عقب انداخت. اکنون بدون توافق ایران می تواند به سرعت میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش داده و زمان رسیدن به سلاح اتمی را کاهش دهد.

در حالی که شدیدا از یک توافق هسته ای با ایران حمایت می کنم، نباید ساعت را به عقب برگردانیم و وانمود کنیم آسیب هایی که رئیس جمهور طی سه سال گذشته وارد ساخته، هرگز رخ نداده است. توافق 2015 بر اساس مذاکرات دامنه دار با ایرانی ها به دست آمد؛ پس می توانیم برای یک راه حل بلند مدت تلاش کنیم. ما چهار سال را در دوره ترامپ از دست دادیم و اکنون بند غروب هسته ای برای ایران خیلی نزدیک تر است. ما باید از روی واقعیات تصمیم بگیریم، از جمله تخطی اخیر ایران از تعهد غنی سازی اورانیوم و یک توافق بروز شده با ایران را به مذاکره بگذاریم که تهدیدات ناشی از برنامه هسته ای ایران را خنثی کند.

پت بوتیگیگ (شهردار بند جنوبی؛ ایندیانا)

من رک می گویم: خروج از برجام یک اشتباه استراتژیک بود. ما توافق را به نفع ایران انجام ندادیم. ما این کار را کردیم چون به نفع امنیت ملی ما بود. این توافقنامه به منزله یك توافق دقیق و قابل بازرسی بود كه ایران را دائم و پایدار از دستیابی به سلاح هسته ای منع كرد. و برجام مؤثر هم بود: هنگامی که رئیس جمهور ترامپ از آن خارج شد، ایران تعهدات خود را همچنان انجام داد که این مسأله بارها و بارها توسط بازرسان بین المللی و جامعه اطلاعاتی خود ما تأیید شده بود. خارج شدن از برجام همچنین به هزینه اعتبار آمریکا و اعتماد متحدانمام به ما بود و مانع از توانایی ما در همکاری با متحدین برای حل چالش های جمعی دشوار شد.

نباید هیچ توهمی در مورد واقعیت ایجاد کنیم که ایران فراتر از برنامه هسته ای خود هم برای منافع ایالات متحده چالش هایی ایجاد می کند: برنامه موشکی بالستیک، رفتار بدخواهانه در منطقه، تهدیدات برای متحد ما اسرائیل و نقض حقوق بشر. اما با وجود برجام پایه و اساس ایجاد شده بود که بتوانیم به آن نگرانی ها بپردازیم، که اگر فاقد مکانیزمی باشیم که بتواند به طور قابل اطمینان و دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند، همه این مسائل دیگر هم غیر قابل رصد خواهد بود.

اگر ایران اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد، من دوباره به توافق بازخواهم گشت؛ اما من این توافق نامه را به عنوان کف ماجرا می بینم، نه سقف آن. من دیپلماسی 5 + 1 را زنده و گفتگوهای آمریکا و ایران را در سطوح مناسب هدایت می کنم و می خواهم توافق های بعدی را ایجاد کنم که محدوده زمانی محدودیت های هسته ای را تمدید کند، برنامه موشکی ایران را پوشش دهد و نقش ایران را در درگیری های منطقه ای شامل شود و همه اینها را در قابل لغو تحریم ها صورت خواهم داد.

جان دیلانی (نماینده سابق مجلس از مریلند)

بله، من دوباره به توافق برمی گردم، اما بر توافقی طولانی مدت تر اصرار می کنم. برجام بهترین ترتیبی بود که شش کشور بزرگ جهان به علاوه اتحادیه اروپا می توانستند به منظور جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای ایران به آن دست یابند. در زمان خروج دولت ترامپ از برجام، ایران مطابق با تعهدات عمل کرده بود. خروج ایالات متحده آمریکا به یک امر تحریک آمیز برای ایران تبدیل شده است تا احساس کنند که محدودیت پیروی از برجام را ندارند، و این امر اوضاع و شرایط با ایران را ذاتاً خطرناک تر کرده است. مهمترین نقطه ضعف برجام مدت زمان آن است - این توافق به اندازه کافی طولانی نیست تا امید به آن فراهم شود که دولت بعدی ایران نیز مطابق آن رفتار میکند. من به عنوان شرط بازگشت مجدد به برجام به دنبال مدت طولانی تر - 20 سال - خواهم بود. علاوه بر این، من برای ایرانیان روشن خواهم کرد، در حالی که برجام به تحولات موشکی بالستیک یا همدستی ایرانیان در فعالیت های تروریستی نمی پردازد، ایالات متحده مستقل از توافق هسته ای اقدامات جدی برای پاسخگویی به هرگونه کنش ایران در این مسائل انجام خواهد داد. ایران بازیگر بدی است و برجام با مدت زمانی طولانی تر نقش مهمی در ترتیبات از بین بردن تهدید ایران برای داشتن سلاح هسته ای، یعنی همان شرایطی که هرگز نباید پذیرفت، خواهد داشت.

کریستن گیلیبرند (سناتور از نیویورک)

کنار گذاشتن توافق هسته ای ایران کاری بی پروا و خطرناک بود. ما باید در بازگشت به توافق، به متحدین خود بپیوندیم، مشروط بر اینکه ایران موافقت کند که توافق نامه را رعایت کرده و نقض های صورت گرفته را اصلاح کرده و با تقویت توافق نامه همراه باشد. در حالی که سیاست های بی پروای رئیس جمهور ترامپ امنیت آمریکا و امنیت متحدین ما را به عقب سوق داده است، من - به همراه متحدان - به ایران فشار می آورم که این توافق نامه را برای مدت طولانی تری تمدید کند، و مسائل امنیتی دیگر از برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریست ها را نیز شامل شود. من معتقدم اگر ایران منافع توافق را ببیند، اهرم ما قوی تر میشود.

سث مولتون (نماینده ماساچوست)

بله بهترین و با دوام ترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری مجهز به سلاح هسته ای، انجام این کار از طریق توافق دیپلماتیک با تأیید و نظارت است که ما قبل از آنکه رئیس جمهور ترامپ یک جانبه از آن خارج شود، این کار را انجام دادیم؛ بنابراین، اولین هدف ما باید بازگشت دوباره به توافق با ایران و تقویت آن باشد، با تمرکز بر تمدید مهلت مقررات خاصی که بندهای غروب دارد. ما همچنین باید تلاش کنیم تا توافق نامه های جداگانه ای را برای حل مسائلی مانند موشک های بالستیک صورت دهیم. هدف ثانویه و طولانی مدت این است که ایران را به سمت رفتارهای کمتر جنگ طلبانه در منطقه سوق دهد، یعنی به شرایطی که ایران تهدیدی برای متحدان یا منافع ما نباشد. هیچ یک از این اهداف فقط با راندن ایران به گوشه رینگ و بدون راه فرار امکان پذیر نیست. ما باید از تحریم ها استفاده کنیم، گفت و گوی مستقیمی با ایران باز کنیم و مسیری را به پیش بکشیم که شامل جنگ مستقیم نباشد.

تیم رایان (نماینده اوهایو)

در این مرحله، امکان بازگشت مجدد به برجام بدان گونه که در سال 2015 نوشته شد غیرممکن خواهد بود. من کاملاً از مطرح کردن نسخه جدید برجام حمایت می کنم که محدودیت ها را حتی در آینده ای طولانی تر گسترش می دهد، اما خسارات اقتصادی وارد شده به ایران بعد از ترک توافق از سوی آمریکا را جبران نمی کنم. به نفع ایران است که بخاطر رفع تحریم ها مجدداً به توافق نامه برگردد، نیازی به جبران چیزی بیشتر از آن نیست، به ویژه با توجه به اینکه احتمالاً این پول ها می تواند به دست سازمان های تروریستی و بازیگران بدخواه در سرتاسر منطقه برسد.

برنی سندرز (سناتور ورمونت)

بله توافقی که توسط آمریکا، اروپا، روسیه و چین با ایران بسته شد، یکی از قوی ترین توافق های ضد سلاح های هسته ای است که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است. این توافق مانع از جنگ شد و مسیر ایران را به سمت سلاح هسته ای مسدود کرد. من در روز اول ریاست جمهوری خود دوباره به توافق نامه برمی گردم و سپس با گروه 1 + 5 و ایران همکاری می کنم تا با تدابیر اضافی بر روی آن، بتوانیم هر گونه مسیر دیگر برای دستیابی به سلاح هسته ای توسط ایران را مسدود کرده، اقدامات تهاجمی ایران در منطقه را مهار و تعادل استراتژیک جدیدی در خاورمیانه ایجاد کنیم.

ماریان ویلیامز (نویسنده)

من مجددا به برجام، که یک دستاورد تاریخی در دیپلماسی چندجانبه است، می پیوندم. همه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پیروی ایران از این توافق را تأیید کرده است. خروج ایالات متحده و تحریم های شدید، اعتمادی را که با زحمت ایجاد شده بود خراب کرد. بازگشت مجدد به برجام برای بهبود این زخم و ایجاد اعتماد مجدد نیاز است.

بعد از این توافق، میانه روهای ایران محبوبیت پیدا کردند و اصولگرایان قدرت را از دست دادند. رئیس جمهور روحانی برای بازیابی اقتصاد و بهبود روابط با غرب انتخاب شد. وزیر امور خارجه ظریف که رهبری مذاکرات را بر عهده داشت، با وزیر خارجه وقت آمریکا جان کری رابطه خوبی داشت. این توافق به عنوان اولین قدم در جهت بهبود روابط در نظر گرفته شده بود.

تبلیغات ایالات متحده تهدیدات را اغراق و به دروغ ادعا می کند که این توافق نامه اجازه می دهد ایران ظرف ده سال سلاح هسته ای به دست آورد. این مسأله احتمال وجود پویایی های متغیر و بهبود روابط را نادیده می گیرد. ایران یک متحد بالقوه علیه افراط گرایی سنی است که منافع مشترک زیادی برای همکاری با ما دارد. بیش از نیمی از دانشجویان فارغ التحصیل ایران زن هستند. حدود 60 درصد مردم زیر 30 سال دارند. بسیاری از آنها روابط عادی با غرب را می خواهند.

روابط با ایران یک فوتبال سیاسی است. امارات و عربستان سعودی نمی خواهند ایالات متحده روابط با ایران را بهبود ببخشد و دوست دارند جنگ را برانگیزند. گفته می شود سعودی ها می خواهند تا آخرین آمریکایی با ایرانی ها بجنگند. باید مراقب باشیم، از طرف کسانی که می خواهند ما برای آنها به جنگ با ایرانیان بپردازیم، وارد نزاع نشویم. من دیپلماسی را افزایش می دهم، تنش ها را کاهش و روابط را تغییر می دهم تا زمینه ای برای رسیدگی به حقوق بشر و سایر موضوعات ایجاد شود. لغو تحریم ها و خرید هواپیماها منجر به مسافرت، کارآفرینی و عادی سازی روابط با ایران می شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
ترامپ برای مرحله دوم خیلی برنامه داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
خب معلوم شد فرق این دموکرات ها با ترامپ مثل فرق خواجه علی و علی خواجه است!
مثل اینکه اینها توی باغ نیستند که ایران همه تعهداتشو انجام داده و این آمریکاست که باید تعهدات رو انجام بده!
بعدشم همشون میگن فشار میارن تا در زمینه های دیگه هم ایران رو محدود کنن خب این فشارها چیه؟!همون تحریمه دیگه! یعنی می خوان به توافق برگردند اما فشارها رو حفظ و افزایش بدن!خب چه توافقی شد؟چه برگشتی شد؟!
واقعن همشون از نوع درجه یکشن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
سگ زرد برادر شغاله
برای ایران چه دمکرات و چه جمهوری خواه هیچ فرقی نمی کنه
دمکرات دستکش مخملی روی مشت اهنین کشیده و جمهوری خواه ها اون دستکش رو ندارن و عیان و بدون دستکش به مقابله با ایران می رن
این موافقتهای گفته شده در ارتباط با بازگشت به برجام از طرف نامزدها، فقط بخاطر مخالف کردن با ترامپ هست. چون رقیب هستند. به محض اینکه رای بیارن همون کار ترامپ انجام میدن
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
به این دلیل که ترامپ راهور هموارکردوحتی باوجود اختلافات حاضر نیستند دستاوردهای ترامپ ازبین برده!پس وجود یک دموکرات خیلی درکاخ سفید باترامپ متفاوت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
خیالتان راحت باشد. حتی اگر یکی از این نامزدهای دمکرات هم انتخاب شود و به برجام برگردد تغییری در وضعیت مردم ایران بوجود نخواهد آمد زیرا دلواپسان بزرگوار داخلی اجازه نخواهند داد زیرا به ملت ایران باید همیشه در گیر مسائل دیگر باشند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
ترامپ دو یادگار بزرگ برای رییس جمهورهای بعد از خودش بجا خواهد گذاشت. اول اینکه گول مشاورین خارجی تبار خودشون رو نخورن و از قدرت آمریکا برای دستیابی به آنچه میخواهند استفاده کنند. برای مثال همین پرونده هسته ای ایران!‌ از نظر آمریکاییها چه ما خوشمان بیاد و چه نیاد و چه این حرف رو قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم ایران با کمک برجام در منطقه داشت آقایی میکرد اما حالا کم کم داریم از همه جا عقب نشینی میکنیم. باز هم تاکید میکنم این دیدگاه اونهاست! و دومین مساله درگیر شدن با چین و گرفتن حق آمریکاست. تا قبل از ترامپ همه رییس جمهور های معاصر آمریکا از اینکه اقتصاد کشور بهم بریزه اجازه میدادند چین از بازار آمریکا سوء استفاده بکنه اما ترامپ نشان داد که قدرت اقتصادی آمریکا توان مقاومت و حتی رشد در شرایط درگیری با چین رو هم داره. خواسته یا ناخواسته بازنده اصلی در دوران بعد از ترامپ ایران و چین و روسیه خواهند بود. اما چرا روسیه؟ چون رییس جمهور بعد از ترامپ هرکس که باشد و کلا سیستم امنیتی آمریکا حالا روسیه رو به عنوان یک خطر و کشوری که از خط قرمز عبور کرده میشناسند و برنامه میان مدتی برای زمین زدن این کشور اجرا خواهند کرد
این موافقتهای گفته شده در ارتباط با بازگشت به برجام از طرف نامزدها، فقط بخاطر مخالف کردن با ترامپ هست. چون رقیب هستند. به محض اینکه رای بیارن همون کار ترامپ انجام میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
اوباما که انجام نداد.
یعنی آمریکا به برجام بر می گرده. ما آرزو داریم چون همه مشکلاتو و گرونی حل میشه حتی آب خوردن هم راحت تر میشه!!!
اولا این ها هیچ کدوم کاندید اصلی نخواهند شد .
دوما همین کاندیدهای درجه دوم هم مستقیم و غیرمستقیم اشاره کردن که برجام به شکل قبلیش تمام شده.
بهترین کار همین مذاکره با ترامپ هست نگذارید ملت از همینی که هستن فقیرتر بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
زرشک! یعنی عقب نشینی و ارسال پیام به رئیس جمهور بعدی آمریکا که تو هم می توانی نقض عهد کنی و یک قدم جلو بیایی و ... بعد چند دوره ، کل ایران را هم در دهان رئیس جمهور آمریکا بگذاری راضی نخواهد شد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
اینی که میفرمایید مذاکره نیست. بلکه تسلیم شدن با ذلت است و تاریخ نشان داده که آمریکایی ها به هیچ ذلیلی که نشان داده از پتانسیل زیادی هم برخوردار است رحم نکرده اند.
ترامپ دیوانه مجددا انتخاب می شود به امید دمکراتها نباشید
ترامپ مجدد رئیس جمهور امریکا هست و بقیه نامزدها هم وقت و پولشون و هدر میدهند
خودتونو خسته نکنید. ترامپ دور بعد هم صد در صد رییس جمهوری آمریکاست و این کاندیداهای عتیقه دموکرات هیچ شانسی برای پیروزی ندارن. ایران هم دل خودشو به این چیزا بهتره خوش نکنه.
, لطف میکنید زودتر به برجام برگردید و ما رو به اون بهشتی که زمان برقراری برجام بود برگردونید.
واقعا سپاسگذاریم.
پاسخ ها
جلال
| Australia |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
سپاسگزار
، ترامپ دوباره در دور دوم رئیس جمهور میشه و دهن چین رو سرویس میکنه و هر کاری که دلش میخاد میکنه و با این تحلیل ها وقت خودتون ر تلف نکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
چین اگر اراده کند اوراق قرضه خود را از اقتصاد آمریکا بیرون بکشد، اقتصاد این کشور با بدهی بیش از 20 تریلیارد دلاری یک روزه فرو خواهد پاشید.
ما باید طرحی نو در اندازیم شما هرگز نمی توانید با کشور یا کشورهایی که تفکرات سلطه طلبانه دارند کنار بیایید پس یا باید تسلیم و حل در نظام طراحی شده بوسیله آنها شوید یا کلا به یک خودکفایی داخلی و نه انزوا برسید تا نیاز استراتژیک به خارج مرزها نداشته باشید مانند کشور کوبا این که به دنبال زندگی مصرفی باشید ولی همه چیز را از طریق فروش نفت وارد کنید و در عین حال با نظام حاکم بر جهان و همان خریداراندنفت دشمنی کنید همان داستان یک بام و دو هواست
اینا در حد ریاست جمهوری امریکا نیستن تنها گزینه بدرد بخور سندرزه که اونم یه پاش لبه گوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
دقیقا باز ترامپ خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
جو بایدن هم فقط یه سال از سندرز کوچک تره
ايران بايدمحتاط باشدمابه هيچ وجه نبايدفكركنيم دموكرات انتخاب شود مشكل ماحل خواهدشد مشكل تحريمها واين همه خسارات درمنطقه بالاخص داعش رادموكراتهابه راه انداختندمايايد سياست بردبردرادنبال وازتنش پرهيز نمايدماميتوانستيم بااين تاجر پول دوست كناربياييم بي آنكه ازمواضع اصوليمان عقب نشيني كرده باشيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
خوب مثلا چی بدیم و چی بگیریم؟
این توافق حتی در زمان خود آلاباما هم عملا از طرف آمریکا رعایت نشد چه برسه به حزب رقیب.
تراپ هم حرف ها را می زد
آمریکای ها خیلی عوضی هستند
من به ماریان ویلیامز (نویسنده) رای میدم :)
دموکراتها هم دارند به طریقی حرف ترامپ را می زنند . قبل از خروج از برجام ترامپ هم حرف دموکراتها را میزد.
اگر دموکراتها بشوند حتما مسئله غروب برجام . نفوذ در منطقه و موشک بالستیک را پیش می کشند .
با ترامپ بهتر می شود توافق کرد
اینکه جوبایدن ریس جمهورامریکابشه قطعاخواهدشدامادیگرحسن روحانی نخواهدبودریس جمهوربعدی ایران شرایط متفاوت رارخ خواهدزدشک نکنید
من برای جنگ آماده ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
راه باز جاده دراز
من میرم پیش آقازاده ها تو کانادا و از اونجا براتون تبلیغ میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
تکبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
حوسازی نکنید.

کسی غلط میکنه بخواد به ایران حمله کند.
در دور پیش برنی سندرز (مستقل) از بقیه کاندیداهای حزب دمکرات بیشتر رای آوزد اما رهبران حزب او را حذف کردند، اما اینبار خانم وارن (لباس قرمز در عکس) احتمالا از دیگران بیشتر رای خواهد آورد، و شانس زیادی دارد که ترامپ را شکست دهد مشروط بر اینکه رهبران حزب دموکرات او را بدلیل داشتن تفکرات سوسیال دموکرات حذف نکنند.
اوباما می گفت که بیشتر از اون نمی تونست تحریمات را حفظ کنه چون بقیه کشورها با امریکا همراهی نمیکنند و اعتبار امریکا به خطر می افتد .تا اینکه با برجام با ایران به توافق رسیدن.بعد هم که ترامپ اومد گفت اوباما نادان بود و باید تحریمات را ادامه میداد تا ایران به زانو در بیاد و او دوباره تحریمات را برگرداند ؤ منتظر ماند که ایران تسلیم بشه که تسلیم نشد .احتمالا ترامپ فهمیده که اوباما درست میگفت که نمیشه تحریمات را ادامه داد چراکه اگر اینستکس راه اندازی شود شکست بزرگی برای اقتصاد امریکاست خصوصا اینکه کارهایی که انجام داده باعث شده کشورهای قدرتمند از اینکه بیش از حد به امریکا متکی باشند احساس خطر کنند مثلا دررابطه با چین با تغییر سیاست صادرات و واردات و تکنولوژی با این کشور که سالها بود به ثبات رسیده بود تغییر داد یا وقتی ایران کشتی انگلیس را توقیف کرد ترامپ گفت خودشون باید از کشتیهاشون در تنگه هرمز دفاع کنند و از اروپا پشتیبانی نکرد.روسیه هم که فعلا مظنون هستش که در انتخابات امریکا دخالت کرده. یعنی عملا ترامپ اعتبار امریکا را زیر سوال برده و در خطر انداخته .حالا هر روز ترامپ و وزیرش التماس میکنند که با ایران مذاکره بکنه. امریکا یا باید جنگ جهانی شروع بکنه یا به برجام برگرده و اینستکس را هم قبول کنه.
مطالب تون ارزش خوندن نداره عقط براساس تیتر .
دلتونو آب وصابون نزنید مروم امریکا از ترامپ راضین ومجدد انتخاب میشه.وضع اقتصادی مملکتشو عالی کرده طبق آمارهای درست.نه ازون آمارها که شما میدین.مثلا نود ونه درصد مردم صدا وسیما رو مبینن.وبعد برا خودتون دست هم میزنید.
یا شما خیلی ساده اید یا مردم را خیلی ساده گرفتید. برنده انتخابات آینده امریکا ترامپه شک نکنید. به بعد از ان فکر کنید خودتونم خسته نکنید اینها هیچکدام حریف ترامپ نیستند
نمایش انتخاباتی در آمریکا! شک نکنید دور دوم هم باز ترامپ خواهد شد پس حواستان باشد
پای خودمان بایستیم. والسلام
این رویکردها را دموکراتها به گور خواهند برد چون متاسفانه یا خوشبختانه باز هم همین ترامپ رئیس جمهور خواهد شد
اینکه ترامپ دوردوم نمی شودشکی نیست چراباورمیکنید اوباردوم می شود اوآنقدرپلهای پشت سرخودرراخراب کرده که بقول باراک اوباماترامپ شخصیت امریکارراگلوله باران کرده است .که هیچ شانسی برای پیروزی برسیستم قدرتمند دموکراتهاندارد. درضمن سه کشورایران وکره شمالی وچین چالش جدی اودرنتیجه انتخابات اوموثرمی باشداورابرنده انتخابات نمیکند سومااوازهمه پیمانهای بین المللی خارج نشده ودلیل چهارم دردورقبلی انتخابات که درایالتهایی که رای الکترال پیروزشده اودرای ایالتهاوعده داده بودمن کشاورزی وصنعت اون ایالتهارادرست میکنم فقط بعدازسه سال فقط وعده داده کاری انجام نداده ودلایل دیگرکه در18آبان 1399 خواهیددیداوبازنده اصلی انتخابات آمریکاخواهدبودشک نکنید.
در امریکا رئیس جمهور فقط یک ماسک برای قدرتهای واقعی اداره کننده پشت پرده است.
هر شخصی در آمریکار رعیس جمهور شود باید بداند. قدرت موشکی. ونفوذ منطقه ای قابل مذاکره نیست. قدرت موشکی ما ناموس ماهست. و نفوذ منطقه ای شرف ما.پاینده ایران.
امریکا تحریم کرده بله . ایرانخودر وسایپا وسیمان مال ایرانه چرا دولت اینها را برای مردم تحریم کرده چرا به ترامپ ناسزا بگوییم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان