بازدید 9538
پیمانه اقتصادی؛

وزیر نفت: استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد/ عرضه ٢٧.٥ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما/ افزایش ۱۰ برابری هزینه بیمه نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز/ دلیل افزایش قیمت چای خارجی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۴۰۹ واحدی شاخص بورس تهران در چهارمین روز هفته، پوند تحت فشار مذاکرات برگزیت، خیز «تسه»‌ها برای عبور از سقف یک‌ماهه، کنترل نوسان قیمت‌ها در بازار ارز، سکه امامی به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان رسید، کاهش قیمت جهانی طلا، صادرات زردچوبه هند از تحریم‌های آمریکا ضربه خورد و کردستان رکورددار رشد تورم سالانه در کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 31 July 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۴۰۹ واحدی شاخص بورس تهران در چهارمین روز هفته، پوند تحت فشار مذاکرات برگزیت، خیز «تسه»‌ها برای عبور از سقف یک‌ماهه، کنترل نوسان قیمت‌ها در بازار ارز، سکه امامی به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان رسید، کاهش قیمت جهانی طلا، صادرات زردچوبه هند از تحریم‌های آمریکا ضربه خورد و کردستان رکورددار رشد تورم سالانه در کشور را در بر دارد.

وزیر نفت: استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد

بیژن نامدار زنگنه پس از حضور در نشست مشترک با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اکنون وزارت نفت روزانه بالای 15 میلیون لیتر اضافه تولید بنزین دارد که این اضافه تولید ذخیره شده و قرار است میزان صادرات افزایش پیدا کند، اضافه کرد: اضافه تولید در نفت سفید، گازوئیل و سوخت وجود دارد و به لحاظ پالایش وضعیت خوبی داریم.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خانه ملت، مبنی بر نحوه اجرای طرح استفاده از سوخت با استفاده از کارت، توضیح داد: بیستم مرداد استفاده از کارت سوخت آغاز می‌شود؛ اما به دلیل ایجاد مشکلات احتمالی برای دارندگان خودرو مانند عدم تهیه کارت سوخت یا هر مشکل دیگر به آن‌ها فرصت‌ داده می‌شود، ولی سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد.

وزیر نفت عنوان کرد: حدود 700هزار کارت سوخت به در منازل شهروندان رفته است که به دلیل نبودن در خانه یا هر دلیل دیگر به ادارات پست برگشت خورده‌اند لذا خواهشمندیم افرادی که هنوز کارت سوخت ندارند با مراجعه به ادارات پست کارت خود را دریافت کنند. وزارت نفت روزانه 50هزار کارت سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود.

تقویت ۴۰۹ واحدی شاخص بورس تهران در چهارمین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۴۰۹ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۲۵۲ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۱۰ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۶۸ هزار و ۳۴۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۴۳ واحدی معادل ۰.۹۰ درصد، عدد ۶۱ هزار و ۲۰۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۶۴ واحدی معادل ۰.۹۰ درصد به رقم ۴۱ هزار و ۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۶۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۴ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۱ هزار و ۳۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۶۷ واحد افزایش معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۷۲۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۰۵ واحد افزایش معادل ۷۳۳ درصد همراه بود و عدد ۵۰۵ هزار و ۷۳۳ واحد را به نمایش گذاشت.

سهام آسیایی رشد کرد / پوند تحت فشار مذاکرات برگزیت

روز سه‌شنبه، در حالی که بازارهای جهانی برای کاهش نرخ بهره آمریکا در هفته جاری آماده می‌شوند، سهام آسیایی رشد کردند. تشدید نگرانی‌ها در بازارهای ارز، در مورد برگزیت بدون توافق تجاری، پوند را به پایین‌ترین سطح ۲۸ ماهه خود رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۵ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۷۰ درصد بالا آمد. در بازارهای چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۵۱ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۳ درصد به ارزش خود افزود. ای‌اس‌اکس استرالیا توانست در ابتدای معاملات ۰.۷ درصد رشد کرده و یک رکورد تاریخی جدید ثبت کند. در ادامه این شاخص بخشی از رشد خود را از دست داد اما همچنان ۰.۳۶ درصد نسبت به روز قبل بالاتر ماند. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۵۸ درصد رشد کرد.

چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا، دلیل کلیدی رشد بازارهای جهانی سهام در روزهای اخیر بود، به ویژه در این میان شاخص‌های سهام آمریکا توانستند به رکوردهای تاریخی جدیدی دست پیدا کنند. در بازار ارز، پوند به افت دیشب خود در برابر دلار، ادامه داد و به نرخ برابری دلاری ۱.۲۲۱۰ سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن از مارس ۲۰۱۷ تا کنون است. این افت پوند در حالی صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران امیدی برای به دست آوردن توافق تجاری برگزیت با اروپا، تحت نخست‌وزیری جانسون، در زمان اندک باقی مانده از مهلت خروج از اتحادیه اروپا، ندارند. شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان با اندکی رشد به نرخ ۹۸.۰۸۴ واحد رسید که فاصله زیادی با رکورد ۲ ماهه ۹۸.۱۶۵ واحد، ندارد. در برابر ین ژاپن، دلار توانست ۰.۱ درصد تقویت شود و به نرخ برابری ۱۰۸.۹۰۰ برسد.

بازار اوراق مسکن؛ خیز «تسه»‌ها برای عبور از سقف یک‌ماهه

امتیاز وام مسکن دی‌ماه 96(تسه9610) در معاملات دیروز ضمن رشد 3 درصدی به قیمت 44 هزار و 665 واحدی رسید. امتیازهای وام مسکن از نیمه دوم تیرماه با کاهش تدریجی تا سطح 42 هزار تومان تنزل کرده بودند و تا ابتدای این هفته نیز نوسان‌های کم‌دامنه‌ای را حول مرز 43 هزار تومان تجربه می‌کردند. اما در روز گذشته با افزایش تقاضای عمومی در اوراق قیمت‌ها دسته‌جمعی رشد کردند و عموما به کانال 45 هزار واحد راه یافتند. این در حالی است که اولین آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن در تهران طی تیرماه، از رسیدن شیب تورم این بازار به کمترین حد خود از ابتدای سال خبر می‌دهد. تورم تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در حالی به ۹۱ درصد رسید که حجم معاملات مسکن در تهران کاهش ۶۵ درصدی را در مقیاس سالانه نشان می‌دهد.

کنترل نوسان قیمت‌ها در بازار ارز/ دلار در صرافی های بانکی بدون تغییر قیمت

در معاملات روز سه شنبه بازار ارز شاهد عدم تغییر قیمت توسط بازارساز ارزی بودیم. بر این اساس و به نقل از اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۹۵۰ تومان خریداری شد و بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۱۲۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۱۳۶۰۰ تومان خریداری و در مقابل به نرخ ۱۳۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

عرضه ٢٧.٥ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعمیق تدریجی سامانه نیما اعلام کرد از مردادماه سال گذشته تاکنون معادل ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز درسامانه نیما عرضه شده است که ۳ میلیارد دلار آن واردات در مقابل صادرات خود و غیر بوده است. دکتر همتی تأکید کرد: این حجم از عرضه ارز با 74 هزار مورد عرضه در سامانه تحقق یافته است. به گزارش بانك مركزي، دکتر عبدالناصر همتی افزود: این حجم از عرضه ارز عمدتاً توسط صادرکنندگان موجب ۱۰۸ هزار مورد تأمین واردات به میزان حدود ۲۲میلیارد دلار شده است و بقیه نیز صرف تسویه تعهدات بانکها شده و یا در جریان اقدام برای تأمین است. دکتر همتی تأکید کرد بیش از ۴۶میلیارد دلار مبادله در سال اول فعالیت سامانه نیما نقش مهمی به این سامانه در مبادلات تجارت خارجی کشور داده است.

سکه امامی به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان رسید

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز سه شنبه؛ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۹۸۰ هزارتومان بود. /مهر

کاهش قیمت جهانی طلا در آستانه نشست بانک‌مرکزی آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی همزمان با آغاز نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و رشد دلار کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۲۵ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۴۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

دلیل افزایش قیمت چای خارجی اعلام شد

اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی واردات چای به همراه برخی دیگر از محصولات کشاورزی همچون حبوبات و کره حذف شد و همین سبب شد تا قیمت چای خارجی تا بیش از دو برابر گذشته افزایش یابد و به کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در انواع مختلف برسد. در این رابطه حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور به ایسنا گفت: در اواسط اردیبهشت ماه نرخ ارز برای چای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد که البته به همین دلیل قیمت چای خارجی نیز افزایش یافت اما این سیاست‌گذاری، در راستای حمایت از چایکاران داخلی و تقویت تولید داخلی بود، ضمن اینکه جلوگیری از واردات چای بی‌کیفیت خارجی از جمله اهداف بود. وی افزود: البته در این میان نکته مهم این است که دستگاه‌های نظارتی باید بر فروش و قیمت چای خارجی نظارت کنند چرا که هم‌اکنون قیمت‌های بالایی هم در بازار وجود دارد و ناظران و متولیان امر می‌توانند با محاسبه قیمت سه تا نهایتا چهار دلاری هر کیلوگرم چای خارجی وارداتی باکیفیت بالا و سود منطقی، قیمت درستی برای عرضه چای خارجی در نظر بگیرند.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: هرچند چای مشمول قیمت‌گذاری نیست نباید مشمول رهاسازی هم بشود و باید با گران‌فروشان و سودجویان در این زمینه برخورد کرد تا نتوانند بازار این کالای اساسی مورد نیاز مردم را با مشکل مواجه کنند. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلوگرم چای خارجی با کیفیت بالا هم‌اکنون در بازار مولوی و بورس چای تهران از حدود ۷۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

تضعیف روند رشد اقتصادی حوزه یورو اروپا در ماه جولای

رویترز: همان گونه که انتظار می‌رفت و پیشتر در نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی مشخص شده بود، روند رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه جولای نسبت به ماه‌های گذشته روند ضعیف تری را طی کرده است. از جمله حوزه‌ها و شاخص های اقتصادی که طی ماه جولای روندی کاهشی را در رشد اقتصادی در پیش گرفت، صنعت، خدمات، خرده فروشی، و ساخت و ساز بوده و انتظار تورم از سوی مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها نیز نزولی بوده است. بر اساس گزارش شرایط اقتصادی اروپا که به صورت ماهانه از سوی کمیسیون اروپایی منتشر می‌شود، شاخص کلی اوضاع اقتصادی برای نوزده کشور عضو یورو از 103.3 در ماه ژوئن به 102.7 واحد کاهش یافته است. هفته گذشته، ماریو دراگی، رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که با توجه به چشم انداز بدتر شدن شرایط اقتصادی این اتحادیه ، بانک مرکزی سیاست تسهیل شرایط پولی را در پیش خواهد گرفت و حتی به سمت بازتعریف در هدف گذاری تورمی خواهد رفت.

تهدید پژو به خروج از بریتانیا

دنیای ‌اقتصاد: گروه خودروسازی پژوسیتروئن که مالکیت برندهای «اوپل» و «واکسهال» را در اختیار دارد، آماده است در صورت لطمه به سوددهی این خودروساز درپی برگزیت، سایت تولید محصولات خود در السمایر بریتانیا را به کشور دیگری منتقل کند. کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن در مصاحبه با فایننشال‌تایمز تأکید کرد، اگر دولت بریتانیا نتواند به توافقی مناسب با اتحادیه‌ اروپا برای خروج از آن دست یابد این شرکت پیش‌تر سایتی را در غرب اروپا برای تولید محصولات اوپل و واکسهال در نظر گرفته است. سایت مزبور هم‌اکنون تولید خودروی اوپل آسترا را عهده‌دار است.

تاوارس افزود: «صادقانه بگویم که ترجیح ما بر آن است تا آسترا را در سایت السمایر به تولید برسانیم اما اگر شرایطی در بریتانیا ایجاد شود که سوددهی این کارخانه با مخاطره مواجه شود، وادار به تعطیلی این سایت و انتقال آن به خارج از بریتانیا خواهیم بود.» پژو-سیتروئن پیش‌تر از اقدام به تولید نسل بعدی اوپل آسترا در روسلهایم آلمان و السمایر پورت بریتانیا خبر داده بود با این حال ممکن است درصورت برگزیت سخت این برنامه در بریتانیا منتفی شود.

کردستان رکوردار رشد تورم سالانه در کشور

مرکز آمار ایران: در تیر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٩,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان لرستان با ٥.٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٠.٧ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٨.٠ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٦٠.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٤١.٨ درصد) است؛ یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ١٢.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان فارس به طورمتوسط ٦.٢ درصد کمتر از میانگین کل کشورنسبت به تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٠.٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٨.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٤.١ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در تیر ماه ١٤.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌ دهد.

افزایش ده برابری هزینه بیمه نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز

اسپوتنیک: در پی بروز تنش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان برخی نفت‌کش‌ها مجبورند مسیر حرکت خود را عوض کرده و از مسیر اصلی دورتر شوند. روزنامه Sankei نوشت: شرکت‌های ژاپنی با برخی دشواری ها در حمل و نقل محصولات نفتی به خاطر تشدید اوضاع در تنگه هرمز روبه رو شده اند. به طور مثال هزینه بیمه نفت کش ها به ده برابر در مقایسه با بهای آن تا قبل از بحران رسیده است.

بر اساس اطلاعات این روزنامه در ماه های اخیر، بیمه گران تعرفه را از ۰.۰۲۵ درصد تا ۰.۲۵ درصد قیمت کشتی طی یک بار عبور از این تنگه رسانده اند. بدین ترتیب، اگر قیمت نفت کش ۱۰ میلیارد ین (۹۲ میلیون دلار) است، شرکت باید ۲۳۰ هزار دلار بپردازد، نه ۲۳ هزار دلار که قبلا پرداخت می کرد. نفت‌کش‌هایی که توسط شرکت‌های ژاپنی بیمه شده‌اند، همچنین باید از تنگه هرمز با حداکثر سرعت حرکت کنند که این مسأله هزینه سوخت آنها را نیز بالا برده است. برای ژاپن این کانال ارسال محصولات نفتی کلیدی و مهم است و تقریبا ۸۰ درصد مواد خام از کشورهای خلیج فارس از آن عبور می‌کنند. این شرایط در حالی پیش آمده که ایران همواره درباره لزوم حفظ آرامش و امنیت در منطقه تنگه هرمز تأکید داشته و از این منطقه به عنوان یک شاهراه برای حفظ ثبات بازار نفت نام برده است. /ایبنا

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

بهای نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به دلیل خوش بینی نسبت به کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که از رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت پشتیبانی خواهد کرد، افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۴ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۰.۴ درصد افزایش داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۰ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۷ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه ۱.۲ درصد افزایش داشت.

صادرات زردچوبه هند از تحریم‌های آمریکا ضربه خورد

اکونومیک تایمز هند به نقل از آجی کی تاهیلیانی، یکی از شرکای شرکت صادرکننده ادویه‌جات «صنایع غذایی آسیا» نوشت: در فقدان ایران، سفارش بزرگ دیگری برای زردچوبه هند وجود ندارد. صادرات به ایران از ماه می همزمان با پایان زمان معافیت نفتی شش ماهه آمریکا به هند، به بن بست خورد، در حالی که طبق آمار بازرگانی، در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بیش از ۱۲۰ هزار تن زردچوبه هندی به ایران صادر شده بود.

به گفته دیپاک مازومدار، مدیر شرکت «دیپ کامال اکسپورت»، تحریم دلار از سوی آمریکا، به صادرات زردچوبه لطمه زد. هند سابق بر آن با استفاده از روپیه با ایران تجارت می‌کرد. سهم ایران از صادرات ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تن زردچوبه هند در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بیش از ۱۳ هزار تن بود و سال مالی گذشته رشد کرده و در ۹ ماه منتهی به دسامبر سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۲ هزار تن زردچوبه به ایران صادر شده بود که ۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان داد. به نقل از ایسنا، اکنون با کاهش صادرات انتظار می رود قیمت زردچوبه هندی کمتر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
آقای زنگنه شما به عنوان وزیر میخواهید با کارت سوخت مصرف را مدیریت کنید
از آنجا که نفت ملی است، من به عنوان یک ایرانی میخواهم تعداد چاه های نفت و میزان استخراج از هر یک به تفکیک را بدانم
اگر من نامحرم هستم شما موظفید به نماینده من در مجلس ارایه گزارش کنید
آقایونی که عقلشون میرسه برن ببینن مالک شرکت های بیمه کننده کشتی ها در خلیج فارس چه کشورهایی هستند، نا امنی در خلیج فارس به برکت بعضی ها، آنها را ثروتمند کرد
حذف کارت سوخت، زمینه میلیاردها تومان رانت و قاچاق رو ایجاد کرد
چرا از اول کارت سوخت رو حذف کردید؟
1-از بین رفتن شفافیت الگوی مصرف مردم
2- فرصت دادن جهت رشد قاچاق
دولت با حذف کارت سوخت و فرصت ایجاد کرده
اقای زنگنه ای عشق تابناک چرا بعد چهل سال و سی سال ریاست خود نتونستی پترو پالایشگاه بسازی
توی پرونده توزیع گوشت، قاضی از متهم می پرسید چه سندی داری که گوشت یارانه ای رو به دست مصرف کننده واقعی رسوندی
حرف قاضی منطقی بود
وقتی کالایی بنابه هر دلیلی با یارانه توزیع میشه لازمه که سامانه ای جهت رصد شیوه مصرفش وجود داشته باشه
بدیهیه که نبود نظارت باعث قاچاق میشه
حالا یکی بره از ژنرال زنگنه بپرسه، شما که خودت 20 سال وزیر بودی و مشکلات قاچاق سوخت رو کاملا میشناختی و میگفی چاره ای نیست و فقط باید گرون کرد و کلا یارانه ای نداد، چرا سامانه ی نظارتی (کارت سوخت) که با کلی هرینه ایجاد شده بود رو نابود کردی؟
چطور برای توزیع 110 تن گوشت، باید مشخص بشه که به مصرف کننده واقعی رسیده یا آزاد فروش رفته یا کلا قاچاق شده ولی برای روزی 70 میلیون لیتر بنزین، لازم نیست؟
همین آقای وزیر نبود که احمدی نژاد را برای کارت سوخت میکوبید؟! چی شد؟
از این وزیر بشدت متنفرم
وزیر فقط وزیر شعار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از کی تا حالا چایی کالای اساسی مردم شده؟! حتما اینم یه دلیل برای گرون کردن چاییه! یا بهونه ای برای در رفتن از بار مسئولیت و جوابگویی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
متناسب با چای خارجی نوع داخلی آنهم گران خواهد شد و کم کم مثل گوشت و امثالهم از سبد خانوار حذف خواهد شد . چای ایرانی قابل صادر شدن و رقابت نیست . تنها نتیجه آن هم تبدیل شدن مزارع به ویلا خواهد بود .
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
من زماني دنبال خريد زمين در لاهيجان بودم و حدود شش سال پيش خودم ديدم كه يك نفر يك كارخانه چاي و كلي مزارع اطراف ان رو خريد و خود كارخانه و همه مزارع رو كه روي كوه هاي اطراف املش گيلان بودند رو قطعه قطعه كرد و فروخت! يعني هيچ منع قانوني هم لا اقل ان موقع نبود!
قیمت طلاجهانی بیست درصد زیر قیمت سال۲۰۰۰است
خود جنابعالي با استحكام خاصي در مصاحبه ها حذف كارت سوخت رو اعلام كرديد. ضمنا بنزين توليدي از بركت شما نيست. از آينده نگري است كه در دولت نهم و با شروع ساخت پالايشگاه نفت خليج فارس انجام شد. حالا به پاي خودتون حساب مي كنيد بماند..
هر موجودی فهمیده که قراره بنزین دو برابر بشه
جناب وزیر نفت بالاخره این دو سال باقیمانده هم انشاءالله تمام خواهد شد. امیدوارم مردم این بار، دور از احساسات هم رییس جمهور شایسته ای و هم نمایندگان شایسته ای انتخاب نمایند و آنها هم وزیران شایسته و درستکاری و البته متخصص انتخاب تا بجای توجه به جیب مردم با خلاقیت اقتصاد کشور را توسعه بدهند.
با گران شدن چای ببینید رئیس سازمان چای میگوید : در حمایت از تولید داخل ! بیشتر مزارع چای شمال یا عمدا یا از بی آبی خشک شده اند و درحال تبدیل شدن به ویلا هستند . اگر نوع داخلی هم وجود داشته باشد هم متناسب با چای خارجی افزایش قیمت خواهد داشت و از قافله عقب نخواهد ماند . تنها اتفاقی که این وسط می افتد همچنان خرید چای خارجی با قیمت بالاتر توسط مصرف کننده خواهد بود . و بازهم اجحاف در حق مردم بینوا .
چرا یک نفر از اینها نمی گوید چون درآمد کشور شدیدا کم شده ادارات و نهادهای بی مصرف و موازی کار را که بیشتر بودجه کشور را مصرف میکنند تعطیل کنیم . از دست رفتن شغل پنجم و ششم آقایان مهم تر از نان سفره مردم هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
در زمستان گران شد و الان هم مجددا و در اینده هم مجددا
اگر قرار هست کارت سوخت مجددا فعال شود چرا دست دست میکنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
هر یک روز معطلی بنفع قاچاقچیان سوخت هست . کارت دست مردم هست و تجهیزات آن هم از قبل نصب شده ، من هم نمی دانم چرا شروع نمی شود ؟
باید درآینده نگاهمان به شرکای منطقه ایی و آسیایی و افریقایی بیشتر باشد. کشورهایی مثل هند ، نیجریه ، قزاقستان ، تاجیکستان ، مغولستان ، سنگال ، اتیوپی و ارمنستان . در این بین هند شریک بسیار مناسبی برای گسترش مناسبات تجاری و فرهنگی در اینده است.
اگر بنزین مازاد داری !!!چرا میخوای سهمیه بندی کنی؟؟؟
تصور کنید من هیچ چیز نمی فهمم به یک سوال من پاسخ دهید ؟
اگر کارت سوخت منطقی بود چرا حذف شد و از حذف آن چه کسانی متنعم گشتند؟
اگر کارت سوخت غیر منطقی بود چرا برگشت ؟
صادرات ۲۹۰۰۰۰۰بشکه درروز کجا..یکصد هزار بشکه درروز کجا!؟؟
سلام جناب وزیر نفت اگر استفاده از کارت سوخت باید اجباری بشه مردم که عادت کردند و داشتند استفاده می کردند پس چرا شما حذفش کردید چرا این موضوع را برای ملت توضیح نمی دهید سرمایه کشور
یک پیشنهاد ..تا زمانی که صادرات نفت تحریم است , مصرف را در کارخانجات تولیدی رایگان کنید تا تولیدات آنها قابل رقابت با انواع خارجی و احیانا قابل صادرات شوند ....صادرات کالای ارزان در مقابل صادرات نفت ارزان !!
مردم عزیز ایران!! یادتان هست کارت سوخت داشتید و ما بنا به مسائلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آن را حذف کردیم... حالا اون مسائل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حل شد و افرادی مثل دختر بیچاره وزیر کارشون رونق گرفت و دوباره می خواهیم آن را احیا کنیم!!!
وزیر جان
خودتان هم نمی دانید چکار می کنید
یک روز می گید کارت بی کارت
یک رزو میگید کارت برای همه
یک روز می گید کارت برای روز مبادات
یک روز میگید استفاده از کارت به یواشکی
پدر ملت را درآوردید
تاچند آزمون وخطا تابه حال چند بار سوخت کارتی وآزادشد چرا این یعنی به روز زنده بودن وعدم توانایی برای بر نامه ریزی وآینده نگری
چرا نظرات تحلیلی رو سانسور میکنید
آقا جان استفاده از کارت سوختو بزار برا بعد از تابستون چرا استرس ب مردم وارد میکنین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان