بازدید 13553
تاملی بر یک اتفاق تکراری در حوزه شهری؛

ساز و کار معیوب، شهردار شهریار را نیز بلعید!

به راستی حضور در شورای شهر و یا رسیدن به شهرداری چه سود و عوایدی به دنبال دارد که برخی برای رسیدن به آن از هیچ تلاش سالم و ناسالمی فروگذار نمی‌کنند؟ این سوال دشواری است که برخی با اتکا به بعضی اخبار ناخوشایند بدان پاسخ می‌دهند!
کد خبر: ۹۱۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹ 30 July 2019
به راستی حضور در شورای شهر و یا رسیدن به شهرداری چه سود و عوایدی به دنبال دارد که برخی برای رسیدن به آن از هیچ تلاش سالم و ناسالمی فروگذار نمی‌کنند؟ این سوال دشواری است که برخی با اتکا به بعضی اخبار ناخوشایند بدان پاسخ می‌دهند!

به گزارش «تابناک»، ظهر امروز شهردار شهریار توسط ضابطان قضایی بازداشت شد. اتفاقی که در پی صدور حکم قضایی رخ داده و آن گونه که طاهری، فرماندار شهریار به تسنیم گفته، ریشه در برخی تخلفات رخ داده در مجموعه شهرداری این خطه دارد.

البته شهردار شهریار تنها دستگیر شده این پرونده نیست و آن گونه که فرماندار گفته، در هفته‌های اخیر تعدادی از افراد شاغل در شهرداری شهریار دستگیر شده بودند و در ادامه روند رسیدگی به پرونده، یک عضو شورای شهر شهریار، یک مدیر منطقه و معاون اداری مالی شهرداری شهریار نیز دستگیر شدند.

روایتی که نشان می‌دهد با یک پرونده مفصل و احتمالا تخلفات وسیع و دامنه دار مواجهیم. پرونده‌ای که عالی‌ترین مقام دولتی شهریار خبر از ورود نهاد‌های امنیتی به آن از دو ماه پیش داده و حالا با سلسله بازداشت‌ها و دستگیری‌های رخ داده، مشخص می‌شود که ابعادش رو به گسترش است.

البته این نخستین بار نیست که این دست پرونده‌ها در حوزه شهری گشوده می‌شود و پیشتر نیز نمونه‌های فراوانی از آن را شاهد بوده ایم. پرونده‌هایی مفصل که اغلب تخلفات اقتصادی دستمایه شکل گیری شان هستند و در بسیاری از موارد، شاهد نقش آفرینی بیش از یکی از مسئولان شهری در شکل گیری شان هستیم.

درست مانند پرونده‌ای که حدود یک ماه پیش با انتشار خبر دستگیری چهار عضو شورای شهر الشتر در پی اتهامات مالی رسانه‌ای شد و پیش از آن، با خبر دستگیری شهردار الشتر در خردادماه امسال، گوشه‌هایی از آن به اطلاع عموم رسیده بود. یا پرونده دیگری که با بازداشت رئیس شورای شهر بروجرد به دلیل تخلفات مالی طی روز‌های گذشته رسانه‌ای شد.

این دست موارد آنقدر پرشمارند که برای یافتن شان گاه نیاز به رجوع به موتور‌های جست و جوی اینترنتی هم نیست و تنها کافی ست کمی حافظه مان یاری کند تا نمونه هایش را به یادآوریم. نمونه‌هایی مانند آنچه در شورا‌های کلانشهرهایی، چون تبریز رخ داده یا مواردی که در استان تهران، در نزدیکی نهاد‌های نظارتی پرشمار رخ داده و از شهر جدید پرند تا شهر گلستان را در بر می‌گیرد.

پرونده‌هایی که جدای از وسعت و ابعادشان، تعداد پرشمارشان کافی است تا دریابیم یک اشکال کلیدی و مهم در شکل گیری شان نقش داشته است. اشکالی از جنس فقدان نظارت، یا به تعبیر صحیح تر، فقدان نظارت مستمر و موثر؛ نظارتی که مانع شود فرجام امور شهر‌ها به افرادی سپرده شود که اولویت نخست شان، خدمت به خودشان و اطرافیانشان است.

فقدانی که موجب شده و می‌شود که بسیاری از منتخبان مردم در شورا‌ها و افراد انتخاب شده توسط ایشان مانند شهرداران و زیردستان ایشان، با بازداشت و محاکمه به پایان ماموریت کاری خود برسند و بسیاری دیگر، با شائبه‌هایی به فعالیت ادامه دهند که بسیار مخرب است. شائبه‌هایی مانند زد و بند‌های مالی کشف نشده که در برخی موارد، تعقیب قضایی ایشان بعد از پایان دوران فعالیت شان را در پی داشته است.

تعجب آور اینکه پرشمار بودن این دست پرونده‌ها نیز موجب نشده تدبیری ویژه در این خصوص اندیشیده شده و مثلا، ساز و کاری برای شفاف سازی امور جاری در شورا‌ها و شهرداری‌ها اندیشیده شود. ساختاری برای حسابرسی دقیق امور و حذف رانت‌های احتمالی و رسیدگی به گزارش‌های مردمی در خصوص تخلفات و زد و بند‌ها که اگر وجود می‌داشت، این همه عضو شورا و شهردار در شهر‌های مختلف سقوط نمی‌کردند!

رویدادی به شدت تکراری در حوزه مدیریت شهری در کشورمان که موجب شده برخی در پاسخ به این سوال که عضویت در شورا یا تکیه زدن به کرسی شهردار چه منافعی دارد که بعضی از هزینه‌های هنگفت و لابی‌های فراوان برای نیل به آن ابایی ندارند؟، چند نمونه از این اخبار را شاهد آورده و به این پاسخ برسند که زد و بند و منافع مالی هنگفت! منافعی که ساز و کار معیوب نظارت نصیب عده‌ای می‌کند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۹
خوب مثل روز روشنه که اشکال کار کجاست
اشکال از سیستم گزینش مملکته که بر اساس مولفه های عقیدتی ، فرد انتخاب و به سیستم ورد میکنه تا بر اساس لیاقت و تخصص.
چون از اول انقلاب گفتیم که تعهد ارجع ست به تخصص و این میشه که افرادی پستها رو گرفته
مثل خاوری که چفیه از رو دوشش پایین نمی آمد.
پس بیخود دنبال دلایل دیگه نگردید و خودتون رو به کوچه ی علی چپ نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
پادوی ملکه جان! اگر بر اساش مسایل عقیدتی باشد که نباید دزد در بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
عموم شهرداران و صاحب منصبان از بستگان سببی و نسبی شه ا و جانبازان و ایثارگران عزیز هستند. به عبارتی از وجهه این عزیزان وابستگانشان مایه می گدارند
کنکور شهدا رفتند و فرزندانشان نیز ۳۰ درصد سهمیه را استفاده کردند و حالا نوه و نتیجه شان از این سهمیه استفاده می کنند.
سید جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
در انتخابات شورای شهر کاملا بر اساس دموکراسی غربی عمل می شود و مولفه های عقیدتی در آن دخالتی ندارد. اعضای شورای شهر هم شهردار را انتخاب می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
توجه داشته باشیم که هر چند شهردار به پیشنهاد شورا انتخاب می شود ولی تا تایید نهادهای امنیتی را نداشته باشدحکمش اعتبار ندارد
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
آسید جواد یا تو نمیدونی دموکراسی یعنی چی یا خیال میکنی بقیه نمیدونند!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
تو گزینش که کسی علم غیب نداره اون شخص چه غلطی میخاد بکنه
باید نظارت قوی باشه و مسیر دزدی ها بسته باشه مرحله سوم گزینش مهم میشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
مقصر اصلی هم ب نظر من خود مردم هستن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
شوراها و شهرداری ها تقریبا از نهاد های غیر دولتی و آزاد هستند و نظارتی ندارند
ناشناس
| France |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
اعضای شورای شهر تا اونجا که می‌دونم لازم نیست توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت بشن و بعدش هم توسط مردم انتخاب میشن ...
به نظر من هنوز ظرفیت مدیریت شورایی در شهر ها رو نداریم.شوراهای شهر خصوصا تو شهر های کوچک باید منحل بشه..تو اینجور شهر ها ایل و قبیله ملاک انتخاب و عمل هست نه شایسته سالاری..بدو ن فامیل بازی ، رانت خواری ، شهردار بیچاره اصلا قادر به ادامه کارش نیست..اصلا شهرداری رو انتخاب میکنن که بتونه منافع بعضا" نامشروع اونارو تامین کنه..خدا کنه هرچی زودتر منحل بشن..
تا مجازات اعدام جهت فساد یک مسئول در نظر گرفته نشود متاسفانه فساد در جامعه بسرعت اپیدمی می شود
سادست فقط برای زد و بند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
شما بفرمایید وکیل شدن در مجلس چه سودی برای ان وکیل دارد که اینهمه هزینه میکند
چندي پيش يکي از اعضاي شهرداري در گفتگويي ابراز داشت که مقام شهرداري مناطق مختلف تهران هر يک قيمت خاص خود را دارد. اين مقام خريد و فروش مي شود.
فقدان نظارت مستمر و موثر
باید مجارات سنگین اعمال بشه تا حساب کار دست بقیه بیاد
تا زمانیکه قانون از کجا آورده ای تصویب و اجرا نشود متخلفان متظاهر در حاشیه امن خلاء قانون احساس آرامش کرده واین روند اختلاس نیز شدت پیدا خواهد کرد چرا وبچه علت نیاید پرسید که ای مسئول متعهد ومتدین هزاران میلیارد ثروت را از کجا آورده ای
دایی همسر من دربان شهرداری بود و آه نداشت با ناله سودا کند. در انتخابات شورای یکی از شهرکهای اطراف تهران ثبت نام کرد و با پارتی رای آورد. حال پس از جند سال میلیاردر شده به نحوی که دو پسرش را برای تحصیل به خارج فرستاد. خودش هم خانه دوبلکس و کلی ملک و باغ و استخر و غیره دارد. پیدا کنید پرتقال فروش را.
بنده ساکن شهریار هستم و تقریبا از اکثر اتفاقات خبر دارم. جالبه که این مساله در سال 1394 در شهریار به شکل گسترده تری اتفاق افتاده بود و باز دوباره اتفاق افتاد!!! مشکل اصلی شهریار چند تا از اقوام بومی و سرمایه دار هستند که تمامی پستهای کلیدی شهری و روستایی رو انحصارا در اختیار دارند وکسی قدرت رقابت با اینها رو نداره!!! و هنگام انتخابات شوراها برای بدست آوردن صندلیهای شورا پولهای نجومی خرج میکنند و در اکثر ادارات شهریار که میری پارتی بازی و همشهری بازی حرف اول رو میزنه.
‌حضرت ایت الله ریسی عزیز دل و جان برایت دعا میکنیم.. خداوند هر روز به این عزم راسخ ات بیش از پیش بیافزاید.
مردم چرا در خواب بسر می برند و یا خود را به خواب می زنند ؟
بسمه تعالی
بخاطر کوچ جمعیت به اطراف خاصه شهریار و اندیشه، و مزیت پیدا کردن باغات و در نتیجه تخریب باغات و تملک جهت ساخت ساز ، یادمه سال 74 امامزاده شهریار در حاشیه بود لاکن الآن در مرکز شهریار واقع شده به جرعت میتوان گفت شهریار طی 25 سال 20 برابر شده.....
متاسفانه شوراها بخصوص در شهرهای کوچک بصورت فامیلی و قبیله ای انتخاب و بعد انتخاب به دنبال راضی کردن فامیل های خود شهردارانی انتخاب میکنند
نکته درستی گفته
شهرداری که با امتیاز دهی دکه و زمین به شوراها بالا بیاد چیزی جز فساد برجا نمیزاره خبر دارم که میگم ها
تو ایران اینجوریه فقط یه جوری خودتو وصل کن بعد هر چقدر خواستی بسته به اعتقادت ببر .
وقتی تو شهرداریها پست معاونت باید به شهردار ماهیانه جقوق بده(دقت کنید حقوق بده نه اینکه بگیره...) و این حقوق چند ده میلیون تومنه خب شهردار هم لابد باید به یکی دیگه ماهیانه بده دیگه پس همینه که هست
متأسفانه این سر و پا شکستن برای دریافت یک پست در تمام سطوح مملکت وجود دارد .

و جواب کاملاً روشنه ، برای زد و بند و به دست آوردن مال بیشتر .
خبر ندارن شهر ها و شهرکهای اطراف شهریار چه فسادهایی داره
قابل توجه کسانیکه میگویند:شورای نگهبان نبایددرتاییدصلاحیت کاندیداهادخالت کند!!!!بفرمایید
کاربا نظارت درست نمیشه
دستگیر کردن و حکم های آبکی دادن یعنی چه؟
ابسرد دماوند بوسيله همين شوراي شهر نابود شد.
تمام مجوزها را با پول وپارتی می دهند همش خلاف می سازند
راهکارهای برای کاهش تخلفات شورا و شهرداریها:
انتخاب شهردار مستقیم توسط مردم انجام شود.
عزل شهرداربا مکانیسم خاص با نظارت استانداریها و فرماندران باشد.
شهردار برده شوراشده مخالفت کند برکنار میشود.
قانون ارتباط شهردار و شورا نیاز به بازبینی دارد.
نهادهای نظارتی شهرداری مستقل از طرف بازرسی کل و حراست کل منصوب شوند.
"این دست موارد آنقدر پرشمارند که برای یافتن شان گاه نیاز به رجوع به موتور‌های جست و جوی اینترنتی هم نیست و تنها کافی ست کمی حافظه مان یاری کند تا نمونه هایش را به یادآوریم. نمونه‌هایی مانند آنچه در شورا‌های کلانشهرهایی، چون تبریز رخ داده یا مواردی که در استان تهران، در نزدیکی نهاد‌های نظارتی پرشمار رخ داده و از شهر جدید پرند تا شهر گلستان را در بر می‌گیرد."

سوال: پس این گزینش و این همه عقیدتی سیاسی و نهادهای فرهنگی ارشادی نتیجه کارشان کجاست؟
باس تو شهرا با الاغ چرخوندشون
اگر.......درزدی. کنترول شود که نمیشود مملکت یک شبه راه صد شبه را طی خواهدکرد انوقت هست که ترامپها نابود خواهدشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل