بازدید 12121
۹
پیمانه اقتصادی؛

پیش‌بینی کاهش قیمت خانه‌های کوچک/ دلار آزاد و صرافی بانکی به هم رسیدند/ خیز طلا برای افزایش قیمت در آستانه تصمیم پولی آمریکا/ خسارت گرجستان ایرویز به دنبال توقف پروازهای روسیه

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی نماگر بورس در دقایق پایانی، اغلب سهام آسیایی افت کردند، نوسان بازار سکه در معاملات روز دوشنبه، فراخوان ۲۵۰۰ مزدا در آمریکا، کشتی ایرانی بندر برزیل را ترک کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت و نارضایتی مشتریان از تأخیر در تحویل خودروهای MG را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 30 July 2019

پیش‌بینی کاهش قیمت خانه‌های کوچک/ دلار آزاد و صرافی بانکی به هم رسیدند/ خیز طلا برای افزایش قیمت در آستانه تصمیم پولی آمریکا/ خسارت گرجستان ایرویز به دنبال توقف پروازهای روسیهپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی نماگر بورس در دقایق پایانی، اغلب سهام آسیایی افت کردند، نوسان بازار سکه در معاملات روز دوشنبه، فراخوان ۲۵۰۰ مزدا در آمریکا، کشتی ایرانی بندر برزیل را ترک کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت و نارضایتی مشتریان از تاخیر در تحویل خودروهای MG را در بر دارد.

سبزپوشی نماگر بورس در دقایق پایانی

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه، با رشد ۱۶۳ واحدی همچنان در ارتفاع ۲۵۲ هزار واحدی قرار دارد. شاخص کل در حالی با رشد ۱۶۳ واحدی در ارتفاع ۲۵۲ هزار و ۴۸۸ واحدی قرار گرفت که شاخص کل هم وزن با اصلاح ۱۸ واحدی مواجه شد، همچنین شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش ۱۲ واحدی رقم ۴۰ هزار و ۶۶۷ واحدی را به نمایش گذاشت. شاخص آزاد شناور با رشد ۱۷۶ واحدی در کانال ۲۸۰ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد و شاخص بازار اول در حالی با رشد ۲۵۶ واحدی مواجه و رقم ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحدی را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با کاهش ۲۸۲ واحدی در ارتفاع ۵۰۴ هزار و ۳۱۹ واحدی قرار گرفت.

پیش‌بینی کاهش قیمت خانه‌های کوچک/ دلار آزاد و صرافی بانکی به هم رسیدند/ خیز طلا برای افزایش قیمت در آستانه تصمیم پولی آمریکا/ خسارت گرجستان ایرویز به دنبال توقف پروازهای روسیه

اغلب سهام آسیایی افت کردند

در معاملات روز دوشنبه بازارهای جهان در حالی که سرمایه گذاران مضطربانه منتظر اجلاس فدرال‌رزرو هستد تا تکلیف کاهش نرخ بهره آمریکا مشخص شود، بیشتر شاخص‌های آسیایی افت کردند. برای اولین بار پس از آتش‌بس اجلاس جی ۲۰، مذاکره‌کنندگان تجاری چین و آمریکا، این هفته در شانگهای دیدار می‌کنند، اما انتظار کمی وجود دارد که پیشرفتی در مذاکرات آنها اتفاق بیافتد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در معاملات کند امروز ۰.۴ درصد پایین آمد. نیکی ژاپن ۰.۵۰ درصد افت کرد. در بازار چین، شاخص شانگهای ۰.۲۳ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با سقوط ۱.۲۸ درصدی روبرو شد. کوسپی کره‌جنوبی با سقوط سنگین ۱.۷۷ درصدی همراه شد، اما ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه، ۰.۱۵ درصد به ارزش خود افزود. در بازار ارز، شاخص دلار رکورد دو ماهه ۹۸.۰.۱۰ واحد را به ثبت رساند و در ۹۷.۹۲۱ واحد تثبیت شد. نرخ برابری دلار با ین ژاپن با اندکی افت به ۱۰۸.۴۸ بازگشت.

پیش‌بینی کاهش قیمت خانه‌های کوچک

نائب رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: اکنون کاهش قیمت خانه مشمول واحدهای بالای ۱۵۰ متر شده است اما این انتظار می رود که نیمه دوم سال با کاهش قیمت خانه‌های متراژ پایین نیز مواجه باشیم. وی با اشاره به جدیدترین گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی که از رشد لاک پشتی قیمت خانه در تیر ماه  امسال خبر می دهد، گفت: قبلا هم پیش بینی کرده بودیم که قیمت ها تا پایان تابستان به سمت ثبات می رود. به گفته عقبایی واحدهای بالای ۱۵۰ متر تاپان شهریور ممکن است مجددا افت قیمت داشته باشند. اما از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و متقاضی برای واحدهای زیر ۱۵۰ متر بیشتر است فعلا تا پایان شهریور قیمت خانه های کوچک متراژ در سراشیبی سقوط قرار نخواهد گرفت. وی  در خصوص وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال گفت: توقف افزایش یا ادامه کاهش قیمت در نیمه دوم سال به وضعیت بازارهای تاثیرگذار گره خورده است. عقبایی پیش بینی کرد که در صورت ثبات نرخ ارز، خانه‌های کوچک هم از ۵ تا ۱۰ درصد و حداکثر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت را تجریه کنند. بر اساس تحلیل عقبایی مسکن به طور کلی تا پایان تابستان کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد. وی گفت: از سال گذشته شاهد آغاز دوره رکود مسکن هستیم و به تازگی وارد دوره عمیق رکود مسکن شدیم که مهمترین مشخصه آن ثبات قیمت‌هاست. /ایرنا

نوسان بازار سکه در معاملات روز دوشنبه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز دوشنبه به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۸۰ هزار تومان بود.

دلار آزاد و صرافی بانکی به هم رسیدند

روز گذشته بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۹۵۰ تومان خریداری شده و در مقابل با افت ۱۰۰ تومانی به نرخ ۱۲۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۱۳۶۰۰ تومان خریداری و به نرخ ۱۳۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شده است که نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان ارزان‌تر شد. در بازار آزاد نیز هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز معاملاتی یکشنبه، با نرخ ۱۲ هزار و ۹۰ تومان بین معامله‌گران دست به دست شد.

خیز طلا برای افزایش قیمت در آستانه تصمیم پولی آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و ازسرگیری مذاکرات پکن و واشنگتن، ثابت بود. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۴۱۹ دلار و ۹۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار و آمار اقتصادی مطلوب آمریکا، حدود نیم درصد کاهش پیدا کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و به ۱۴۱۹ دلار و ۸۰ سنت رسید. به گفته تحلیلگران شرکت "نیرمال بنگ کامادتیز"، نشست سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا هفته جاری برگزار می‌شود و اگر بازار سیاست پولی تسهیلی را مشاهده کند، به ضعف دلار و رشد قیمت طلا منجر می‌شود. انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را در نشست هفته جاری خود حداقل ۲۵ واحد افزایش دهد. سرمایه گذاران منتظر سیگنال‌هایی درباره تداوم روند کاهش نرخ‌های بهره هستند. در این بین، مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین هفته جاری در شانگهای از سر گرفته می‌شود و مذاکره کنندگان دو طرف قرار است برای نخستین بار از زمان برقراری آتش بس میان سران آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند. به گفته هلن لو، تحلیلگر شرکت "آرگونات سکیوریتیز"، اگر مذاکرات همچنان نتیجه‌ای نداشته باشد، تأثیر منفی روی اقتصاد جهانی خواهد داشت و باید انتظار نداشت نه تنها آمریکا، بلکه بانکهای مرکزی دیگر جهان به سیاست پولی تسهیلی روی بیاورند. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا در محدوده ۱۴۱۲ دلار تا ۱۴۲۷ دلار خنثی است و با فرار از این محدوده، جهت حرکت مشخصی پیدا خواهد کرد.

فراخوان ۲۵۰۰ مزدا در آمریکا

دنیای اقتصاد: شرکت مزدا تعداد معینی از خودروهای «ام‌ایکس ۵» مدل ۲۰۱۶ را به سبب نگرانی‌های ایمنی درآمریکا فراخوان می‌دهد. سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا می‌گوید به‌ دلیل جوشکاری نامناسب، احتمال جدا شدن فلاپ و قلاب فلزی از زیر خودرو وجود دارد و این امر می‌تواند موجب ایجاد شرایط خطرناک در جاده و نیز افزایش ریسک تصادف شود. رانندگان پیش از وقوع چنین شرایطی صدای ساییده شدن آهن را خواهند شنید. البته مزدا تاکنون گزارشی مبنی‌ بر سوانح یا جراحات مرتبط با این مشکل دریافت نکرده است. در کل تعداد ۲ هزار و ۴۷۶ دستگاه از این رودستر محبوب که بین ۲۶ می‌تا ۶ جولای ۲۰۱۵ تولید شده‌اند باید راهی نمایندگی‌های مجاز شوند. البته مزدا پیش‌بینی کرده تنها یک درصد از این خودروها دارای نقص یاد شده باشند. تکنسین‌های این خودروساز ژاپنی بدون دریافت هزینه‌ای اقدام به تعویض فلاپ خواهند کرد. قطعه‌ جدید از نقاط جوش مناسبی برخوردار است؛ بنابراین، خودروهای یاد شده در سال‌های آینده چنین مشکلی نخواهند داشت.
 
کشتی ایرانی بندر برزیل را ترک کرد

بر اساس بیانیه بندر پاراناگوئه، یکی از دو کشتی ایرانی بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی بنادر برزیل را بعد از سوخت رسانی ترک کرد.

به گزارش رویترز، کشتی باوند ایران که به مدت بیش از 50 روز در بنادر برزیل متوقف شده بود روز دوشنبه بندر پاراناگوئه را ترک کرد. کشتی دوم ایرانی به نام "ترمه" که دو روز پیش بندر پاراناگوئه را ترک کرده بود روز دوشنبه عازم بندر جنوبی ایمبیتوبا (Imbituba) برزیل شد تا قبل از عزیمت به ایران در آنجا محموله ذرت بارگیری کند. پس از آنکه دادگاهی در برزیل حکم داد که شرکت نفت دولتی این کشور باید به دو کشتی ایرانی معطل مانده در سواحل برزیل سوخت دهد، «ارنستو آرائوجو» وزیر خارجه این کشور گفت که همه طرف ها باید از حکم این دادگاه پیروی کنند. وی پس از صدور حکم دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: بر این نکته تأکید داشتیم که شرکت پتروبراس (شرکت نفت دولتی برزیل) ممکن است در فعالیت های خود در آمریکا خسارت ببیند و این احتمال هنوز هم وجود دارد. اما این شرکت بر اساس حکم دادگاه عمل خواهد کرد. حکم سوخت رسانی به کشتی های ایرانی از سوی «دیاس توفولی» رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شد. به دنبال فشارهای تحریمی آمریکا، شرکت دولتی پتروشیمی برزیل از ارائه سوخت به دو فروند کشتی باری ایرانی خودداری کرده و این کشتی ها نزدیک به دو ماه در بنادر برزیل در بلاتکلیفی به سر بردند. بر اساس حکم دادگاه برزیل، شرکت «الوا کوئیمیکا» برزیل در فهرست تحریم‌های آمریکا نیست و پتروبراس باید به کشتی‌های ایرانی حمل‌کننده بار این شرکت سوخت تحویل دهد. سفارت ایران در برازیلیا چهارشنبه گذشته پیش از صدور حکم دادگاه در پیامی هشدار آمیز برزیل را به قطع واردات کالا در صورت عدم سوخت رسانی به دو کشتی ایرانی که در سواحل این کشور بدون سوخت رها شده اند، تهدید کرد.

نارضایتی مشتریان از تأخیر در تحویل خودروهای MG

برخی مشتریان شرکت صنعت خودرو آذربایجان، از تأخیر در تحویل خودروهای MG گلایه کردند. به گفته یکی از مشتریان این شرکت، وی در اردیبهشت ماه سال گذشته خودروی MG ۳۶۰ را با قیمت قطعی ۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با پیش پرداخت ۱۰ میلیون تومان ثبت‌نام کرده است. بعد از آن قرار بوده که در مردادماه همان سال با تکمیل وجه خودروی خود را تحویل بگیرد. وی ادامه داد: با این حال خبری از تحویل خودرو نشد لذا به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کردم که با توجه به اینکه تعداد زیادی افراد مشابه من وجود داشتند. قرار شد طبق یک جدول مشخص، خودروها به مشتریان تحویل داده شود که طبق این جدول نوبت تحویل خودروی بنده به مرداد ماه امسال افتاده است؛ اما همچنان خبری از دعوتنامه برای تحویل خودرو نیست. این مشتری شرکت صنعت خودروی آذربایجان گفت: شخص خودم طبق سرسیدها برای پرداخت مابقی مبلغ خودرو، تا دی ماه سال گذشته ۴۶ میلیون تومان واریز کرده‌ام. وی در تماس با ایسنا، ادعا می‌کند این شرکت از فروردین‌ماه امسال دیگر خودرویی به مشتریان تحویل نداده است اما دیده شده که تعدادی خودرو در بازار آزاد به فروش رسیده؛ ضمن اینکه دفتر مرکزی این شرکت در تهران جمع شده است.

خسارت گرجستان ایرویز به دنبال توقف پروازهای روسیه

گرجستان ایرویز اعلام کرد ممنوعیت پروازهای مستقیم روسیه به گرجستان، این خط هوایی را متحمل خسارت 25 میلیون دلاری کرده است.

این خط هوایی اعلام کرد: «تعلیق خدمات پرواز مستقیم میان گرجستان و روسیه » یک ضرر مادی به گرجستان ایرویز زده و این شرکت را در موقعیت مالی چالش برانگیز انداخته است. این خط هوایی مجبور شده است تا حدود 80 درصد بلیت‌های قبلا فروخته شده را برگرداند. به علاوه، تعداد افراد مشتاق برای خرید بلیت به میزان چشمگیری کاهش یافته و این شرکت را متحمل خسارت حدود 25 میلیون دلاری کرده است. اخیرا دولت گرجستان تصمیم گرفته است تا ترافیک هوایی از روسیه به گرجستان را از طریق ایروان و اختصاص 600 هزار یورو جذاب سازد. گرجستان ایرویز خاطرنشان کرد: «مدیریت این شرکت از دولت گرجستان در این شرایط چالش‌برانگیز درخواست کمک مالی کرده است. دولت گرجستان این درخواست را در دست بررسی قرار داده است و این تصمیم اخیر تاحدی برای جبران خسارت به گرجستان ایرویز بوده تا به وسیله آن از این شرکت حمایت کند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در 21 ژوئن در حکمی ممنوعیت موقت پروازها از جمله پروازهای تجاری از روسیه به گرجستان را از 8 جولای اعلام کرد. وزیر حمل و نقل روسیه در 22 ژوئن اعلام کرد از 8 جولای پروازهای خطوط هوایی گرجستان متوقف خواهد شد. روسیه پروازها به مقصد گرجستان و از گرجستان به قصد روسیه را به دنبال ناآرامی در تفلیس در 20 ژوئن میان مخالفان و دولت این کشور متوقف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت توقف پروازها با هدف تامین امنیت شهروندان روس که ممکن است در گرجستان در معرض خطر قرار بگیرند، انجام شده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت

از آنجایی‌که سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز رشد اقتصادی در جهان نگران هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. روز دوشنبه، هر بشکه نفت برنت با 44 سنت کاهش 63.02 دلار معامله شد. قیمت‌ها هفته گذشته 1.6 درصد افزایش یافته بود. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 21 سنت کاهش 55.99 دلار فروخته شد. این نوع نفت طی هفته گذشته افزایش یک درصدی را ثبت کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
فعلا تا پایان شهریور قیمت خانه های کوچک متراژ در سراشیبی سقوط قرار نخواهد گرفت......
راهکار دولت برای ایجاد خانه با متراژ کوچک برای پایین آوردن قیمت چه می تواند باشد؟
یک راه دادن تسهیلات ساخت به انبوه سازان با بهره پایین در بافت های فرسوده شهری است که باید هر چه زودتر عملیاتی و اطلاع رسانی هم شود تا جو روانی از بین برود
مسکن بعد از اینکه کمر مستاجران رو شکست داره به ثبات میرسه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
ثبات کدومه؟ همیشه نیمه دوم سال مسکن بازارش کم رونق تره.اینایه چیزی میگن .فقط مستاجرهااین وسژ آسیب میبینند.کسی هم براش مهم نیست.
مردم باید در یک جا به فکر اشتباهاتشون بی افتن و بجای تعصب تفکر کنند
هواپیمائی ملی گرجستان، ایر جورجیا (Air Georgia) نام داره.
گرجستان ایرویز رو از کجا درآوردی؟؟؟!!!!
بورس بورس
بورس
رشد رشد رشد رشد
کارنامه اقتصادی شش ماهه دوم سال ۹۸ منفی منتهی کارنامه بورس مثبت این دو تناقض را حل کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
بورس در ایران کاذب بوده و نمایشی است پس زیاد باور نکنید
پیش‌بینی کاهش قیمت خانه‌های کوچک
همش حرف حرف حرف خسته شيم به امام حسين كه اين زاهش نيست مگر جند سال ديگه من زنده ام كه هر روز توانم براي خونه خريدن كمتر ميشه .فقط حرف ميزنيد مگه نه اينكه قيمت زدن در سايتهاي خريد فروش ازاد شده يه سر بزنيد ببينيد چقدر قيمتها شكسته شده چرا در مورد رشد مسكن و توان خريد حرف ميزنید
حرفهای هلکی ..نظرهای آبکی واعصاب خورد کن.......
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها