بازدید 2547

التیماتوم ایران به پاکستانی‌ها

در حالی دو سال تا پایان دولت دوازدهم فرصت باقی مانده است که ظاهرا مسئولان وزارت نفت برنامه ای برای افزایش صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه که از تحریم های نفتی معاف شده است ندارند.
کد خبر: ۹۱۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 28 July 2019

به گزارش فارس بیش از یک سال است که آمریکا با خروج از برجام عملا شرایط صادرات نفت و دریافت پول را از مشتریان نفت ایران با مشکل مواجه کرده است و از این طریق به دنبال فشار اقتصادی به مردم است.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که تحریم‌ها اعمال شده از سوی آمریکا  در حوزه‌ های بانکی، کشتیرانی، بیمه و صادرات نفت ایران تمرکز دارد که این موارد موجب شده است تا صادرات نفت ایران عملا مختلف شود و به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اما در این میان شاهد تمدید موافقت آمریکایی ها برای واردات گاز عراق و ترکیه از ایران هستیم که این موضوع شان می دهد همان طور که قبلا نیز پیش بینی شده بود امریکایی ها نتوانند در خصوص گاز و صادرات آن فشار اقتصادی به ایران وارد کنند.

اگر به گذشته باز گردیم  صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه طی قراردادی ۲۵ ساله و با حداکـثر حجم گـاز قابل تحویل ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال 75 با شرکت بوتاش ترکیه منعقد شد و تنها دو سال دیگر از این قرارداد باقی مانده است که براساس اظهارات مسئولان شرکت ملی گاز ایران مذاکرات برای تمدید این قرارداد آغاز شده است هرچند که زمان برای تمدید این قرارداد به میزان کافی وجود دارد.

همچنین قرارداد صادرات گاز ایران که در سال 96 با عراقی ها امضا شد به مدت 6 سال انجام خواهد شد و ایران روزانه حدود 60 میلیون متر مکعب باید گاز خود را به بغداد و بصره صادر کند هرچند وضعیت عراق به گونه‌ای است که احتمال تمدید این قرارداد وجود دارد.

اما موضوع مهمی که باید به آن پرداخته شود مسئله صادرات گاز به پاکستان است به طوریکه پاکستانی ها بارها اعلام کرده‌اند به دلیل فشارهای سیاسی آمریکا نتوانسته‌اند براساس قراردادی که با ایران دارند گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند و حتی اقدامی در خصوص احداث خط لوله واردات گاز از ایران در خاک کشورشان انجام دهند.

از این رو یکی از مسئولان شرکت ملی گاز ایران به خبرنگار فارس گفت: تاکنون چندین بار نامه برای طرف پاکستانی به منظور تعیین تکلیف واردات گاز از ایران ارسال شده است که اخیرا نیز این موضوع به مسئولان وزارت انرژی پاکستان به صورت التیماتوم گوشزد شده است که اگر اقدامی در این خصوص انجام ندهند ایران براساس قرارداد به مراجع داوری اعتراض خواهد کرد که احتمالا پاکستان مشمول پرداخت جریمه به ایران خواهد شد.

این گزارش حاکی است قرارداد صادرات گاز به پاکستان مربوط به اوایل دولت نهم است که در این قرارداد گفته شده بود اگر به هر دلیل پاکستان نتواند تا دسامبر 2014 گاز خود را از ایران وارد کند باید به ایران جریمه بپرازد اما هربار پاکستانی ها به دلایل مختلف واردات گاز از ایران را به تاخیر انداختند.

براساس این قرارداد پاکستانی ها باید روزانه 21 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کنند در غیر این صورت به ازای عدم هر روز واردات گاز از ایران جریمه آن را پرداخت کند.

به گزارش فارس براساس برنامه ششم توسعه ایران باید روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز به کشورهای همسایه صادر کند اما به دلایل مختلف از جمله نبود متولی برای صادرات گاز ایران این کار به تعویق افتاده است و مشخص نیست که مسئولان وزارت نفت برای افزایش صادرات گاز ایران چه برنامه ای دارند.

در شرایطی که حدود 2 سال تا پایان دولت دوازدهم فرصت باقی مانده است به نظر می رسد نباید توقع داشت تا حجم صادرات گاز ایران افزایش یابد و این هدف گذاری در برنامه ششم محقق شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر