بازدید 8918
لندن اعلام کرد:

اسکورت کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز

کد خبر: ۹۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱ 25 July 2019
سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد کشتی‌های دارای پرچم این کشور از این پس با اسکورت نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از تنگه هرمز عبور خواهند کرد.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، یک سخنگوی دولت انگلیس روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از این پس کشتی‌های دارای پرچم انگلیس را در هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی خواهد کرد.

این مقام انگلیسی در بیانیه خود درباره مأموریت محول شده به نیروی دریایی این کشور گفت: «نیروی دریایی سلطنتی موظف شده است که کشتی‌های دارایی پرچم بریتانیا را به صورت تکی یا گروهی در هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کند، مشروط بر اینکه آن‌ها عبور خود از تنگه هرمز را به نیروی دریایی اطلاع دهند.»

وی افزود: «آزادی تردد کشتی‌ها برای نظام تجارت بین‌المللی و اقتصاد جهانی یک امر حیاتی است و ما هر کاری که از دستمان ساخته باشد، برای دفاع از آن انجام خواهیم داد.»

پیش از این «جرمی هانت» وزیر خارجه سابق انگلیس اعلام کرده بود کشورش به دنبال این است تا با همکاری دیگر کشور‌های اروپایی یک نیروی حفاظت دریایی را به‌منظور حمایت از تردد آزاد کشتی‌ها در تنگه هرمز به منطقه اعزام کند.

جرمی هانت که روز گذشته از سمت خود استعفا کرد و جایش را به «دومینیک راب» داد، روز دوشنبه در مجلس عوام انگلیس اعلام کرد: «ما یک ناوشکن را به منطقه اعزام کرده‌ایم که در ۲۹ جولای (۷ مرداد) به آنجا خواهد رسید. ما از همه کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس تردد می‌کنند خواهیم خواست که به‌هنگام عبور از تنگه هرمز به ما اطلاع دهند تا بتوانیم بهترین تمهیدات حفاظتی را که می‌توانیم برای آن‌ها فراهم کنیم.»

شامگاه جمعه ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ایران توقیف شد.

متعاقباً روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

روز چهارشنبه دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت برخی اطلاعات مربوط به توقیف کشتی مذکور را به این نهاد منعکس کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد طی این نامه تأکید کرده است که کشتی انگلیسی پس از این حادثه، هشدار‌های مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم‌های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیرو‌های ایرانی آن را توقیف کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار