بازدید 19648
وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

روند فعلی، ما را به تورم ۵۰ درصد خواهد رساند/ سردرگمی دولت در کنترل تورم/ دلار ۴۲۰۰ تومانی هرگز به هدف خود اصابت نکرد/ حالا باید تاوان افزایش قیمت را هم بدهیم

قرار بود کالابرگ الکترونیکی جهت حمایت از مردم توزیع شود و این موضوع ماه‌ها بررسی شد و هنوز به نتیجه نرسیده است یا قرار بود یارانه نقدی افزایش یابد که اجرای آن هم راه به جایی نبرد. این مسائل موجب می‌شود که ما به تدریج شاهد تشدید اثرات افزایش نرخ ارز در جامعه مصرفی ایران باشیم.
کد خبر: ۹۱۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 24 July 2019
تابناک اقتصادیمرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود پیرامون نرخ تورم اعلام کرد که نرخ تورم تیرماه با افزایشی ۲.۸ درصدی نسبت به ماه قبل به ۴۰.۴ درصد رسیده است. وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ادامه روند کنونی باعث خواهد شد در چهار تا پنج ماه آینده، شاهد نرخ تورم ۵۰ درصد باشیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولین اقتصادی دولت تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم به کار گرفتند چرا که نرخ تورم اولا سیاسی‌ترین شاخص اقتصادی محسوب می‌شد و ثانیا افزایش این نرخ راه را بر سایر اصلاحات اقتصادی می‌بست. تیم اقتصادی دولت توانست در ابتدا رشد نرخ تورم را کنترل کند و سپس این نرخ تورم را در مسیر کاهشی قرار دهد. با پایان دولت یازدهم و آغاز به کار دولت دوازدهم، اندکی اوضاع نرخ تورم و رشد آن تغییر کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت. این موضوع بر خلاف آنچه بود که در ۷ آذر ماه ۱۳۹۶ رئیس جمهور حسن روحانی آن را وعده داده بود. در این تاریخ رئیس جمهور که برای گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم به صدا و سیما رفته بود، پیرامون نرخ تورم و هدف دولت در این زمینه، گفت: "ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می‌دهیم. هدف ما ماندن تورم تک رقمی است".
 
روند فعلی، ما را به تورم ۵۰ درصد خواهد رساند/ سردرگمی دولت در کنترل تورم/ دلار ۴۲۰۰ تومانی هرگز به هدف خود اصابت نکرد/ حالا باید تاوان افزایش قیمت را هم بدهیم

در یک سال اخیر بر خلاف این صحبت‌های رئیس جمهور در آذرماه ۱۳۹۶، نرخ تورم مرتب افزایش یافته و رکورد‌های جدیدی را به نام خود ثبت کرده است. حالا پرسش این است که آیا دولت دوم روحانی رکورد ۷۶ ساله نرخ تورم که در اختیار دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی بود را خواهد شکست؟

نرخ تورم به ۴۰.۴ درصد رسید

نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالا‌ها و خدمات را در نظر می‌گیرد که در این سبد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد، برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می‌کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

گزارش نرخ تورم در تیر ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که نرخ تورم دوازده ماهه (سالانه) منتهی به تیر ماه ۹۸ با رشدی ۲.۸ درصدی در مقایسه با خرداد ماه از ۳۷.۶ به ۴۰.۴ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه، اما با کاهشی ۲.۴ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۴۸ درصد کاهش یافته و یک گام دیگر از نقطه اوج خود یعنی ۵۲.۱ درصدی که در اردیبهشت ماه سال جاری ثبت کرده بود فاصله گرفته است.

نرخ تورم ماهانه نیز پس از دو ماه کاهش به مسیر صعودی خود بازگشته است. در حالی که نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه سال جاری به ۴ درصد رسیده بود، در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به ترتیب به ۱.۵ و ۰.۸ درصد کاهش یافت؛ اما همان گونه که عنوان شد در تیرماه نرخ تورم ماهانه به مسیر صعودی خود بازگشته و به ۲.۸ درصد افزایش یافته است.  

رکورد نرخ تورم در دوره دولت تدبیر و امید خرداد ۹۸ شکسته شد

هنگامی که حسن روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲ بر سکان هدایت قوه مجریه کشور تکیه زد، نرخ تورم سالانه ۳۶.۲ درصد بود که این نرخ در ماه‌های شهریور و مهر ۹۲ رشد کرد و در نهایت در قله ۳۷.۴ درصد ایستاد. بالاترین نرخ تورم در دوره اول دولت تدبیر و امید، همین نرخ تورم ۳۷.۴ درصد در مهرماه ۱۳۹۲ بود. در خرداد ماه سال گذشته بود که روند صعودی بودن نرخ تورم، مداوم آغاز شد و در نهایت پس از یک سال افزایش، در خرداد ماه ۹۸ با ثبت نرخ تورم ۳۷.۶ درصدی، رکورد این نرخ در دوره شش ساله دولت تدبیر و امید شکسته شد و این رکوردشکنی در ماه گذشته نیز ادامه پیدا کرد و با ثبت نرخ تورم ۴۰.۴ درصدی، دولت روحانی رکورد جدیدی را در نرخ تورم به نام خود ثبت کرد.


نتیجه شکست اصلی ترین سیاست دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی؛ خیز تورم برای شکستن رکورد 76 ساله
 
خیز دولت دوم روحانی برای شکستن رکورد ۷۶ ساله نرخ تورم

بررسی آمار‌های نرخ تورم نشان می‌دهد، در حال حاضر دولت دوم روحانی، رکورد دولت احمدی نژاد در زمینه نرخ تورم را شکسته است و با ادامه روند کنونی نرخ تورم، احتمال آن که دولت فعلی رکورد دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی در این زمینه را نیز بشکند وجود دارد. بالاترین نرخ تورم بعد از انقلاب، در سال ۱۳۷۴ و با رقم ۴۹.۴ درصد به ثبت رسیده و حتی این رقم بعد از سال ۱۳۲۲ که نرخ تورم ۱۱۰.۵ درصد گزارش شده است، در رتبه دوم قرار دارد. ادامه روند فعلی نرخ تورم می‌تواند رکورد ۷۶ ساله نرخ تورم را بشکند و نرخ تورم سال ۱۳۹۸ بعد از سال ۱۳۲۲ در جایگاه دوم قرار گیرد.

روند فعلی، ما را به نرخ تورم ۵۰ درصد خواهد رساند

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: همان گونه که پیش بینی می‌شد، اثرات افزایش نرخ دلار به تدریج در اقتصاد تخلیه شد. در ابتدا و با گذشت دو الی سه ماه از افزایش نرخ دلار، اثر این افزایش در قیمت کالا‌های وارداتی مشاهده شد و بعد از آن در شهریور ماه سال گذشته قیمت کالا‌هایی که مواد اولیه و قطعاتشان وارداتی بود مانند خودرو افزایش یافت و در مرحله سوم کالا‌ها و دارایی‌های غیرقابل انتقال مانند زمین و مسکن افزایش یافت. هم اکنون قیمت یک قطعه زمینی که در یکی از شهرستان‌ها در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بوده به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. معمولاً این پروسه تخلیه افزایش قیمت دلار در اقتصاد یک سال تا یک سال و نیم ادامه می‌یابد. وی افزود: اقتصاد ایران، اقتصادی واردات محور است و کالا‌های وارداتی به وفور در این کشور به چشم می‌خورد و با افزایش نرخ دلار می‌شد، حدس زد که قیمت کالا‌ها افزایش شدید یابد.
 
شقاقی ادامه داد: سیاست‌های کنترل قیمت دولت در زمینه جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی از جمله تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این نوع کالا‌ها و توزیع آن‌ها با قیمت پایین‌تر هم با شکست مواجه شد. دلیل این شکست هم وجود ضعف در نظام نظارت و توزیع کالا‌های اساسی و ضعف در توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. عده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و به جای واردات کالا‌های اساسی، کالا‌های دیگری را وارد کردند؛ مانند آنچه در حوزه دارو رخ داد و قرار بود مثلاً فنر قلب وارد شود، ولی عملاً کابل برق وارد شد، عده دیگری کالا‌های اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند و با قیمت بازار آزاد آن‌ها را توزیع کردند، عده سومی ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و از کشور گریختند مانند آنچه در مورد کاغذ رخ داد و عده چهارمی ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و همان ارز را با قیمت بالاتری در بازار آزاد فروختند مانند مدیرعامل سابق ماشین سازی تبریز.  

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هرگز به هدف خود اصابت نکرد گفت: این اصلی‌ترین سیاست دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی بود که عملاً شکست خورد. وقتی مهمترین پروژه کنترل تورم دولت با شکست مواجه شد، حالا باید تاوان افزایش قیمت را هم بدهیم.
 
شقاقی افزود: من اعتقاد دارم که دولت در شرایط فعلی هنوز هیچ برنامه مشخصی برای کنترل قیمت کالا‌های ضروری و اساسی و نرخ تورم ندارد و علیرغم شکست پروژه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان به اجرای آن اصرار دارد و وقتی شما مهمترین پروژه تان برای کنترل قیمت کالا‌های اساسی با شکست مواجه می‌شود، نتیجه آن خواهد شد که هم اکنون تورم ۱۲ ماهه به ۴۰.۴ درصد برسد و حتی آمار‌ها نشان می‌دهند که نرخ تورم روستایی از نرخ تورم شهری پیشی گرفته و با توجه به اینکه در روستا‌ها دغدغه‌ای برای حمل و نقل و مسکن وجود ندارد، این نشان می‌دهد که افزایش قیمت هم اکنون بیشتر بر روی کالا‌های اساسی است و این بسیار خطرناک است، چون شاید مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها شدت بگیرد و حاشیه نشینی در شهر‌ها افزایش یابد.  

وحید شقاقی شهری با اشاره به این که تاکنون دولت هیچ سیاست روشنی برای کنترل قیمت کالا‌های اساسی را مشخص نکرده است، ادامه داد: حتی دولت هیچ سیاست یارانه‌ای و حمایتی مشخصی را نیز تاکنون مدون نکرده است. قرار بود که کالابرگ الکترونیکی جهت حمایت از مردم توزیع شود و این موضوع ماه‌ها بررسی شد و هنوز به نتیجه نرسیده است یا قرار بود یارانه نقدی افزایش یابد که اجرای آن هم راه بجایی نبرد. این مسائل موجب می‌شود ما به تدریج شاهد تشدید اثرات افزایش نرخ ارز در جامعه مصرفی ایران باشیم. جامعه مصرفی از این نظر که عمده کالا‌های ما وارداتی است.

این استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به این موضوع که هم اکنون افزایش قیمت مسکن در شهرستان‌ها سه برابر شده است، افزود: این افزایش قیمت مسکن در شهرستان‌ها موجب خواهد شد که دوباره این موج به شهر‌های بزرگ برگردد و ما شاهد افزایش قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ باشیم. این موضوع را به این جهت عرض کردم که بگویم ما علاوه بر اینکه در کنترل قیمت کالا‌های اساسی موفق نبوده ایم، برای کنترل قیمت مسکن هم عملاً هیچ سیاستی نداشته ایم. قرار بود قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن اجرایی شود تا از طریق اخذ این مالیات از سوداگری در بخش مسکن جلوگیری شود که هنوز اجرای این قانون در هاله‌ای از ابهام است. به طور کلی هنوز هیچ برنامه‌ای برای کنترل بازار‌های سوداگری افراطی نداریم.
 
همه این‌ها نشان می‌دهد که دولت یک سردرگمی را در کنترل نرخ تورم دارد و اگر با همین وضعیت پیش برویم احتمالاً نرخ تورم باز هم صعودی خواهد بود و با عدد‌های سنگینی در این زمینه رو به رو خواهیم شد. شقاقی در پاسخ به این پرسش که پس پیش بینی شما این است که با ادامه روند فعلی، اقتصاد ایران نرخ تورم ۴۹.۴ درصد سال ۱۳۷۴ را به خود خواهد دید گفت: بله. تقریباً الان میانگین نرخ تورم ماهانه ۲.۸ درصد است و اگر فرض کنیم با همین روند پیش برویم، احتمالاً در چهار تا پنج ماه آینده به نرخ تورم ۵۰ درصد هم خواهیم رسید.

شایان ذکر است جهاد آزعور، یکی از مقامات صندوق بین المللی پول و رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی این صندوق نیز پیش بینی نموده بود که با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. وی در همین رابطه گفته بود: "با عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیش بینی می‌شود که نرخ تورم در ایران در سال جاری میلادی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. این موضوع به معنای افزایش هزینه‌های زندگی در ایران و افزایش قیمت کالا‌های مصرفی خواهد بود. "
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۷
واقعا پولمون بی ارزش شده به معنای واقعی کلمه. هیچی نمیشه خرید. اقای روحانی حواستان هست؟
پاسخ ها
لادن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
دلار۴۲۰۰ تومانی برای مردم به هدف نخورد ولی برای دوستان و شرکا و هم حزبیهای جهانگیری به هدف خورد
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
هرکدام از مسؤولین توانست طوری در مورد فساد سخنرانی کندکه گویی روحش هم از این قضایا (فساد سازمان یافته ونهادینه شده)خبر نداشته جایزه دارد.مثلا شخصی به تازگی در مورد لواسان و کاخ های آن طوری صحبت نموده که گویی ایشان همین دیروز از سیاره دیگری وارد تهران شده و چنان خود را به بی خبری می زند که شنونده انگشت حیرت به دهان می گیرد.آقایان دوره این سیاه بازی ها تموم شده ما هم گوش دراز مخملی نیستیم.حاصل کار شما در مجلس.دولت ها شده شهرک باستی هیلز.بابک زنجانی.سید هادی رضوی.امیر منصور آریا.فرحزاد.مظلومین .چهار خانواده سلطان خودرو.سلطان سکه.سلطان برنج.سلطان موز.سلطان زعفران.سلطان پسته.سلطان فرش.سلطان مسکن.سلطان........باید یک خانه تکانی درست وحسابی صورت گیرد و مفسد اعدام شود.اگر این اتفاق افتاد ومردم واقعا قاطعیت در برخورد با فساد را دیدند به آینده امیداوار می شوند وگرنه با کوچکترین تعرض خارجی معلوم نیست سرنوشت این کشور چه می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
این نرخ تورم ما را به خیلی جاها خواهد کشاند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
کاش ایشان راه حل را هم ارائه میداد . تورم که مشخص است وقتی دلار بالا برود در یک اقتصاد وارداتی همه چیز گران میشود. در دور بعد باید کاندیدا های اقتصاد دان با برنامه مشخص برای تورم و تولید و اشتغال و سرمایه و جوانان و مسکن و ارز کاندید شوند ، نه سیاسیون شعار گرا و بی عمل.
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
متاسفانه حتی برخی از کارشناسان ما هم مسئله را متوجه نشدند. افزایش قیمت دلار نیست که باعث تورم می شود در ایران می شود. این افزایش میزان نقدینگی است که باعث افزایش قیمت همه چیز و قیمت دلار هم که در ایران به عنوان یک کالا خرید و فروش می شود . افزایش نقدینگی هم به دلیل نداشتن بدنه کارشناسی قوی در دولت و در نتیجه کسری بودجه وحشتناک و در در جه دوم دادن سودهای موهوم بانکی است. وزیر اقتصاد دور اور برای اینکه ظاهرا تورم را کنترل کند دستور افزایش میزان سود بانکی را حتی تا 28 درصد هم داد و پایه متلاشی شدن سیستم بانکی کشور که در واقع بنیان اقتصاد هر کشوری است را گذاشت و وقتی دید که قطعا در دور دوم این فاجعه مدیریتی اثار خود را در افزایش شدید نقدینگی نشان خواهد داد با این عذر که عاشق کار دانشگاهی است از مسئولیت این فاجعه شانه خالی کرد. بنا بر گفته خود مسئولان اقتصادی در سال گذشته بانکهای ایران از محل درامد بهره های دریافتی وامهای بانکی 60 تریلیون تومن درامد داشتند ولی 360 تریلیون تومان سود به سپرده های بانکی دادند. آز کجا؟ از جیب تک تک ملت ایران که همان تورم است و هر روز هم متاسفانه با نرخ 1.5 تریلیون تومن در روز نقدینگی افزایش خواهد یافت. وضعیت امروز اقتصاد ایران و تورم فقط نتیجه این تصمیمات مدیران اقتصادی و وزیر اقتصاد قبلی است که دارد خود را نشان می دهد و از علم اقتصاد فقط یک مدرک بورسی و رانتی و سهمیه ای ان را دارند. تحریم هنوز اثر خود را در اقتصاد ایران اغاز نکرده. به فکر نیمه دوم امسال باشید که این فاجعه تصمیم گیری اقایان با کاهش شدید درامدهای صادرات نفتی و غیر نفتی ایران همراه شود و اگر می بینید که امریکا و انگلیس و همه صبورانه در برابر ایران کوتاه می ایند چون منتظر این طوفان در نیمه دوم هستند. تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا تر از دارمد بانکها باشد و تا زمانیکه حرکت واقعی برای استاندارد کردن علم و استفاده از نیروی علمی ورزیده ولو خارجی در اقتصاد کشورصورت نگیرد متاسفانه به سوی سراشیبی بسیار خطرناکی همسفریم. تعارف هم ندارد. باید حقیقت را گفت تا دیرتر از این نشده.ونزویلا وقتی 4 سال
پیش به بحران خورد این جوری نبود. از بس سیاست نگفتن و استفاده از این مدیران اقتصادی فرموده و فرمایش شده را استفاده کرد که به امروز رسید.
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
متاسفانه حتی کارشناسان اقتصادی ما هم مسئله را متوجه نشدند. افزایش قیمت دلار نیست که باعث تورم در ایران می شود. این افزایش میزان نقدینگی است که باعث افزایش قیمت همه چیز و قیمت دلار و طلا هم که در ایران به عنوان یک کالا خرید و فروش می شود می شود . افزایش نقدینگی هم به دلیل نداشتن بدنه کارشناسی قوی در دولت و در نتیجه کسری بودجه وحشتناک و در درجه دوم دادن سودهای موهوم بانکی است. وزیر اقتصاد دور اول دولت روحانی برای اینکه ظاهرا تورم را کنترل کند دستور افزایش میزان سود موهوم بانکی را حتی تا 28 درصد هم داد و پایه متلاشی شدن سیستم بانکی کشور که در واقع بنیان اقتصاد هر کشوری است را گذاشت و وقتی دید که قطعا در دور دوم این فاجعه مدیریتی اثار خود را در افزایش شدید نقدینگی و تورم نشان خواهد داد با این عذر که عاشق کار دانشگاهی است از مسئولیت این فاجعه شانه خالی کرد. بنا بر گفته خود مسئولان اقتصادی در سال گذشته بانکهای ایران از محل درامد بهره های دریافتی وامهای بانکی 60 تریلیون تومن درامد داشتند ولی 360 تریلیون تومان سود به سپرده های بانکی دادند. آز کجا؟ از جیب تک تک ملت ایران که همان تورم است و هر روز هم متاسفانه با نرخ 1.5 تریلیون تومن در روز نقدینگی افزایش می یابد و بیشتر هم افزایش خواهد یافت. وضعیت امروز اقتصاد ایران و تورم فقط نتیجه این تصمیمات مدیران اقتصادی و وزیر اقتصاد قبلی است که دارد خود را نشان می دهد و از علم اقتصاد فقط یک مدرک بورسی و رانتی و سهمیه ای ان را دارند. تحریم هنوز اثر خود را در اقتصاد ایران اغاز نکرده. به فکر نیمه دوم امسال باشید که این فاجعه تصمیم گیری اقایان با کاهش شدید درامدهای صادرات نفتی و غیر نفتی ایران همراه شود و اگر می بینید که امریکا و انگلیس و همه صبورانه در برابر ایران کوتاه می ایند چون منتظر این طوفان در نیمه دوم هستند. تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا تر از دارمد بانکها باشد و تا زمانیکه حرکت واقعی برای استاندارد کردن علم و استفاده از نیروی علمی ورزیده ولو خارجی در اقتصاد کشورصورت نگیرد متاسفانه به سوی سراشیبی بسیار خطرناکی همسفریم. تعارف هم ندارد. باید حقیقت را گفت تا دیرتر از این نشده.ونزویلا وقتی 4 سال
پیش به بحران خورد این جوری نبود. از بس سیاست نگفتن و استفاده از این مدیران اقتصادی فرموده و فرمایش شده را استفاده کردند به امروز رسیدند
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
برای اینکه متوجه شوید که دلار امریکا و ارزهای معتبر برای ایران و خود این کشورها یک کالا است مثالی می زنیم. کسانی که با ارز اشنا هستند می دانند که کانادا در چند سال گذشته اسکناس های جدیدی را به جریان انداخت که در ایران به اسکناس پلیمیری شناخته می شود. اسکناسهای سابق هم کماکان معتبر و در جریان است. ولی اگر همین الان یکی از ان اسکناسها قدیمی را داشته باشید کمتر فروشنده ای حاضر به پذیرفتن انهاست چون اسکناس در همین کشورها هم کالا بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود و هر قطعه ان شناسامه و خصوصیات و امار خود را دراد. دلار در ایران کالا محسوب می شود. حالا بانک مرکزی ایران چه می کند؟ وقتی اسکناس ریال به سرعت و بدون برنامه و فقط برای تامین کسری بودجه و پرداخت سودهای موهوم منتشر می شود یعنی عملا باید به تناسب این افزایش باید در بازار ایران همه کالاها و از جمله دلار یا یورو هم افزایش یابد. ولی عملا نه تنها افزایشی در کار نیست که از نیمه دوم امسال کمبود فیزیکی همه کالاها و دلار و یورو هم تشدید خواهد شد. در این چنین بازاری چگونه بانک مرکزی و مدیر ان انتظار کنترل و تثبیت قیمت ارز را دارد. از دو حال خارج نیست . یا به دلیل جایگاه مدیریتی چاره ای جز اعلام این مواضع ندارد که قابل درک است. ولی متاسفانه به نظر می رسد بسیار از کارشناسان ارشد دولتی اصولا به این علم و اقتصاد و دلایل مبرهن ریاضی و منطقی علم اقتصاد عقیده ندارند و ناگهان می گن دلار را 4200 تومن اعلام می کنیم انشالله جواب می دهد. اقتصاد علم است و بسیار دقیق هم کار می کند. نمی شود در یک سال صد کیلو برنج تولید داشت و یک میلیون تومن اسکناس ریالی در بازار باشد و قیمت ان کیلویی 10 هزار تومن باشد و سال بعد همان صد کیلو یا به علت تحریم یا خشکسالی 70 کیلو برنج تولید داشت ولی به علت چاپ پول 5 میلیون تومن داشت و باز انتظار داشت که قیمت برنج همان کیلویی 10 هزار تومن باشد. این منطق را حتی یک دانش اموز دبستانی هم متوجه می شود ولی برخی کارشناسان و مدیران اقتصادی ما دوست دارند در ارزو و رویا و خواب و خیال زندگی کنند. ولی این منطق را امریکا و انگلیس و دنیا می دانند و صبورانه منتظر ان افزایش هستند.
ساعت خواب!!!!!!
از الان به بعد دیگر تورم شروع شد!!!!!!!
یکسال مردم میگویند مسیر ارز ۴۲۰۰ اشتباهه منتهی عده ای به هر کس این‌را میگفت‌ میفرمودند دلال دلار و ارز در حالی که از پاییز پیدا بود به هیچ کالایی ارز ۴۲۰۰ نمیرسد.
گرانی های جدید احتمالا دلیلش میشود تورم و ارز ۴۲۰۰ برکت الله تورم به ان نمیخورد.
پنیر دیروز گرفته ام همه اش اب بوده و همان قیمت قبلی داده اند کارخانه ها!!!!
همان‌کارهای دولت قبل را آقایون دارند وحشتناک تر ادامه میدهند.
اقایان دولتی با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشود و از ان طرف ارز ۴۲۰۰ گم شود و تورم سر به فلک‌بکشد.
مردم از گرانی ها کلافه اند
تورم ۱۰۰ درصد را هم رد کرده
وای بحال زندگی و تآمین معاش مردم بیچاره ـخدایا به دادمان برس ........
ادامه سیاستهای اقتصادی باعث افزایش روزانه فاصله بین فقرا و ثروتمندان شده و همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.
خوش بحال اقای جهانگیری که دائم امید می دهد همچنین رئیس جمهور که بتازگی نگران قیمت گوشت شده ، مدیران و عوامل خودروسازان که اصلا و ابدا حرف هیچکس را گوش نمیدهند و میتازند و بدا بحال مردم شریف ، ماخوذ به حیا ، صبور و با کوله باری از درد و غم و ناراحتی .
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
همش امید میدهند ومیگوید که مردم خوشبخت هستند من نمیدانم که کدام مردم ایران هستند که خوشبخت هستند هرخانواده ای حداقل دو جوان ویا یک جوان بیکار ویا سه جوان بیکار درخانه دارد انوقت میگویند که مردم خوشبخت هستند ... الان تورم دویست درصد را هم رد کرده است گرانی به حدی بالاست که خیلی ها حسرت گوشت خوردن را دارندمیوه نسبت به سالهای قبل فوق العاده گران شده است بازارمیوه بروید ببینید قیمتها چقدر گران شده است ارزاق عمومی فوق العاده گران شده است میان مردم فقیرو مردم متوسط وپائین شهربیایین ببینین وضعت گرانی چقدر بالا رفته است چرا یکسری واقعیتها را قبول نمیکند چرا به وضعیت اسفنار گرانی وتورم توجه نمیکنید چرا درخصوص فساد اداری وپارتی بازی و اختلاس و ...چیزی نمی گویید .... فکری به حال بیکاری جوانان بیکارفارغ التحصیل وگرانی وتورم وحشتناک بکنید...
عجب. پس هنوز به تورم 50 درصدری نرسیدیم. جا داره پس.
مگه الان تورم چنده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
40%
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
امار دولتی که قابل استناد نیست تورم واقعی حداقل ۳۰۰ درصده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
بالای ۱۰۰ درصده
معلم به شاگردش گفت: دو دو تا چند تا میشه؟ شاگرد گفت: بیست و دو تا !
معلم گفت دو دو تا میشه چار تا ؛ اگر خودشو بکشه ؛ میشه پنج تا !
همه چیزبه حال خودرهاشده وقتی رییس جمهور افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها را عادی ومطلوب تلقی میکنند دیگه ازبقیه چه انتظاری میشه داشت؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
چرامجلس طرح عدم کفایت روحانی را اغازنمیکنه؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
درود بر شما
حالا گیریم که آغاز هم کرد بعدش چی؟
روحانی چه کند وقتی نفت ایران خریدار نداره؟؟؟؟؟ حتی صنایع پتروشیمی هم در بازگرداندن ارز صادراتی دچار مشکل هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
روحانی کاری نکنه .. و آنچه در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته مرور کنه و عذرخواهی کنه .و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
بایدبامردم صادق باشه وامار واقعی بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
روحانی و دار و دسته اش ارزش پول ملی را ساقط کردند و مقصر هستند. کاهش ارزش پول ملی ربطی به تحریم و دشمن و خارجی ها ندارد.
ناشناس
| Singapore |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
چرا یکسری ازازاینکه مردم به امار صحیح دسترسی پیدا کند ترس ووحشت دارند چرا ملت ایران ازدسترسی به اطلاعات محروم باشندچرا صدا وسیما اخبارصحیح به مردم نمیگوید چه اشکال دارد که مردم مثلا به سایتهای خبری خبرگزاریهای مهم دنیا دسترسی داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
اگه امارواقعی بده کشورراحت سقوط میکنه
سلام
چرا به بازار خودرو رسیدگی نمیشود؟؟
با اینکه قیمت ها در بازار کاهشی بود ایران خودرو باز هم قیمت هایش را افزایش داده.
سلطان خودرو کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
به کدام بازار رسیدگی میشه که به خودرو رسیدگی بشه .
الابرکتاالله
پاسخ ها
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
علی برکت الله صحیح است
متاسفانه اكثر اعضاي كابينه روحاني در دوره اول و دوم تاجر بوده و كاملا مشخصه كه با سياست هائي كه اعمال كردن وضعيت اقتصاد رو به اين روز انداختند.
«روند فعلی، ما را به تورم ۵۰ درصد خواهد رساند/ سردرگمی دولت در کنترل تورم/ دلار ۴۲۰۰ تومانی هرگز به هدف خود اصابت نکرد/ حالا باید تاوان افزایش قیمت را هم بدهیم»:
- در واقعیت نرخ تورم خیلی بیشتر %50 است، بدست آوردن این اعداد و ارقام برای یک کارشناس بسیار راحت است، ولی مردمی که با پوست و گوشت و استخوان این افزایش را از سر میگذرانند به خوبی واقفند که 50 درصد کاملاً من درآوردی است و فقط به کار دولت میآید که اصلا از بازار خبر ندارد.
- دولتی که یک میلیارد یور در آن نیست میشود در این مورد یک حرف خوب را اقای ربیعی زد که این پول گم نشده و از سنت سنت (البته سنت را برای دلار بکار میبرند و نه یورو، وجه نیست شده یورو است و نه دلار) این پولها خبر داریم (قطعاً دولتها میدانند که هر یورو در جیب و حساب خارج از کشور چه کسی آرام گرفته است)، چهار سال اول به حمله شدید به مخالفان برجام گذران و چهار سال دوم را به حمله به اروپا، نقش خودشان (دولتها) چیست؟، فقط خدا میداند؟ یک چیز کاملاً مشخص است که دولتیها نمیدانند چکار کنند، فقط بفکر تمام کردن چهار سال دوم هستند.
- چه کسی گفته که دلار 4200 تومانی به هدف خود اصابت نکرده، اصابت کرده و خوب هم عمل کرد، دقیقاً به جیب بادنجان دور قاب چین های دولت اصابت کرده است امثال مش قربانعلی ها، و دزدان دیگر بیت المال. اتفاقا یکی از دقیق ترین اصابتها هم صورت گرفت، هم رئیس دولت میداند و هم اعضای محترم کابینه و تک تک مدیران بانک مرکزی (شتر سواری که دولا دولا نمیشود).
- تاوان دادن هم که معلوم است وظیفه کیست؟ این سناریو آنقدر تکراری است که مردم عادی نقش خود را بخوبی بلد هستند.
خوب اقای شقاقی هم اینهمه صحبت کرد اما دریغ از یک جمله راه حل !!! مگه شما اقتصاد دان نیستی ؟ ایا شما تضمین میدهی که اگر قانون مالیات بر مسکن خالی اجرایی شود ناگهان بخش ساخت و ساز مسکن نابود نشود جون دیگر کسی تمایل به خرید اضافه مسکن نخواهد داشت پس نیاز به بررسی دقیقتر دارد . شما می فرمایید دلار 4200 کالای اساسی جاهای دیگر خرج شده اما شما که با این دقت درباره محل مصرف گفتی اما دقیقا بفرمایید چنددرصد این ارز در محل غیر خودش مصرف شده و چنددرصدش در محل خودش خرج شده بنظر شما چطور می توانید به یک شرکت واردات اغتماد کرد یا تضمین گرفت ؟این را بفرمایید ضمنا بفرمایید چطور همین دولت اقای روحانی چندین سال و قبل از تحریم ها توانست تورم را به تک رقم برساند و علتش چیست که الان نمیشه باز خدا را شکر تابناک در انتهای مقاله پیش بینی مقام صندوق بین المللی را درج کرده که با توجه به وضغیت سیاسی و تحریم امریکا ما به تورم 50 می رسیم
پاسخ ها
محمد شریفی
| United States of America |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
راه حل خیلی ساده است وی کسی گوش شنوا ندارد: کل نقدینگی واقعی و شبه نقدینگی 100 میلیارد دلاره و دولت هم 100 میلیارد دلار ارز و طلا در اختیار داره کافیه از فردا بگه پشتوانه ریال ، دلار و طلا است.و همچنین سود بانکی حذف شده و فقط کارمزد برای تراکنشهای بانکی از مردم دریافت میشه...اینطوری نه تنها تورم صفر میشه بلکه حتی منفی هم خواهد شد.
اگر این دو تا کار انجام شد برای ارزانتر شدن اجناس میشه اعلام کرد گمرک کالا رو برای صادرات یا واردات گرو نخواهد گرفت بلکه مثل مالیات سالیانه دریافت خواهد شد.
مالیات بر ارزش افزوده رو هم حذف کنن و مالیات شرکتها و اشخصا بر اساس 5 درصد از درآمد (نه 25 درصد از سود) برای همه و به صورت یکسان دریافت شود.
دور کل ایران هم دیوار بکشن تا مواد مخدر وارد نشه....کل افغانیها رو هم که 1.5 میلیون شغل رو اشغال کردن ظرف دو سال اخراج کنن....
سیستم چک رو هم کلا بانکها حذف کنن و بانک موظف باشه هر چک را با هر مبلغی پرداخت کنه و سیستمی بزاره که خودش با توجه به اعتباری که برای هر شخص یا شرکت در نر گرفته اجازه صدور دسته چک بده....
همین 5 تا کار ایران رو تبدیل به گلستان میکنه...حتی اگر تحریم باشه و دنیا ما رو حتی برای فروش نمک تحریم کنه....
اکثر کالاها نسبت به سال گذشته قیمتشون بین چهار تا ده برابر شده . این میشه 50 درصد تورم ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
فرمایش آقای شریفی کاملا درست، ولی خصولتیها هستن.
.که نمیگذارن این مملکت بدلیل منافع شخصی روی آرامش ببینه
...
زور مجلس هم به اینها نمیرسه.
زندگی در ایران سخت تر از سوریه و عراق جنگزده شده
با یمن فاصله چندانی نداریم

نباید ونزوئلا و کره شمالی را مسخره میکردیم.
واقعا نرخ تورم چهل درصد هست یا باز از روی یه سبد کالای من دراوردی با نرخ های من دراوردی تر به این نرخ رسیدید؟ نرخ تورم فعلی چیزی است که مردم آن را حس میکنند و نسبت به سال قبل بالای ۷۰ درصد است
جای آقای خلخالی واقعا خالی
در دولت امید کشور به حال خود رها شده
کسی که این اطلاعات اشتباه داره به مردم میگه قطعا از عناصر نفوذ و خود فروخته دشمنان این کشور است و گرنه کسی که ایران دوست داشته باشه اینجوری مردم فریب نمیده تورم واقعی کشور در نقطه به نقطه نسبت به 4 سال قبل 2 درصد افزایش یافته واقعا متاسفم برای ایشون که سعی دارد وضع کشور خراب نشون بده
مجلس باید پیگیر و نظارت امور باشه کاش یکی پیدا میشد مجلس به توپ می بست جاش خالیه خدا رحمتش کنه
روحانی همان هاشمی است و این دو سال را تحمل کنید تورم 50که هیچ 70درصد هم برسه مهم نیست . خدا را شکر که روحانی فرمانده کل قواه نیست وگرنه بد بخت بد بخت بودیم .
خدا را شکر و صد هزار بار شکر که سید علی فرمانده کل قواهاست.
روحانی خراب کرد .همه چیز را خراب کرد .می بینید داخل ماشین ها زن پیش شوهرش بدون روسری شیشه پایین . یعنی مزدم فرهنگ همین نوار موسقی .
بخدا قسم شرم دارم باز گو کنم در یکی از باغهای اطراف نتنظز بودیم
محرم نامحرم مثل محرم در کنار هم بودند وضیعت بسیار ناجور لختی زن در کنار مرد نامحرم
جادارد به اقای معاون اول بابت ایده ارز 4200تومانی تبریک گفت!
دولت قادر به کنترل اتحادیه های صنوف هم نیست و قیمت های اعلام شده برای امور مختلف از طرف این اتحادیه ها از عرف بازار هم بالاتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
کدامین دولت در معرض چنین جنگ اقتصادی بوده و با دیوانه ای همانند ترامپ و این همه تحریم روبرو بوده ?
آقای شقاقی اینجا تورم را قبول دارند ولی در موضوع پیش فروش سکه می گویند خریداران سکه سود کرده اند سقوط ارزش پول سود است؟!
تواین وانفسا دلار بجای جهش میادپایین یعنی دارند میارنش پایین !!!!
تورم 300 درصد هست حداقل. تازه می گن به تورم 50 درصد خواهیم رسید !
مدیران کیلویی کارشناسان کیلویی همه از دانشگاه های کیلویی
خواهد رساند؟!! یا رسانده است!
ونزوئلا ونزوئلا ما داریم میاییم
تا حالا فرمول اقتصادی ارائه دادید که به داد مردم برسد خب ارز 4200 ندهند گرانی دوباره کالاها بعد از حذف ارز 4200 چی میشه .....ما که کالای ارزان 4200 نخریدیم ولی گرانی چندین باره در سال رو باید تحمل کنیم.......قیمت بنزین هم باید بالا برود خب چی کار باید بکنیم .........به غیر از پرداخت یارانه راه دیگه ای هم دارید!!!!...بعد مدت کوتاهی روز از نو روزی از نو ....ارزش پول رو دوباره کاهش میدن !!!!!!و دوباره تورم می رود بالا.. و غیره.............راستی چرا ارزش پول لیبی و سوریه و افغانستان از ما بیشتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
برای هیچکدام از گروههای مقصر نیز زندگی و معیشت مردم اهمیتی ندارد.
سلام، بارها گفته ام و باز نیز میگویم، دولت به قصد عمد موجبات فشار اقتصادی را به مردم تحمیل میکند، هدف دولت ایجاد شورش مردم به لحاظ فشار اقتصادی و سپس اجرای خواسته های آمریکا در برجام به طور کامل است،باز هم منتشر نکنید
قطع به یقین اگه رئیس جمهور نداشته باشیم آقا زاده هم نداشته باشیم دیگه کشور مشکلی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
نخیر سیستم غلط رو درست کنید
یعنی قراره تورم 300 درصدی یهویی یک ششم بشه و بیاد پایین! شوخی می فرمایییییییییی؟
با سلام
دولت روحانی در خصوص هم کنترل تورم و هم بحران فعلی تصمیمات اشتباهی رو گرفته که حاصل اون شرایط فعلیه
هم مهار تورم به روش اشتباهی اتفاق افتاده (حبس نقدینگی و پرداخت سود بالا ) و هم شرایط افزایش تورم در دوره دوم ناشی از تصمیمات اشتباه بوده یک مثال میزنم در بحران مالی فکر میکنم ۲۰۰۸کشور‌مالزی بر خروج ارز محدودیت قرار داد و لی در اینجا بلافاصله پس از جهش ارزی میزان سی میلیارد دلار از کشور خارج که بخش عمده ای از اون هم باز نگشته
در حال حاضر هم سیاست سرکوب ارزی در پیش گرفته شده که عملا بخش عمده ای از سیستم تولیدی کشور رو فلج کرده و از اون ور با توزیع ارز دولتی بخش غیر تولیدی جامعه از رانت های دولتی سیراب شده(ضروری است استقلال بانک مرکزی از طرف مجلس شناسایی و رییس اون نیز با ارایه برنامه با پیشنهاد نخبگان و رای مجلس تعیین بشه(
الان پیشنهادی که میشه اینه که با توجه به اینکه عملا ارز ۴۲۰۰هیچ تاثیری در معیشت جامعه نداره و عملا قیمت اقلام اساسی به نرخ کشورهای همسایه محاسبه میشه لذا بهترین راه کار اینه که نرخ تک‌نرخی شناور بشه و تمامی اقلام ازاد بشه و همزمان تمامی نهاده ها هم از جمله سطح دستمزدها و بهره سرمایه به روزرسانی بشه
با توجه به ازادی نرخ ارز و‌هماهنگ شدن قیمت با اون تمامی یارانه ها هم باید حذف بشه
حالا سوال اول که مطرح میشه اینه که فرودستان جامعه رو‌چه کنیم
بانک اطلاعاتی یارانه ها موجوده بر اون اساس تمامی افرادی که حقوق بگیر هستند چه لشکری و چه کشوری باید حذف بشن (افزایش این دسته ها از طریق بروزرسانی حقوق و بر اساس فعالیتی که انجام میدهند انجام‌می شود)
پس از این حذف دو دسته باقی خواهند ماند ثروتنمندان بارانه بگیر و مستمندان بارانه بگیر که براحتی با راستی ازمایی قابل تفکیک خواهند بود و پس از شناسایی، ثروتمندان حذف و‌ نیازمندان یارانه بگیر شناسایی می شوند.نکته مهمتری که باید در نظر گرفته بشه میزان یارانه و مدت زمان پرداخت اونه یعنی بارانه باید مثلا برای یک بازه پنج ساله تا برطرف شدن نیاز یارانه بگیر یعنی اضافه شدندبه دسته های قبلی یعنی یا ثروتمند بشه در این مدت یا کاری با حقوق مکفی پیدا کنه باید ادامه داشته باشه
تا ونزوئلا ؛ یک مش حسن دیگر
کما فی سابق.دولت خدمتگذار در حال چاپ پول بی ارزش و فقرا فقیر تر و ثروتمندان ثروتمندتر4 درصد درحال تبدیل شدن به 2 درصد.2 درصد آقا و98 درصد نوکر.
اتفاقا دلار 4200 تومنی خیلی خوب به آقازاده ها برخورد کرد!
وقتی دلارهای بی زبان بره جیب کشورهای دیگه وضع همین میشه
کشوری که بیش از چند میلیون اتباع خارجه را قانونی وغیر قانونی خدمات می دهد وضع همینه شما مسکن را نگاه کن چند درصد مسکن درخدمت اتباع خارجه قانونی و غیر قانونی است وضع کارگر شرکتها را نگاه کن و ان وزیر محترمی که می گفت نباید خانه ساخت که تهیه مسکن جزء وظیفه دولت است و از این همه مدیر و مسول دو تابعیتی که بچه هاشان ان ور کیف می کنند و قارونی زندگی می کنند انتظار داری کاری برای ملت انجام دهند یک شاه رفت ولی شاه و قارونهای فراوانی پیداشدند... کشور درگیر رانت و فرار مالیات و اختلاس و قاچاق و احتکار شده
اتفاقا دلار 4200 تومنی خیلی خوب هم به هدف خود یعنی خودیها برخورد کرد!
چرا همه فکر میکنند دولت سر در گم است در صورتی که باعث بانی تمام این مصیبت ها وگرانی ها خود دولت ودر جهت کسب در آمد بیشتر مالیاتی وعوارض های جور واجور از ملت است تنها ترین راه پیشگیری اعلام عدم کفایت دولت ومجلس وکنار رفتن روحانی در دولت وکلیه نمایندگان مجلس است
ما و امثال ما که خوراکمون شده نان و سیب زمینی و پیاز و تخم مرغ و گاهی دم پختکی لذا اگر همینها هم نابود بشه خیالی نیست مرگ بهتر از این زندگی اگر این زندگی است ما نخواستیم
مردم عزیز انتخابات مجلس که تموم بشه تورم به معنی واقعی کلمه رو احساس خواهید کرد !
وقتی یک برگه خلافی ساده از هزار تومان در دو سال پیش میرسه شش هزار و پانصد تومان در امسال و کاغذ بزرگ و سبز رنگ و دو رو پرینت آن تبدیل میشود به یک کاغذ آ چهار و سیاه و سفید، مشخص است در چه فاجعه ای هستیم.
خدايا شكرت ذوق زده شدم بالاخره داريم توي يه چيز سرآمد همه كشورها ميشيم خدايا شركت .
علي بركت الله
کجای کارید آقا تورم 50 درصد؟
یعنی شما 600 درصد را ندیدید؟
یک دولت عظیم الجثه با چند میلیون کارمند و بازنشسته در اداره ی امور خودش مشکل دارد چطور میتواند اقتصاد را اداره کند توقعات ما هم بعضا منصفانه نیست این مشکلات از ابتدا بوده فقط شدت و ضعف آن فرق میکرد ، جناههای سیاسی ما هم عادت کرده اند ضعف و نارسایی‌ها رل به رقیب نسبت دهند و اگر پیشرفتی بوده آنرا بنام خود ثبت کنند این چرخه ی معیوب همچنان ادامه خواهد داشت ، تازه دولت هم همه کاره نیست . سایر قوا هم در بوجود آمدن مشکلات اقتصادی نقش دارند .در کنار این عوامل مشکلات اقتصادی انباشته در حداقل چند صد سال قبل را باید در نظر گرفت از جمله توزیع ناعادلانه ی امکانات و منابع و ثروت .که کسی به فکر اصلاح آن نیست و تا این معضلات باقی است انتظار چندانی نباید از دولتها داشت .
ذرود بر همه صاحبنظران
در رشته اقتصاد اساتیدی داشتیم که به خوبی آموزش میدادند و همانگونه که دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته میدانند تمام مباحث اقتصادی با ریاضیات اثبات میشد و میشود و درپایان بحث استاد میفرمود :
ولی........ کردار مصرف کننده تمام این فرمول ها را باطل میکند. ودر کشور ما کردار و عمل مصرف کننده به هیچ وجه معقول نیست و با دیگر کشور ها متفاوت است .. هیچ اقتصاد دانی ( حتی میلتون فریدمن ) نمیتواند با این مردم ( یکنف خود شخص من )سفته باز و گرانفروش و محتکر و .... اقتصاد را به روی ریل بیاورد و این روش و عمل و کردار مصرف کننده را تغییر دهد
و بااین وجود اگر همه ما به این دولت و آن دولت متلک بگیم راه به جایی نمیبریم.
و چگونه میشود یا میتوان کردار مصرف کننده را تغییر داد بحث دیگری است.
پاسخ ها
عطر آگین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
بسیار عالی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار