بازدید 12233

گام جدید حماس برای احیای روابط با ایران و سوریه!

جنبش سیاسی حماس که پس از تحولات سوریه روابط خود با دمشق را قطع کرد و روابطش با ایران نیز تا حدودی زیادی آسیب دید، در ماه های گذشته تلاش های گسترده ای برای تقویت روابط خود با ایران و همچنین سوریه انجام داده است. در همین راستا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز (شنبه) اعلام کرد «هیأتی عالیرتبه از حماس از امروز سفری چند روزه به ایران را آغاز می‌کند».
کد خبر: ۹۱۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 20 July 2019

جنبش سیاسی حماس که پس از تحولات سوریه روابط خود با دمشق را قطع کرد و روابطش با ایران نیز تا حدودی زیادی آسیب دید، در ماه های گذشته تلاش های گسترده ای برای تقویت روابط خود با ایران و همچنین سوریه انجام داده است.

به گزارش تابناک، در همین راستا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز (شنبه) اعلام کرد «هیأتی عالیرتبه از حماس از امروز سفری چند روزه به ایران را آغاز می‌کند».

رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن اعلام خبر سفر هیأت این جنبش به تهران، تصریح کرد، موشک‌های مقاومت قادر به زدن هر نقطه‌ای در فلسطین اشغالی است.

این مقام بلندپایه حماس تصریح کرد که «ما منتظر نتایج مهمی از این سفر هستیم».

بر اساس گزارش وبگاه فلسطینی «شهاب»، هنیه گفت: مقاومت موشک‌هایی در اختیار دارد که هر نقطه‌ای در فلسطین اشغالی را می‌تواند هدف قرار دهد.

وی افزود: تصمیم حماس برای خروج از سوریه تصمیمی سازمانی و به شکل کامل بررسی شده بود. پیش‌تر در امور داخلی سوریه دخالت نکردیم و در آینده نیز در هیچ مرحله‌ای دخالت نمی‌کنیم؛ امیدواریم سوریه «قدرتمند» بازگردد.

هنیه در ادامه دیدار «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین با مقامات صهیونیستی در واشنگتن و دیگر دیدار‌های متقابل میان سران این رژیم و امارات را محکوم کرد.

گام جدید حماس برای احیای روابط با ایران و سوریه!

این در حالی است که چندی پیش یک عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس ضمن تمجید از حمایت های اسد از گروه های مقاومت فلسطین، گفت: تلاش هایی برای از سرگیری روابط حماس و سوریه در جریان است.

«محمود الزهار» در این خصوص گفت: تلاش هایی در گذشته برای از سرگیری روابط میان حماس و سوریه آغاز شده و این تلاش ها هم اکنون نیز ادامه دارد. ما باید ترتیبی دهیم که با تمامی کسانی که در کنار فلسطین و در مقابل اسرائیل ایستادند، رابطه داشته باشیم.

الزهار ادامه داد: مصلحت مقاومت در داشتن روابط خوب با تمامی کشورهایی است که با اسرائیل دشمن هستند و موضع ثابتی در قبال مسأله فلسطین دارند. ازجمله این کشورها می توان به سوریه، لبنان و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی همچنین تأکید کرد: از زمان آغاز بحران سوریه، روابط حماس با این کشور تیره شد. ما باید صداقت داشته باشیم و واقعیت را بگوییم و واقعیت این است که قبل از بحران سوریه، بشار اسد هر کاری را برای ما انجام داد. ما پیش از بحران سوریه، آزادانه در این کشور فعالیت می کردیم؛ درست مانند فعالیت هایمان در فلسطین. بهتر بود که سوریه را ترک نمی کردیم و نه له و نه علیه اسد در بحران سوریه وارد نمی شدیم.

الزهار در ادامه یادآور شد: دولت سوریه به ریاست اسد درهای این کشور را نه تنها به روی حماس بلکه به روی تمامی گروه های فلسطینی باز کرد.

آنچه واضح به نظر می رسد این است که حماس پس از سال ها تضعیف روابط خود با ایران و سوریه بنا به دلایل متعدد و از جمله پروژه معامله قرن مورد نظر آمریکا که حاکمیت و حیات فلسطین را به مخاطره انداخته، در پی تقویت روابط خود با ایران و سوریه است.

به نظر می رسد امیدهای حماس به جبهه عربی برای حمایت از فلسطین از بین رفته است. لذا، پس از آنکه روابط عربستان سعودی به گروه‌های فلسطینی در نوار غزه بویژه حماس تیره شد، تلاش‌ها برای شکستن یخ رابطه میان این جنبش فلسطین و سوریه و بازگرداندن آن به زمان گذشته آغاز شده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی در همین خصوص نوشت؛ آرامش در روابط حماس با عربستان سعودی دیگر وجود ندارد، ریاض علاوه بر هجمه رسانه‌ای علیه حماس به دلیل روابط خوب این جنبش با تهران، با سفر خارجی «اسماعیل هنیه» نیز مخالفت کرد. عربستان اقدامات جنون‌آمیزی به راه انداخته از بازداشت‌ها و اخراج گرفته تا بستن حساب‌های بانکی. در مقابل حماس با کمک تهران و حزب‌الله تلاش می‌کند به آغوش گرمش یعنی دمشق بازگردد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از پیروزی‌های میدانی سوریه، روابط این کشور با حماس جزر و مد دارد و یخ رابطه بویژه از سوی حماس در حال شکستن است؛ خصوصاً اینکه پس از خالد مشعل، رهبری جدید حماس هدایت این جنبش را در اختیار گرفته و از بین بردن اختلافات با محور مقاومت و تقویت این روابط را بر عهده خود می‌داند. این موضوع به زمان آغاز اختلافات میان قطر و دیگر کشورهای خلیج (فارس) برمی‌گردد زمانی که قطر رسماً از برخی رهبران حماس بویژه «صالح العاروری» معاون هنیه خواست این کشور را ترک کنند.

الاخبار ادامه داد: از زمان استقرار العاروری در لبنان از دو سال پیش تا کنون پرونده رابطه با سوریه در رأس اولویت‌ها قرار گرفته و ماه‌های اخیر شاهد تحرکات چشم‌گیر بوده است. یکی از سران حماس در این باره گفت دیدارهایی صورت گرفته اما شرط شده که غیرعلنی و غیررسمی باشد و طرف سوری در یکی از این دیدارها سرزنش‌هایی داشته است.

در پایان این گزارش آمده است، آنچه حماس اکنون منتظر آن است رسیدن به مرحله‌ای است که طرف‌ها ببینند زمینه برای بازگرداندن روابط به زمان گذشته فراهم است علیرغم اینکه محافل بسیاری بعید می‌دانند این روابط به سطح قبلی برسد. «اسماعیل رضوان» از اعضای ارشد حماس در این رابطه اعلام کرد «حماس در بازگرداندن نقش حیاتی سوریه در حمایت از مسأله فلسطین مُصِر است، سوریه همیشه حامی فلسطین و آغوشی برای مقاومت علیه اشغالگر بوده است».

لازم به ذکر است که اخیرا نیز هیئتی از حزب‌الله به ریاست شیخ «زید ظاهر»، مسئول منطقه صیدا با رهبران جنبش‌های فتح و جهاد اسلامی در فلسطین و جنبش حماس در منطقه صیدا گفتگو کردند.

این دیدار پس از آن انجام شد که رهبران جنبش‌های فتح و جهاد اسلامی برای رایزنی با نمایندگان حزب‌الله راهی منطقه صیدا در لبنان شده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱۵
نون به نرخ روز خورند.
این ها وقتی دیدن کشورهای دشمن سوریه مانند عربستان و قطر و ترکیه وامارات هم دست شدن تا سوریه نابود کنند فکر کردن که دور دور اینها است و گفتند که باید با این ها همراه شویم تا جا نمانیم ولی شکست خوردن در سوریه و با یک سر شکستگی دنبال ایران هستند
ولی الان ایران کجا هست و ایران ان زمان کجا و همین طور این کشورهای ورشکسته کجا و نباید به راحتی این ها را قبول کنیم و باید یک مدتی دنبال ایران باشند
اين گروه حماس اصلا قابل اعتماد نيست. ايشون همون كسي نيست كه كشته هاي داعش رو در سوره " شهيد " خطاب مي كرد؟ يا موقعي كه محمد مرسي در مصر قدرت گرفت با شتابزدگي از ايران روگردان شد و سمت مصر رفت؟
فردا باز خیانت میکنند.حیف حمایت که به از این ها
عربستان و قطر رهایشان کرده باز به ایران پناه اوردن
بعضی ها همواره به طرفی که احساس میکنند قدرتمندتر است متمایل می شوند. البته این نشان میدهد که ایران بحمدالله و در سایه خونهای پاکی که تقدیم اسلام کرده است و تحت رهبری هوشمندانه آیت الله خامنه ای در موضع قدرت است. با این وجود و با همه بدعهدی هایی که داشته اند نباید آنها را طرد کرد.
ما خودمون تو کار کشور داری خودمون گیر کردیم
و مردم خودمون واجب الفطریه شده اند
خدا به ملت بدبخت ایران رحم کنه !
تا پول داری رفیقتم
اقا من چطوری میشه تابعیت فلسطین رو بگیرم
فلسیطن هم رابطشو با ما قطع کرده بوده و همسو با عربستان شده بوده و ما همچنان سنگ اونها رو به سینه میزدیم،

فقط باید گفت ای داد و بیداد
نمک نشناس ها
به قول اقا محمود ان را لولو برد.
و مردم بدبخت ايران
این ها در سوریه مستقیما علیه نیروهای ما جنگیدند به ویژه در حلب
قطعا دستشون به خون جوانان ایرانی مبارز در سوریه آلوده است
عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل