بازدید 10816
مسعود رضایی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

با امر و نهی کردن راه به جایی نخواهیم برد/ حل مشکلات از عهده مسئولان خارج شده است

برخی بر این باورند که دلیل این وضعیت، نبود کالا در بازار و ممنوعیت واردات به کشور است و برخی نیز همچنان می گویند، تحریم‌ها عامل اصلی تورم است؛ اما در این میان، عده‌ای همه چیز را رها کرده و منتظر معجزه هستند تا اوضاع درست شود، حال آنکه فشار همه این گرانی‌ها و تورم بر دوش مردم است.
کد خبر: ۹۱۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 20 July 2019

با امر و نهی کردن راه به جایی نخواهیم برد/ حل مشکلات از عهده مسئولان خارج شده استافسارگسیختگی بازار و گرانی اجناس و رها شدن اقتصاد، دمار از روزگار مردم درآورده است؛ جالب آنکه تمام بدنه حاکمیت نیز منتقد وضعیت کنونی هستند؛ از صدر تا ذیل مسئولان نظام، از رئیس جمهور و سایر رؤسای قوای دیگر گرفته تا مأمور شهرداری و کارمند معمولی دولتی.

به گزارش «تابناک»؛ اما نکته اینجاست که کسی برای کنترل قیمت‌ها در بازار هیچ حرکتی نمی‌کند. با اینکه این روز‌ها قیمت ارز به شدت رو به کاهش است، اثری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود و حتی در برخی موارد، افزایش‌هایی نیز وجود داشته و گویی بازار واکنش معکوس به اوضاع نشان داده است!

برخی بر این باورند که دلیل این وضعیت، نبود کالا در بازار و ممنوعیت واردات به کشور است و برخی نیز همچنان می‌گویند، تحریم‌ها عامل اصلی تورم است؛ اما در این میان، عده‌ای همه چیز را رها کرده و منتظر معجزه هستند تا اوضاع درست شود، حال آنکه فشار همه این گرانی‌ها و تورم بر دوش مردم است. آنان وقتی شب سر بر بالین می‌گذارند، می‌دانند، کالایی را که امروز با یک نرخ خریده اند، باید فردا پول بیشتری در ازای آن بپردازند و خلاصه آنکه همه این‌ها باعث شده تا طاقت مردم طاق شود.

مسعود رضایی، نماینده شیراز در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این سؤال، سؤال روز و دغدغه همه مسئولان، مردم و کل جماعت ایرانی است. متأسفانه ما شرقی‌ها و به ویژه ایرانی‌ها عادت کرده ایم که شفاف حرف نزنیم و حرف‌های خود را در کنایه و لفافه بیان می‌کنیم. اگر بخواهیم شفاف حرف بزنیم، باید بپذیریم که اقتصاد ما به نسبیت رسیده و مشکلات بسیاری وجود دارد که بدون مبادلات بین المللی حل شدنی نیست؛ این حرف سنگینی است، ولی من این را می‌پذیرم.

این نماینده مجلس گفت: چون مبادلات ما با دنیا به مشکل خورده، این گرانی‌ها و کمبود‌ها و فساد‌ها نه تنها کم نشده، بلکه روز به روز بیشتر هم شده و هنوز قدرتی که بتواند این مشکلات را حل کند و مانع از این وضعیت شود، وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: رؤسای قوای سه گانه، مردم و نمایندگان آن‌ها در مجلس همه این حرف را می‌زنند و از وضعیت موجود گلایه دارند؛ اما زمانی که مسأله حل نمی‌شود، نشان می‌دهد، گیر جای دیگری است که یا دست آن‌ها نیست و یا نمی‌خواهند کاری بکنند. اعتقاد من این است که اگر شفاف با مردم حرف بزنیم، می‌توانیم مسائل را حل کنیم. اگر توان انجام کاری را نداریم و کاری از دستمان نمی‌آید، بدون تعارف باید اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این که به نظر شما گیر کار کجاست، گفت: گیر کار ما بدون تعارف، در مبادلات جهانی ماست. تولید اساسی ما نفت است. زمانی که ما فروش نفت نداریم و یا نمی‌توانیم تولید کنیم، یا به هر حال درآمدی که پیش بینی می‌کردیم، محقق نشده و یا کاسته شده، خود به خود به مشکل برمی‌خوریم؛ بنابراین، همین باعث شده تا بخش‌های دیگر هم نتوانند فعال شوند. اگر بودجه را در نظر بگیریم، تنها در یکی از بند‌های کشور باید ۱۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق فروش نفت کسب کند. زمانی که این بند محقق نمی‌شود، خود به خود بند‌های دیگر که وابسته به این هستند، هم کم می‌شود؛ برای مثال تصمیم بر این است که کشور را از بعد نفتی و صادرات نفتی خارج و به سمت محصولات دیگر حرکت کنیم. نگاه ما خود به خود به سمت مالیات می‌رود، اما آن مالیات از کسانی گرفته می‌شود که تولید می‌کنند و یا صادرات دارند که در این جا‌ها هم به دلیل نبود رونق تجاری بین کشور‌ها، نمی‌تواند خروجی داشته شود.

وی در پایان یادآور شد: احساس من این است که حل این موضوعات هم از اراده کارگزاران خارج است و اگر کسی حرف من را رد می‌کند، بیاید وسط و آن را حل کنند. من اعتقاد دارم، حل این موضوع از دست مسئولان ما خارج شده و نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند. هم اکنون یک مرگ تدریجی گرفتار جامعه ما شده و مردم هم دیگر طاقتشان طاق شده است، به گونه ای که در تهیه ارزاق روزانه هم دچار مشکل هستند و دیگر با توصیه و سفارش و یا امر و نهی کردن راه به جایی نخواهیم برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
مرسي !
پاسخ ها
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
برای دل ما هم که شده شفاف سازی مالی را از خودتان و فرزندان تان شروع کنید تا این حرکت بین همه مدیران فراگیر شود.
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
به به ایام انتخابات شد و سر و کلۀ یک عده هم نمایان شد
در حالی که شاخص فلاکت در استانها در حال افزایش است و کنترل کشور در بسیاری از زمینه ها از دست رفته یا نیمه رها شده آیا شما انتظار داری کسی مشکلات را حل کند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
خود مردم امامواظب باشن به عنوان محارب .....
عجب
پس چرا ارژانتین تورم بالایی دارند انها که در جهان هضم شدن
من نگاه به امثالی مثل شما می کنم که سیاسی کار هستید و نه کاری!!!!!!
خودت دارید می گوید که بر اساس نفت بودجه نوشته می شود ولی چرا این را نمی گویید بر اساس برنامه قراربود هر سال این سهم کم شود ولی شما و دولت با برجام که فروش نفت اضافه شد ان را کم نکردین بلکه بیشتر هم کردین سهم ان را
اره ما را....فرض نکنید که نمی فهمیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
برای عدم وابستگی به نفت باید اقتصاد پویا داشت. برای اقتصاد پویا باید با دنیا در تعامل و ارتباط بود. آرژانتین با دنیا در تعامل است اما در اقتصاد ناموفق بوده.
دیگه حنای کسایی که مردم رو بدبخت کرده اند برای امر به معروف یا چیزایی مثل این رنگی نداره
این ها کجا بودن که الان رو شدن؟
انتخاباته؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
انتخاباته؟ کسی رأی هم میده؟
برخی مشکلات اینچنینی را به بی عرضه گی دولت ربط میدهند. اما باید توجه کرد همین دولت فعلی یک تجربه نسبتا قابل دفاع در چهار سال اول خود داشته؛ تبدیل رشد اقتصادی منفی ۷ به مثبت ۵ ؛ تبدیل تورم ۴۵ درصدی سال نودویک به تورم ۱۳ درصدی برای چند سال ؛ کاهش اتکا به نفت ودر سیاست خارجی برجام قطعا قابل دفاع است . با ین اوصاف برای نقد منصفانه باید دید ایا دیگر بخشهای موثر در حاکمیت چقدر به وظایف خود عمل نموده اند.ایا شرایط حاظر حاصل یک تخریب از کنترل خارج شده نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دولت تدارکاتچی هست.
پرهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
همیشه اولین دولت خوب کار میکند و جلوی تورم را به هر قیمتی میگیرد مثل دولت اول احمدی نژاد
اگر کشورهای دیگر شما داشته باشند و تقصیر ها را به دیگران بیاندازند دیگر غمی ندارن و راحت می روند می خوابند
سلام، خود شخص جناب مسعود رضایی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز یکی از مسئولین که فقط نظر و کامنت داده و کمتر اقدامی کرده است.
مشکلات کشور بخصوص در حوزه اقصادی آنچنان گسترده و غیر قابل حل شده که مسولین بکلی آنرا رها کرده اند و به مسایل دیگر مثل قضیه نفتکشها روی آورده اند فعلا تا مدتی مردم سرگرم میشوند بعد هم انتخابات این روشها جوابگو نخواهد بود بالاخره از جایی باید برگشت
رسما فاتح
مگه کشور با فروش نفت اداره میشه .اگه اینجوریه چرا اونموقع که وفور فروش نفت ودلار فراوان به خزانه وارد میشد هیچ تاثیری تو سفره مردم نداشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
چرا نداشت؟تورم ۱۵درصد بود نه۷۰ درصد
سیستم جامع یکپارچه سازی قیمت ها در تمام صنوف توسط زیر ساخت های ارتباطی و به کمک وزیر ارتباطات و بچه های it و کامپیوتر
تحت نظارت بانک مرکزی و تاسیس اداره کوچک سجیس خیلی راحت مردم و مملکت را از برون رفت قیمت های نا عادلانه و دروغین نجات خواهد داد ترامپ و دلال ها را افسرده خواهد کرد
ما اسمی از شفاف سازی درامد مدیران ، سیستم ضد اختلاس نزدیم شفاف ساز و ضد اختلاس را
هر وقت دولت و ارگان ها صلاح دانستند که مثل آب خوردن مو را از ماست می کشد راه اندازی کنند ولی سیستم سجیس قیمت ها را هرچه زودتر افتتاح وفعال کنید که خیلی ساده است
و خیالتان راحت کاری به دولت وشفافیت مدیران و ارگان ها ندارد
فقط به وزیر ارتباطات این متنو نشون بدهید
خودش میدونه چه کار کنه
اگه هم کمکی خواستین تو این زمینه تابناک اعلام کنه ما در خدمت مردم هستیم
با قاطعیت اینو میگم که مشکلات ما با این سیستم حل خواهد شد
فقط کمی اعتماد و اراده می خواهد
تابناک کمک خواستی سجیس(سیستم جامع یکپارچه سازی قیمت ها) را تیتر کن میام کمک کنم تا این طرح اجرا بشه
مردم مقاومت کنند تا مسئولان راحت باشند . مردم موشک و انرژی هسته ای بخورند مسئولان و فرزندانشون کباب و غذای چرب و چیلی . مردم در سنگر های جنگ آماده به رزم باشند تا مسئولان در خانه های آنچنانی ارامش داشته باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
سانسورچی چرا فقط منو سانسور میکنی ؟
مردم به مرور با واقعیت های اقتصاد کشوری که کسی درآن کار نمی کند و مردمش به مفت خوردن از طریق فروش
سرمایه های زیر زمینی و شعار دادن خو گرفته اند اشنا خواهند شد ۱۰۰ سال قبل نصف مردم ایران در اثر قحطی مردند یعنی نمی شود در اینده هم فقر گرسنگی فرا گیر شود؟جالب این که در این اوضاع فلاکت بار که نان کیمیاست عوام سرخوش د نبال آزاد شدن واردات خودرو هستند
برای کوتاه کردن دست آقازاده ها نور چشمی ها رانت خوار ان و به راه انداختن کسب و کار از وزارت صنعت و معدن و گمرکات شروع کنید ثبت شرکت اخذ مجوز سامانه ای ساده و بدون نیاز به امضاء که طلایی و سفارشی بشه همانطور که وززارات دارایی با سامانه اینترنتی دست خیلی از بازیکن ها را بریده. گمرک هم سامانه ای و تا آنجا که ممکنه بدونه دخالت اشخاص و تعرفه گمرک ۵ درصد مستقیم برای تمام کالاها + ارزش افزوده قابل پرداخت نقدا در زمان ترخیص بدون ضمانت و قسطی ووووو. تا انجا که میشه قوانین را سا ده بدونه تبصره اجرا را سامانه ای و کامپوتری و کم کردن دخالت اشخاص صاحب امضا و کارشنسان متفرقه. کنید دست مردم را باز بگذارید اینجوری دست خیلی ها بسته میشه. همین کار هم با ارز کنید یک قیمت هر چقدر میخواهد باشد و از جیره بندی خارج کنید که اشخاص خاص خاص بازی نتونن بکنن. بنشینن عقب و ببیننید چه اتفاقی می افتد. بانک ها را هم وام دهی شون را سامانه ای و کامپوتری کنید و دست اشخاص با امضا های طلایی کوتاه کنید با امر و نهی کردن راه به جایی نخواهیم برد/ حل مشکلات از عهده مسئولان خارج شده است این راه را چند ده رفتید حالا راه آسان را بریید.
بالاخره یکی حرف حساب زد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
شما هم دلت خوشه
نزدیک انتخاباته. نه؟
کاسبان تحریم نمی گذارند
این روز‌ها قیمت ارز به شدت رو به کاهش است؟!
حل مشکلات از عهده مسئولان خارج شده است

خوب خواهشا استعفاء بديد و بريد خونه بشينيد
ان موقع که جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بو؟
شعار و توخالی کردن دل مردم برای رای فایده نداره
شما تابحال کجا بودی؟ ما که شیرازی هستیم والله نمی دونستیم که نماینده ما هستی.
مشکل الآن مملکت ؛ خود مسئولین هستند !!!!!!!!!!!!
آیا واقعا اقتصاد فقط در همین امسال خراب شده ؟
منصفانه ترین سخنی که این روزها شنیده ام : " هم اکنون یک مرگ تدریجی گرفتار جامعه ما شده "
خوب اگر به این نتیجه رسیدید ؟پس چرا ؟پس چرا مملکت را رها نمی کنند ؟/....
اگر مشکل ما بخاطر مشکل در رابطه ما با جهان است خب حلش کنید . مگر مجلس در راس امور نیست ؟مانند هند ،روسیه ،چین ،ترکیه و ... با جهان رابطه خوب برقرار کنید و مشکلات را حل کنید همانطور که حماس فقط به فکر خودش است شما هم به فکر کشور و مردم باشید
این که کشور درگیر جنگ اقتصادی با دشمن است را خیلی ها باور ندارند.قبول ندارید
همه چی از دست مسیولان خارج شده است
مشکل ما از طرف نمایندگانی مثل ایشان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل